Auteur Topic: [de Mol] Renée Fokker  (gelezen 109140 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #240 Gepost op: 8-02-2021, 14:11:07 »

2.1 de kans om 700 euro weg te spelen laten liggen. Hier is heel veel over geschreven. Als we de regels die op de officiële site staan volgen, is het niet zo onmols als het in eerste instantie leek, maar het is nog steeds onmols om deze molkans te laten liggen.


Als Renée de mol is volgens de regels die hier in de Renéetunnel ondersteund worden (en volgens mij fout zijn) dan had de productie toch ten minste haar eerst een opdracht laten gokken? Hier wordt als argument gegeven dat Florentijn haar buitenspel zet... Wel, de productie gaat Renée als mol echt wel eerst laten hoor en dat risico niet nemen. Maar goed, ik blijf erbij, twee opdrachten per camerapersoon raden is geen geld voor dat team. Heel de opdracht wordt in teams gespeeld, dus het zou heel vreemd zijn als dat op het einde niet zo is.

Maar goed, on-topic. Verder volg ik je argumenten. Echt geen enkele killermolactie, vooral gewoon veel geld erbij.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #241 Gepost op: 8-02-2021, 15:27:52 »
Zoals Moedermol ook opmerkte zie je dit steeds. Ze wordt erg uit de wind gehouden, daarom viel ze me in eerste instantie ook niet op.

Ik heb inderdaad opgemerkt dat er veel in de montage geknipt is bij Renée maar ik bedoel dat toch anders dan jij dat doet. Het valt mij op dat de verdachte acties in beeld blijven en dat geeft mij het idee dat Renée ver komt in het spel en verdacht moet blijven. Alles waaruit blijkt dat ze kandidaat is, is er uitgeknipt. ;)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #242 Gepost op: 8-02-2021, 15:49:16 »
Renee was juist vanaf het begin erg verdacht in beeld. Aflevering 1 al hoort en ziet ze niks en laten ze in beeld zien dat ze de verkeerde code opleest.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #243 Gepost op: 8-02-2021, 17:36:36 »
Leendert, hoe kun je in een geval Joshua=Splinter denken dat de laatste niet vol op Renee gaat inzetten? Natuurlijk moet je dat, het is hij of hemzelf. Kan ie net zo goed vol op een ander gaan inzetten. 1 vraagje verschil is genoeg. Dus alles op Renee. Uiteraard.
Of je spreekt af dat één vol op Renée gaat en de andere een paar vragen op een andere kandidaat. Als degene die doorgaat 100% op Renée zat dan weet hij zeker dat Renée ook de Mol is. Gaat degene met de paar vragen op een andere kandidaat door dan weet hij dat Renée de Mol niet was. Splinter zegt ook "door hem zit ik er nog in", m.a.w. het was hij of ik.
Als ik me niet vergis hadden Diederik en Thomas in 2017 deze tactiek bedacht. Zij verdachten allebei Sanne en hadden een bondje. Helaas was Thomas toen de Mol. Maar je kent de disclaimer, resultaten uit het verleden...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #244 Gepost op: 8-02-2021, 18:15:45 »
Leendert, hoe kun je in een geval Joshua=Splinter denken dat de laatste niet vol op Renee gaat inzetten? Natuurlijk moet je dat, het is hij of hemzelf. Kan ie net zo goed vol op een ander gaan inzetten. 1 vraagje verschil is genoeg. Dus alles op Renee. Uiteraard.

Als Splinter niet de mol is en als hij weet (of iig vermoedt) dat Joshua vol op Renee gaat, zijn de enige rationele keuzes: (A) als je Renee verdenkt, ook vol op Renee gaan en hopen dat je Joshua verslaat en (B) als je Renee niet verdenkt, goed spreiden zodat je sowieso een hogere score dan Joshua haalt. Alles er tussenin komt neer op (B), dus dan kun je net zo goed vol voor tactiek (B) gaan.

