Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43879 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #160 Gepost op: 23-01-2021, 14:58:35 »
Die ruiten 8 die samen met dobbelsteen 4 en 9 uur op het horloge opgeteld 21 maken en de correcte code laten mij niet los.Wij mogen niet zien wie die laatste kaart van het stapeltje (ruiten 8 ) apart op het tafeltje heeft gelegd als mogelijke andere aanwijzing. Wel krijgen we te horen dat het Charlotte is die later bij de optelling deze ruiten 8 noemt. Komt bij mij allemaal erg verdacht over.
Maar waarom? Als mol met voorkennis wil je de kamer niet uit omdat dit 500 euro kost. En zelfs als je de kamer uitwilt zijn de aanwijzingen zoals ze waarschijnlijk bedoeld zijn (totaal aantal ogen van een dobbelsteen; 9 + 12 uur = 21; boer + aas = 21; u is de 21e letter van het alfabet) toch makkelijker om op te sturen?

Zijn 4; 9; ruiten 8 aanwijzingen naar de mol? Waarom zou je als mol hier één kandidaat op willen wijzen?

Het is vreemd wat daar gebeurd, maar ik zie geen motief voor een mol met voorkennis om zo te werk te gaan.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #161 Gepost op: 23-01-2021, 18:38:53 »
Maar we hebben wel degelijk gezien dat ze de bovenste en onderste kaart kozen omdat ze dachten dat 1 van de 2 waarschijnlijk een aanwijzing is. Dat denken ze in ieder geval. Of bedoel je dat niet?
« Laatst bewerkt op: 30-01-2021, 12:48:01 door Rozz75 »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #162 Gepost op: 23-01-2021, 18:57:07 »
Maar waarom? Als mol met voorkennis wil je de kamer niet uit omdat dit 500 euro kost. En zelfs als je de kamer uitwilt zijn de aanwijzingen zoals ze waarschijnlijk bedoeld zijn (totaal aantal ogen van een dobbelsteen; 9 + 12 uur = 21; boer + aas = 21; u is de 21e letter van het alfabet) toch makkelijker om op te sturen?

Zijn 4; 9; ruiten 8 aanwijzingen naar de mol? Waarom zou je als mol hier één kandidaat op willen wijzen?

Het is vreemd wat daar gebeurd, maar ik zie geen motief voor een mol met voorkennis om zo te werk te gaan.
Dat bedoel ik niet. Elke aanwijzing was een op zichzelf staande hint. Nu werd geprobeerd om meerdere aanwijzingen (cijfers) te verwerken tot één hint wat normaal gesproken tot een fout antwoord zou leiden.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #163 Gepost op: 23-01-2021, 19:04:46 »
Wat is de kans dat de Mol de testvragen op zichzelf heeft ingevuld?
Uit analyse van de 5 Kameraad vragen kom ik toch uit op Joshua.
Vraag 1: heeft hij fout ingevuld, dus hier had zijn eigen naam kunnen staan
Vraag 2: ook fout ingevuld, dus hier had zijn naam ook kunnen staan.
Vraag 3: Charlotte, Rocky, Florentijn en Joshua
Vraag 4: Charlotte, Rocky, Renee en Joshua
Vraag 5: Florentijn, Rocky en Joshua

Daarbij ook terugkijkend naar vraag 2. Die hoorde bij het horloge. 9 of 21u is een zeer sterke hint als de 3e vraag de Black Jack hint oplevert om dan al aan 21 te denken. Vanuit Mol oogpunt kan vraag 2 dan het beste fout beantwoord worden. Vraag 4 gaf de letterbord hint, die had hij al vakkundig gesloopt voor het spel begon. En bij de letter U ging geen belletje rinkelen bij Marije om op 21ste letter van alfabet uit te komen.
Pas bij de 5e vraag begon bij Marije het kwartje te vallen naar 21. Joshua moest mee om bij haar in een goed blaadje te blijven. Het was voor hem geen optie om stug naar een ander code woord te blijven zoeken of verkeerd invullen. Dat had Marije direct na de opdracht volledig op hem gezet.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #164 Gepost op: 23-01-2021, 19:11:07 »
Dat bedoel ik niet.
Snap ik, maar wat maak je op uit het gedrag van dit duo? Dat een van de twee de Mol is? Waarom zou die naar het goede antwoord willen sturen als dat 500 euro kost, laat staan op een omslachtige manier?

