Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 56357 keer)

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #260 Gepost op: 13-02-2021, 22:34:08 »
Heel vreemd wat Marije betreft. Ze zit al dagen op Charlotte, en net nu dat ze uit is zou ze van gedacht veranderd zijn? Of ze heeft de vorige testen gespreid en hebben wij dat niet meegekregen, of ze heeft nu gespreid en denkt dat ze vol op Charlotte had moeten gaan.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #261 Gepost op: 13-02-2021, 22:35:57 »
Dat laatste lijkt me het meest waarschijnlijk. Ze zal vast wel een deel op Charlotte ingezet hebben.

Offline Rinusoide

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #262 Gepost op: 13-02-2021, 22:36:05 »
Marije tijdens de uitzending:
Op dit moment is Charlotte mijn mol. Mijn hoofd zegt dat zij het is, maar ik ga dit meer met mijn hart doen. Dus ik ga op dat gevoel zitten dat zij de mol is.

Marije in het dagboek:
Op het laatste moment heb ik mijn hoofd de beslissing laten maken bij de test en niet mijn buik.

Een beetje apart, dat ze het eerst over haar hart heeft en daarna over haar buik, maar het komt erop neer dat ze het met haar hoofd/hersenen heeft gedaan en dat gevoel zei Charlotte. Ze zat echt op haar. Wellicht stond ze wel op het punt om te switchen, dat is geen raar idee n.a.v. de vorige test. Ze brengen het verhaal wat vaag zodat we Charlotte nog niet afstrepen.

Offline Fay111

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #263 Gepost op: 13-02-2021, 22:38:48 »
Volgens mijn zette Splinter geen enkele joker in

Klopt, niet ingezet.
Volgens mij zei hij : nu inzetten zou goud zijn, volgende keer diamant!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #264 Gepost op: 13-02-2021, 23:58:54 »
De regie gaat hard om Charlotte uit de schaduw te houden. Marije duidelijk last minute gewisseld.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #265 Gepost op: 14-02-2021, 00:18:00 »
Marije zegt iets onlogisch:
"Op dit moment is Charlotte mijn Mol. Mijn hoofd zegt dat zij het is, gewoon gebaseerd op de feiten, maar ik ga dit meer met mijn hart doen. (Knip?) Dus ik ga op dat gevoel zitten dat zij de Mol is."
Je verwacht een tegenstelling, maar dat lijkt er uit geknipt. Ik krijg sterk de indruk dat zij geswitcht is en voor een andere vrouw is gegaan.Precies dit inderdaad.

Die knip viel mij ook op. Vorige week ( en ook daarvoor) zat ze volledig op Charlotte maar na afloop van de executie vorige week  zei ze tegen Renée: "Je hebt me gered".  Ik noemde daarna al dat ze deze week mogelijk zou gaan twijfelen. Haar hoofd zegt nog steeds dat het Charlotte is maar haar gevoel zegt dat ze mogelijk vorige week een rood scherm gehad zou hebben......

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #266 Gepost op: 14-02-2021, 01:56:54 »
Ik heb voor mezelf even een overzicht gemaakt van de verdenkingen van de overgebleven kandidaten vanaf afl. 1 (op basis van het 'wie verdenkt wie'-topic). Hopelijk klopt het, zo niet hoor ik het graag.

Splinter

Afl. 1: Joshua
Afl. 2: iedereen behalve Joshua
Afl. 3: Charlotte, Renée, Marije
Afl. 4: Charlotte, Renée, Rocky
Afl. 5: noemt niemand, maar Renée lijkt het waarschijnlijkst
Afl. 6: Rocky en Renée
Afl. 7: Rocky en Renée

Opvallende zaken/vragen:

- De stap van 'Joshua' naar 'iedereen behalve Joshua' in de eerste twee afleveringen.
- Renée wordt vanaf afl. 3 steevast expliciet genoemd, behalve in afl. 5.
- Erik ging er wellicht deels uit op Splinter.
- Charlotte lijkt van Splinters verdenkingsradar verdwenen te zijn.
- Splinter is de enige overgebleven kandidaat die elke andere overgebleven kandidaat wel eens genoemd heeft. Sterker nog, iedereen meermaals.
- Splinter heeft sinds afl. 4 geen afvaller meer verdacht.