Als Splinter tactiek (B) volgde, weet hij dat door het rode scherm van Joshua dat Renee de mol niet kan zijn (tenzij Joshua echt er een potje van heeft gemaakt met de vragen, wat onwaarschijnlijk is). Als Splinter tactiek (A) volgde, is het op zich mogelijk dat iemand anders dan Renee de mol is en dat zowel Joshua en Splinter allebei heel slecht gescoord hebben. Maar 20 jaar WIDM-geschiedenis leert ons dat de psychologische impact van 'vol voor Renee gaan, dan groen scherm krijgen' betekent dat dit voelt als een bevestiging van Renee als mol. Daarom lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Splinter de aflevering daarna weer gaat spreiden tussen Renee en Rocky.

Dat is raar en dat heb ik in het 'Wie verdenkt wie' topic al aangekaart. De meest waarschijnlijke verklaringen lijken mij: (1) Splinter heeft het niet goed doorgedacht en was aan het spreiden en blijft spreiden (in dit geval is Renee de mol niet), (2) Splinters testbiecht van aflevering 6 klopt niet en hij zit wel vol op Renee (in dit geval kan Renee de mol zijn), (3) Splinters testbiecht van aflevering 6 klopt niet en hij verdenkt Renee niet langer (dit is geval tactiek (B) en dus is Renee niet de mol), (4) Joshua heeft Splinter niet verteld wat hij bij zijn tests deed of Splinter vertrouwt Joshua's woorden niet (in dit geval lijkt het erop dat Splinter spreidde en dus Renee de mol niet is) of (5) Splinter is zelf de mol en zijn verdenkingen hoeven niet logisch te zijn.

Alleen bij verklaring (2) kan Renee de mol nog zijn. Dat kan zijn, maar dat is maar 1 van de mogelijke verklaringen. Dat verklaart wel waarom je krampachtig vasthoudt aan het idee dat Splinter niet gespreid heeft. Het is namelijk het enige pad waarbij Renee de mol nog kan zijn. Het is dus vanuit een tunnel gedacht: je hebt al besloten dat Renee de mol en daarom ben je veroordeeld tot verklaring (2). Al met al zie ik heel veel andere mogelijkheden over wat er precies is gebeurd en in de meeste daarvan kan Renee de mol niet meer zijn. Dat is voor mij niet de reden om Renee nu weg te strepen (dat doe ik vanwege het gebrek aan sabotage), maar het is wel weer nog een minnetje achter haar naam.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #245 Gepost op: 8-02-2021, 23:57:21 »
Lo, wij hadden toch de afspraak dat jij op Marije zou blijven, immers was zij 100% de mol volgens jou?


 ::rofl:: ::ok::

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #246 Gepost op: 9-02-2021, 08:02:33 »
Zie ook de Mol in de media topic.
https://www.nu.nl/media/6113518/widm-terugblik-thomas-cammaert-is-opgelucht-door-afvaller.html

Mij valt op dat we Renée opnieuw initiatief zien nemen met het toekennen van posities (in de bus) en dat ze terug een brede smile heeft. Dat bevestigt alvast mijn vermoeden dat ze door Joshua gesaboteerd/overruled werd.
En met het geven van jokers aan Charlotte en Rocky behalve aan Marije plant ze het zaadje van een slimme molactie, die uiteindelijk leidt tot 850 euro uit de pot.

Renée is back!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #247 Gepost op: 9-02-2021, 11:02:01 »
Het valt me op dat ze ook beter in de groep zit, meer zelfvertrouwen heeft nadat er 5000 euro uit de pot is gedaan. Ze had als mol de pech dat er drie personen, drie opdrachten in de soep hebben doen lopen: Joshua, Florentijn en Rocky. Ga er maar aan staan als mol.
Nu is ze 'back'.
De grootste hint naar Renee vind ik nog steeds de Zwarte Tulp, serie waarin ze gespeeld heeft, Zwarte Tulp verwijst naar Black Jack, Black Jack is 21 en dat komt het hele seizoen terug. Daarnaast alle verwijzingen naar films en series zoals Vrouwenvleugel.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #248 Gepost op: 9-02-2021, 18:49:39 »
Wie kan verklaren wat de beweegredenen zijn van Renée om Marije en Charlotte te vrijwaren van het zien van hun scherm?
Renée als kandidaat doet dat omdat..........?
Renée als Mol, doet dat omdat.............?

