Auteur Topic: [de Mol] Renée Fokker  (gelezen 109616 keer)

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #420 Gepost op: 22-02-2021, 13:38:29 »
Voor een mol was er geen enkel belang om de vrijstelling niet aan Splinter te gunnen en om zichzelf nog meer verdacht te maken.

Nou ja, er was wel een mogelijk belang: namelijk een kans om nog een minbedrag te draaien.

En je kunt het ook omdraaien: Zou je als kandidaat je medekandidaat op dit moment een vrijstelling gunnen? Zoals je zelf al aangeeft: nee, natuurlijk niet, want dat vergroot de kans dat jij er uitvliegt enorm. Dus als zij dit wel zou doen, maakt ze zich dan niet super kenbaar als mol, want een kandidaat zou dat nooit doen?

Ik denk niet dat je er echt veel uit af kan leiden.. Zowel kandidaat als mol (die kandidaat wil lijken) zouden hier hetzelfde reageren.. Het gaat hooguit om een beetje subtiel sturen hier of daar, maar bij allebei zou je vaag zijn..

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #421 Gepost op: 22-02-2021, 13:40:20 »
Laten we alsjeblieft de ontknoping afwachten, wie weet worden we verrast. Velen zagen Jeroen als Mol ook niet zitten, maar sommigen daarvan gaven achteraf toe dat hij best een goede Mol was.
Misschien wel een leuke en sympathieke mol, maar geen goede. Al in aflevering 1 gezien door Nikkie, Patrick die 1 op 1 op Elba geld binnen brengt en nog neer molacties die niet slaagden. Maar natuurlijk wel heel lang weinig verdacht, terwijl vanaf aflevering 1 het duidelijk had kunnen zijn.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #422 Gepost op: 22-02-2021, 14:39:52 »
Dus ze kan niet de Mol zijn, omdat ze het dan wel heel erg goed zou doen? Jan heb ik nooit zo sterk gevonden, hij bracht ook best veel geld in het laatje.

Maar terug on topic, het zou hier over Renee moeten gaan. En afgezien van het argument dat ze het wel moet zijn, vanwege de montage, lees ik hier niets dat mij op andere gedachten kan doen brengen.

Bij Renée spreken we wel van serieuze individuele of bedragen per twee. In het seizoen van Jan waren het veel groepsopdrachten, dan is het moeilijker geen geld binnen te halen. Bovendien speelde Jan (ook al was het niet gewild) al meteen in aflevering 1 bruut geld uit de pot. Verder waren er heel gewaagde momenten die we achteraf pas zagen.

Bij Renée heb ik geen idee waar die zouden zitten, nog zie ik haar als persoon die dat veelvuldig zou doen.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #423 Gepost op: 22-02-2021, 14:45:35 »
Even Renee verdedigen, wat was haar speelruimte? Vanaf het begin zaten er al een paar kandidaten op haar die ze niet afgeschud krijgt (Joshua, Splinter & Rocky). Om de groep te beperken zul je dus geen opzichtige molacties uit kunnen voeren, want dan wordt de groep nog groter. Marije & Charlotte binnen houden en hopen op een wonder?
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #424 Gepost op: 22-02-2021, 15:25:15 »
Renée heeft echt genoeg leuke molacties. Ik heb 2 pagina’s terug per opdracht beschreven wat Renée (hoogstwaarschijnlijk) gedaan heeft, zit genoeg leuks tussen. :)

Dat geld verdienen valt ook echt wel mee. De 700 bij de rondleiding is te verklaren, alle ogen waren op haar gericht en Florentijn had dat verpest. De 500 bij de escaperoom is dankzij Charlotte en de 2000 bij het abseilen dankzij Rocky.
Dan blijf je zitten met het geld bij de bus-opdracht, maar daar gaat net zo goed weer geld van af. Die 500 bij het wegdrukken is wel van haar, maar dat had een doel: de afvaller redden.

Al met al hoort Renée niet bij de top, maar ik weet zeker dat Renée een leukere mol is dan menig ander hier verwacht :)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #425 Gepost op: 22-02-2021, 15:30:51 »
Droomscenario voor de productie wat er gebeurt met de Charlotteverdenkingen. En omgedraaid, gaan ze al zo snel zo hard prijsgeven dat iedereen de mol Renée verdenkt?

