Auteur Topic: Wie verdenkt wie?  (gelezen 56392 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #280 Gepost op: 14-02-2021, 14:18:03 »
We kunnen niet uitsluiten dat Charlotte de Mol is, en Marije het slechtst heeft gespreid van allemaal.

- Renée nam Charlotte mee in de test.
- Rocky noemt Renée haar hoofdverdachte, dus ze heeft nog een bijverdachte die wij niet mogen weten. Ze heeft Charlotte de 021 niet zien vinden in de trein, dus dat kan Charlotte zijn.
- Splinter noemt weer alleen Rocky en Renée. Maar hij spreidt wel, op de helft van de vier, en met zo weinig mensen om over te spreiden heb je al gauw veel overlap.

Dus stel dat Marije maar een klein deel op Charlotte heeft ingezet, en de bulk op één andere persoon (Rocky denk ik*), dan kan zij zo maar de test als slechtste hebben gemaakt.

EDIT: *Marije leek Rocky behoorlijk verdacht te vinden in de mijnopdracht, toen ze nog allerlei codes vond die Rocky niet had gevonden. Ze keek haar ook raar aan, toen Rocky zei dat het wel mis moest zijn gegaan bij de kleding en niet bij de stenen.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2021, 14:40:32 door Molest »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #281 Gepost op: 14-02-2021, 14:42:13 »
Dat is echt een kansloos verhaal. Marije die zo vol op Charlotte zit eruit tegen de rest die misschien heel misschien halfzwak wat op Charlotte zouden kunnen hebben ingezet? Waarom zou de regie zo'n kandidaat waarvan we weten dat ze de mol niet is in de finale toelaten?

Charlotte in de testbiecht met '?'...... denk vast een stap vooruit op wie zij eruit vliegt zaterdag? Bijna zeker te weten Splinter.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #282 Gepost op: 14-02-2021, 14:47:09 »
Ik geef toe dat het pad smal is geworden. Maar het waren wel Charlotte-tunnelaars vorige week die deze wending (Marije eruit) al aan zagen komen. Dus het is enigszins ingecalculeerd. ;D

Online Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #283 Gepost op: 14-02-2021, 15:16:54 »
Dat is echt een kansloos verhaal. Marije die zo vol op Charlotte zit eruit tegen de rest die misschien heel misschien halfzwak wat op Charlotte zouden kunnen hebben ingezet? Waarom zou de regie zo'n kandidaat waarvan we weten dat ze de mol niet is in de finale toelaten?

Charlotte in de testbiecht met '?'...... denk vast een stap vooruit op wie zij eruit vliegt zaterdag? Bijna zeker te weten Splinter.

We weten niet zeker of Marije op Charlotte is gegaan. Zelfs als dat wel zo is, Sinds wanneer worden kandidaten toegelaten tot de finale door de regie ?

Vermoed dat je bedoelt dat de regie invloed uit wil oefenen doordat het wel lijkt dat Marije er op Charlotte uit is gevlogen. Dat dacht ik ook, maar ze zei tegen Rik dat ze bij haar keus had moeten blijven.  Dus wellicht is ze op het laatste moment veranderd.
Ik vind niet dat je daar uit mag concluderen dat Charlotte er zaterdag uitvliegt.

Je kunt ook redeneren dat Charlotte op Splinter zit en dat Rocky eruit vliegt omdat die op Renée zit. Maar dan is Renée natuurlijk niet de mol. Maar ik denk dat je overtuigd bent van René ;D

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #284 Gepost op: 14-02-2021, 15:34:42 »
dat de regie invloed uit wil oefenen
De regie oefent natuurlijk nergens invloed op uit tijdens het draaien. Wel in het achteraf knippen en plakken; ze stellen een script samen, een film die wordt gepresenteerd aan de kijkers. En in dat script is het opvallend dat ze die vage testbiecht van Charlotte presenteren.

