Auteur Topic: [kandidaat] Splinter Chabot  (gelezen 85359 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #480 Gepost op: 17-02-2021, 10:16:36 »
Of hij is gewoon niet de mol en hij houdt informatie achter zodat de rest niet weet dat hij een voordeel heeft. Kennis is macht. Dat kan natuurlijk ook.
Zeker is dat Splinter bij de volgende test al voordeel heeft bij 4 vragen:
- vraag 1 (M/V)
- de penningmeester vraag
- 2 jokers
(tenzij de zwarte vrijstelling in het spel komt)
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 10:31:42 door Molest »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #481 Gepost op: 17-02-2021, 11:58:34 »
Zeker is dat Splinter bij de volgende test al voordeel heeft bij 4 vragen:
- vraag 1 (M/V)
- de penningmeester vraag
- 2 jokers
(tenzij de zwarte vrijstelling in het spel komt)
Dat laatste wel maar die eerste twee valt wel mee volgens mij. Aangezien geen van de dames tunnelt op Splinter zullen ze bij vraag 1 kiezen voor V en bij de penningmeester vraag voor Nee. Als Splinter de Mol niet is heeft iedereen (niet alleen de dames maar ook Splinter) deze twee vragen goed en is er geen verschil. Als Splinter wel de Mol is dan maakt het antwoord van Splinter niet uit en hebben de overige kandidaten het allemaal fout. Dan maakt het dus ook geen verschil.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #482 Gepost op: 17-02-2021, 19:50:53 »
Of hij is gewoon niet de mol en hij houdt informatie achter zodat de rest niet weet dat hij een voordeel heeft. Kennis is macht. Dat kan natuurlijk ook.

Uiteraard. Past niet zo lekker in de Splinter tunnel maar het is een voor de hand liggende mogelijkheid  ::tandpastasmiley::

Andere mogelijkheid is dat het voor de kijker is bedoeld om bij hen onverdacht te blijven/over te komen als slimme kandidaat. Of in lijn met de gedachte dat als iedereen fors op Renée zit en Splinter als Marije hebben gespreid, het voor de groep zinnig klinkt dat Marije eruit ging en Splinter met twee jokers door kon. Of gezien de vooruitblik, Splinter de jokers op een of andere manier kan wisselen voor geld uit de pot.




Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #483 Gepost op: 18-02-2021, 01:26:21 »
Splinter...

...verdient 150 euro bij de laseropdracht.
...voert geheime opdrachten uit en doet ook mee duimpjes bij de rondleiding.
...maakt het vuur snel aan bij vlotopdracht.
...biedt maar 600 euro bij het bieden.
...brengt bij bushalte netto 0 euro in de pot, als hij een andere keuze had gemaakt was dit -100 euro geweest, dus het kon slechter.

Veel meer onmolse acties kan ik niet vinden..., maar ook geen 'verdachte' acties die overduidelijk in beeld komen en waar de nadruk op wordt gelegd.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #484 Gepost op: 18-02-2021, 05:37:39 »
Splinter...

...verdient 150 euro bij de laseropdracht.
...voert geheime opdrachten uit en doet ook mee duimpjes bij de rondleiding.
...maakt het vuur snel aan bij vlotopdracht.
...biedt maar 600 euro bij het bieden.
...brengt bij bushalte netto 0 euro in de pot, als hij een andere keuze had gemaakt was dit -100 euro geweest, dus het kon slechter.

Veel meer onmolse acties kan ik niet vinden..., maar ook geen 'verdachte' acties die overduidelijk in beeld komen en waar de nadruk op wordt gelegd.

De geheime opdrachten deed hij mijns inziens erg opzichtig. Renée had de geheime opdrachten kunnen raden als Lakshmi niet met de duimpjes was gekomen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #485 Gepost op: 18-02-2021, 09:35:37 »
Splinter...

...verdient 150 euro bij de laseropdracht.

Wel een van de grootverdieners in die opdracht, al is het maar 150 euro.

Citaat
...voert geheime opdrachten uit en doet ook mee duimpjes bij de rondleiding.

