Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties  (gelezen 27934 keer)

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #120 Gepost op: 2-03-2020, 14:57:08 »
Ik kan er geen sluitend bewijs van vinden dat die echt dezelfde route heeft afgelegd. Nathan heeft 20 fietsminuten afgelegd over 2.1 km via de oranje naar de witte fiets volgens sejdisejdi's kaart, Nathan legt 1.8 km af in de 10 minuten terug. Hij zou makkelijk in die eerste 20 minuten nog de andere oranje fiets verplaats kunnen hebben.
Interessant. Toch Nathan dus? Dat zou veel verklaren.

Erg mols sws dat Nathan hier juist wel een klein geldbedrag binnenbrengt. Hij had de mol positie hier, als 1e fietser.

Offline Enermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #121 Gepost op: 2-03-2020, 16:42:20 »
Ja die zie je wel, Nathan ook bij het SWAT team, na Leonie, na Buddie komt ook Nathan in beeld bij een SWAT agent.

Maar is dit dezelfde politie als bij Buddy en Leonie? Ik vind het vaag in beeld gebracht.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #122 Gepost op: 2-03-2020, 16:47:26 »
En Mil laat Leonie de langste route nemen.

Ja, maar dat is ook de keuze van Leonie.

Opvallend is dat Mil wel 12 zijstraten telt en haar vinger nauwelijks van dezelfde plaats op de kaart haalt. Een, twee, drie, enz.

Offline Molley

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #123 Gepost op: 2-03-2020, 16:48:28 »
Even een vraagje, waarom zouden ze Lulu laten langsfietsen?

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #124 Gepost op: 2-03-2020, 17:47:12 »
Even een vraagje, waarom zouden ze Lulu laten langsfietsen?

Voor een hint?

Ze was volledig onherkenbaar en geheel in het roze gestoken.
Fiets opdracht is een race wedstrijd.

Mil had geel aan... Tour de France.
Roze is van de Giro Italia.

Mil vraagt voor de opdracht begint, "hoe heet die wielrenner ook al weer?"
Waarop Buddy zegt "Dumoulin".

Aan het einde van de opdracht raced Buddy met Leonie terug en hij schreeuwt tegen Leonie alsof ze in een wielerwedstrijd zitten en noemt zichzelf daarin Dumoulin.

Mil gaf de voorzet en Buddy kopte hem erin...
Op wie slaat de hint?

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #125 Gepost op: 2-03-2020, 20:31:13 »
Ik kan er geen sluitend bewijs van vinden dat die echt dezelfde route heeft afgelegd. Nathan heeft 20 fietsminuten afgelegd over 2.1 km via de oranje naar de witte fiets volgens sejdisejdi's kaart, Nathan legt 1.8 km af in de 10 minuten terug. Hij zou makkelijk in die eerste 20 minuten nog de andere oranje fiets verplaats kunnen hebben.

Ik blijf ook zitten piekeren op de opdrachttitel. Kettingreacties.
Ik denk dan: de mol doet iets onopvallends, al dan niet in beeld dat grotere gevolgen voor de rest heeft.

Het wegmoffelen van een fiets waardoor die door een ander niet gevonden kan worden past daar in.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #126 Gepost op: 2-03-2020, 20:40:38 »
Ik blijf ook zitten piekeren op de opdrachttitel. Kettingreacties.
Ik denk dan: de mol doet iets onopvallends, al dan niet in beeld dat grotere gevolgen voor de rest heeft.
Zoals het bellen van de politie? ;)

Wat ik me herinner van de podcast is dat rik zei dat de klok wordt stil gezet als een externe factor de opdracht verstoort...volgens mij zei hij niet specifiek dat dat hier gebeurt was.
ALS t een molactie was ...dan dus niet?

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #127 Gepost op: 2-03-2020, 20:45:11 »
Wat ik me herinner van de podcast is dat rik zei dat de klok wordt stil gezet als een externe factor de opdracht verstoort...volgens mij zei hij niet specifiek dat dat hier gebeurt was.
ALS t een molactie was ...dan dus niet?