Renée

Afl. 1: Marije, Remco, Joshua, Florentijn
Afl. 2: Marije, Joshua en Florentijn
Afl. 3: Marije, Joshua
Afl. 4: Charlotte, misschien Joshua en Marije
Afl. 5: Joshua, Marije, Charlotte
Afl. 6: Marije en Charlotte
Afl. 7: Marije, Charlotte, Rocky

Opvallende zaken:

- Renée noemt de meest recente afvaller Marije elke aflevering; wat gaat ze volgende week doen?
- Renée noemt Charlotte structureel de laatste afleveringen: gaat zij volgende week vol op haar?
- Renée heeft Splinter nog nooit genoemd. Andersom lijkt ze door Splinter duidelijk verdacht te worden.
- Rocky werd de afgelopen aflevering voor het eerst genoemd. Sorteren we hiermee voor op dat de Mol en de winnaar elkaar verdenken (zoals in acht van de afgelopen negen seizoenen)?
- Joshua ging er hoogstwaarschijnlijk uit op Renée, maar aan deze executie valt nog minder waarde te hechten dan aan andere qua mogelijke zaken die eruit te halen vallen.
- Renée heeft veel meer/vaker afvallers verdacht dan Rocky en Splinter.
- Renée zou de enige kunnen zijn op wie geen enkele afvaller (deels) eruit is gegaan. NB: het is goed mogelijk dat Marije vanavond NIET op Charlotte eruitging. Dan zou dit dus niet kloppen.

Rocky

Afl. 1: Renée
Afl. 2: Florentijn, Marije en Renée
Afl. 3: ?
Afl. 4: Renée
Afl. 5: Renée, Joshua
Afl. 6: Renée
Afl. 7: Renée

Opvallende zaken:

- Rocky noemt Renée, op één afl. na (waarin we geen enkele verdenking horen van haar), stelselmatig. In vier van de zeven afleveringen noemt ze haar zelfs als enige.
- Charlotte en Splinter zijn door Rocky nog nooit genoemd. Rocky zegt in de testbiecht van afl. 4 dat 'Charlotte het sowieso niet is.' Rocky is van de overgebleven kandidaten de enige die twee mensen nog nooit genoemd heeft.
- Als Rocky er de volgende week uitvliegt, hoe logisch is het dan nog dat Renée de Mol zou kunnen zijn? Zelfs als Charlotte en Splinter ook vol op Renée gaan lijkt het me onwaarschijnlijk dat iemand die al het hele seizoen op Renée zit het onderspit moet delven.
- Erik ging er wellicht deels uit op Rocky.
- Remco ging er wellicht deels uit op Rocky (beschuldigde haar flink bij de laseropdracht). Daartegenover staat dat de eerste afvallers Geert, Vera, Vincent en Anita de uiteindelijke Mol noemden.

Charlotte

Afl. 1: Remco
Afl. 2: Joshua
Afl. 3: Splinter na het een-tweetje met hem, in de testbiecht geen flauw idee
Afl. 4: Splinter, Renée
Afl. 5: Joshua, Splinter, Marije
Afl. 6: Marije, Renée en een beetje Splinter
Afl. 7: ? (zegt geforceerd te moeten spreiden)

Opvallende zaken:

- Charlotte is de enige van de overgebleven kandidaten die Splinter noemt, en ook nog eens vier keer op rij. De laatste aflevering niet (expliciet), maar dat doet ze met niemand.
- Charlotte heeft Rocky nog nooit genoemd. Heeft ze haar nu voor de eerste keer meegenomen? Of heeft ze 'geforceerd gespreid' op Splinter en Renée? Heeft ze Marije nog meegenomen?
- Er wordt gesuggereerd dat Marije eruitging op Charlotte, maar het is goed mogelijk dat dit niet het geval was.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 02:19:00 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #267 Gepost op: 14-02-2021, 02:17:23 »
Als Marije ook maar deels op Charlotte heeft ingezet, kan Charlotte de mol niet meer zijn. Ik haal uit Marijes praatje achteraf en dagboek niet dat ze volledig van Charlotte is afgestapt. Ik zou zo’n complete switch ook heel vreemd vinden. En zelfs al heeft ze geswitcht, dan nog was haar kans op afvallen slechts 25% als Charlotte de mol is en de biechten verder wel kloppen met de test (tegenover 100% kans als Renee de mol is, want de rest verdenkt haar allemaal en 33% als Splinter de mol is, want dan zat alleen Charlotte deels goed). Als Charlotte wel de mol is, hangt heel Marijes afvallen van wel heel veel toevalligheden af (en dan kan de montage hun geluk niet op wat er zojuist gebeurd is). De meest simpele verklaring is dat Charlotte het gewoon echt niet is. (Jammer.)