Ik kom daar niet uit. Had verwacht dat zij, in ieder geval Splinter zou kiezen, hij zelf ook aan zijn gezicht te zien.

Wat wij nu zeker weten is dat Rocky en Splinter op eigen kracht door zijn naar aflevering 7, dus of Renée of Charlotte of Marije zou een rood scherm gehad hebben.
Naar alle waarschijnlijkheid valt één van hen afl. 7 af. Dan is Renée, als zij het wordt, door het oog van de naald gekropen. Of niet?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #249 Gepost op: 9-02-2021, 19:04:02 »
De redenering van Renée vind ik logisch.
Je gaat de mol geen scherm laten zien, want die is sowieso groen.
Je wilt de grootste kans dat er een kandidaat, een concurrent, afvalt.
Dus laat je jouw molverdachte(n) buiten schot.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #250 Gepost op: 9-02-2021, 19:35:59 »
Renee als mol spaart Charlotte en Marije om de kandidaten die haar het meest verdenken meer kans te geven om af te vallen. Splinter en Rocky verdenken haar. Zo blijft ze beter onder de radar.

Renee als kandidaat spaart Charlotte en Marije omdat ze denkt dat Charlotte of Marije de mol is, en dus hoopt ze op een grotere kans dat er een kandidaat af valt.
En/Of omdat ze weet dat Charlotte en Marije op een andere mol zitten en dus later geen concurrentie vormen?
(Deze vind ik lastiger te beredeneren uit de verdenkingen die we te horen krijgen)
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 19:41:19 door annebeestje »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #251 Gepost op: 9-02-2021, 22:36:48 »
De redenering van Renée vind ik logisch.
Je gaat de mol geen scherm laten zien, want die is sowieso groen.
Je wilt de grootste kans dat er een kandidaat, een concurrent, afvalt.
Dus laat je jouw molverdachte(n) buiten schot.

Zo wordt het in de uitzending uitgelegd. Er zit wel enige logica in. Als kandidaat focust Renee zich hier op het wegspelen van concurrenten. Omdat de mol sowieso veilig is, koos ze de twee kandidaten die verdacht.

Niet in de uitzending, maar het kan ook dat Renee weet vol van één van beide is gegaan en diegene dan ook buiten schot laat. Als Renee of haar verdachte het rode scherm had gekregen, weet ze dus dat die verdachte hem niet is. Probleem is dat ze nog een tweede persoon moest aanwijzen, maar als ze van één andere kandidaat weet dat die ook op diezelfde mol zit, kan ze die andere kandidaat kiezen en zo werkt dit trucje nog steeds.

Ikzelf had geprobeerd dit voordeel te gebruiken om juist de kandidaten die ik niet verdacht buiten schot te laten om zo de kans te vergroten dat één van mijn verdachten af zou vallen. Nadeel daarvan is dat je het mogelijk niet alleen voor jezelf makkelijker maakt maar ook voor je concurrenten.

Renee als mol spaart Charlotte en Marije om de kandidaten die haar het meest verdenken meer kans te geven om af te vallen. Splinter en Rocky verdenken haar. Zo blijft ze beter onder de radar.

In andere woorden is jouw theorie dat de mol de kandidaten die op het goede spoor zitten (en dus de minste kans hebben om af te vallen) hun scherm wel te laten zien (wat natuurlijk groen is, want ze hebben meer vragen goed dan de twee die nog op het verkeerde spoor zitten). Zo krijgen de twee met hun groene scherm bevestiging, terwijl de mol twijfel zaait bij degenen die nog niet op het goede spoor zitten. Dat lijkt me niet echt slim als mol.

