Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden  (gelezen 26827 keer)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #120 Gepost op: 12-01-2021, 17:24:03 »
Zou tof zijn als ze de volgede keer wat doen met de feedback dat de opdrachten wat duidelijker voor de kijker moeten zijn.

Gaat al pagina’s over hoe t nou zit.
 :-\\

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #121 Gepost op: 12-01-2021, 17:28:04 »
Nog eens kijken. Rik zegt:

"Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient elk van jullie een joker."


Florentijn én Renée moeten dus allebei een goed antwoord geven, anders krijgt geen van beiden een joker.

"En komt er geen geld in de pot."


Er komt dus alleen géén geld in de pot als beiden een goed antwoord geven. Bij één of nul goede antwoorden komt er wél geld in de pot.

"Lukt het niet
[om twee van de geheime opdrachten te benoemen], dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld."

Als slechts één van beiden een goed antwoord had gegeven, was het bedrag dat die geraden opdracht waard was dus niet verdiend. De totale geldwaarde van de niet geraden opdrachten zou dan wél in de pot komen.

"Florentijn, noem één geheime opdracht."


Zowel Florentijn als Renée had slechts één kans om een goed antwoord te geven. Bij alleen een goed antwoord van Renée had ze slechts de geldwaarde van de goed geraden opdracht uit de pot kunnen houden. En dus niet het hele bedrag. En kreeg ze ook nog eens geen joker.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #122 Gepost op: 12-01-2021, 17:30:40 »
Ja zo zit t denk  ::ok::

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #123 Gepost op: 12-01-2021, 17:37:17 »
Ik vond dit een hele leuke opdracht, maar inderdaad jammer dat niet duidelijker was hoe er nou geld of een joker te verdienen was. Als je de hele tekst van Rik vergeet, lijkt het mij op basis van het verloop van de opdracht echter het meest logisch dat ze allebei konden kiezen tussen een joker, of het geld van hun eigen groepje. Het enige wat ik dan onduidelijk vind, is of één opdracht genoeg was voor een joker, of dat ze was gevraagd nog een tweede opdracht te noemen als de eerste goed was geweest.

Overigens zou ik Lakshmi puur op basis van deze opdracht nog niet helemaal af willen schrijven. Het zou kunnen dat ze door de opvallende duimpjes juist had gehoopt dat de opdrachten zelf ook op zouden vallen. Maar ik geef toe, een heel sterke molactie zou het niet zijn (en icm met opdracht 2 denk ik dat ik toch een potloodstreep door Lakshmi heen kan zetten. In dit tempo heb ik elke week een andere pool- en appmol ;D)
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #124 Gepost op: 12-01-2021, 17:39:05 »
Zowel Florentijn als Renée had slechts één kans om een goed antwoord te geven. Bij alleen een goed antwoord van Renée had ze slechts de geldwaarde van de goed geraden opdracht uit de pot kunnen houden. En dus niet het hele bedrag. En kreeg ze ook nog eens geen joker.

De nuance ten op zichte van wat ik zei, is dus: nadat Florentijn voor geld koos, er nog wel een mogelijkheid voor Renée was om één opdracht uit de pot te houden, klinkt logisch, goede correctie.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 18:10:06 door ErikY »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #125 Gepost op: 12-01-2021, 17:54:11 »
Ik voel me als molkijker behoorlijk om de tuin geleid door deze opdracht  :-\\

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #126 Gepost op: 12-01-2021, 17:59:26 »
Als molloot kijk je de opdrachten vaak minimaal 2 keer, maar als normale kijker krijg je alleen als je zeer goed oplet de spelregels helemaal mee. De verwarring maakt het misschien ook juist weer tof : )

Online Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #127 Gepost op: 12-01-2021, 18:21:45 »
Zou tof zijn als ze de volgede keer wat doen met de feedback dat de opdrachten wat duidelijker voor de kijker moeten zijn.

Gaat al pagina’s over hoe t nou zit.
 :-\\
Zou kunnen dat deze zo onduidelijk was omdat Renée de mol is en het op het 1e gezicht leek dat ze hier de pot had gespekt met een onmols hoog bedrag.

Als dat het is... prima wmb. Maar anders had het van mij ook duidelijker gemogen. Vond de andere opdrachten deze afl. ook moeilijk te volgen (maar makkelijker dan deze)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #128 Gepost op: 12-01-2021, 18:24:10 »
Als dat zo zou zijn, kan je dus het beste bij deze opdracht, als mol cameraman/vrouw worden en kan je altijd voorkomen dat er geld in de pot komt, je bent dan immers niet meer afhankelijk van een ander.