OK, het kan zand in ogen zijn en niks betekenen en dat TOCH Rocky eruit vliegt. Ik had dat vanaf aflevering 1 al: Charlotte als finalist, Rocky eruit. Maar alle beelden die we gezien hebben spreken dat wel tegen, 2x een tussenbiecht waarin Charlotte naar Splinter uitgaat, en dan de gesprekjes met Rocky waarin zij naar Renee geleid wordt maar er niet aan wil...... Charlotte zou dan een rare draai maken en van Splinter naar Renee switchen. Niet waarschijnlijk.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #285 Gepost op: 14-02-2021, 16:17:28 »
Heerlijk om al die verhalen van de echte tunnelaars hier te lezen!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #286 Gepost op: 14-02-2021, 16:18:21 »
Dat is echt een kansloos verhaal. Marije die zo vol op Charlotte zit eruit tegen de rest die misschien heel misschien halfzwak wat op Charlotte zouden kunnen hebben ingezet? Waarom zou de regie zo'n kandidaat waarvan we weten dat ze de mol niet is in de finale toelaten?

Precies dit soort reacties dat de regie wil uitlokken. Mensen die Charlotte nu volledig afschrijven.

Offline Danique89

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #287 Gepost op: 14-02-2021, 16:28:08 »
Zie wel een foutje denk ik?
Afl. 4/4 (Rocky). De laatste in de lift moet Renée zijn en niet Rocky?

Je hebt gelijk! De kruisjes tabel klopt wel, alleen in de uitgeschreven vragenlijst heb ik me vertypt zie ik. Fijn dat iemand even serieus meekijkt ::trots::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #288 Gepost op: 14-02-2021, 16:34:58 »
OK, het kan zand in ogen zijn en niks betekenen en dat TOCH Rocky eruit vliegt. Ik had dat vanaf aflevering 1 al: Charlotte als finalist, Rocky eruit. Maar alle beelden die we gezien hebben spreken dat wel tegen, 2x een tussenbiecht waarin Charlotte naar Splinter uitgaat, en dan de gesprekjes met Rocky waarin zij naar Renee geleid wordt maar er niet aan wil...... Charlotte zou dan een rare draai maken en van Splinter naar Renee switchen. Niet waarschijnlijk.

Ik heb het gevoel dat als Charlotte er volgende week uitgaat, het allemaal een beetje te duidelijk wordt. Splinter als mol wordt dan heel moeilijk. Op wie moet Renee zogenaamd zitten om het te laten lijken alsof we nog een keuze hebben? Rocky zeker? Wordt wel een saaie finale en het script dan niet goed uit de verf.

Met Splinter als afvaller hebben we een vergelijkbaar probleem: dat is zo goed als een streep door Rocky (dat betekent weinig voor de gemiddeld molloot). Rocky als afvaller (na een vrijstelling voor Charlotte of een keuze van Charlotte - al dan niet in beeld - vol voor Renee te gaan) levert het beste script voor de finale op.

Voor de niet-Reneeverdenker: als Renee afvalt voor de finale hadden ze de verdachtmakingen richting haar veel breder uitgemeten. Herinneren jullie nog hoe Leonie vorig jaar in beeld gebracht werd? Dat hadden ze ook met Renee kunnen doen. In plaats daarvan worden verdenkingen richting haar slechts spaarzaam ingezet.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #289 Gepost op: 14-02-2021, 16:36:45 »
Precies dit soort reacties dat de regie wil uitlokken. Mensen die Charlotte nu volledig afschrijven.

Zou een kloppend scenario kunnen zijn.

Met Renée als mol, zou het juist kunnen zijn dat Charlotte volgende aflevering een vrijstelling pakt, waardoor Splinter of Rocky afvalt. Charlotte moet dan als molverdachte wel mogelijk blijven.

Eigenlijk kunnen we dus nog alle kanten op, al denk ik gevoelsmatig dat Marije Charlotte niet helemaal losgelaten heeft.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #290 Gepost op: 15-02-2021, 09:20:22 »
Alle kandidaten hebben meer negatieve dan positieve verdenkingen. Splinter is per saldo het minst negatief.

Er van uitgaande dat Marije op Charlotte is afgevallen, heeft Splinter nu per saldo de hoogste verdenkingsscore.
Het hele schema wordt natuurlijk anders als achteraf zou blijken dat Marije in deze laatste test overgestapt is van Charlotte naar iemand anders, omdat ze dacht dat bij de vorige test door het oog van de naald is gekropen.
Het overzicht is mooi, maar voor aflevering 5 vertekenend, immers slechts 3 kandidaten met mogelijk 1 mol en twee kandidaten op die mol.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #291 Gepost op: 15-02-2021, 10:55:53 »
Het overzicht is mooi, maar voor aflevering 5 vertekenend, immers slechts 3 kandidaten met mogelijk 1 mol en twee kandidaten op die mol.