Morgen nog eens met een nauw oor naar de podcast luisteren, want daar horen we misschien nog andere aanwijzingen in wat er precies is gebeurd.

Splinter als mol kan nog steeds, maar anders dan Splinter had Renee specifiek Marijes afvallen nodig om als mol mogelijk te blijven. Onder Bayesiaanse statistiek schiet Renée’s kans om de mol te zijn dus omhoog.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #268 Gepost op: 14-02-2021, 02:57:34 »
Ok, op basis van de laatste aflevering denk ik het volgende:

Splinter: Zit op Renée, en neemt Rocky misschien nog wat mee.
Rocky: Zit op Renée, neemt misschien nog iemand mee.
Charlotte: Noemt Splinter, Marije en Renée.
Renée: Zegt dat haar hoofdverdachte Marije is, en daarna Charlotte, en een beetje Rocky

Dan mijn theorie: Stel dat veel kandidaten Renée al vroeg in het vizier hebben. (Daarom is het ook zo moeilijk voor haar om te mollen.) Logisch dat Marije nu afvalt. Als Splinter en Rocky (grotendeels?) op Renée zitten. Charlotte neemt Renée ook mee. Alleen Marije zit op Charlotte, of ze is geswitcht naar een ander, maar als dat niet Renée is, dan had het niks uitgemaakt.

Splinter speelt het slim, weet dat Rocky ook goed zit, en bewaart zijn jokers om van haar te kunnen winnen.

De verdenkingen van Renée zijn dubieus en vaag. Als Marije haar hoofdverdachte is, zit ze dus fout. En spreidt ook nog over 2 anderen. Zou je als mols kunnen zien dat ze vage verdenkingen heeft, en toch door gaat.

Kortom, ik vind de wie verdenkt wie erg naar Renée wijzen.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #269 Gepost op: 14-02-2021, 11:50:39 »
Kortom, ik vind de wie verdenkt wie erg naar Renée wijzen.

Hier heb ik ook over zitten nadenken. Het wijst zó erg naar Renée dat Renée het eigenlijk niet meer kan zijn m.i. Ze zullen toch een finale willen waar de kaarten wat minder duidelijk op tafel liggen, lijkt mij. Als Renée nu als hoofdverdachte Marije heeft, kan ze afvallen. Wij als kijker zullen dan niet weten wie haar nieuwe hoofdverdachte is geworden. Rocky en Splinter moeten op zoek naar een nieuwe mol. Rocky zat in een Renée tunnel maar "neemt nu iemand mee". Dat is alvast voorbereid. Splinter zei al deels op Rocky te zitten. Charlotte gaat zogenaamd nog alle kanten op (maar zit al heel lang op Splinter denk ik).

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #270 Gepost op: 14-02-2021, 12:20:14 »
Hoi, ik zag nog geen topic over de testen, dus ik maak er een aan. Ik heb een tabel gemaakt met alle testvragen en er vallen meerdere dingen op.

De afvaller
Bij het invullen van de test zie je elke keer dat de kandidaten meerdere vragen beantwoorden. Als bijv. de vraag is: "Is de mol een man of een vrouw", en de kandidaat antwoordt: "een vrouw" dan zet je een kruisje bij alle vrouwen. Zo kun je dus in kaart brengen op welke kandidaten het vaakst ingezet wordt bij de test. Toen Joshua eruit vloog, was hij degene met de meeste "stemmen" op deze manier. Deze week had Marije de meeste "stemmen", en nu vloog zij eruit.
--> Op dit moment heeft Charlotte de meeste "stemmen".....vliegt zij er komende week uit? Charlotte 15x, Renée 12x, Rocky 12x, Splinter 9x.