Zo simpel is het helaas niet. De geheime opdracht moet én überhaupt uitgevoerd worden én op zo een wijze dat die ook door de camerapersoon (in dit geval dan de Mol) redelijkerwijs kan worden opgemerkt. De Mol is dus heel erg afhankelijk van wat de andere kandidaten om hen heen doet, dat lijkt me een behoorlijk gewaagde strategie/strategie met zeer beperkte mate van controle. Goede dingen kan er anders toe leiden dat je als Mol (iemand met voorkennis) ontmaskerd wordt. Je moet ook voor de hele groep goed kunnen acteren dat je een geheime opdracht denkt te weten - dat het lijkt op een gok. [Denk nog even aan het pijnlijke acteerwerk van Rob Dekay in de finale...  ::rofl::]

Als camerapersoon één geheime (deel)opdracht raden is overigens ook nauwelijks een aanslag op de pot. Maar goed, soms gaat het nu eenmaal om kleine bedragen.

Nu zijn Renée en Florentijn voor mij sowieso heel verdachte deelnemers, maar niet bepaald door deze opdracht. Al vind ik het goed mogelijk dat Mol Florentijn zijn rare beslissing maakt in een voor hem totaal onverwachte situatie.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #129 Gepost op: 12-01-2021, 18:24:34 »
Exact Blib! Dank, hoeven we daar niet meer over te speculeren..
Al roept het nog 1 vraag op: stel dat ze beide zelf 1 goed antwoord moesten geven om geld uit de pot te houden, dan wist renee al dat florentijn geen goed antwoord zou geven. Ze kon dus nooit meer het geld uit de pot houden, dus kon ze makkelijk een verkeerd antwoord geven. mocht ze de mol zijn dan heeft ze zich hiermee juist onverdacht gemaakt.
Zo had ik m nog niet gezien, nog meer opties ;-)
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 18:28:24 door Rozz75 »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #130 Gepost op: 12-01-2021, 18:28:02 »
Zou kunnen dat deze zo onduidelijk was omdat Renée de mol is en het op het 1e gezicht leek dat ze hier de pot had gespekt met een onmols hoog bedrag.

Als dat het is... prima wmb. Maar anders had het van mij ook duidelijker gemogen. Vond de andere opdrachten deze afl. ook moeilijk te volgen (maar makkelijker dan deze)

Is al jaren de feedback .. mss houden ze het expres extra vaag

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #131 Gepost op: 12-01-2021, 18:54:59 »
Al roept het nog 1 vraag op: stel dat ze beide zelf 1 goed antwoord moesten geven om geld uit de pot te houden, dan wist renee al dat florentijn geen goed antwoord zou geven. Ze kon dus nooit meer het geld uit de pot houden, dus kon ze makkelijk een verkeerd antwoord geven. mocht ze de mol zijn dan heeft ze zich hiermee juist onverdacht gemaakt.

Exact. Omdat Florentijn geen geheime opdracht noemde, kon Renée maximaal 225 van de 700 euro uit de pot houden. De uitgevoerde opdracht met de hoogste geldwaarde was namelijk "Iemand moet een kledingstuk verkeerd om aan doen" ad 225 euro. Mocht Renée de mol zijn, dan had ik me voor dat bedrag niet verdacht(er) gemaakt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #132 Gepost op: 12-01-2021, 20:12:57 »
Ow? Zaten er ook nog bedragen aam de vragen gekoppeld. Dat heb ik niet meegekregen ;-)
Ik had renee een beetje afgestreepte door de actie om de vraag niet te weten, maar nu twijfel ik enorm!

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #133 Gepost op: 12-01-2021, 20:53:20 »
Zo simpel is het helaas niet.

Dat weet ik wel ::rofl::, was een ietwat gechargeerde reactie op o.a. de post van Molton, om aan te geven dat het me onwaarschijnlijk leek dat het kiezen voor geld door Florentijn geen beperking voor Renée zou betekenen.
Molton vond het juist weer onwaarschijnlijk dat het antwoord van Renée er niet meer toe zou doen.

Dankzij Blip weten we nu inmiddels vrij zeker dat beide stellingen waar zijn.

Exact. Omdat Florentijn geen geheime opdracht noemde, kon Renée maximaal 225 van de 700 euro uit de pot houden. De uitgevoerde opdracht met de hoogste geldwaarde was namelijk "Iemand moet een kledingstuk verkeerd om aan doen" ad 225 euro. Mocht Renée de mol zijn, dan had ik me voor dat bedrag niet verdacht(er) gemaakt.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 21:20:52 door ErikY »

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #134 Gepost op: 12-01-2021, 21:03:31 »
Ow? Zaten er ook nog bedragen aam de vragen gekoppeld.