Mochten de individuele hints verwijzingen naar de Mol zijn, idem, wat is het belang van de Mol om één kandidaat hier (subtiel) op te wijzen?

Ik vind het ook een vreemde gang van zaken bij dit duo, maar ben benieuwd wat je in dit gedrag ziet.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #165 Gepost op: 23-01-2021, 19:26:36 »
Snap ik, maar wat maak je op uit het gedrag van dit duo? Dat een van de twee de Mol is? Waarom zou die naar het goede antwoord willen sturen als dat 500 euro kost, laat staan op een omslachtige manier?

Mochten de individuele hints verwijzingen naar de Mol zijn, idem, wat is het belang van de Mol om één kandidaat hier (subtiel) op te wijzen?

Ik vind het ook een vreemde gang van zaken bij dit duo, maar ben benieuwd wat je in dit gedrag ziet.

De mol heeft er belang bij dat er 2 jokers in het spel komen. Dat verhoogt extra de kans dat de abseilers voor de vrijstellingen gaan als er bij de kayakers jokers zitten (bleek zo). Als dat laatste niet zo is, halen de abseilers al voordeel door zelf voor jokers te gaan, want niemand heeft er al.

Gesteld dat de mol in de kameraad opdracht op een of andere wijze een signaal krijgt of er al andere teams uit de kamer zijn geraakt, dan zal ie eerst afwachten maar in de laatste ronde als er nog niemand de code vond, zelf hints beginnen geven. Vandaar mogelijks de subtiele manier waarop de ruiten 8 “klaargelegd” wordt, om op het juiste moment de hint/voorzet  te geven (“wat als het ruiten acht is”).
« Laatst bewerkt op: 23-01-2021, 20:14:53 door Molekule »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #166 Gepost op: 23-01-2021, 19:31:22 »
Gesteld dat de mol in de kameraad opdracht op een of andere wijze een signaal krijgt of er al andere teams uit de kamer zijn geraakt
Dat kon je zien aan het scherm. Dan kwamen er geen antwoorden meer.

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #167 Gepost op: 23-01-2021, 23:10:00 »
Zou feitelijk gezien zeggen dat nu Lakshmi weg is (die niet ontsnapte met Florentijn), Splinter, Rocky of Marije de mol moet zijn.

- Splinter/Rocky: beiden ontsnapten niet uit de kamer, geen onnodige 500 euro in de pot. Bovendien Splinter geen laatste hint deur dicht.

- Joshua kwam met de 21 oplossing, Marije niet. Haalde FTM-technisch gezien 500/2 = 250 euro binnen, maar zij was niet degene die bijdroeg aan het ontsnappen. En de opmerking 'je lult' zag ik als een laatste manier tot vertragen.

- Renee zou eventueel nog kunnen, maar zowel Charlotte als zij waren eigenlijk hier zo kandidaats...