Wegstrepen vraagnummers
Als je het zo bekijkt dat er telkens 20 testvragen in een test zitten. Dan heb je de testvragen 1 t/m 20. Deze kun je omzetten naar de letters A t/m T. A = 1. T = 20. Elke aflevering heb ik de gestelde nummers weer weggestreept. Op dit moment zijn er nog 5 nummers NIET gesteld, namelijk 3, 11, 13, 15 en 19. Oftewel: C K M O S. 
--> Gaan de nummers 11 en 15 nog gesteld worden komende week? Dan houden we M S C over, Mol Splinter Chabot.

Ik voeg de tabel bij, hopelijk werkt dat zo. Ik ben erg benieuwd of iemand nog ideeën heeft hierover! :)
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 12:34:35 door Heinz, Reden: Verplaatst naar wie verdenkt wie »

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #271 Gepost op: 14-02-2021, 12:23:28 »
Even een JPG van de tabel toegevoegd

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #272 Gepost op: 14-02-2021, 12:44:45 »
Blijkbaar was het hier beter op z'n plek, dank voor het verplaatsen Heinz!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #273 Gepost op: 14-02-2021, 13:02:33 »
Zie wel een foutje denk ik?
Afl. 4/4 (Rocky). De laatste in de lift moet Renée zijn en niet Rocky?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #274 Gepost op: 14-02-2021, 13:02:38 »
Blijkbaar was het hier beter op z'n plek, dank voor het verplaatsen Heinz!

Geen dank. En heel mooi werk!

Iets anders, namelijk Marije en op wie ze er nou uit is gegaan. De podcast geeft de volgende informatie:

Marije zegt daarin dat ze tijdens de test een error in haar hoofd had, niet geconcentreerd was en de test slecht maakte. Annemieke vraagt of Marije begon te twijfelen wie de Mol was. Marije zegt dan "vlak van tevoren op een verkeerd padje te zijn gezet". Marije: "Dus ik begon ineens te twijfelen wie mijn Mol was. En dat moet je nooit doen als je een test ingaat. Altijd op die buik vertrouwen. En daar is het gewoon hartstikke mis gegaan."

Ze heeft dus niet met haar volle verstand en concentratie alles goed op een andere Mol ingezet. Maar dus ook niet op haar "oude" Mol Charlotte. Toch lijkt het me dat ze wel een deel goed op Charlotte beantwoord heeft en dat ze er dan met Charlotte als Mol niet uit zou vliegen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #275 Gepost op: 14-02-2021, 13:11:05 »
Ok, op basis van de laatste aflevering denk ik het volgende:

Splinter: Zit op Renée, en neemt Rocky misschien nog wat mee.
Rocky: Zit op Renée, neemt misschien nog iemand mee.
Charlotte: Noemt Splinter, Marije en Renée.
Renée: Zegt dat haar hoofdverdachte Marije is, en daarna Charlotte, en een beetje Rocky

Dan mijn theorie: Stel dat veel kandidaten Renée al vroeg in het vizier hebben. (Daarom is het ook zo moeilijk voor haar om te mollen.) Logisch dat Marije nu afvalt. Als Splinter en Rocky (grotendeels?) op Renée zitten. Charlotte neemt Renée ook mee. Alleen Marije zit op Charlotte, of ze is geswitcht naar een ander, maar als dat niet Renée is, dan had het niks uitgemaakt.

Splinter speelt het slim, weet dat Rocky ook goed zit, en bewaart zijn jokers om van haar te kunnen winnen.

De verdenkingen van Renée zijn dubieus en vaag. Als Marije haar hoofdverdachte is, zit ze dus fout. En spreidt ook nog over 2 anderen. Zou je als mols kunnen zien dat ze vage verdenkingen heeft, en toch door gaat.

Kortom, ik vind de wie verdenkt wie erg naar Renée wijzen.
Precies. Nu maar hopen dat Rocky alle vragen goed heeft en geen jokers nodig heeft. Het gaat er echt om spannen wie van de twee de winnaar wordt. Charlotte is er te laat bij gekomen, die moet wel afvallen volgende keer.
Gezien het lobbyen hier om Splinter af te schilderen als mol, kan hij wel eens de winnaar worden.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 13:23:11 door Run »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #276 Gepost op: 14-02-2021, 13:23:40 »
Geen dank. En heel mooi werk!

