Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 56303 keer)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #120 Gepost op: 29-01-2021, 13:45:46 »
Erik wantrouwt Splinter ook duidelijk in 2.3. Hij besluit ondanks zijn twijfels Splinters instructies uit te voeren en een bord om te rijden dat later direct daarna fout blijkt. Als het duidelijk wordt dat het fout is, lijkt het alsof Erik zich bevestigd voelt (dat wil zeggen: bevestigd in zijn verdenking van Splinter).

We weten ook dat direct na de executie Erik Splinter met de pot vertrouwt. Dit kan zijn omdat:
(1) hij Splinter in het geheel nooit als mogelijke mol ziet. Dat lijkt onwaarschijnlijk, aangezien er meerdere aanwijzingen zijn dat Erik Splinter tenminste deels verdacht;
(2) hij in de test tenminste deels op Splinter heeft ingezet en hij het rode scherm als aanwijzing ziet dat Splinter niet de mol is. In dat geval kan Splinter eigenlijk de mol niet meer zijn, aangezien weinig andere kandidaten ook maar deels op Splinter zaten; of
(3) aangezien Erik afgevallen is, het hem niet kan schelen of hij de pot aan een mogelijke mol geeft. Ik kan dit niet helemaal uitsluiten en het kan zijn dat andere factoren Erik er toe drijven de pot aan Splinter toe te bedelen, bijv een sentimentele bui nadat hij is afgevallen en het gevoel dat het kistje eigenlijk bij Splinter hoort). Dat soort zaken spelen wel een rol (ik heb in een amateureditie ook een keer in een impulsieve bui de pot toebedeeld aan iemand die later de mol bleek te zijn), maar ik zie Erik nou juist als een redelijk doordacht persoon.
Erik gaf in 2.3 de pot niet aan Joshua die voor hem zat. En Splinter zat naast hem en die kreeg wel de pot. Erik vertrouwde Splinter dus meer met het geld dan Joshua. Hoe simpel kan het zijn?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #121 Gepost op: 29-01-2021, 14:01:28 »
Erik gaf in 2.3 de pot niet aan Joshua die voor hem zat. En Splinter zat naast hem en die kreeg wel de pot. Erik vertrouwde Splinter dus meer met het geld dan Joshua. Hoe simpel kan het zijn?

Joshua wilde graag, maar Erik koos hem niet (wantrouwen? gunfactor?). Maar het volgt niet dat hij dus voor Splinter had moeten kiezen. Er waren nog 6 andere kandidaten (inclusief iemand die de andere kant van Erik zat, als dat een argument is). Waarom vertrouwde Erik nou precies Splinter?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #122 Gepost op: 29-01-2021, 14:51:26 »
Splinter zat naast Erik en Erik had er geen moeite mee om de pot aan Splinter te geven. In die korte tijd zal hij niet al te veel afwegingen gemaakt hebben, maar we zien wel dat Erik de pot niet aan Joshua wil geven, maar wel aan Splinter. Joshua: je kan hem even aan je roommate geven. Erik: ik geef hem eerst eventjes aan ... en geeft hem aan Splinter.
En daarna zegt Erik: je zit op een gegeven moment op een spoor en dat is vals of niet.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #123 Gepost op: 29-01-2021, 15:08:38 »
Splinter zat naast Erik en Erik had er geen moeite mee om de pot aan Splinter te geven. In die korte tijd zal hij niet al te veel afwegingen gemaakt hebben, maar we zien wel dat Erik de pot niet aan Joshua wil geven, maar wel aan Splinter. Joshua: je kan hem even aan je roommate geven. Erik: ik geef hem eerst eventjes aan ... en geeft hem aan Splinter.
En daarna zegt Erik: je zit op een gegeven moment op een spoor en dat is vals of niet.

Als Splinter de mol is, dan lijkt het erg waarschijnlijk dat Erik de tweede test niet op hem heeft ingevuld (en dus op 1 of meer andere kandidaten heeft ingezet). We weten ook dat Erik wel meerdere keren Splinter als mogelijke verdachte noemt, dus op zichzelf is het al vreemd (maar niet onmogelijk) dat Erik niet op Splinter heeft ingezet. Deze biechten geven ook aan dat Erik Splinter niet volledig vertrouwde.

