Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22811 keer)

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2021, 01:04:58 »
Alle lof voor Splinter, Renée en Joshua ::bravo::

Zelf zou ik 5000 euro op een pot van 10495 euro echt te veel vinden. En toch snap ik Charlotte, Marije en Rocky wel. De opzet was zo dat als je zelf niet bij de 3 met het voordeel zou zitten, je dus meteen een enorm nadeel zou hebben. Dat is natuurlijk nog veel erger dan geen voordeel hebben. Dan toch liever een halvering van de pot dan zelf potentieel een kans van 50% hebben om het spel te moeten verlaten. Ik vind het dus niet per se zwak of stom van hen, vooral begrijpelijk. Gewoon jammer van de opdracht (en natuurlijk sowieso zonde dat het geld al jaren zo onbelangrijk is).
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2021, 01:07:15 »
Ik wacht nog steeds op een veiling waarbij de hoge bieders keihard worden afgestraft.  >:D
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2
« Reactie #42 Gepost op: 31-01-2021, 01:27:30 »
De Mol kan nooit voor de -5000 gaan.  Hij/ zij zal maar de enige zijn . Dat valt wel erg op.
Of de Mol heeft mee zitten kijken, ja dan wel.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2
« Reactie #43 Gepost op: 31-01-2021, 01:28:15 »
De Mol kan nooit voor de -5000 gaan.  Hij/ zij zal maar de enige zijn . Dat valt wel erg op.
Of de Mol heeft mee zitten kijken, ja dan wel.

Volgens Rick hebben de vrouwen allemaal los van elkaar 5000 euro geboden.

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #44 Gepost op: 31-01-2021, 01:33:18 »
Kunnen we Renée na deze opdracht afstrepen als mol? Zij zat voor Joshua en Splinter in de kamer, had daarmee haar bieding al vroeg in het spel gemaakt.
Zou een mol niet liever als laatste gaan?

Offline Christie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #45 Gepost op: 31-01-2021, 01:46:26 »
Vraag me toch af waarom de regie de ‘spelregels ‘ zo heeft gewijzigd dat nu drie kandidaten de voorkennis kregen. De bedoeling was alleen de hoogste bieder. Dan zou de treinopdracht ook spannender zijn geweest. Nu was het bij voorbaat een verloren treinrace voor Renee, Splinter en Joshua waarbij vooraf vaststond dat een van de drie zou afvallen. De test vooraf had dus eigenlijk ook geen zin. Die had net zo goed na afloop kunnen zijn. Gevoelsmatig heeft de regie (te) snel de keuze gemaakt om dan maar de drie hoogste bieders de vrijstelling en voorkennis te geven. Ik zoek nog naar andere redenen....  ???

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #46 Gepost op: 31-01-2021, 01:50:54 »
Het lijkt me dat de Mol prima 5000 kan 'bieden'. Er zijn al twee kandidaten die dat hebben gedaan, de Mol verandert daar niets aan. En met z'n drieën, dus er is al een dekmantel. Dus het zou dan meer bijvoorbeeld een definitief zetje richting een tunnel kunnen betekenen.

Allemaal dat bedrag noemen is natuurlijk al verdacht. Wat is de kans dat ze allemaal ongeveer dezelfde redenatie maken?

Ik ben wel heel erg benieuwd wat jullie geboden zouden hebben. Ik riep hier al meteen 3500 euro! Misschien zou ik zelfs nog richting 4000 gegaan zijn, maar das toch ook al meer dan 1/3 van de pot. Die bedragen van die andere drie vind ik echt schrikbarend naïef of vriendelijk.

Offline Tungsten

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #47 Gepost op: 31-01-2021, 01:59:28 »
Ik snap vooral niet waarom je een rond bedrag biedt. Bied iets van 3100, of 5001, kans is groot dat de rest wél rond biedt en dan zit je iig net boven het bedrag wat je ook ong wilde bieden.

Ik riep zelf 6100, denkend aan de mol België van afgelopen jaar. Maar denk niet dat ik dat daadwerkelijk zou doen/durven.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 02:01:36 door Tungsten »
Glow in the dark

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #48 Gepost op: 31-01-2021, 05:54:56 »
Eigenlijk was het vooral voordeel te weten dat je al moest studeren voor de test. Het meest oneerlijk is wellicht wel dat het winnen of verliezen af hing van wie als eerste de postzak kan pakken en de code eruit weet te vissen.