Eens. Het zou fantastisch zijn voor het programma. Maar dat maakt het niet waarschijnlijker. Je hebt gelijk dat de makers meer weggeven dan ze een paar jaar geleden zouden hebben gedaan, maar het past wel in het patroon dat ze bij het jubileumseizoen hebben ingezet.

Hierover wil ik geen discussie meer, maar ik blijf erbij. Het was een groepsopdracht en het einde was ook gewoon per groep, wat maakt dat Renée verantwoordelijk is dat de 700 euro wordt verdiend.

Uit de uitleg van de regels op de officiele site had Renee twee keer moeten raden om de 700 euro weg te spelen. Dat was moeilijk om op een realistische manier te doen. Neemt niet weg dat dit een min was voor Renee als mol, want ze is er medeverantwoordelijk voor dat er geld wordt verdiend.

Mijn punt was dat de makers al jaren het mooi vinden in aflevering 10 een mol te laten zien die in opdracht x iets doet, waardoor het waarschijnlijker is dat in opdracht y iets gebeurt dat geld gaat kosten (voorbeeld Margriet die met de pot een joker koopt, Merel die gestolen geld in een andere opdracht gebruikt).  Bij Renee is dat verband erg indirect en het overtuigt me niet dat dat verband echt bestaat. Maar de makers willen nou eenmaal graag zulke momenten in aflevering 10 en Charlotte heeft zulke momenten niet echt.

750 euro verdienen, 1/10 van de pot, al het door persoonlijke keuzes verdiende geld van de opdracht (op de 100 die Splinter extra kon wegspelen) na, vind ik geen molactie.

Klopt en ik had geld wegspelen een betere molactie gevonden. Maar wederom willen de makers molacties, waarbij het lijkt dat de mol voor geld gaat, maar daardoor ook het speelveld zo positioneert dat iemand anders geld gaat kosten. Ik had liever dat de makers dit soort voorkeuren wat meer los zouden laten en gewoon gaan voor de molacties die het meeste geld kosten, maar ja...

Charlotte heeft ook aantoonbare molacties vanuit het vliegtuig. Hoe mooi is dat als mol?

Ik hoop dat Charlotte de mol is. Het zou een frisse wind zijn voor het programma. Maar wensdenken is niet op zichzelf een argument.

Weer vanuit de programmamakers gezien, wat zouden ze liever op hebben: Een subtiele mol die vrij veel geld verdient, slappe acties heeft en op dit moment door de meerderheid wordt verdacht. Of een in-your-face Mol, verantwoordelijk voor gigantisch verlies, brutale acties en ook nog eens minder verdacht door het grote publiek. En slechts door 1 van de finalisten.

Eens dat Charlotte als mol spectuculairder zou kunnen zijn, gelet op de beelden. Maar de makers hebben de mol vooraf gekozen. Als we aannemen dat we een mol hebben die redelijk dichtbij de vooraf bedachte strategie is gebleven, hadden de makers keuze uit:
- Charlotte die in eerste instantie de mol niet wil zijn, hard erin springt tijdens de meeste opdrachten, soms als mol falikant de verkeerde kant opgaat, een neiging heeft zich inconsistent te gedragen en geen duidelijke dekmantel heeft;
- Renee die in eerste instantie wel de mol wil zijn, het erg subtiel wil gaan spelen, haar status als grand old lady probeert uit te buiten en - mede door haar actrice vaardigheden - soms heel oprecht en warm kan overkomen (want dat kan ze).

Als ik de makers een beetje inschat, denk ik dat ze eerder voor de tweede optie zouden gaan. Als ik het zo neerschrijf, zou ik (zonder wat ik nu weet) ook voor de tweede optie gaan.

Het is trouwens verleidelijk om met de kennis van nu te zeggen dat iemand anders in de groep de mol had moeten zijn (over dit seizoen of een ander seizoen), maar we kunnen niet weten hoe een ander het had gedaan als mol. We weten niet of de andere molkandidaat in staat zou zijn geweest een dubbelspel te spelen, bij een andere mol waren waarschijnlijk andere mensen afgevallen en had de hele groeps- en speldynamiek anders verlopen. We weten alleen dat de mol vooraf een bepaalde mol heeft gekozen en vanaf dat moment zitten ze aan die keuze vast en moeten ze er het beste van maken. Met andere woorden: het feit dat een kandidaat wegkomt met wat een spectaculaire sabotage zou zijn, als ze de mol is, betekent nog niet dat ze ook echt de mol is.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #426 Gepost op: 22-02-2021, 15:41:10 »
.