Dank voor het compliment.

Ik begrijp je opmerking. Je doelt op het feit dat als Renée de mol is, en Joshua en Splinter beiden op Renée hebben getest, het mogelijk is dat Joshua afviel terwijl hij de juiste mol had. Splinter zou dan de test beter hebben gemaakt dan Joshua.
Als dat zo is, dan heb je gelijk.
Maar de reden om toch kandidaat-punten aan Renée te geven is dat Splinter volgens zijn biechten niet volledig op Renée zit. Zelfs op dit moment spreidt Splinter nog over Renée en Rocky.
Daarom vind ik het te verdedigen om te stellen dat Joshua vanwege een foutieve verdenking op Renée naar huis is gegaan.

P.S. De Renée tunnelaars zullen hier natuurlijk anders over denken.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #292 Gepost op: 15-02-2021, 13:34:11 »

Splinter

Afl. 7: Rocky en Renée

Renée

Afl. 7: Marije, Charlotte, Rocky

Charlotte

Afl. 6: Marije, Renée en een beetje Splinter
Afl. 7: ? (zegt geforceerd te moeten spreiden)


Twee kandidaten die in aflevering 7 mogelijk nog op drie spreiden. Nathan deed did ook nog met vijf overgebleven kandidaten vorig jaar, maar het spreiden wordt dit seizoen wel naar nog een nog niveau hoger getild.

Misschien er nog even bij vertellen dat ze op een foute kandidaat spreiden en toch overleven tegenover een Marije die all-in gaat op wie dan ook.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #293 Gepost op: 15-02-2021, 14:05:39 »
Twee kandidaten die in aflevering 7 mogelijk nog op drie spreiden. Nathan deed did ook nog met vijf overgebleven kandidaten vorig jaar, maar het spreiden wordt dit seizoen wel naar nog een nog niveau hoger getild.

Misschien er nog even bij vertellen dat ze op een foute kandidaat spreiden en toch overleven tegenover een Marije die all-in gaat op wie dan ook.

Bij Marije is het allerminst zeker dat ze 'all-in' ging. Sterker nog, ik denk dat die kans vrij klein is. Gezien de vage biecht en wat ze in de podcast zei lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat ze vol op Charlotte ging, net als dat het me zeer onwaarschijnlijk lijkt dat ze helemaal niets op haar heeft ingevuld na haar afleveringen lang verdacht te hebben. Bij deze hypothese is de vraag: op wie heeft Marije naast Charlotte gespreid? Rocky misschien, naar aanleiding van de opdracht in de mijn?

Al met al vind ik het opvallend dat Renée Rocky ineens noemt. Ze noemt haar wel pas als derde, na haar hoofdverdachten Marije en Charlotte, maar toch. Ik zelf denk dat noch Renée noch Rocky de Mol is, maar het zou wel in de 'traditie' passen van de Mol en de winnaar die elkaar verdenken, zoals sinds 2013 in elk seizoen op 2017 na het geval was.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 14:11:47 door RICKDEMOL »
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #294 Gepost op: 15-02-2021, 14:06:59 »
Hoeveel waarde mogen wij hechten aan wat wij te horen krijgen?
Kan best dat Renée, om een random voorbeeld te noemen, zegt dat zij op Charlotte zit, maar voor hetzelfde geld spreidt zij op Charlotte, Splinter en Rocky. Kan zelfs zijn dat ze Charlotte weg laat.
Ik heb altijd het gevoel dat wij lang niet altijd de waarheid te horen en zien krijgen wat dit betreft.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #295 Gepost op: 15-02-2021, 14:17:00 »
Hoeveel waarde mogen wij hechten aan wat wij te horen krijgen?
Het is geen wetenschap, maar waardeloos kan het ook niet zijn na 4 afleveringen. Het laat een redelijk consistent beeld zien, voor wat het waard is.