Als het klopt dat Erik niet op Splinter heeft ingezet, maar Splinter toch niet helemaal vertrouwde, vind ik het raar dat Erik de pot aan Splinter geeft. Het feit dat hij naast Splinter zat en de pot (voor wat reden dan ook) niet aan Joshua wilde geven, verklaart de actie niet. Erik had de pot ook aan een andere kandidaat kunnen geven.

De meest logische verklaring van de feiten hierboven lijkt mij dat (1) Erik Splinter verdacht als mol, (2) Erik zijn test mede op Splinter heeft ingezet, (3) na het rode scherm, Erik de conclusie trok dat Splinter dus niet de mol is, (4) als gevolg daarvan Erik Splinter vertrouwde en hij daarom geen bezwaar had de pot aan Splinter te geven.

Ik ben eens dat het niet sluitend is en daarom streep ik Splinter nog niet helemaal weg als mogelijke mol. Maar het maakt hem in mijn ogen wel een stuk minder waarschijnlijk.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #124 Gepost op: 30-01-2021, 21:33:13 »
Een zuivere Renée-verdenker naar huis. Al heeft hij een slechte test gemaakt was dat genoeg geweest. Ik kan me niet inbeelden dat Splinter Charlotte heeft laten vallen. En Renée door op Charotte of geluk (Splinter de mol).

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #125 Gepost op: 30-01-2021, 21:35:31 »
De test van aflevering 5:

Charlotte: Joshua, Splinter, Marije (vrijstelling)
Joshua: noemt niemand, maar tunnelt duidelijk op Renée
Marije: Charlotte, Joshua (vrijstelling)
Renée: Joshua, Marije, Charlotte
Rocky: Renée, Joshua (vrijstelling)
Splinter: Renée (?)

Exit: Joshua.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #126 Gepost op: 30-01-2021, 23:12:26 »
De test van aflevering 5:

Charlotte: Joshua, Splinter, Marije (vrijstelling)
Joshua: noemt niemand, maar tunnelt duidelijk op Renée
Marije: Charlotte, Joshua (vrijstelling)
Renée: Joshua, Marije, Charlotte
Rocky: Renée, Joshua (vrijstelling)
Splinter: Renée (?)

Exit: Joshua.

Splinters biecht naar Renee klonk meer als een stukje geknipt uit een groter verhaal. Vorige afleveringen zat hij niet volledig op Renee, maar gelet op de situatie kan het zijn dat hij het gevoel had dat hij een keuze moest maken (en als hij Renee koos), Joshua moest verslaan om te overleven. Maar dan zou de montage toch over overtuigendere beelden beschikken om zijn verdenking en keuze voor Renee kracht bij te zetten. Ik vermoed dus dat hij of gespreid heeft of op iemand anders zit (als hij de komende afleveringen niet op Renee zit dan bevestigt dat dit). Zelfs al zat hij op Renee, je zou zelfs zonder voorbereiding (een handicap die iedereen heeft) verwachten dat een Reneetunnelaar een kandidaat die twijfelt (en misschien toch alles op Renee inzet) zou verslaan.

Joshua’s biecht klonk als een lange uitleg waarom hij best kon afvallen zelfs al zou hij de mol goed hebben (alsof de makers ons eens extra duidelijk wilden maken dat Renee nog steeds de mol kan zijn).

De meest logische verklaring voor dit alles is dat Renée de mol niet is.

Mijn enige twijfel is dat dit deze redenering zo duidelijk is, dat de montage ons molloten hierin wil misleiden (door Joshua’s verdenking naar de mol te veel te benadrukken, het laten lijken dat Splinter niet vol op Renee zit en bij deze testbiecht bewust niet de beste beelden van Splinters verdenking naar Renee te gebruiken). Als Renee de mol is, dan heeft de montage waarschijnlijk met een zwaar verdachte mol te maken, dus ik kan me best voorstellen dat ze dit soort trucjes in zouden zetten.

Andere opmerkingen:
- de andere kandidaten leken niet meer dan normaal geschokt door Joshua’s rode scherm. Mogelijk verdenken ze hem helemaal niet zo veel als mol. Renee zat naast hem, zij verdenkt hem nota bene (als we de montage mogen geloven) en zij reageerde niet echt verbaasd, wat eigenlijk een argument is dat ze wel de mol is. Ik ben benieuwd naar het extra beeldmateriaal hierbij.
- Joshua leek echt van de kaart en hij leek op dat moment echt te denken dat hij fout zat. Als Splinter ook op Renee zat, hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn. Weet hij op wie Splinter zat?