Uit de uitleg van de regels op de officiele site had Renee twee keer moeten raden om de 700 euro weg te spelen. Dat was moeilijk om op een realistische manier te doen. Neemt niet weg dat dit een min was voor Renee als mol, want ze is er medeverantwoordelijk voor dat er geld wordt verdiend.


Voor een joker, een joker. Heel kandidaats daarvoor te gaan en had perfect gekund.

Citaat
Mijn punt was dat de makers al jaren het mooi vinden in aflevering 10 een mol te laten zien die in opdracht x iets doet, waardoor het waarschijnlijker is dat in opdracht y iets gebeurt dat geld gaat kosten (voorbeeld Margriet die met de pot een joker koopt, Merel die gestolen geld in een andere opdracht gebruikt).  Bij Renee is dat verband erg indirect en het overtuigt me niet dat dat verband echt bestaat. Maar de makers willen nou eenmaal graag zulke momenten in aflevering 10 en Charlotte heeft zulke momenten niet echt.

Charlotte die in de escaperoom voor de jokers gaat, waardoor er in de opdracht er na misschien ook voor de jokers wordt gekozen of de vrijstellingen = geen geld.

Citaat
Klopt en ik had geld wegspelen een betere molactie gevonden. Maar wederom willen de makers molacties, waarbij het lijkt dat de mol voor geld gaat, maar daardoor ook het speelveld zo positioneert dat iemand anders geld gaat kosten. Ik had liever dat de makers dit soort voorkeuren wat meer los zouden laten en gewoon gaan voor de molacties die het meeste geld kosten, maar ja...

Dat is net het punt, ze positioneert hier helemaal niets! Iedereen was toch uitgestapt, dat waren allemaal logische gevolgen van de opdracht. Ze wint hier 0,0 mee buiten dat ze het als mol nalaat geld weg te spelen. Ze verdient hier op haar eentje al het persoonlijke geld wat in de opdracht kon verdiend worden en veel en in aflevering 6 terwijl ze met een kandidatenexcuus kon wegkomen. Als dit een molactie is zou dit het dieptepunt zijn in 21 jaar WIDM. En dit zou dan de tweede keer zijn dat ze het nalaat geld weg te spelen met een kandidatenexcuus. Daarom geloof ik echt niet meer in Renée als mol. Ben ik echt de enige op dit forum die met de bus echt serieuze problemen heeft voor het molschap van Renée? Sommige geven deze opdracht zelfs aan Renée in het molduel, dat vind ik al helemaal onbegrijpelijk.


Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #427 Gepost op: 22-02-2021, 15:47:06 »
Ik vind de bus actie ook bizar en nog wel meer dingen die ze als zijnde mol dan ronduit slecht heeft gedaan.
Hoop niet dat renee de mol is en denk het ook niet.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #428 Gepost op: 22-02-2021, 15:52:16 »
Voor een joker, een joker. Heel kandidaats daarvoor te gaan en had perfect gekund.
Wel kandidaats, maar hoezo had ze twee geheime opdrachten kunnen raden? Dat muggen wegslaan had ze misschien nog wel mee kunnen wegkomen, maar het zou toch opvallen als ze ook een andere opdracht had kunnen noemen (is de gids een oma? of zo) terwijl ze de duimpjes niet noemt. Qua motivatie had ze het kunnen verklaren, maar ze kon het niet of nauwelijks doen zonder voorkennis te verraden. En ze werd al veel verdacht. Als ze de mol is, had ze hier echt zo goed als de hele groep op haar gekregen als ze wonderbaarlijk genoeg twee opdrachten had kunnen raden. Ik reken haar dit dus niet te zwaar aan.

Charlotte die in de escaperoom voor de jokers gaat, waardoor er in de opdracht er na misschien ook voor de jokers wordt gekozen of de vrijstellingen = geen geld.
Toegegeven, dat is een mogelijke edit voor een ontknoping met Charlotte als mol.