Bwah, dat van die oma deed hij bijvoorbeeld bijzonder goed. Renée was niet eens in de buurt.

Citaat
...maakt het vuur snel aan bij vlotopdracht.

De sleutel tot het zo snel slagen van die opdracht. Vuur kan je perfect mee treuzelen. Iedereen kijkt expeditie Robinson.

Citaat
...biedt maar 600 euro bij het bieden.

Als hij dan toch bewust geld heeft verdiend in de vuurmaakopdracht, heb dan de ballen om 5000 euro te bieden. Verder heeft hij op deze manier ook geen invloed op het geld verdienen in de opdracht erna. 

Citaat
...brengt bij bushalte netto 0 euro in de pot, als hij een andere keuze had gemaakt was dit -100 euro geweest, dus het kon slechter.

Mijn berekeningen komen tot een verschil van 350. Zie topic.

Citaat
Veel meer onmolse acties kan ik niet vinden...,

Ik voeg to aan onmolse dingen:
- Jokers sparen
- Bij de mountainbike opdracht NIET voor alles of niets willen gaan
- Zet Marije en Charlotte samen bij fotogeniek, waarom niet een Renée of een Joshua? Die is toch je bondgenoot en zal dingen wel bewust fout doen om zich verdacht te maken
- Wil bij het abseilen niet voor het geld bijhouden gaan, terwijl dat de enige manier was geld uit de pot te spelen. De mol gaat toch geïnformeerd zijn door de keuze van de andere?

Citaat
maar ook geen 'verdachte' acties die overduidelijk in beeld komen en waar de nadruk op wordt gelegd.


Dat is nu net het probleem.
- De escaperoom was echt over de top, maar kan mols zijn.
- Een fout bord laten omrijden bij de trucks, al was dat net iets meer Marije haar fout. 
- De lift kan hij gemold hebben
- Maakt vrij vreemde foto's, maar wat is de kans dat die omgedraaid worden? En als die al omgedraaid worden kost dat 50 euro
- Heel aflevering 7 vond ik hem mols, maar niet molser dan Charlotte.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 09:37:23 door Belgian Mol »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #486 Gepost op: 18-02-2021, 09:56:59 »
- Zet Marije en Charlotte samen bij fotogeniek, waarom niet een Renée of een Joshua? Die is toch je bondgenoot en zal dingen wel bewust fout doen om zich verdacht te maken

Misschien wist Splinter dat Marije Charlotte verdacht en dus niet vertrouwde, wat mogelijk tot gedoe en dus meer bordjes omdraaien zou leiden.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #487 Gepost op: 18-02-2021, 10:15:12 »
Ik voeg to aan onmolse dingen:
- Jokers sparen
- Bij de mountainbike opdracht NIET voor alles of niets willen gaan
- Zet Marije en Charlotte samen bij fotogeniek, waarom niet een Renée of een Joshua? Die is toch je bondgenoot en zal dingen wel bewust fout doen om zich verdacht te maken
- Wil bij het abseilen niet voor het geld bijhouden gaan, terwijl dat de enige manier was geld uit de pot te spelen. De mol gaat toch geïnformeerd zijn door de keuze van de andere?

Jokers sparen vind ik mols noch onmols, dat heeft niets met geld verdienen te maken. Mocht het nou zo blijken dat hij de jokers heeft bewaard omdat hij er in de volgende aflevering nog geld mee kan kwijtspelen is het wel verdacht.

De mountainbikeopdracht was best goed te doen. Het scheelde maar 1 antwoord omdat Florentijn en Remco zelf een bordje voorbij waren gefietst. Hadden ze die wel gezien dan was het volledige bedrag dubbel in de pot gekomen.

Bij het abseilen houdt hij uiteindelijk wel het geld zelf, dus toch wel mols.

Verder ben ik het eens met je aanvullingen/reacties.