Dat was mij inderdaad ook opgevallen:

In de podcast zei Rik dat dat meestal wel gebeurt als externe factoren het spel onderbreken. Maar het werd me niet duidelijk of dat dus in deze opdracht ook was gebeurd.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #128 Gepost op: 2-03-2020, 20:46:21 »
Ik snap echt niet hoe jullie het voor je zien dat de mol die politie heeft geregeld. Waarschijnlijk spreekt de politie daar niet eens Engels ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline DigiMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #129 Gepost op: 2-03-2020, 20:49:39 »
Ik snap echt niet hoe jullie het voor je zien dat de mol die politie heeft geregeld. Waarschijnlijk spreekt de politie daar niet eens Engels ;D

Volgens Rik (in de podcast) was het echt toeval. Hij zei dat ze dit seizoen regelmatig tijdens het filmen opgehouden werden door politie die wilde controleren of ze wel vergunningen hadden om opnames te maken en zo.
Het is verstandiger een kaars te branden dan te klagen over de duisternis

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #130 Gepost op: 2-03-2020, 20:59:24 »
Volgens Rik (in de podcast) was het echt toeval. Hij zei dat ze dit seizoen regelmatig tijdens het filmen opgehouden werden door politie die wilde controleren of ze wel vergunningen hadden om opnames te maken en zo.
Daar ging ik inderdaad al vanuit ja. Blijft altijd grappig hoe mensen alles veel te ver doordenken bij WIDM. Soms zijn dingen wel gewoon toeval ::jaja::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline jackyX

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #131 Gepost op: 2-03-2020, 22:52:10 »
Nathan als sportman zou eigenlijk met gemak alle fietsen kunnen vinden maar heeft dit niet gedaan. Wat is er zoal gebeurt? We zien hem even bij de politie, wat doet hij daar en crossen als een gek. Vreemd allemaal. Ik kan me zo voorstellen dat hij iets gedaan heeft deze opdracht wat in aflevering 10 te zien zal zijn.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #132 Gepost op: 2-03-2020, 23:40:32 »
Mensen lijken over de 250 euro te vallen die is binnengebracht. Maar een mol die weet dat niemand anders binnen komt, haalt slechts 250 van 1650 euro binnen. Dat is peanuts om je imago als betrouwbare lieverd hoog te houden. Te meer omdat het enorm opgevallen was als de ex-voetballer en voetbaltrainer die alle dagen sport, plots bij een tafel zou willen blijven staan of op de kortste route amper een fiets weet te wisselen en niet binnen tien minuten terug zou kunnen keren.

En toch helemaal als je het vergelijkt met Rob in de theeservies opdracht. Daar heeft Rob invloed aangewend om 1200 euro in de pot te kunnen laten belanden, als Nathan niet voor het zekere bedrag gegaan was. Dat is pas een absurd hoog bedrag alleen om niet verdacht te worden of iets dergelijks.
Het is 250 euro plus de 250 euro bij de waaiers plus de 300 euro door bij 3 van de 4 goede foto's betrokken te zijn. En die bedragen zijn ook allemaal in de pot gekomen.
Nathan wordt al niet verdacht. De 250 euro bij de waaiers valt nog te verklaren omdat hij Mil en Buddy van zich af wil schudden, maar nu zou hij - mits hij de mol is - echt wat minder op safe moeten spelen. Er moet in de finale wel iemand op de juiste persoon stemmen.

Na Jan die volkomen onnodig de auto over de finish duwde en Merel die meerdere keren onnodig geld verdiende, zou dit weer een mol zijn die meerdere keren onnodig geld verdient. Dan kun je het spel net zo goed zonder mol spelen.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2020, 03:18:33 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #133 Gepost op: 3-03-2020, 06:01:29 »
Het is 250 euro plus de 250 euro bij de waaiers plus de 300 euro door bij 3 van de 4 goede foto's betrokken te zijn. En die bedragen zijn ook allemaal in de pot gekomen.
Nathan wordt al niet verdacht. De 250 euro bij de waaiers valt nog te verklaren omdat hij Mil en Buddy van zich af wil schudden, maar nu zou hij - mits hij de mol is - echt wat minder op safe moeten spelen. Er moet in de finale wel iemand op de juiste persoon stemmen.