Wat je er ook uit kunt halen, als er veel vragen goed beantwoord zijn op een kandidaat, deze kandidaat dus zeer verdacht wordt door de mede-kandidaten.
In aflevering 7 zijn Renee en Rocky erg verdacht door de kandidaten, terwijl Splinter en Charlotte het doen met veel mnder verdenkingen.

Er zit een flinke dosis gok is (verdeling van verdenking, maar ook de vragen die gesteld zijn in de test).
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 14:26:48 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #296 Gepost op: 15-02-2021, 14:37:04 »

Al met al vind ik het opvallend dat Renée Rocky ineens noemt. Ze noemt haar wel pas als derde, na haar hoofdverdachten Marije en Charlotte, maar toch. Ik zelf denk dat noch Renée noch Rocky de Mol is, maar het zou wel in de 'traditie' passen van de Mol en de winnaar die elkaar verdenken, zoals sinds 2013 in elk seizoen op 2017 na het geval was.

Ja en nee. Dat kan perfect geknipt zijn de eerdere afleveringen. Het kan perfect dat ze op Rocky en Marije aan het invullen heeft en Charlotte al even nog als verdachte heeft, maar er niet meer echt op spreidt. We weten immers dat de regie ten koste van alles Charlotte uit de schaduw wil zetten.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #297 Gepost op: 15-02-2021, 14:38:15 »
Uit aflevering 7 wordt duidelijk dat de tunnelvisie van Marije alleen als Charlotte de mol is werkt. Het is logisch dat ze af valt als Charlotte niet de mol is.

Ik denk dat ik een deel mis dat de aannames uitlegt. Bijvoorbeeld:
- De getallen laten duidelijk zien dat er sprake is van bijvangst (dwz vragen ingevuld op een bepaalde mol, maar mogelijk toch goed als er een andere mol is, doordat de mol in dezelfde groep zat als de hoofdverdachte). Dat is ook logisch, omdat vragen met groepjes voorkomen (al lijkt dat meer het geval zijn in het begin). Maar hoe vaak neem je aan dat die vragen voorkomen en hoe vaak neem je aan dat er een vraag is die specifiek naar 1 mol leidt? En welke groeperingen hanteer je bij de vragen met groepering? Werk je alleen met vragen waarvan we het bestaan weten (door de beelden en de vraag in de app)? Of voeg je zelf waarschijnlijke vragen toe? Wat doe je met het gedeelte van de vragen die we niet weten?
- Ik vermoed dat je aanneemt dat kandidaten geen foutjes maken in de test. Met andere woorden: als ze voornemen te spreiden tussen twee kandidaten en er een vraag komt over een kamernummer, dan neem je aan dat de kandidaten dat antwoord ook weten?
- Als een kandidaat spreid en er komt een vraag die specifiek naar 1 mol leidt, hoe goed reken je een antwoord? Ik neem dat je bij 50/50 spreiden beide antwoorden half meeneemt?

Aannames 2 en 3 lijken me redelijk duidelijk. Aanname 1 is de lastigste.

Tot slot: heb je ook een analyse van aflevering 3? In die aflevering viel Florentijn af ondanks twee jokers. Joshua haalde zelfs een achterstand van twee jokers in, maar ook Rocky, Splinter, Marije en Lakshmi hadden slechts 1 joker. Aflevering 3 is een wat rare aflevering omdat opdracht 3.2 en 3.3 dezelfde groepjes gehanteerd werden, dus die groepsindeling weegt mogelijk extra zwaar. We weten dat Joshua vol op Renee (een kajakker) inzette, terwijl Florentijn vol (of bijna vol) op Joshua (een abseiler) inzette. Rocky, Splinter, Marije en Lakshmi zetten ook allemaal tenminste deels op een kajakker in. Dus dit lijkt te ondersteunen dat de mol een kajakker was, maar ik heb geen berekeningen gemaakt om deze kans in te schatten.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #298 Gepost op: 15-02-2021, 15:39:35 »
Hoeveel waarde mogen wij hechten aan wat wij te horen krijgen?
Kan best dat Renée, om een random voorbeeld te noemen, zegt dat zij op Charlotte zit, maar voor hetzelfde geld spreidt zij op Charlotte, Splinter en Rocky. Kan zelfs zijn dat ze Charlotte weg laat.
Ik heb altijd het gevoel dat wij lang niet altijd de waarheid te horen en zien krijgen wat dit betreft.