Ja, daar heeft Brtdm een mooi overzicht van gemaakt.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #135 Gepost op: 12-01-2021, 21:17:58 »
Oh wat goed zeg! Had de briefjes gezien maar de bedragen niet ;-)

Online MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #136 Gepost op: 12-01-2021, 21:25:39 »
Nog eens kijken. Rik zegt:

"Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient elk van jullie een joker."


Florentijn én Renée moeten dus allebei een goed antwoord geven, anders krijgt geen van beiden een joker.

"En komt er geen geld in de pot."


Er komt dus alleen géén geld in de pot als beiden een goed antwoord geven. Bij één of nul goede antwoorden komt er wél geld in de pot.

"Lukt het niet
[om twee van de geheime opdrachten te benoemen], dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld."

Als slechts één van beiden een goed antwoord had gegeven, was het bedrag dat die geraden opdracht waard was dus niet verdiend. De totale geldwaarde van de niet geraden opdrachten zou dan wél in de pot komen.

"Florentijn, noem één geheime opdracht."


Zowel Florentijn als Renée had slechts één kans om een goed antwoord te geven. Bij alleen een goed antwoord van Renée had ze slechts de geldwaarde van de goed geraden opdracht uit de pot kunnen houden. En dus niet het hele bedrag. En kreeg ze ook nog eens geen joker.
Geen speld tussen te krijgen! Bij de eerste keer kijken had ik een heel ander beeld, dus ik vraag mij af in hoeverre de opdracht goed wordt uitgelegd aan de kandidaten. Met deze uitleg was Renée wel heel erg mols bezig. Met het noemen van een opdracht kon ze niets verdienen voor zichzelf, maar alleen een bedrag uit de pot spelen.

Als het blijkbaar niet mogelijk is om de spelregels van de opdrachten duidelijk in beeld te brengen in het programma zelf, is het misschien een idee om de makers te vragen om waar nodig een toelichting te geven op de AVROTROS site. Hetzij als extra beeldmateriaal hetzij als tekst.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #137 Gepost op: 12-01-2021, 21:44:22 »
Volgens mij worden we om de tuin geleid door de montage.......

Joshua vraagt in het begin van de opdracht aan Florentijn om naar een boom achter de gids te lopen, ze zijn dan al in de tuin. Florentijn loopt ook weg alleen zien we dat niet meteen in de opdracht maar later in 3 verschillende shots. Er was dus gewoon contact tussen Joshua en Florentijn  dus geen verwisselde porto's in het begin in ieder geval. Echter als we van Florentijn horen dat hij de  berichten voor Rocky en Charlotte kan horen zien we dat in een shot van het begin van de opdracht als ze nog dicht bij het kasteel zijn.  Er is geen enkel zichtbaar contact tussen Joshua en de dames. Tja porto's in WIDM. ;D

De tekst van Florentijn in een voice-over  komt niet exact overeen met de tekst van Joshua aan de dames.  Ik denk dat ik Joshua maar eens beter in de gaten moet houden..... misschien heeft hij geen porto's verwisseld maar gewoon niets met de dames gedeeld en Florentijn misleid....

Er klopt iets niet.....

Tekst rondleiding tuin:

Oke, Charlotte en Rocky, dit is een directe lijn met jullie.  De cameraman, Florentijn hoort ons
 niet. Luister goed, dat wil ik graag zo houden.


Check?  Ik heb twee porto's. Eentje alleen naar Florentijn. En eentje alleen naar Rocky en Charlotte.  En ik noem dat even gelijk het Shadowteam. 

Florentijn, kan jij heel eventjes... naar de boom achter die dame lopen? Oke Shadowteam, iemand moet aan de gids haar leeftijd vragen. Doe het nu. En vraag ook gelijk even hoe je goulash maakt.

Ik denk: Ik speel Rocky en Charlotte vrij om twee missies gelijk te pakken. Twee missies, bam bam, money in the bank, is dat.  Maar Rocky en Charlotte waren helemaal niet bezig met wat er in hun oor gebeurde.  Die waren gewoon naar die rondleiding aan het luisteren.  Heel raar, maar voor mijn gevoel heb ik het heel helder gecommuniceerd.

 Joshua to Shadowteam: Hier kunnen we heel veel geld mee verdienen, hoeft niet nu, zoek een goed moment. De fotograaf en de schrijver, Charlotte en Rocky, moeten een kledingstuk wisselen.  Oke Shadowteam, Rocky, stop!  Rocky stop, stop met lopen.