Er zijn drie verdachte momenten dit seizoen die ik moeilijk los kan laten bij Splinter:

- Bij de eerste opdracht zoekt hij het biljet onder het tapijt maar in eerste instantie kan hij het niet vinden. Hij raakt dan in paniek maar besluit niet ergens anders te zoeken. Kortom: hij weet dat het er moet liggen uit voorkennis maar hij moest even iets verder onder het tapijt zoeken dan wat hij eerst deed. Voelde erg aan als een voorkennismomentje.

- Bij de escaperoom, hij wacht steeds af wat Rocky als antwoord geeft en geeft vervolgens zelf pas antwoord. Als Rocky liegt, dan vult Splinter de waarheid in en andersom waardoor de beste hints verborgen blijven. Vervolgens vult hij MOL in als code.

- Bij de gevangenis, hij vindt twee sleutels maar nooit wordt duidelijk waar de tweede sleutel voor dient. Volgens mij heeft hij die dus gewoon verduisterd.


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #488 Gepost op: 18-02-2021, 10:29:44 »
Er zijn drie verdachte momenten dit seizoen die ik moeilijk los kan laten bij Splinter:

- Bij de eerste opdracht zoekt hij het biljet onder het tapijt maar in eerste instantie kan hij het niet vinden. Hij raakt dan in paniek maar besluit niet ergens anders te zoeken. Kortom: hij weet dat het er moet liggen uit voorkennis maar hij moest even iets verder onder het tapijt zoeken dan wat hij eerst deed. Voelde erg aan als een voorkennismomentje.

- Bij de escaperoom, hij wacht steeds af wat Rocky als antwoord geeft en geeft vervolgens zelf pas antwoord. Als Rocky liegt, dan vult Splinter de waarheid in en andersom waardoor de beste hints verborgen blijven. Vervolgens vult hij MOL in als code.

- Bij de gevangenis, hij vindt twee sleutels maar nooit wordt duidelijk waar de tweede sleutel voor dient. Volgens mij heeft hij die dus gewoon verduisterd.
Hij duikt meteen onder het tapijt, maar daarmee wordt hij juist wat verdacht neergezet, vind ik. Het is niet gezegd dat hij niet ook op andere plekken heeft gezocht en daar niets heeft gevonden. Dat kan zijn weggelaten in de montage. Als je als kandidaat ook onder het tapijt niets vindt, raak je een beetje in paniek. De Mol zou toch juist eerst op andere plekken gaan zoeken? En dat zouden we dan uitgebreid zien. En de Mol heeft geen reden om in paniek te raken, want als je het niet vindt, doe je de scene over.

Het horloge vonden ze wel, en het letterbord ook. De ontbrekende letter U was best een sterke aanwijzing, vond ik, de op een na sterkste na de aas en de boer. Toen ze eenmaal wisten dat het codewoord 12 letters had, had dat alsnog tot het goede antwoord kunnen leiden. Hij ging mij ook snel naar het codebord om er 'executie' in te vullen, heel raar, en dat we de discussie daarover niet hebben gezien vind ik ook weer een lichte verdachtmakerij.

In de gevangenis idem. Zijn verhaal in de biecht over de 2 sleutels en het slot dat hij weggooit, en later weer in handen heeft. Als hij 1 sleutel verduisterd heeft, waarom moet hij dan zelf in de biecht daarop zinspelen en het ook nog zo in beeld komen met dat weggegooide slot?

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #489 Gepost op: 18-02-2021, 10:34:46 »
Hij duikt meteen onder het tapijt, maar daarmee wordt hij juist wat verdacht neergezet, vind ik. Het is niet gezegd dat hij niet ook op andere plekken heeft gezocht en daar niets heeft gevonden. Dat kan zijn weggelaten in de montage. Als je als kandidaat ook onder het tapijt niets vindt, raak je een beetje in paniek. De Mol zou toch juist eerst op andere plekken gaan zoeken? En dat zouden we dan uitgebreid zien. En de Mol heeft geen reden om in paniek te raken, want als je het niet vindt, doe je de scene over.