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #252 Gepost op: 9-02-2021, 22:44:01 »
Het enige wat nog pleit voor Renée als mol is dat ze de productie moest helpen om geen afvaller te hebben deze aflevering.

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #253 Gepost op: 9-02-2021, 22:44:50 »
Renee slash de productie kunnen ook willen dat er niemand uitgaat. Dus Marije mag haar scherm niet zien. En dan is het alleen nog logisch als Renee ook voor Charlotte gaat, onder het mom van dat zij haar verdachten zijn

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #254 Gepost op: 9-02-2021, 22:50:49 »

In andere woorden is jouw theorie dat de mol de kandidaten die op het goede spoor zitten (en dus de minste kans hebben om af te vallen) hun scherm wel te laten zien (wat natuurlijk groen is, want ze hebben meer vragen goed dan de twee die nog op het verkeerde spoor zitten). Zo krijgen de twee met hun groene scherm bevestiging, terwijl de mol twijfel zaait bij degenen die nog niet op het goede spoor zitten. Dat lijkt me niet echt slim als mol.

Daar zit ook wel wat in.
Misschien wist ze al dat Joshua en Splinter geen enkele twijfel meer hadden? En dus geen bevestiging meer nodg hadden?

Of was het allemaal niet zo berekenend als we hier vaak denken. Misschien heeft ze gewoon lootjes getrokken. ::rofl::

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #255 Gepost op: 10-02-2021, 00:08:37 »
De redenering van Renée vind ik logisch.
Je gaat de mol geen scherm laten zien, want die is sowieso groen.
Je wilt de grootste kans dat er een kandidaat, een concurrent, afvalt.
Dus laat je jouw molverdachte(n) buiten schot.

Dan ga je er van uit dat Renée een kandidaat is en de Mol of Charlotte of Marije is in haar optiek. Nu kregen Splinter en Rocky groen, dat betekent voor Renée dan dat zij ook op dezelfde Mol zitten, ergo Marije of Charlotte.


In andere woorden is jouw theorie dat de mol de kandidaten die op het goede spoor zitten (en dus de minste kans hebben om af te vallen) hun scherm wel te laten zien (wat natuurlijk groen is, want ze hebben meer vragen goed dan de twee die nog op het verkeerde spoor zitten). Zo krijgen de twee met hun groene scherm bevestiging, terwijl de mol twijfel zaait bij degenen die nog niet op het goede spoor zitten. Dat lijkt me niet echt slim als mol.

Zo dacht ik er ook over.

Maar wat nu als Renée zelf de Mol is? Ze kan vermoeden dat Splinter en Rocky op haar zitten en dat Marije en Charlotte elkaar verdenken. Dan zou ik Marije en Charlotte hen het scherm hebben laten zien. De kans was dan groter geweest dat één van de twee rood had gekregen. Als Mol wil je iemand naar huis sturen. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat het zover gaat dat Renée, als zij idd de Mol is, samen met de regie er voor zorgt dat er niemand naar huis gaat.
Bovendien als zij, als Mol, Rocky en Splinter mee zou hebben genomen zou hen dat aan het twijfelen gebracht hebben. Je denkt toch niet dat de Mol diegenen die haar het sterkste verdenken een voordeel geeft. Omgekeerde psychologie. Ik ga er steeds meer in geloven dat Renée niet de Mol is nav de keuze die zij hier heeft gemaakt.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #256 Gepost op: 10-02-2021, 00:50:53 »
Als Mol wil je iemand naar huis sturen. Ik kan mij werkelijk niet voorstellen dat het zover gaat dat Renée, als zij idd de Mol is, samen met de regie er voor zorgt dat er niemand naar huis gaat.