Ik zou het raar vinden als de mol hier moeite zou doen de Escape te winnen. 500 euro is veel geld en dat gebruiken als dekmantel om kandidaats te lijken voor de jokers, zou ik achteraf zwak vinden.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #168 Gepost op: 28-01-2021, 15:07:11 »
Hier voor de zekerheid toch maar even de in mijn ogen verdachte acties van Charlotte in deze opdracht.
De eerste aanwijzing zit in het lucifersdoosje. Charlotte roept dan meteen: vier! Dobbelsteen vier. Het doosje is vrij groot dus bij het oppakken zou de dobbelsteen makkelijk op een andere kant kunnen rollen. Dat hij op de vier ligt zegt dus niet veel.
Bij de tweede aanwijzing herhaalt Charlotte weer de vier met nadruk en voegt hier de negen van het horloge aan toe.
Bij de derde aanwijzing begint ze meteen met vijf. Ruiten vijf ligt bovenop. Dan zegt ze, even kijken of er niet zo'n molkaartje tussenzit (doelend op een joker). Ze waaiert vlug door het spel heen zodat de vingerafdrukken van de Mol op de schoppenboer en schoppenaas niet zichtbaar worden.
Daarna begint Charlotte met samenvatten: dus, een vier dobbelsteen... Renée vult aan met de negen van het horloge en dan Charlotte weer met de vijf ruiten. Hier is het Renée die de ruiten 8 als alternatief voor de 5 oppert. Zonder die toevallige ruiten 8 zouden ze hier nooit op het juiste antwoord van 21 zijn gekomen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #169 Gepost op: 28-01-2021, 15:45:56 »
Hier voor de zekerheid toch maar even de in mijn ogen verdachte acties van Charlotte in deze opdracht.
De eerste aanwijzing zit in het lucifersdoosje. Charlotte roept dan meteen: vier! Dobbelsteen vier. Het doosje is vrij groot dus bij het oppakken zou de dobbelsteen makkelijk op een andere kant kunnen rollen. Dat hij op de vier ligt zegt dus niet veel.
Bij de tweede aanwijzing herhaalt Charlotte weer de vier met nadruk en voegt hier de negen van het horloge aan toe.
Bij de derde aanwijzing begint ze meteen met vijf. Ruiten vijf ligt bovenop. Dan zegt ze, even kijken of er niet zo'n molkaartje tussenzit (doelend op een joker). Ze waaiert vlug door het spel heen zodat de vingerafdrukken van de Mol op de schoppenboer en schoppenaas niet zichtbaar worden.
Daarna begint Charlotte met samenvatten: dus, een vier dobbelsteen... Renée vult aan met de negen van het horloge en dan Charlotte weer met de vijf ruiten. Hier is het Renée die de ruiten 8 als alternatief voor de 5 oppert. Zonder die toevallige ruiten 8 zouden ze hier nooit op het juiste antwoord van 21 zijn gekomen.

Mooi geformuleerd. Er wordt hier heel duidelijk in beeld gezet dat Charlotte de laatste rekensom maakt, maar hoe die aanzet komt is weggeknipt.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #170 Gepost op: 28-01-2021, 19:33:35 »
Ben het hiermee eens... let ook maar eens op haar gedraging bij het antwoorden intoetsen...
Alle foute antwoorden die Renee aangeeft , meteen accepteren als goede opties. En daarna het weer teruglopen al bijna inzetten voordat duidelijk is dat t fout is...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #171 Gepost op: 28-01-2021, 19:47:22 »
Mooi geformuleerd. Er wordt hier heel duidelijk in beeld gezet dat Charlotte de laatste rekensom maakt, maar hoe die aanzet komt is weggeknipt.
Dit is precies hoe een Mol bij duo opdrachten te werk gaat. Eerst proberen naar een foute oplossing te sturen of anderszins tegenwerken. Als dreigt dat de opdracht toch gaat lukken, zo snel mogelijk de juiste oplossing claimen.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #172 Gepost op: 30-01-2021, 00:32:57 »
Precies zo heb ik ook geredeneerd. Molgedrag volgens het boekje.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #173 Gepost op: 30-01-2021, 00:59:17 »
Precies zo heb ik ook geredeneerd. Molgedrag volgens het boekje.
Over het molboekje gesproken. Heb nog eens gekeken wat de overgebleven kandidaten hier zeggen. Het viel mij op dat Charlotte het minst zegt van iedereen. Ze heeft niet veel over zichzelf ontdekt, maar wel dat ze trots op zichzelf mag zijn. Als Mol of winnaar? Charlotte verdenkt Splinter en Renée. Deze drie in de finale? Ik zie het helemaal zitten want dit zijn voor mij de enige drie die nog de Mol kunnen zijn.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #174 Gepost op: 30-01-2021, 11:13:37 »
Ik heb vanochtend bedacht dat Renee Charlotte kan hebben uitgekozen als 'kameraad' omdat ze wist dat Charlotte niet wilde abseilen en dus bij de kanoërs terecht zou komen. Bij de kanoërs moesten jokers in het spel komen, tenminste bij twee, zodat de abseilers gemotiveerden zouden zijn voor de vrijstellingen. Toen er maar niemand uit de kamers geraakte, zorgde Renee ervoor met subtiele aanwijzingen dat ze tot de goede oplossing kwamen.
Misschien heeft ze aan tafel bij de voorbereiding er ook subtiel voor gezorgd dat Florentijn of Joshua, een van de twee, bij de kanoers terecht zou komen. Dat lukte omdat die twee uiteindelijk tegen elkaar moesten opboksen. En dat kwam door haar onverwachte move diagonaal naar Rocky.
Supermol, die Renee!  ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 30-01-2021, 11:17:08 door Run »