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #127 Gepost op: 31-01-2021, 00:18:10 »
Nu Joshua eruit is kunnen ze eindelijk gaan verSPLINTERen in andere tunnels ::vergroot::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #128 Gepost op: 31-01-2021, 00:49:20 »
Nu Renée mijn nieuwe mol is, gok ik op de volgende dingen:

- Dit is ook al in het topic over afl. 5 besproken: het kan zomaar zijn dat we i.v.m. corona helemaal geen afvallerloze aflevering hebben en het seizoen maar 9 afleveringen telt.
- Splinter naar de finale. Ik denk dat zowel hij als Joshua op Renée hebben ingezet. En dit wisten ze waarschijnlijk van elkaar omdat ze een heel sterk verbond hadden. Het kan ook zijn dat hij hierdoor juist van mol wisselt, maar hij zit al langer op Renée dus ik denk het niet.
- Marije nog voor de finale naar huis. Haar verdachten zijn Joshua en Charlotte en ze gaat nu waarschijnlijk tunnelen op Charlotte.
- De derde finaleplek gaat tussen Rocky en Charlotte, waarbij Rocky de overhand heeft omdat zij al lang op Renée zit en Charlotte niet. Charlotte zou dus nog af moeten vallen, tenzij ze van mol wisselt.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 00:54:12 door Rinusoide »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #129 Gepost op: 31-01-2021, 01:50:01 »
Renee verdenkt Marije al heel lang.
Rocky verdenkt inmiddels mede Marije.
Charlotte denkt het te weten; Splinter of Marije.
Splinter is aan het spreiden, maar zal een vermoeden hebben in welke hoek te zoeken.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #130 Gepost op: 31-01-2021, 02:46:25 »
Ik vind het inderdaad ook opmerkelijk dat (waar Leendert ook naar refereert) het afvallen van Joshua niet als een zeer grote schok komt in de groep. Of het wordt in ieder geval niet breed uitgemeten door de regie. Dacht eerder dat of met Joshua of met Marije we weer naar zo'n Leonie-schokmomentje zouden gaan. Met wat selectie in de biechten zijn de verdenkingen nu aardig verspreid, behalve de onverdachte Rocky. En enkel Charlotte die echt op Splinter zit. Dat zou een gunstig koppel zijn voor de finale.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #131 Gepost op: 31-01-2021, 04:52:06 »
Denk dat de groep inmiddels wist dat Joshua niet berekent was op de test en dus niet vreemd op keken dat hij de test het slechtst gemaakt had. Verder was er zo snel weinig uit af te leiden voor de kandidaten, drie mensen hadden hun scherm tenslotte niet gezien.

Andere theorie: Veel meer zitten op Splinter. Renée kreeg groen, dus zag men aankomen dat Joshua eruit zou gaan.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 06:09:11 door cinner »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #132 Gepost op: 31-01-2021, 12:19:34 »
Charlotte blijft koploper in de verdenkingsscores.
Er is tot nu toe nog geen afvaller die Charlotte heeft verdacht!
Als Charlotte de mol is, dan zien we 100% zeker Marije terug in de finale. Zij zit al heel lang op Charlotte.

Het lijkt er op dat Joshua er op Renée is uitgevlogen, hoewel we dat niet zeker kunnen weten. Als Renée de mol is dan is zijn test alleen vergeleken met de test van Splinter. Opvallend is dat de getoonde testvraag bij Joshua juist Renée als verdachte uitsluit. Zij heeft als enige beide handen in de zakken op de groepsfoto en er wordt "Nee" aangeklikt. Dit kan een beeldmanipulatie zijn of Joshua wist zich de groepsfoto niet goed te herinneren, zoals hij zelf aangaf.
Aan de andere kant als Renée de mol is, dan kun je de vraag stellen, waarom de programmamakers in de opdracht Kameraad van twee kandidaten, Charlotte en Splinter, het goede antwoord laten zien dat zij Renée verdenken. Als programmamaker, zou ik dan wel een andere testvraag hebben gekozen voor deze opdracht.

Wat verder wijst op Charlotte als mol op basis van de testbiechten, is dat zij nogal wisselvallig is in haar verdenkingen. Ik kan daar geen vaste lijn in ontdekken, zoals bij de tetsbiechten van de andere kandidaten.