Dat klopt hoor Gadoesja. Dat hebben we in de "Wie is Wie" topics al zo vaak geconstateerd. Ik zeg altijd dat het uiteindelijk wel klopt maar de verdenkingen op  weg naar de finale zijn gewoon montage. De zoektocht naar de mol zou wel erg gemakkelijk zijn als we hier de mol uit kunnen halen. Toch neem ik het ook altijd wel mee en maak voor mezelf overzichten. Ik baseer mijn molverdachte echter niet  alleen op basis  van de testbiechten.

Ik krijg steeds meer vraagtekens bij de verdenkingen van Rocky. Ik heb al eerder aangegeven dat ze het spel slimmer speelt dan we denken. Ze zegt dat ze onderschat wordt en nog wel eens kan verassen, toont lef en wil risico lopen, ze wil winnen.

Kennelijk heeft ze met iedereen gesprekjes en komt zo aan informatie. Zie haar bondje met Lakshmi, de gesprekjes met Charlotte. Renée zou haar verteld hebben dat Joshua tunnelde op Renée. We zien haar in die gesprekjes vissen naar de  verdenkingen van de anderen (Ze peilt enigszins lacherig de reactie van Charlotte als ze het over Splinter hebben) maar we zien haar ook haar eigen verdenkingen naar Renée uitspreken. Waarom zou je als slimme kandidaat dat met iedereen delen?  Als ze aan Charlotte vraagt waarom Renée bij de test in aflevering 5 koos voor Charlotte en Marije gaat ze mee in de suggestie dat Renée dat gedaan zou hebben omdat Renée Marije verdenkt. Dat impliceert dat ze Renée kandidaats vindt terwijl ze niet gelooft dat Joshua erop Renée is uitgevlogen, beetje tegenstrijdig. Bovendien wilde ze bij het abseilen niet voor een vrijstelling gaan omdat ze Renée vertrouwde.

Rocky wordt ineens weer als verdachte meegenomen door Splinter en Renée. Daardoor wordt ze voor mij een potentiële finaliste. Bij de laatste test zei ze dat ze in aflevering 6 een risico genomen heeft en in aflevering 7 meer gaat inzetten op haar hoofdverdachte. Hieruit blijkt dat ze niet volledig op Renée zit wat wel door de montage gesuggereerd is. De verdenkingen zijn een beetje mistig deze test , er zijn wat troeven en zelfs een zwarte vrijstelling in het spel volgende week. Het kan nog alle kanten op. Zelfs een exit van Splinter die zijn diamanten kwijt raakt ;)





Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie verdenkt wie?
« Reactie #299 Gepost op: 15-02-2021, 16:43:25 »
Aflevering 3 met afvaller Florentijn met zijn 2 jokers. Valt nog te verklaren met de biechten ook! Er zijn wel wat meer onzekerheden, verdachten van Rocky zijn niet bekend, ook Charlotte 100% op Splinter vond ik niet realistisch (ze is nu nog steeds aan het spreiden, waarom dan tunnelen in aflevering 3?).

Als Renee of Charlotte de mol is was Florentijn ondanks zijn jokers een kandidaat om af te vallen.
Als Renee de mol is dan is het een close call geweest tussen Charlotte, Marije, Joshua en Florentijn.

Als ik dit goed lees, dan zijn de voornaamste getallen het aantal geschatte juiste antwoord als persoon x de mol is (waarbij de mol zelf altijd een score van 99 haalt)? Zijn de ingezette jokers meegerekend in de totalen of moet je die zelf mentaal toevoegen?

Als dit inclusief jokers is, vind ik het raar dat Florentijn slechts 2 vragen goed zou hebben als Rocky of Splinter de mol is. Zou hij niet wat bijvangst krijgen doordat hij vragen op Joshua (een andere abseiler) inzette?

Als dit overzicht verder wel klopt, bungelde Florentijn sowieso in de onderste regionen waarbij 1 vraag verkeerd hem fataal kon worden, ongeacht wie van de overgebleven kandidaten de mol is.