Dat is net het punt, ze positioneert hier helemaal niets! Iedereen was toch uitgestapt, dat waren allemaal logische gevolgen van de opdracht. Ze wint hier 0,0 mee buiten dat ze het als mol nalaat geld weg te spelen. Ze verdient hier op haar eentje al het persoonlijke geld wat in de opdracht kon verdiend worden en veel en in aflevering 6 terwijl ze met een kandidatenexcuus kon wegkomen. Als dit een molactie is zou dit het dieptepunt zijn in 21 jaar WIDM. En dit zou dan de tweede keer zijn dat ze het nalaat geld weg te spelen met een kandidatenexcuus. Daarom geloof ik echt niet meer in Renée als mol. Ben ik echt de enige op dit forum die met de bus echt serieuze problemen heeft voor het molschap van Renée? Sommige geven deze opdracht zelfs aan Renée in het molduel, dat vind ik al helemaal onbegrijpelijk.

De theorie gaat als volgt. Renee weet dat Marije bij halte 6 gaat uitstappen. Renee weet als mol dat Marije op halte 6 gaat ontdekken dat iedereen (behalve Renee) heeft gelogen over de haltes en dat Marije dan moet kiezen tussen (a) achterblijven en dus geen kans meer krijgen op troeven die nog komen of (b) terug in de bus gaan, maar dat kost geld. Als alleen Splinter een joker heeft, dan valt de schade van optie (a) voor Marije nog wel mee. Maar als zowel Splinter, Charlotte als Rocky een joker hebben, is optie (a) een heel slechte uitkomst voor Marije. Daarom is het slim van Renee om de jokers aan Charlotte en Rocky te geven.

Ik vind het zelf niet een bijzonder leuke molactie, maar het is wel een soort molactie waar de makers van smullen. Maar we hoeven hier niet in detail over te blijven spreken. Uiteindelijk is dit maar 1 actie uit 21 opdrachten tot nu toe.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #429 Gepost op: 22-02-2021, 15:58:16 »
Met andere woorden: het feit dat een kandidaat wegkomt met wat een spectaculaire sabotage zou zijn, als ze de mol is, betekent nog niet dat ze ook echt de mol is.
Mee eens, maar nogmaals, er is ook geen reden om iemand af te schrijven, puur omdat als diegene de Mol zou zijn, ze het erg goed zou doen. In deze tunnel is dat nu al een aantal keren als de belangrijkste reden gegeven waarom Renee de Mol wel zou moeten zijn. Ik vind dat weinig overtuigend.

EDIT: Over de inschatting van de makers, ben ik het niet met je eens, maar dat blijft gissen. Bovendien, ik geloof pas dat Charlotte de Mol niet wilde zijn, als ik dat na afloop uit haar mond hoor. En dan nog, iemand die de rol in eerste instantie niet wilde, zou zich ook best tot een goede mol kunnen ontpoppen.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 16:06:59 door molecula »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #430 Gepost op: 22-02-2021, 15:59:08 »
In aanvulling op Leendert in de busopdracht. Als Marije uitstapt, is al besloten dat ze de volgende halte weer mag uitstappen. Wie initieert dat Marije direct weer mag (andere haltes worden later beslist), dat is Renee. Ze heeft nog niets, kan iedereen de les lezen en krijgt daarna de volgende halte. Marije stapt in.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #431 Gepost op: 22-02-2021, 15:59:34 »
Ja, de bus blijft een aparte actie qua follow the money, maar los van het zaadje dat ze bij Marije plant (wat ik persoonlijk wel een mooie molactie zou vinden), heeft het ook te maken met haar gekozen molstrategie. Als ze de superfanatieke kandidaat strategie had gehad dan had ze idd heel makkelijk kunnen zeggen: "2 jokers voor mijn medekandidaten?! No way! Dan nog liever 500 euro uit de pot!" maar past dat nou echt bij hoe Renee zichzelf presenteert in het programma?

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #432 Gepost op: 22-02-2021, 16:01:28 »
Maar wel twee jokers naar niet Rocky en Splinter! Die moeten eigenlijk afvallen, maar dat lukt niet.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #433 Gepost op: 22-02-2021, 16:13:19 »
Ja, de bus blijft een aparte actie qua follow the money, maar los van het zaadje dat ze bij Marije plant (wat ik persoonlijk wel een mooie molactie zou vinden), heeft het ook te maken met haar gekozen molstrategie. Als ze de superfanatieke kandidaat strategie had gehad dan had ze idd heel makkelijk kunnen zeggen: "2 jokers voor mijn medekandidaten?! No way! Dan nog liever 500 euro uit de pot!" maar past dat nou echt bij hoe Renee zichzelf presenteert in het programma?