Na Jan die volkomen onnodig de auto over de finish duwde en Merel die meerdere keren onnodig geld verdiende, zou dit weer een mol zijn die meerdere keren onnodig geld verdient. Dan kun je het spel net zo goed zonder mol spelen.

De foto opdracht klopt niet dat Nathan bij 3 van de 4 goede foto's is betrokken. Want:
- Drie Chinezen met een fototoestel zet Nathan alle kandidaten erbij
- Vier Chinezen met een post-it zegt hij juist dat Leonie en Rob erbij moeten en hij niet, maar verbeterd niet dat er drie Chinezen op de foto komen ipv vier.
- Vier Chinezen met een porseleinen bord met een bloem in het midden, maakt hij van dat Rob en Nathan erbij zouden moeten, zet meer dan vier Chinezen neer maar zet er maar drie op de foto.
- Hij zegt juist dat er Drie Chinezen door een luik moeten maar laat weg dat Buddy en Leonie erbij moeten ("Doe maar drie Chinezen" zegt hij)
- Hij laat Rob bamboe fotograferen zonder (3) Chinezen.
- Voor de groepsfoto met het ijsje laat hij 3 Chinezen weg maar die redden ze toc al niet.
- De enige foto die hij goed zegt: drie Chinezen met een stropdas en Nathan, vindt hij de stropdassen niet.

Hij is dus alleen bij foute foto's betrokken en geen een goede.

Hou je alleen de 250 van de fietsopdracht over in een opdracht waar het wel enorm in de gaten had gelopen als de sporter die een-op-een zeer goede instructies krijgt, niets zou binnen fietsen. Daar zou ik niet over struikelen. Zeker niet als je hem tegenover Rob en de theeservies opdracht plaatst met de theorie dat Rob uitsluitend gokken naar voren brengt in de hoop dat de groep niet wil gokken(?).

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #134 Gepost op: 3-03-2020, 10:29:14 »
Als Nathan de mol zou zijn, dan heeft hij die 250 euro inderdaad niet binnengebracht om zijn imago hoog te houden, dat is immers niet nodig gezien zijn reeds grote vertrouwen van de groep.

- Hij haalt 250 euro binnen i.p.v. 550 euro (had hij makkelijk kunnen halen gezien zijn snelheid en korte route naar 1e fiets). Hij haalt dus zelf al 55% van het maximale bedrag niet op!!!

- Hij heeft wellicht onderweg de fietsen van overige kandidaten gesaboteerd, verplaatst

Maar mensen in de Rob tunnel schrijven Nathan graag af omdat hij 250 euro pakt, maar vinden het blijkbaar heel gewoon dat Rob geen enkele, maar dan ook werkelijk GEEN ENKELE poging waagt om de groep, zelfs bij een 4-4 stand en waarbij Miljuschka dreigt de knoop door te hakken voor de gokkers, bij het theeservies de juiste richting op de sturen.
Dat hij een eerste aanzet doet voor het gokken, kan een strategie zijn. Maar dan heb je wel als mol de taak om op zijn minst een POGING te wagen om de groep de andere kant op te sturen als het dreigt verkeerd te gaan. No way dat een mol, voor een bedrag van 1200 euro, gewoon helemaal niets doet.

 

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #135 Gepost op: 3-03-2020, 13:08:15 »
- Hij heeft wellicht onderweg de fietsen van overige kandidaten gesaboteerd, verplaatst
maar hoe kan dit nog een mol actie zijn?
Buddy is nooit bij zijn tweede fiets - de oranje fiets - aangekomen.
En hij ging direct na Nathan weg.
Ik zie alleen een mogelijkheid als de politiecontrole toch doorgestoken kaart is. Terwijl Buddy bij de controle staat. Dan had Nathan achterom kunnen fietsen en 1 oranje fiets kunnen laten verdwijnen. Maar ik vertrouw er maar op dat er geen enkele invloed was op die aanwezigheid van het SWAT team, zoals aangegeven in de podcast.
En de oranje fiets voor Leonie was echt te ver weg om mee te mollen.

Rob zegt ook nog : iedereen wordt aangehouden.
Ik heb ook nog gecheckt of de kaart hetzelfde was voor / na de roze fietser Lulu. Mil was afgeleid, Rob had een kans, maar ik zie geen verschil.