Charlotte blijft mijn hoofdverdachte.
« Laatst bewerkt op: 31-01-2021, 12:30:34 door Moldo »

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #133 Gepost op: 31-01-2021, 13:39:49 »

Als Charlotte de mol is, dan zien we 100% zeker Marije terug in de finale. Zij zit al heel lang op Charlotte.
Omdat we dat al zo lang mogen weten denk ik juist van niet. Bij Sarah werd het pas in afl. 6 of zo bekend dat ze Merel verdacht. Ik bedoel maar.

Marije wordt misschien gebruikt om ons dan nog te laten twijfelen over een veel verdachte mol.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #134 Gepost op: 31-01-2021, 14:08:34 »
Opvallend is dat de getoonde testvraag bij Joshua juist Renée als verdachte uitsluit. Zij heeft als enige beide handen in de zakken op de groepsfoto en er wordt "Nee" aangeklikt. Dit kan een beeldmanipulatie zijn of Joshua wist zich de groepsfoto niet goed te herinneren, zoals hij zelf aangaf.

Dit is ook zo typisch. Lijkt gedaan om de ietwat oplettende kijker te doen twijfelen of Joshua wel echt op Renee zat (zoals bijv met Ron die vorig seizoen toen hij afviel per ongeluk een vraag op Jeroen invulde en net die vraag haalde de montage) of ons te doen geloven dat Renee best de mol kan zijn, zelfs al valt Joshua af. Als Renee echt de mol is en Joshua op haar afviel, dan hadden ze dit punt niet zo benadrukt in de montage. Tenminste tenzij ze juist hierop anticiperen en ons een stap voor willen zijn (maar ik denk het niet, het gros van de kijkers denkt niet zo ver door als wij, dus dat zou alleen voor ons gedaan zijn).

Omdat we dat al zo lang mogen weten denk ik juist van niet. Bij Sarah werd het pas in afl. 6 of zo bekend dat ze Merel verdacht. Ik bedoel maar.

Marije wordt misschien gebruikt om ons dan nog te laten twijfelen over een veel verdachte mol.

Eens. Dat is een goede mogelijkheid. Ik denk echter dat Marije de volgende ronde sowieso veilig is, als Charlotte de mol is. Rocky lijkt de meest logische volgende afvaller, maar we kunnen met de verdenkingen van Renee en Splinter best op het verkeerde been gezet worden, dus misschien valt 1 van hen af (al leidt dat niet tot een logisch finalebruggetje).

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #135 Gepost op: 31-01-2021, 14:42:14 »
Nog even terug naar hotel opdracht:


Vraag: Wie is de mol?
CharlotteReneée
RenéeMarije
FlorentijnErik
LakshmiMarije
JoshuaMarije
MarijeCharlotte
RockeyJoshua
SplinterRenée

Vraag2: Wat was de rol van de Mol tijdens de opdracht Rondleiding?
CharlotteFotograaf: Erik, Marije, Rocky.
RenéeFotograaf: Erik, Marije, Rocky.
FlorentijnFotograaf: Erik, Marije, Rocky.
LakshmiFotograaf: Erik, Marije, Rocky.
JoshuaFotograaf: Erik, Marije, Rocky.
MarijeSchrijver: Charlotte, Splinter
RockeyCoordinator: Joshua, Laksmi
SplinterFotograaf: Erik, Marije, Rocky.

Vraag3: De mol was tijdens de opdracht Rondleiding:
CharlotteBinnen: Erik, Marije, Renée, Splinter
RenéeBinnen: Erik, Marije, Renée, Splinter
FlorentijnBinnen: Erik, Marije, Renée, Splinter
LakshmiBinnen: Erik, Marije, Renée, Splinter
JoshuaBuiten: Florentijn, Charlotte, Rocky
MarijeBuiten: Florentijn, Charlotte, Rocky
RockeyBuiten: Florentijn, Charlotte, Rocky
SplinterBuiten: Florentijn, Charlotte, Rocky

Vraag 4: Wat was de rol van de mol tijdens de opdracht Tatra.
CharlotteFoto’s: Joshua, Rocky, Charlotte, Renée.
RenéeParkeren: Erik, Laksmi
FlorentijnFoto’s: Joshua, Rocky, Charlotte, Renée.
LakshmiFoto’s: Joshua, Rocky, Charlotte, Renée.
JoshuaFoto’s: Joshua, Rocky, Charlotte, Renée.
MarijeFoto’s: Joshua, Rocky, Charlotte, Renée.
RockeyAssisteren: Marije, Splinter
SplinterFoto’s: Joshua, Rocky, Charlotte, Renée.