Offline Stargaze

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #49 Gepost op: 31-01-2021, 07:48:22 »
Vraag me toch af waarom de regie de ‘spelregels ‘ zo heeft gewijzigd dat nu drie kandidaten de voorkennis kregen. De bedoeling was alleen de hoogste bieder. Dan zou de treinopdracht ook spannender zijn geweest. Nu was het bij voorbaat een verloren treinrace voor Renee, Splinter en Joshua waarbij vooraf vaststond dat een van de drie zou afvallen. De test vooraf had dus eigenlijk ook geen zin. Die had net zo goed na afloop kunnen zijn. Gevoelsmatig heeft de regie (te) snel de keuze gemaakt om dan maar de drie hoogste bieders de vrijstelling en voorkennis te geven. Ik zoek nog naar andere redenen....  ???
De hoogste bieder mocht dan nog 2 kandidaten kiezen die dan ook de voorkennis zouden krijgen.
De test vooraf had veel zin voor de kandidaten met voorkennis die konden gaan studeren voor de test. De andere 3 kandidaten wisten niet dat de test voor de opdracht zou plaatsvinden en konden niet studeren.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2021, 09:17:28 »
3 kandidaten die €5000 boden is wel erg verdacht (Charlotte, Marije, Rocky), dat kan geen toeval zijn. De mol zal weten hoeveel het hoogste bedrag is en zal zich daarbij aansluiten (maar heeft uiteraard niet hoger geboden). De mol kan bij het winnende team ook de opdracht in de trein vertragen. Bovendien is het eerlijker voor de pipo's omdat de kans om af te vallen minder groot is. 
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 11:04:52 door Luc »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #51 Gepost op: 31-01-2021, 09:26:26 »
3 kandidaten die €5000 boden is wel erg verdacht (Charlotte, Marije, Rocky). De mol zal weten hoeveel het hoogste bedrag is en zal zich daarbij aansluiten (maar heeft uiteraard niet hoger geboden). De mol kan bij het winnende team ook de opdracht in de trein vertragen. Bovendien is het eerlijker voor de pipo's omdat de kans om af te vallen minder groot is.

Eens dat ik op zich zou verwachten dat de mol 5.000 euro zou bieden om zo in het winnende team te zitten, waar vertraging meer invloed op het geld had. Maar dat geldt alleen als die persoon de volgende opdracht daadwerkelijk vertraagt. Anders heb je jezelf voor niets in de beste molpositie gezet. Bij de eerste keer kijken zag ik in de treinopdracht niet echt iets bij de drie dames dat op effectieve vertraging lijkt, dus dat ondermijnt dat argument. Misschien nog eens terugkijken.

Dat ‘eerlijker’ argument geloof ik niet zo in. Het is de taak van de makers om het spel zo op te zetten dat het ongeveer eerlijk is. De mol heeft al genoeg te doen (saboteren, niet verdacht lijken) en zou zich daar niet mee bezig houden. Dat blijkt ook uit 2018 (gelijk executie met 4 met mol erbij) en 2020b (dubbele executie op Elba met 4 met de mol erbij).

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2
« Reactie #52 Gepost op: 31-01-2021, 09:34:26 »
In principe is dit juist, behalve dan dat het in deze aflevering leidt tot de oneerlijke test.
Klopt. Maar het leven is niet eerlijk.

Ik zou het maximum hebben geboden.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #53 Gepost op: 31-01-2021, 09:37:46 »
juist niet. Als je weet dat er 5000 geboden is kan je als mol uit het vizier blijven.
Dat kan, maar dan zou je of juist de held gaan uithangen en helemaal niks bieden (omdat je zogenaamd zeker bent van je mol), of je zou net onder het hoogste bedrag gaan zitten.

Weet de mol wat de anderen bieden? Zo ja, dan brengt de mol niet het hoogste bod uit. Maar, het laagste bod vind ik ongeloofwaardig.

De mol heeft geen vrijstelling nodig, maar als de mol geen vrijstelling heeft dan gaat er een kandidaat niet uit het spel.
Het zal helemaal van de mol afhangen.

Het had een ander verhaal geweest dat (zoals in het verleden) het een na hoogste bod telt. Dan wordt die verschrikkelijke gierigheid keihard afgestraft.
Sorry, maar wat is daar gierig aan? Je wilt toch (koste wat kost) de volgende ronde halen? Zowel Splinter als Joshua gingen toch ook vol voor de vrijstelling bij het abseilen. Ja, het ging daar om minder geld, maar dat was toch op zijn minst even oneerlijk geweest als nu? (ik bedoel: de kajakkers hadden toch ook geen enkele kans op een vrijstelling?) Overigens: zou het gegaan zijn om het een-na-hoogste bod, zou het nog om 5000 Euro gegaan zijn...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #54 Gepost op: 31-01-2021, 10:31:11 »
Valt me wel erg tegen van Marije, Rocky en Charlotte dar ze 5000 euro boden. Ok, ze zijn fanatiek, maar waarom meteen de helft van de pot geboden? Zijn ze zo bang om eruit te vliegen? Is winnen belangrijker dan de hoogte van de pot?