« Laatst bewerkt op: 3-03-2020, 15:25:46 door foxhunter »

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #136 Gepost op: 3-03-2020, 15:27:27 »
maar hoe kan dit nog een mol actie zijn?
Buddy is nooit bij zijn tweede fiets - de oranje fiets - aangekomen.
En hij ging direct na Nathan weg.
Ik zie alleen een mogelijkheid als de politiecontrole toch doorgestoken kaart is. Terwijl Buddy bij de controle staat. Dan had Nathan achterom kunnen fietsen en 1 oranje fiets kunnen laten verdwijnen. Maar ik vertrouw er maar op dat er geen enkele invloed was op die aanwezigheid van het SWAT team, zoals aangegeven in de podcast.
En de oranje fiets voor Leonie was echt te ver weg om mee te mollen.

Klopt helemaal, de oranje fietsen kon hij niet saboteren. Maar de witte fietsen wel. Deze stonden 'toevallig' alle 3 bij elkaar. Het zou zomaar het plan van de mol / productie geweest kunnen zijn: Zorg dat je als eerste bij de witte fietsen aankomt, dan kun je de overige 2 witte fietsen saboteren/wegtoveren.  In dat geval komt er maar maximaal 550 euro (150 + 150 + 250) van de te verdienen 1650 euro in de pot.

Nogmaals, ik zeg niet dat het zo is, of dat Nathan de mol is. Maar dat hij die 250 euro heeft binnengehaald wil niet zeggen dat hij geen succesvolle molactie heeft neergezet. Dat uiteindelijk de overige kandidaten er helemaal niet aan toe komen om de witte fietsen te gaan zoeken, daar kan Nathan weinig aan doen.

Offline Overalsterretjes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #137 Gepost op: 3-03-2020, 17:46:43 »

Maar mensen in de Rob tunnel schrijven Nathan graag af omdat hij 250 euro pakt, maar vinden het blijkbaar heel gewoon dat Rob geen enkele, maar dan ook werkelijk GEEN ENKELE poging waagt om de groep, zelfs bij een 4-4 stand en waarbij Miljuschka dreigt de knoop door te hakken voor de gokkers, bij het theeservies de juiste richting op de sturen.
Dat hij een eerste aanzet doet voor het gokken, kan een strategie zijn. Maar dan heb je wel als mol de taak om op zijn minst een POGING te wagen om de groep de andere kant op te sturen als het dreigt verkeerd te gaan. No way dat een mol, voor een bedrag van 1200 euro, gewoon helemaal niets doet.

Dat kun je helemaal niet zeker weten. Er is flink geknipt in de discussie. Niemand van ons was erbij en weet dus wat Rob wel of niet gezegd heeft. Door de montage zijn zaken multi interpretabel. Ook dit.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #138 Gepost op: 3-03-2020, 18:34:23 »
En hij kon ook niet weten van tevoren dat de anderen NIETS terug zouden brengen.
Het is onmols dat hij als enigste geld heeft binnen gebracht maar als Mol heeft hij slechts het minimale binnen gehaald wat hij er als sportman uit kon halen. Dat hij dan juist als enige geld ophaalt is (uit Mol-oogpunt gezien) pech hebben. En onbedoeld ook een voordeel om minder verdacht te zijn.

Hetgeen vooral aangeeft dat Nathan hier op een slechte molpositie zat. Hij had geen informatie én geen controle over de hoeveelheid geld die de anderen binnen brachten. Miljuschka en Rob zaten hier op de beste molpositie. Een fietser kan wel gemold hebben, maar die actie zal dan in aflevering 10 in de categorie Merel-ineffectieve-geldwissel vallen: leuke beelden, weinig resultaat en een mol die uiteindelijk toch het meeste geld binnenbrengt. Ik hoop dat ze die fout niet nog eens maken, hoe leuk ik een Nathanmol ook zou vinden.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Kettingreacties
« Reactie #139 Gepost op: 3-03-2020, 18:46:12 »
Volgens mij hebben Nathan, Rob en Miljuschka vrijwel hetzelfde binnengebracht voor de pot. Alleen Buddy steekt er ruim bovenuit.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?