Vraag 5: Wat droeg de mol tijdens de groepsfoto van opdracht 2?
CharlotteKorte broek: Florentijn, Joshua, Rocky
RenéeJurk: Renée, Charlotte, Laksmi, Marije.
FlorentijnLange broek: Splinter Erik
LakshmiJurk: Renée, Charlotte, Laksmi, Marije.
JoshuaJurk: Renée, Charlotte, Laksmi, Marije.
MarijeKorte broek: Florentijn, Joshua, Rocky
RockeyKorte broek: Florentijn, Joshua, Rocky
SplinterLange broek: Splinter Erik

Verdenking totaal
CharlotteRenée (3x)
RenéeMarije (4x)
FlorentijnGeen hele duidelijke verdenking
LakshmiMarije (3x)
JoshuaGeen hele duidelijke verdenking
MarijeCharlotte (4x)
RockeyGeen hele duidelijke verdenking
SplinterGeen hele duidelijke verdenking

Volgens mij is het zo dat Lakshmi op Joshua en Marije zat en die is er uit. Joshua zat op Renée en die is er ook uit maar Charlotte blijft er in. Marije zit in een hele diepe tunnel op Charlotte en die blijft er in zitten. Vanuit de verdenkingen vind ik Charlotte de meest logische mol.

Offline Mika P.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #136 Gepost op: 31-01-2021, 15:40:24 »
Joshua schrijft dat hij nooit heeft gespreid. Is het dan niet raar dat hij er nog in zat? Op wie zat hij? Hij zegt op Renée, maar uit zijn antwoorden in de hotelkamer zou je denken dat hij op Charlotte zat. Zou iedereen al op de juiste mol zitten,  of zouden alle afvallers tot nu toe alle vragen van de test fout beantwoord hebben?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #137 Gepost op: 31-01-2021, 16:19:43 »
Als hij meer op Charlotte zit en samen met Splinter twijfelt over Renée is het ineens heel logisch dat hij bij de wie wat waar opdracht Charlotte claimt en Renée aan Splinter opdringt.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #138 Gepost op: 31-01-2021, 16:30:13 »
Als we naar het verloop van de verdenkingen kijken lijkt het uit te draaien op een finale met Splinter, Charlotte en Renée. Als echter volgende week naar verwachting niemand afvalt ziin er nog 6 opdrachten voor de volgende executie. De verdenkingen kunnen nog gaan schuiven. De exit van Lakshmi moet Rocky toch ook aan het denken hebben gezet en in het bondje Splinter/Joshua liggen de verdenkingen nog niet op één lijn, ook hier kan nog wat veranderen. Vrijstellingen kunnen het verloop behoorlijk beïnvloeden dus ik ben nog niet zo zeker. Zo gemakkelijk zullen ze het ons toch niet maken?
Even terugkomen op mijn eigen quote:

In het bondje Splinter/Joshua zie je bij de testbiechten dezelfde namen terugkomen ( Renée, Rocky) maar Splinter neemt ook Marije mee en zit de laatste 2 afleveringen mede op Charlotte. Bij de opdrachten en de executie zie je dat ze deze verdachten observeren. Bij de executie zie je onderlinge blikken van verstandhouding. Ze hebben zeker hun verdachten besproken.

Vorige week gaf Joshua al aan in een tunnel op Renée te zitten terwijl Splinter nog spreidt. Deze week lijkt Splinter ook alleen op Renée te zitten maar zijn biecht is vaag en bewust gemonteerd. Hij zegt dat Renée de mol zou kunnen zijn maar ook dat je op moet passen voor tunnelvisie, ik denk dat Splinter nog gewoon gespreid heeft en dat dat zijn redding is geweest.

Citaat
Renée zou de Mol kunnen zijn. Ze is een ongelooflijk goede actrice...dus ze zou iedereen perfect om de tuin kunnen leiden. Daarnaast is het iemand die weet wanneer ze iets prijs moet geven en niet prijs moet geven. Er zijn genoeg aanwijzingen waarop de hypothese dat zij het is..zou kunnen worden bewezen. Alleen, bewijs betekent niet per se dat het ook zo is. Dus je moet heel erg oppassen voor tunnelvisie.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #139 Gepost op: 31-01-2021, 16:39:37 »
Blijft toch ook een raar verhaal dat Splinter die zo beducht is op tunnelvisie in de eerste aflevering vol tunnelvisie op Joshua zei te hebben.