Auteur Topic: WIDM Seizoen 2021  (gelezen 250348 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1220 Gepost op: 22-12-2020, 12:35:13 »
Is de optelsom van het aantal woorden, die de oud Mollen uitspreken, de grote hint?

Kijk om je heen. 4
Denk goed na. +3
Wat weet je. +3
Wat zegt je verstand. +4
Wat zegt je gevoel? +4
Het gaat nu beginnen. +4
Luister goed. +2
Wat hoor je? +3
Wie is de Mol? +4

Totaal: 33

Marije Knevel is op 31 juli 1987 geboren, dus ten tijden van de opnames in september 2020 en ten tijde van het uitzenden van de afleveringen in Q1 2021, 33 jaar!

Joshua wordt in 2021 pas 33 jaar op 12-4 (geboortejaar 1988). Charlotte wordt in 2021 pas 33 jaar op 14-9 (geboortejaar 1988).

In de leader komen een aantal van deze zinnen uitgesproken door oud-mollen terug!

Tijdens de bekendmaking van kandidaten in de Westergasfabriek horen we:
Kim Pieters: Wat weet je?
Anne-Marie: Wat zegt je gevoel?
Inge Iepenburg: Wat hoor je?

In de leader horen we:
Merel: Wat hoor je? (of Wat hoor ik?)
Onbekende mannenstem: Wat voel je? of Wat voel ik?
Anne-Marie: Wat weet je?

Zou de onbekende mannenstem in de leader, die zegt "Wat voel ik" een hint zijn en de stem van de Mol?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1221 Gepost op: 22-12-2020, 12:37:02 »
Interessant. (En open gerust een Leader-topic.)

Maar die oud-mollen hadden ze dit keer wel thuis mogen laten. Voor een jubileumseizoen was het leuk, maar nu vind ik het wel welletjes met terugblikken.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1222 Gepost op: 22-12-2020, 12:38:15 »
Is de optelsom van het aantal woorden, die de oud Mollen uitspreken, de grote hint?

Kijk om je heen. 4
Denk goed na. +3
Wat weet je. +3
Wat zegt je verstand. +4
Wat zegt je gevoel? +4
Het gaat nu beginnen. +4
Luister goed. +2
Wat hoor je? +3
Wie is de Mol? +4

Totaal: 33

Goed bedacht  ::ok:: Ik kom echter tot 31 woorden. Tel ik verkeerd?

Misschien maakt het getal 21 deel uit van de aanwijzing. Op banners is dit getal ook duidelijk te zien. Het woord dat als 21e wordt uitgesproken, is volgens mij: 'Ja', uitgesproken door Charlotte.

Splinter: 'Of ik de Mol ben?' (5 woorden).
Splinter: 'Dat zullen we zien aan het eind van het programma' (10 woorden).
Charlotte: 'Ben ik de Mol?' (4 woorden).
Splinter: 'Eh ...' (1 woord).
Charlotte: 'Ja.'

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1223 Gepost op: 22-12-2020, 12:42:06 »
Goed bedacht  ::ok:: Ik kom echter tot 31 woorden. Tel ik verkeerd?
-knip-
O ja, dat kan ook weer de prullenbak in. ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1224 Gepost op: 22-12-2020, 12:44:52 »
Niet om te drammen, maar met de 'ondervertegenwoordiging' van kandidaten in WIDM met een niet-Westerse migratieachtergrond valt het erg mee. Momenteel beslaat dat gedeelte van de Nederlandse bevolking 13.9%. Als er in een seizoen 2 kandidaten niet 100% blank (of, zo je wilt, wit) zijn, is er dus al sprake van een zekere overrepresentatie van mensen van kleur. Een snelle blik op de kandidatenlijstjes van de afgelopen 10 jaar leert dat WIDM het wat dat betreft helemaal niet slecht doet als het gaat om deze vorm van diversiteit, met in elk seizoen ten minste één persoon van niet-(volledig)-Westerse afkomst, en in zeker 4 gevallen zelfs méér.

Het is heel makkelijk (en trendy) om te roepen dat het allemaal niet deugt, maar op basis van de statistische feiten hoeft niemand zich door de casting van WIDM gediscrimineerd te voelen.
« Laatst bewerkt op: 22-12-2020, 12:46:43 door Michmol »
Woosie down?

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1225 Gepost op: 22-12-2020, 12:45:47 »
Interessant. (En open gerust een Leader-topic.)

Maar die oud-mollen hadden ze dit keer wel thuis mogen laten. Voor een jubileumseizoen was het leuk, maar nu vind ik het wel welletjes met terugblikken.

Eens!!

En daarover gesproken..

Een shock effect, iets als ‘de Mol heeft zojuist antwoord gegeven’ is leuk maar als er elk jaar zo’n moment in de serie zit begint het effect ervan te vervagen..

Zelfde geldt voor de ex mollen.
Leuk dat ze dat eenmalig deden in s16 met die hoofden in het klooster en desnoods nog een keer in het jubileum seizoen ( dat was leuk!) maar het hoeft niet elk jaar voor mij.