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #175 Gepost op: 30-01-2021, 12:26:46 »
Over het molboekje gesproken. Heb nog eens gekeken wat de overgebleven kandidaten hier zeggen. Het viel mij op dat Charlotte het minst zegt van iedereen. Ze heeft niet veel over zichzelf ontdekt, maar wel dat ze trots op zichzelf mag zijn. Als Mol of winnaar? Charlotte verdenkt Splinter en Renée. Deze drie in de finale? Ik zie het helemaal zitten want dit zijn voor mij de enige drie die nog de Mol kunnen zijn.
Ik vlak Joshua nog niet uit. Af en toe doet hij mij denken aan Jan Versteegh.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #176 Gepost op: 30-01-2021, 16:31:17 »
Lakshmi klikt Marije aan bij de eerste vraag "wie is de mol" en meteen daarna verschijnt het groene mollogo.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #177 Gepost op: 30-01-2021, 23:50:42 »
Ik had hier nog niet op gereageerd maar wat een lekkere opdracht was dit, zat zo goed in elkaar ::bravo::. En ze hebben één van de dingen gedaan die ik al een aantal keer had voorgesteld: Jokers gebruiken als prijs voor geld opbrengen. Echt top!
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #178 Gepost op: 1-02-2021, 14:01:47 »
Ik had hier nog niet op gereageerd maar wat een lekkere opdracht was dit, zat zo goed in elkaar ::bravo::. En ze hebben één van de dingen gedaan die ik al een aantal keer had voorgesteld: Jokers gebruiken als prijs voor geld opbrengen. Echt top!
;D De voor sommige van ons welbekende winstjokers

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #179 Gepost op: 1-02-2021, 14:50:39 »
Hoe kwam Charlotte aan 21? Hier een idee waarom het zo ging:

De vier vond ze als eerste in het lucifersdoosje. Het was essentieel dat dit een vier was, Charlotte moest hiervoor het doosje voorzichtig openmaken.
Op het horloge staat een 9. Het kaartspel begint met ruiten 5, dan ruiten 4, onderop ligt ruiten 8.

Charlotte wil zich bekend maken als de 21e mol. Haar geboortedatum is 14-09-88.
Pak steeds het laatste cijfer 4+9+8 is 21. De nul is ook (O) ook nog meegenomen.
Hiervoor pakt ze de dobbelsteen 4, letter O=0, horloge 9 en onderste kaart van het kaartspel ruiten 8. (Die ruiten 8 lag bij Joshua en Marije in beeld onderop).

Die 500 euro moet daarvoor helaas verdiend worden.