Ik denk niet dat de mol op deze manier zoveel geld uit de pot had willen halen. Dat zou de mol niet sieren. Het siert de kandidaten ook zeker niet, maar de mol zou hiermee in mijn ogen een flater slaan.

Ik vind dat een opdracht waarbij de mol zo makkelijk geld uit de pot kan spelen spelbederf :(

Offline Marmolleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #55 Gepost op: 31-01-2021, 10:55:06 »
Kunnen we Renée na deze opdracht afstrepen als mol? Zij zat voor Joshua en Splinter in de kamer, had daarmee haar bieding al vroeg in het spel gemaakt.
Ik denk dat Renee nog best de mol kan zijn, als ze bij binnenkomst bij Rik heeft gehoord dat er al 5000 is geboden. Met 1000 zit ze er ruim onder en het geld gaat er dus gegarandeerd al uit. Zij was inderdaad als eerste in de aparte kamer. Iedereen die lager bood dan het hoogste bedrag tot dan toe, kwam erbij. Maar dat schrijft haar niet af als mol. Op dat moment gingen de makers er nog vanuit dat er één hoogste bieder zou zijn die een eigen team mocht samenstellen uit de anderen.
Denk dat het echt een verrassing was dat er 2 a 3 gelijke biedingen zijn geweest. En dat daarom terplekke snel is besloten daar 1 team van te maken, in plaats van een door de winnaar samen te stellen team.
Het kan zijn dat er 2 biedingen van 5000 waren en dat de mol erbij is gezet om de teamverdeling op die manier meteen in te vullen. Dan is er een extra opname gemaakt waarin de mol het bod van 5000 doet.
Het kan ook zijn dat deze drie echt alledrie 5000 hebben geboden.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 11:19:59 door Marmolleke »

Offline lunatic1985

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #56 Gepost op: 31-01-2021, 11:13:56 »
Het wordt toch tijd dat ze in de Nederlandse versie van De Mol een speltheoreticus aan het team gaan toevoegen.

Het ontbreekt in veel opdrachten aan dubbele lagen. Ook kan vaak met een kleine aanpassing het spel veel interessanter of eerlijker gemaakt worden.

Bijvoorbeeld bij de abseilopdracht. Met als extra regel dat als alle geldbedragen bij de kanoërs terecht komen, zij dan de vrijstellingen krijgen. Dan ontstaat er bij de abseilers veel meer wantrouwen op de info die zij doorkrijgen. Bovendien hebben de kanoërs dan ook een kans om een vrijstelling te winnen.
 
Ook bij dit spel. Had gezegd dat de vrijstelling naar de 1 na hoogste bieder gaat, en dan werd het gelijk een stuk interessanter. Ook minder kans dat de pot volledig wordt leeg getrokken.

Nog maar te zwijgen over het zeer oneerlijke spelverloop met deze opdracht, waarover hier en op andere plaatsen terecht geklaagd wordt.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #57 Gepost op: 31-01-2021, 11:23:58 »
Valt me wel erg tegen van Marije, Rocky en Charlotte dar ze 5000 euro boden. Ok, ze zijn fanatiek, maar waarom meteen de helft van de pot geboden? Zijn ze zo bang om eruit te vliegen? Is winnen belangrijker dan de hoogte van de pot?

Ik denk niet dat de mol op deze manier zoveel geld uit de pot had willen halen. Dat zou de mol niet sieren. Het siert de kandidaten ook zeker niet, maar de mol zou hiermee in mijn ogen een flater slaan.

Ik vind dat een opdracht waarbij de mol zo makkelijk geld uit de pot kan spelen spelbederf :(
Marije, dacht ik, zei zelfs dat niet dacht dat ze die vrijstelling nodig had. En Rocky leek er niet zo blij mee dat ze samen met Marije en Charlotte zat. Denk dat zij toch wel anderen op haar lijstje had om mee te nemen in het voordeel.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #58 Gepost op: 31-01-2021, 11:36:26 »
Kweenie , bij de op-een-na-hoogste zou t best kunnen zijn dat iemand all the way gaat.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #59 Gepost op: 31-01-2021, 11:40:25 »
Kweenie , bij de op-een-na-hoogste zou t best kunnen zijn dat iemand all the way gaat.

Het dichtst bij dubbele van het gemiddelde bod misschien? Dat motiveert mensen om hoog te bieden maar ze moeten ook nog de rest inschatten.

Er waren meerdere mogelijkheden om deze veiling iets meer diepgang te geven.