Hoe meer zielen in het spel, hoe meer vreugd voor de mol. Immers, naarmate de groep kleiner wordt, wordt het gemakkelijker elkaar (en dus ook de mol) te controleren. Het wordt dus al moeilijker voor de mol om te mollen als er minder kandidaten zijn. Dus de mol stuurt het liefst helemaal niemand naar huis  ;)
Dit even algemeen, ongeacht of Renée nu de mol is of niet.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #257 Gepost op: 10-02-2021, 03:19:35 »
krampachtig
Nee ik bedoel dat tactiek A de enig bestaanbare is. Ik geloof niet dat je die gok nog gaat maken van een tactiek B in zo'n 1 tegen 1. Uiteraard volgt eruit dat Splinter nu op Renee als de mol gaat. Als hij nu ineens volslagen anders zich gaat gedragen en niet meer Renee verdenkt krijgen we een Marijetje. Dan kan Renee inderdaad niet meer de mol zijn. Niks krampachtigs aan mijn houding dus, ik heb zelfs al in deze serie laten zien dat ik door steekhoudende argumenten overstap. Alleen in het geval van Renee ontbreken die argumenten. En ik maak zeker met niemand afspraken daarover  ::regenboog::

Verder kloppen je opties niet. Stel je bent Splinter, je hebt het net 1 tegen 1 opgenomen en gewonnen. Dan denk je opeens; 'ja maar wat nu als Renee het toch niet is, dan hebben we beiden de test bar slecht gemaakt, en zit ik er alleen nog in door net een vraagje per ongeluk goed te hebben of de test sneller te hebben gemaakt'.

Dus dat hij een aflevering later wat met Rocky speelt is totaal niet vreemd. Natuurlijk houd je dat nu open. Helemaal zeker weten doe je het niet. En het is niet meer 1 tegen 1 maar er zijn opeens weer 5 kandidaten. En degene die vol op Renee ging is eruit. Dat maakt deze nieuwe test een enorm stuk lichter. Hij kan wat spreiden als hij wil.

logisch als Renee ook voor Charlotte gaat, onder het mom van dat zij haar verdachten zijn
Ja dat klopt. Renee poseert kandidaat te zijn en dan kies je de mol natuurlijk voor een vrijstelling. Want je wilt graag dat er iemand naar huis gaat.

Andersom krijgen Charlotte en Marije een waarschuwing, zij weten nu dat ze wellicht wel naar huis gemoeten hadden. Ik denk dat dit Charlotte gaat aanzetten tot minder spreiden de volgende keer; puur op Marije. En dan exit is. Dan heeft Marije zowaar nog een kans de finale te halen......

Renee als mol spaart Charlotte en Marije om de kandidaten die haar het meest verdenken meer kans te geven om af te vallen. Splinter en Rocky verdenken haar.

Nee dit is natuurlijk andersom. Splinter en Rocky waren sowieso nooit afgevallen want die zaten vol op Renee. Het ging puur om het redden van Marije. Als mol wil je natuurlijk dat mensen in het spel blijven die jou niet verdenken. Kan jij immers lekker mollen want ze letten niet op je.

Bovendien strooi je zand in de ogen. En houd je de groep lekker groot. Precies zoals tureluurs ook zegt ::ok:: Dat zijn allemaal redenen die de mol al van oudsher gebruikt om zelf beter uit de verf te komen ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 04:15:31 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #258 Gepost op: 10-02-2021, 08:28:14 »


Nee dit is natuurlijk andersom. Splinter en Rocky waren sowieso nooit afgevallen want die zaten vol op Renee. Het ging puur om het redden van Marije. Als mol wil je natuurlijk dat mensen in het spel blijven die jou niet verdenken. Kan jij immers lekker mollen want ze letten niet op je.


Ah je het gelijk inderdaad! Was even in de war met een vrijstelling, in plaats van “geen scherm zien”. Dus dan is het motief van Mol Renee alleen de groep groot te houden, en dus de kandidatenlijst die fout zitten te sparen. Check.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Renée Fokker
« Reactie #259 Gepost op: 10-02-2021, 09:53:51 »
Hoe meer zielen in het spel, hoe meer vreugd voor de mol. Immers, naarmate de groep kleiner wordt, wordt het gemakkelijker elkaar (en dus ook de mol) te controleren.
Dit. Hoe meer kandidaten in het spel die haar níét verdenken, des te beter.