Offline Molest

  • Forumlid
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1226 Gepost op: 22-12-2020, 12:53:39 »
Splinter: 'Of ik de Mol ben?' (5 woorden).
Splinter: 'Dat zullen we zien aan het eind van het programma' (10 woorden).
Charlotte: 'Ben ik de Mol?' (4 woorden).
Splinter: 'Eh ...' (1 woord).
Charlotte: 'Ja.'
Dus niet alleen de woorden van Charlotte, maar ook die van Splinter kunnen worden opgevat als bevestiging dat hij de Mol is.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1227 Gepost op: 22-12-2020, 12:56:40 »
De oud-Mollen die komen opdraven beginnen zo wel een cliché te worden ja :P Hoewel ik aan de andere kant het wel aan zou moedigen om af en toe kleine knipogen naar het verleden er in te houden, zoals flarden van opdrachten die terugkeren of zo, of verwijzingen naar memorabele momenten ::joehoe::
...óf niet!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1228 Gepost op: 22-12-2020, 13:01:36 »
Niet om te drammen maar met de 'ondervertegenwoordiging' van kandidaten in WIDM met een niet-Westerse migratieachtergrond valt het erg mee. Momenteel beslaat dat gedeelte van de Nederlandse bevolking 13.9%. Als er in een seizoen 2 kandidaten niet 100% blank (of, zo je wilt, wit) zijn, is er dus al sprake van een zekere overrepresentatie van mensen van kleur. Een snelle blik op de kandidatenlijstjes van de afgelopen 10 jaar leert dat WIDM het wat dat betreft helemaal niet slecht doet als het gaat om deze vorm van diversiteit, met in elk seizoen ten minste één persoon van niet-(volledig)-Westerse afkomst, en in zeker 4 gevallen zelfs méér.

Het is heel makkelijk (en trendy) om te roepen dat het allemaal niet deugt, maar op basis van de statistische feiten hoeft niemand zich door de casting van WIDM gediscrimineerd te voelen.

Trendy? Really?

‘Op statistische basis’
Op het internet lees ik overal deze kritiek (ook op facebook en instagram )waar echt genoeg normale mensen op zitten.

In de modellenwereld werkte het ook jaren zo. 99% was blank en we stopten er 1 iemand van kleur in zodat ze niks kunnen zeggen over diversiteit. 99% van de personen van kleur die er dan in zitten zijn ook nog eens het meest lichtgetint dat je kunt verzinnen (vaak halfbloedjes)

Ik begin niet over deze discussie omdat ik woke of trendy ben. Ik begin er bewust vóór het seizoen over omdat er nu nog amper focus ligt op de afleveringen en het geen zin heeft om deze discussie midden tijdens het seizoen te voeren.

Milouska, Dio, Zarayda, Immanuele, Vincent en Simone waren de enige personen die echt donker zijn. Dat zijn 6 mensen op 210 kandidaten.

In de groepen van 2005, 2007, 2008, 2009, en 2010 zaten zelfs helemaal geen personen van kleur.

Ik beticht niemand van de crew van racisme ik zeg alleen dat er gewoon naar mijn (en vele andere) mening(en) wat diverser aan huidskleur mag gecast worden.
Daar is niks trendy aan.

En als je dan begint over mensen die deels een andere afkomst hebben begrijp je het punt totaal niet zoals ik al zei. Het gaat niet om afkomst. Het gaat om kleur, om weerspiegeling van de maatschappij.  we zijn een multiculturele maatschappij, maakt niet uit dat we een blank westers land zijn. Mensen van kleur die dit programma kijken zien een volledig witte cast. Die gaan echt niet denken oh ik kan ooit meedoen aan WIDM want Roxanne is half moluks.......het gaat om weerspiegeling.
Maar 99% van dit forum is waarschijnlijk blank en bezig met hele andere dingen als ik de foto’s van de fandagen als weerspiegeling mag nemen dus ik snap ook wel dat dit niet begrepen word door sommigen. :-X :)

De comments die gaan over dat dit niks met WIDM te maken heeft neem ik niet eens serieus. Hoe heeft diversiteit/de cast niks te maken met het programma. Niet elke molloot bekijkt het programma alleen op de manier van op een zolderkamer zitten met een boekje 5 x kijkend wie er een vreemd handgebaar in de groepsfoto heeft..

Dit mag best genoemd worden en als dit in een offtopic moet helemaal prima maar je statistieken zijn onzin en het is zelfs schaamtelijk dat je het daarop gooit.
« Laatst bewerkt op: 22-12-2020, 13:07:35 door Rämon »

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1229 Gepost op: 22-12-2020, 13:03:59 »
Wat je zegt klopt niet Ramon  ::ohno::

Je vergeet o.a. Astrid en Deborah al  ::sorry::
Frankje Lapi

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1230 Gepost op: 22-12-2020, 13:05:17 »
Wat je zegt klopt niet Ramon  ::ohno::

Je vergeet o.a. Astrid en Deborah al  ::sorry::

Ik had het clearly over de seizoenen met bekende nederlanders.

