Auteur Topic: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje  (gelezen 10520 keer)

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #120 Gepost op: 19-03-2020, 23:22:11 »
Ik beledig dus helemaal niemand
Je zegt wel dat een groep mensen die hier vrij normaal en genuanceerd hun mening geven "betuttelracisten" zijn en lange tenen hebben. Terwijl het hiervoor nog heel erg over de inhoud ging. Jammer.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #121 Gepost op: 19-03-2020, 23:43:44 »
Ach ja, even vergeten dat "politieke correctheid" erger is dan racisme ::) Verschrikkelijk toch, dat er mensen zijn die rekening proberen te houden met anderen en luisteren naar wat degenen die dagelijks te maken hebben met racisme van zulke grappen vinden. Echt het ergste op deze wereld ::)

Ik denk dat het tijd wordt om dit topic maar op slot te gooien, want als we anderen gaan uitmaken voor "betuttelracisten" kunnen we hier geen normale discussie voeren ::zwaai::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #122 Gepost op: 19-03-2020, 23:46:40 »
Ik beledig dus helemaal niemand
Behalve groenlinksers, D66'ers en Sylvana Simons, nee dan niet :P

Ik deel je mening over het belang van zelfspot volledig, maar je kan dat ook zeggen zónder er politieke voorkeuren bij te halen. Dat is niet alleen nergens voor nodig, maar bovendien juist níet inhoudelijk. Een argument over belang van satire en hoe dat bijdraagt aan een gezonde kritische houding, dat is inhoudelijk. Maar je hebt groenlinks toch niet nodig om zo'n punt te maken? Toch? ;)

Een discussie over een grapje volstrekt belachelijk vinden want inhoudelijk argument, prima.
Een discussie over een grapje volstrekt belachelijk vinden want groenlinksisering, niet prima.

Edit: mocht ik dit nog plaatsen?... :/
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #123 Gepost op: 19-03-2020, 23:48:35 »
...
en niet over dit soort non-onderwerpen. Daarvoor ga ik wel naar een meet-up van GroenLinks of D66 of op bezoek bij Sylvana Simons.

Ik ga niet naar meetups van Groenlinks of zo maar heb er wel op gestemd. Ik voel me er hier niet door beledigd, maar met dit soort hokjesdenken werk je natuurlijk niet mee aan een saamhorigheidsgevoel dat je zegt juist zo fijn te vinden als het om WIDM gaat.

 ???

EDIT: Eens met Erik Leppen.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2020, 23:54:10 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #124 Gepost op: 19-03-2020, 23:50:06 »
Edit: mocht ik dit nog plaatsen?... :/
Ja hoor! Hoewel ik in principe topics kan sluiten ben ik geen moderator, dus het was slechts mijn persoonlijke mening en geen besluit vanuit de crew ofzo ;)

Edit: overigens vind ik ook dat satire en zelfspot zeker moeten kunnen! Maar daarbij denk ik dat er verschil is tussen "punching up" en "punching down", zoals Erik Leppen aangeeft in onderstaand bericht.
Toevallig had de zeer interessante podcast "Een podcast over media" een aflevering over ironie, en wat vaak terugkomt in discussies daarover is het onderscheid "punching up" vs. "punching down". Dat wil zeggen, er is een enorm verschil tussen grappen maken over "hoger geplaatsten" ( = geprivilegieerde minderheidsgroepen, zoals miljonairs) en grappen maken over "lager geplaatsten" ( = gestigmatiseerde minderheidsgroepen, zoals transgenders).

En dat is dus ook het verschil tussen een stereotyperende grap over Chinezen of een stereotyperende grap over Belgen. En als je weigert te geloven dat Chinezen een gestigmatiseerde minderheidsgroep zijn (in landen buiten China), en de ervaringen van Chinezen niet gelooft, of voor hen bepaalt dat ze dat allemaal maar niet erg moeten vinden, dan weet ik ook niet wat ik je nog moet vertellen.
« Laatst bewerkt op: 20-03-2020, 00:03:42 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #125 Gepost op: 19-03-2020, 23:58:20 »
Humor dient om te relativeren en als uitlaatklep en als vermaak. Alle drie is nodig voor een mens.
Een grap zoekt de grens op, en zelfs over de grens heen.
Voor elke grap is er een moment en een plek. Die grap is op een ander tijdstip en/of plaats weer fout.
Grenzen stellen aan de humor moet niet naar (zelf)censuur rieken.
Humor is een zaak die vooral niet te serieus moet worden genomen, anders verdwijnt de lach uit de wereld.
'Ook een fijne dag verder...’