Het horloge vonden ze wel, en het letterbord ook. De ontbrekende letter U was best een sterke aanwijzing, vond ik, de op een na sterkste na de aas en de boer. Toen ze eenmaal wisten dat het codewoord 12 letters had, had dat alsnog tot het goede antwoord kunnen leiden. Hij ging mij ook snel naar het codebord om er 'executie' in te vullen, heel raar, en dat we de discussie daarover niet hebben gezien vind ik ook weer een lichte verdachtmakerij.

In de gevangenis idem. Zijn verhaal in de biecht over de 2 sleutels en het slot dat hij weggooit, en later weer in handen heeft. Als hij 1 sleutel verduisterd heeft, waarom moet hij dan zelf in de biecht daarop zinspelen en het ook nog zo in beeld komen met dat weggegooide slot?

Ja ik ben het met je eens, maar ik kan het vooral moeilijk loslaten omdat het me in eerste instantie niet opviel tijdens de uitzending maar pas toen ik later nog eens goed keek of doordat ik het hier op het forum las. En ik heb het gevoel dat Splinter juist verdachter uit de verf was gekomen als ze meer hadden laten zien, zeker bij de escaperoom. Maar dat laatste is speculatie.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #490 Gepost op: 18-02-2021, 10:43:54 »
Ik kijk deze serie voor mijn doen een stuk minder fanatiek. Namelijk gewoon op zaterdag de aflevering en dan een dag erna kijk ik nog eens terug met pauzeren om de overzichten op de kandidatenpagina's bij te werken. En dan af en toe nog eens een fragmentje terugkijken.

Mijn indruk is dat verdachte acties van Charlotte over het algemeen meer de nadruk krijgen dan die van Splinter. Je ziet het ook aan Mollenstreken waarin Lavezzi al verschillende afleveringen lang de meeste punten aan Charlotte geeft en bij haar als Mol uitkomt.

Niks mis mee hoor als Charlotte de Mol is en ervoor gekozen is om haar niet uit de wind te houden. Maar om nou te zeggen dat Splinter verdacht wordt gemaakt, nee dat zie ik niet zo.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #491 Gepost op: 18-02-2021, 10:58:55 »
Vanuit de Charlottetunnel zie ik het zo: Charlotte is inmiddels zo los gegaan, dat het nog maar moeilijk weg te poetsen is in de montage. De schilderopdracht, de woordenopdracht, de mijnopdracht, het is allemaal van dik hout. Dus ze laten het zo. Of tillen het misschien nog wat over de kop. Maar dat zou wel een trendbreuk zijn, dus het is een zwak punt in mijn Charlotte-verdenking. Wat ik wel zie, is dat ze nergens verdacht wordt gemaakt zonder dat ze zelf verdacht deed.

En Splinter zie ik wel onnodig verdacht worden neergezet her en der, al is het maar een beetje. Vorige week nog bij het zogenaamd uitschakelen van Charlotte. Bij Splinter ben ik dan geneigd te denken dat hij totaal onverdacht doet en is (niemand van de groep verdenkt hem ook echt), en dat de montage grote moeite heeft om hem toch nog een klein beetje verdacht te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 11:01:30 door Molest »

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #492 Gepost op: 18-02-2021, 11:26:45 »

Er zijn drie verdachte momenten dit seizoen die ik moeilijk los kan laten bij Splinter:

- Bij de eerste opdracht zoekt hij het biljet onder het tapijt maar in eerste instantie kan hij het niet vinden. Hij raakt dan in paniek maar besluit niet ergens anders te zoeken. Kortom: hij weet dat het er moet liggen uit voorkennis maar hij moest even iets verder onder het tapijt zoeken dan wat hij eerst deed. Voelde erg aan als een voorkennismomentje.

- Bij de escaperoom, hij wacht steeds af wat Rocky als antwoord geeft en geeft vervolgens zelf pas antwoord. Als Rocky liegt, dan vult Splinter de waarheid in en andersom waardoor de beste hints verborgen blijven. Vervolgens vult hij MOL in als code.

- Bij de gevangenis, hij vindt twee sleutels maar nooit wordt duidelijk waar de tweede sleutel voor dient. Volgens mij heeft hij die dus gewoon verduisterd.