Het had hier prima gekund denk ik, aangezien ze de vorige aflevering in de gevarenzone zat, juist door 3 kandidaten die voor zichzelf gingen. Dat ze daarna dan voor zichzelf zou gaan (door geen jokers weg te geven), was ook wel verklaarbaar/begrijpelijk geweest. Dus voor mij is dit wel een tegenpunt voor Renée als mol. Al heeft ze natuurlijk wel andere verdachte dingen gedaan.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #434 Gepost op: 22-02-2021, 16:14:01 »
Alles draait om jokers, en het is een strategie om geld uit de pot te houden omdat kandidaten eerder voor een joker dan voor geld gaan - meestal. Maar de vraag die overblijft is: wat is de relatie van De Joker met Renée?
Of zal het zijn: jokers oftewel troeven, troeven zitten in het kaartspel Black Jack dat weer verwijst naar Zwarte Tulp? Black Jack = 21 en ook dat is een centraal thema. Er werd door Rik namelijk opvallend vaak ‘ troeven’ gezegd als hij jokers bedoelde.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2021, 16:18:31 door Run »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #435 Gepost op: 22-02-2021, 18:21:02 »

De theorie gaat als volgt. Renee weet dat Marije bij halte 6 gaat uitstappen. Renee weet als mol dat Marije op halte 6 gaat ontdekken dat iedereen (behalve Renee) heeft gelogen over de haltes en dat Marije dan moet kiezen tussen (a) achterblijven en dus geen kans meer krijgen op troeven die nog komen of (b) terug in de bus gaan, maar dat kost geld. Als alleen Splinter een joker heeft, dan valt de schade van optie (a) voor Marije nog wel mee. Maar als zowel Splinter, Charlotte als Rocky een joker hebben, is optie (a) een heel slechte uitkomst voor Marije. Daarom is het slim van Renee om de jokers aan Charlotte en Rocky te geven.

Ik vind het zelf niet een bijzonder leuke molactie, maar het is wel een soort molactie waar de makers van smullen. Maar we hoeven hier niet in detail over te blijven spreken. Uiteindelijk is dit maar 1 actie uit 21 opdrachten tot nu toe.

Maar als er geen jokers waren uitgeeeld had Splinter er ook al, dus was Marije waarschijnlijk ook terug ingestapt. Ik zal gul zijn, de nettobalans van Renée reduceer ik hier naar +650.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #436 Gepost op: 22-02-2021, 19:17:53 »
Zou de joker dit seizoen staan voor het clownsverleden (circus Riboet) van Renée?
De joker kleur natuurlijk al mooi met de kleuren van NEC.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #437 Gepost op: 23-02-2021, 08:35:04 »
Bij Renée spreken we wel van serieuze individuele of bedragen per twee. In het seizoen van Jan waren het veel groepsopdrachten, dan is het moeilijker geen geld binnen te halen. Bovendien speelde Jan (ook al was het niet gewild) al meteen in aflevering 1 bruut geld uit de pot. Verder waren er heel gewaagde momenten die we achteraf pas zagen.

Bij Renée heb ik geen idee waar die zouden zitten, nog zie ik haar als persoon die dat veelvuldig zou doen.

Renee heeft minder geld in gebracht dan gedacht (bij om de tuin leiden is het echt niet het gehele bedrag haar aan te rekenen), bij kameraad wilde ze niet ontsnappen maar kwam een fanatieke Charlotte tegen en door de bieding klopt er sowieso al niets meer van follow the money en bij het abseilen heeft ze zich vergist in Rocky.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #438 Gepost op: 23-02-2021, 09:05:39 »
Renee heeft minder geld in gebracht dan gedacht (bij om de tuin leiden is het echt niet het gehele bedrag haar aan te rekenen), bij kameraad wilde ze niet ontsnappen maar kwam een fanatieke Charlotte tegen en door de bieding klopt er sowieso al niets meer van follow the money en bij het abseilen heeft ze zich vergist in Rocky.

Dan blijft nog een vrijwillige 750 en 500 over. In aflevering 6. Het laag bieden in de veiling, het meewerken aan slagen van opdrachten (fotogeniek).

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #439 Gepost op: 23-02-2021, 12:09:15 »
Zou de joker dit seizoen staan voor het clownsverleden (circus Riboet) van Renée?
De joker kleur natuurlijk al mooi met de kleuren van NEC.

Kan het niet op Judas slaan? Het toneelstuk waar ze in speelt?