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #126 Gepost op: 20-03-2020, 01:50:10 »
Naast het coronavirus is er een virus dat reeds sinds langere tijd rondwaart in Nederland, namelijk dat van de politieke correctheid. Steeds meer mensen lijken er aan te lijden en het virus lijkt steeds hardnekkiger te worden. Wat dat betreft vind ik het ook meer dan tekenend dat voor een uiterst onschuldige grap als deze blijkbaar een heel topic geopend wordt. Echt... Een voornaam symptoom van dit virus zijn heel erg lange tenen. Intenties en feiten doen er steeds minder toe, het gaat steeds meer om het 'gevoel.'  Het is de sylvanasimonisering en de groenlinksisering van de maatschappij.
Genoeg over deze post gezegd, maar... Politiek correctheid vergelijken met het Coronavirus ??? Waar slaat dat op? Laten we niet doen alsof politiek correctheid in iets te vergelijken is met zo'n ingrijpende ziekte :-\\ Nogmaals, ik heb een eigen mening die ik baseer op mijn eigen ervaring en wat ik van anderen hoor. Het gaat niet zomaar om een 'gevoel' dat we dingen willen verbieden waarvan ons de kleur niet aanstaat. We leggen netjes uit waar we ons op baseren in de argumenten in dit topic.

Alles is gelijk rAcIsMe (met betrekking tot de 'Lob'-grap: Chinezen zijn géén ras, net zo min als Nederlanders of Marokkanen dat zijn. Je kunt de grap flauw of smakeloos vinden, het is geen racisme).

Maar dan is niets racisme, want er bestaan namelijk helemaal geen verschillende rassen onder mensen ::) Wat we hier daadwerkelijk bediscussiëren is het gevaar van stereotypering bij een toch al gediscrimineerde minderheidsgroep. Mijn mening is dat we juist bij een categorie mensen die toch al lager op de sociale ladder staan - omdat ze te maken hebben met discriminatie bij baankansen, blikken van mensen, misschien gepest zijn geweest door hun afkomst - dat we daar iets meer rekening houden met welke grappen we maken en wat te flauw is.
Toevoeging: opmerkelijk trouwens hoe hokjesdenken dingen alleen maar verder polariseert. Elkaar van racisme of politieke correctheid beschuldigen levert volgens mij niets op, nogmaals niemand heeft slechte intenties. Maar in mijn eerste post hier schreef ik nog "censuur gaat me wat ver", maar inmiddels voel ik me juist heel erg geneigd om zgn. 'politieke correctheid' te verdedigen - omdat ik me aangevallen voel als ik in dat hokje geplaatst wordt. Kortom, laten we inhoudelijk en genuanceerd blijven en hokjesdenken van beide kanten achterwege laten.
« Laatst bewerkt op: 20-03-2020, 07:22:11 door Pac »
...óf niet!

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #127 Gepost op: 20-03-2020, 07:19:26 »
Even hier doorheen gescand: dit gaat nergens naartoe. Iedereen zit alleen maar zichzelf meer te bevestigen in zijn eigen standpunten (zoals eigenlijk elke internetdiscussie; we hebben nog net de nazi's niet gehad)

Mijn mening: de boel op slot gooien en doorgaan met het leven. Laat een Vriendlief op basis van alles wat gezegd is zelf afwegen of zo'n grapje nog een keer gemaakt wordt.
« Laatst bewerkt op: 20-03-2020, 07:22:00 door vickypollard »

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #128 Gepost op: 20-03-2020, 07:43:45 »
Mijn mening: de boel op slot gooien
Lockdown? (Oei...)
Kijk weer zo’n opmerking dat...
Maar eens dat dit topic een slot mag. Wijsheid wens ik de moderatoren toe in hun moderatie.
'Ook een fijne dag verder...’

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [afgesplitst] discussie over de grenzen van humor n.a.v. L/R-grapje
« Reactie #129 Gepost op: 20-03-2020, 07:50:51 »
De discussie lijkt inderdaad wat over z'n inhoudelijke hoogtepunt heen.

Bedankt iedereen voor z'n bijdragen! Laten we vooral grappen blijven maken en ons blijven uitspreken als we vinden dat er grenzen overschreden worden. Komen we er met elkaar dan op het forum niet uit dan is er altijd nog het moderatorteam om in te grijpen. Gelukkig is dat laatste nu niet nodig. Behalve dan dat ik nu het topic op slot doe omdat we anders nooit uitgepraat raken. Humor blijft een leuk en ingewikkeld ding en kan je maar beter heel serieus nemen. ;) ::bravo::