Ook verdacht is dat hij 750 euro vindt maar 250 roept en vervolgens aanmoedigt verder te zoeken naar geld terwijl alles al gevonden is.

Bij het abseilen verspreekt hij zich en zegt “ik zie een joker, uh koker.”

Het opvallende muggen wegslaan bij Renee, de vreemde foto’s bij Fotogenie(k) en zijn biecht en gedrag bij Door een Deur hebben mij in de Splintertunnel doen belanden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #493 Gepost op: 18-02-2021, 11:32:08 »
Bij het abseilen verspreekt hij zich en zegt “ik zie een joker, uh koker.”
Juist. Weg monteren dus daar, als hij de Mol is! Waarom zo'n verspreking erin laten zitten?
Charlotte had hem inmiddels misschien al verteld dat er geld en jokers in de kokers zaten.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #494 Gepost op: 18-02-2021, 11:46:39 »
Juist. Weg monteren dus daar, als hij de Mol is! Waarom zo'n verspreking erin laten zitten?
Charlotte had hem inmiddels misschien al verteld dat er geld en jokers in de kokers zaten.
Ik geloof niet dat alles dat naar de mol kan wijzen wordt weggemonteerd, want dan is er voor de kijkers niets meer te raden en wordt Wie is de Mol een groot gokspel, wat het nu tot op zekere hoogte al is.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #495 Gepost op: 18-02-2021, 11:48:53 »
Mee eens, natuurlijk. Maar ik vind de montagekeuzes rondom Splinter soms wel een beetje opvallend.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #496 Gepost op: 18-02-2021, 12:20:12 »
In de deductievideo van “Dean heeft de mol gezien” op youtube werd nog een mooie verwijzing naar Splinter als mol genoemd. De betekenis van zijn naam is “kleine jongen” en dat nummer kwam voor in opdracht 3 Aanwijzingen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #497 Gepost op: 18-02-2021, 12:32:05 »
Hoezo kleine "jongen"? Klein lijkt me wel te kloppen ja, een splinter is een klein dingetje. Maar dat "jongen" lijkt me erbij verzonnen omdat Splinter als jongensnaam gebruikt wordt.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #498 Gepost op: 18-02-2021, 12:38:35 »

Ik voeg to aan onmolse dingen:
- Jokers sparen
- Bij de mountainbike opdracht NIET voor alles of niets willen gaan
- Zet Marije en Charlotte samen bij fotogeniek, waarom niet een Renée of een Joshua? Die is toch je bondgenoot en zal dingen wel bewust fout doen om zich verdacht te maken
- Wil bij het abseilen niet voor het geld bijhouden gaan, terwijl dat de enige manier was geld uit de pot te spelen. De mol gaat toch geïnformeerd zijn door de keuze van de andere?


/quote]
Ga er van uit dat de Mol zijn jokers inzet > kandidaatsgedrag acteren en de Mol heeft de jokers niet nodig.
Idd had ook Joshua verkozen om dezelfde reden.
Bij het abseilen had de Mol een verkeerde koker kunnen pakken of een koker kunnen laten vallen.

Verder geloof ik niet zo in een Mol die watervrees heeft en zoals het nu lijkt, niet durft te vliegen.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Splinter Chabot
« Reactie #499 Gepost op: 18-02-2021, 12:46:22 »
Hoezo kleine "jongen"? Klein lijkt me wel te kloppen ja, een splinter is een klein dingetje. Maar dat "jongen" lijkt me erbij verzonnen omdat Splinter als jongensnaam gebruikt wordt.


Zo te zien is dit de bron:
https://www.babybytes.nl/namen/jongens/Splinter

“Betekenis van Splinter

Splinter is een Nederlandse naam voor jongens.
De betekenis is `kleine jongen`
De naam Splinter wordt -voor zover bekend- alleen gegeven aan Nederlandse jongens.”

Op andere sites zoals die van het Meertens Instituut wordt dit echter niet bevestigd.