Maar laat het zitten joh.  ::)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1231 Gepost op: 22-12-2020, 13:05:54 »
Het lijkt in de nieuwe leader alsof twee oude opdrachten uit 2005, in een nieuw jasje worden gestoken!

- Treinopdracht 2005
- Stuntvliegtuigopdracht 2005
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1232 Gepost op: 22-12-2020, 13:10:45 »
Gelukkig maar voor Erik dat er gewoon weer een vette treinopdracht in zit dit jaar. ;)

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1233 Gepost op: 22-12-2020, 13:12:01 »
Gelukkig maar voor Erik dat er gewoon weer een vette treinopdracht in zit dit jaar. ;)
Dan hoop ik voor hem dat hij ook de laatste 6 gaat halen :P (tenzij hier weer wat achter zit met een deel van de groep ergens anders)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1234 Gepost op: 22-12-2020, 13:12:17 »
Gelukkig maar voor Erik dat er gewoon weer een vette treinopdracht in zit dit jaar. ;)

Zou hij eigenlijk meedoen in 2005?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1235 Gepost op: 22-12-2020, 13:13:29 »
Zou hij eigenlijk meedoen in 2005?

Nee geen idee, ik bedoelde dat hij treinfanaat is. Heeft een heel spoornetwerk in zijn tuin volgens mij.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1236 Gepost op: 22-12-2020, 13:14:47 »
Ik had het clearly over de seizoenen met bekende nederlanders.
Niet als je het hebt over 210 kandidaten ;D

Puur op basis van kans en statistiek - laat ik me buiten de inhoudelijke vraag houden - zou je verschillende steekproeven krijgen. Als je uitgaat van de 13.9% die Michmol noemt, zullen in sommige groepen van 10 geen mensen met een migratie-achtergrond zitten, in veel 1, en in sommige 2 of zelfs meer. In 22 seizoen is er slechts één seizoen is geweest zonder een kandidaat met een niet-Westerse achtergrond (in seizoen 5 had je, als ik het goed heb, alleen Viktoria uit Oekraïne/Sovjet-Unie). Dat geeft volgens mij al aan dat de makers bij het samenstellen van de groep hier wel degelijk rekening mee houden. Dat 2 kandidaten van kleur 'overrepresentatie' is, daartegenover ook onzin. Dat is gewoon een kwestie van kans.

Tot zover mijn inbreng in deze discussie, ik ga terug naar het Mollenjagen.
« Laatst bewerkt op: 22-12-2020, 13:16:50 door Pač »
...óf niet!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1237 Gepost op: 22-12-2020, 13:26:18 »
180 kandidaten excuus (als ik de bn’ers alleen tel dus)

Maar jullie doen alles op statistiek volgens mij, jullie hele leven.
Mijn post is meer gebaseerd op het menselijke, het gevoel.
Je ziet een totaal witte cast. Leuk dat er 1,037482 % van elk seizoen iemand met een migratieachtergrond inzit maar dat is mijn punt dus totáál niet.
En nu ga ik er ook over stoppen want het heeft duidelijk geen zin op dit forum.

Veel plezier met speuren naar de Mol (en hints)  ::zwaai::

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1238 Gepost op: 22-12-2020, 13:29:24 »
Ik heb de leader nog eens vertraagd teruggekeken. De lasergame-opdracht heeft de tekst 'Maak geen geluid' op de muur staan. Dat in combinatie met de geblinddoekte kandidaat die je ziet lopen, kan toch haast niet anders betekenen dan dat het een opdracht is die gebaseerd/geïnspireerd is op films? De blinddoek van Bird Box, het geruisloze van A Quiet Place, waarin het minste of geringste geluid de 'hunters' wakker maakt. Uitgaande van een 'horen, zien, zwijgen'-principe zou er dan alleen nog iets moeten zijn waarbij kandidaten 'doof' zijn.

Also: Kunnen we de diversiteitsdiscussie ergens anders voeren?

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: WIDM Seizoen 2021
« Reactie #1239 Gepost op: 22-12-2020, 13:39:57 »
Rämon, ik ben over het algemeen ook iemand die zich vaker uitspreekt voor diversiteit (ook erg actief geweest in de discussie over BLM) maar dit soort opmerkingen:
Maar laat het zitten joh.  ::)
En nu ga ik er ook over stoppen want het heeft duidelijk geen zin op dit forum.

Zijn niet heel constructief voor een open discussie ::ohno::.

Ik heb een topic aangemaakt in de Huiskamer waar de discussie voortgezet kan worden HIER. Mocht iemand nog iets te zeggen hebben over diversiteit van de cast in WIDM (dit seizoen of over de jaren heen) dan graag daar ::ok::. Daar kan ook uitgeweken worden naar diversiteit op Tv in het algemeen, wat waarschijnlijk automatisch ook wel gebeurt. In de Huiskamer komen mensen ook vaker om een stevige discussie te voeren, vandaar dat dit een betere plek daarvoor is.

Hier weer door over WIDM 2021 ::hyper::

« Laatst bewerkt op: 22-12-2020, 14:21:13 door D*N »
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human