Iets anders, namelijk Marije en op wie ze er nou uit is gegaan. De podcast geeft de volgende informatie:

Marije zegt daarin dat ze tijdens de test een error in haar hoofd had, niet geconcentreerd was en de test slecht maakte. Annemieke vraagt of Marije begon te twijfelen wie de Mol was. Marije zegt dan "vlak van tevoren op een verkeerd padje te zijn gezet". Marije: "Dus ik begon ineens te twijfelen wie mijn Mol was. En dat moet je nooit doen als je een test ingaat. Altijd op die buik vertrouwen. En daar is het gewoon hartstikke mis gegaan."

Ze heeft dus niet met haar volle verstand en concentratie alles goed op een andere Mol ingezet. Maar dus ook niet op haar "oude" Mol Charlotte. Toch lijkt het me dat ze wel een deel goed op Charlotte beantwoord heeft en dat ze er dan met Charlotte als Mol niet uit zou vliegen.

Je zag dat marije wantrouwig werd naar rocky bij het hakken van de stenen. Ik denk dat ze (deels) op rocky is gaan zitten eigenlijk. Ze vertrouwde haar duidelijk niet en vond nog meer codes.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #277 Gepost op: 14-02-2021, 13:25:45 »
Alle kandidaten hebben meer negatieve dan positieve verdenkingen. Splinter is per saldo het minst negatief.

Er van uitgaande dat Marije op Charlotte is afgevallen, heeft Splinter nu per saldo de hoogste verdenkingsscore.
Het hele schema wordt natuurlijk anders als achteraf zou blijken dat Marije in deze laatste test overgestapt is van Charlotte naar iemand anders, omdat ze dacht dat bij de vorige test door het oog van de naald is gekropen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #278 Gepost op: 14-02-2021, 14:08:33 »
Marije zegt daarin dat ze tijdens de test een error in haar hoofd had, niet geconcentreerd was en de test slecht maakte. Annemieke vraagt of Marije begon te twijfelen wie de Mol was. Marije zegt dan "vlak van tevoren op een verkeerd padje te zijn gezet". Marije: "Dus ik begon ineens te twijfelen wie mijn Mol was. En dat moet je nooit doen als je een test ingaat. Altijd op die buik vertrouwen. En daar is het gewoon hartstikke mis gegaan."

Ze heeft dus niet met haar volle verstand en concentratie alles goed op een andere Mol ingezet. Maar dus ook niet op haar "oude" Mol Charlotte. Toch lijkt het me dat ze wel een deel goed op Charlotte beantwoord heeft en dat ze er dan met Charlotte als Mol niet uit zou vliegen.

Ik moet de podcast nog luisteren, maar deze analyse klinkt logisch. De kans dat Charlotte de mol is lijkt me nu bijzonder klein (terwijl ze bij mij gisteren nog ongeveer gelijk met Splinter en Renee stond).

Er zijn veel voorbeelden van dat iemand een paar afleveringen vol tunnelt en dan bij zijn afvallen de montage twijfel zaait en suggereert dat de persoon mogelijk geswitcht heeft. Op het forum houden de tunnelaars vaak vast aan die mogelijkheid. We hebben het dus vaak over deze mogelijkheid en helemaal uitsluiten kun je het niet, maar het lijkt mij zo onwaarschijnlijk. Is het ooit voorgekomen dat iemand vol op de mol tunnelde en er dan vanaf stapte (terwijl er nog andere mensen waren die het fout hadden)? Ik kan me alleen Rik-Paul voor de geest halen (maar hij tunnelde nooit vol op Merel en met een beetje speurwerk was gewoon duidelijk dat hij vol op Jamie was gegaan). Ik geloof dat het wel eens in één van de oude Vlaamse seizoenen is gebeurd (de oude seizoenen heb ik niet gezien). Verder nog voorbeelden?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #279 Gepost op: 14-02-2021, 14:11:52 »
De test van aflevering 7:

Charlotte: ? ...........
Charlotte kan het niet meer zijn, en anders heeft de regie ons heel wat uit te leggen..
Denk alvast een stap vooruit: Splinter kan de mol niet meer zijn. Charlotte kreeg uitstel van executie maar dit vraagteken toont wel aan dat de regie wil versluimeren op wie zij er straks uitvliegt. Maar dat was WEL duidelijk gedurende de hele uitzending. Meerdere malen zegt ze in tussenbiechten hoe verdacht zij Splinter vindt. Het zal ? blijven aanstaande zaterdag maar wij weten wel beter 8) ??? ;D Splinter kan de mol niet meer zijn.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)