 Heb ik ze omgedraaid?! Holy shit, heb ik ze nu omgedraaid?! Ik zie 'geheim' en ik zie 'camera'.  En het begint opeens te duizelen. Ik denk: Holy shit!  What happened?

Joshua to Shadowteam: hier kunnen we veel geld mee verdienen.' Joshua, voor Charlotte en Rocky.  'Florentijn hoort dit niet.' Jullie heten vanaf nu Shadowteam.'  'Laat niet merken dat ik tegen jullie praat.'  Dat hoorde ik in mijn oor. Ik dacht: ik hoor dit niet te horen... maar ik hoor het wel. Hoe moet ik hiermee omgaan? Ik ging maar door met Helena en de rondleiding.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2021, 21:54:54 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #138 Gepost op: 12-01-2021, 22:06:00 »
Er worden hier conclusies getrokken die echt niet uit de tekst van Rik volgen.

Samenvatting voor tldr: hoe dieper we graven, hoe meer we erachter komen hoe weinig we weten.

Nog eens kijken. Rik zegt:

"Als het jullie lukt om twee van die geheime opdrachten te benoemen, dan verdient elk van jullie een joker."


Florentijn én Renée moeten dus allebei een goed antwoord geven, anders krijgt geen van beiden een joker.
Dat volgt helemaal niet uit Riks uitleg. Als Florentijn en Renee twee van ‘die’ opdrachten raden, krijgen ze allebei een joker (als a, dan b). Als ze dat niet raden (niet a), dan volgt niet daaruit niet dat uit dat je geen joker krijgt (niet b). Logica werkt zo niet.

Als je van de Dom afspringt, ga je dood. Als je niet van de Dom afspringt, betekent dat nog niet dat je blijft leven.

Als ik de jackpot win, koop ik een nieuwe auto. Als ik de jackpot niet win, koop ik misschien ook wel een nieuwe auto.


"En komt er geen geld in de pot."


Er komt dus alleen géén geld in de pot als beiden een goed antwoord geven.

Zelfde denkfout. Als ze er twee raden, komt er geen geld in de pot. Als ze er geen twee raden, dan geen idee, want daar zegt Rik niet over.


"Lukt het niet
[om twee van de geheime opdrachten te benoemen], dan verdient de groep voor elke onopgemerkte geheime opdracht wel geld."

Als slechts één van beiden een goed antwoord had gegeven, was het bedrag dat die geraden opdracht waard was dus niet verdiend. De totale geldwaarde van de niet geraden opdrachten zou dan wél in de pot komen.

Dit lijkt wel te volgen uit een strikte lezing van Riks woorden en ik had nog inderdaad nog niet zo close gelezen dat ik dat had opgemerkt. Dat betekent bijvoorbeeld dat Renee het geld van hooguit 1 opdracht kon wegspelen.

De aanname hier is dat ‘lukt dat niet’ betekent ‘lukt het niet om twee opdrachten te raden’. In de context en bij een strikte lezing van de woorden lijkt dat logisch. Maar met een beetje goede wil zou je dit ook kunnen lezen als ‘lukt het niet om een joker te winnen’ of zelfs ‘lukt het niet om in jouw groepje een geheime opdracht te raden’ (als de camerapersoon de joker kon verdienen door enkel in zijn groepje een geheime opdracht te raden, komen deze voorbeelden op hetzelfde neer, maar dat weten we dus niet). Je zou kunnen tegenwerpen dat ik in mijn voorbeelden taal niet strikt genoeg toepast, maar dat doet Rik ook niet. De eerste geciteerde zin had het over ‘die’ opdrachten. In de context (de zin ervoor) verwees dat naar opdrachten die waren uitgevoerd. Dat zou betekenen dat Florentijn en Renee alleen uitgevoerde opdrachten mochten raden, wat erg vreemd is, vooral omdat in Florentijns groepje niets was uitgevoerd, dus voor hem zou de opdracht praktisch niet te doen zijn onder die interpetatie (en vooraf kregen Joshua en Lakshmi een andere uitleg waarin dit niet voorkwam). In diezelfde zin (die hier dus niet geciteerd is) spreekt Rik Florentijn aan en zegt dat zijn mede kandidaten geheime opdrachten hebben uitgevoerd. Dat klopt alleen als ‘mede kandidaten’ ook de kandidaten uit het andere groepje omvat (wat technisch wel kan, maar in de context vreemd is). Ik denk dat deze twee feiten er wel op wijzen dat de organisatie de logica van Riks woorden niet helemaal goed heeft doorgrond.


"Florentijn, noem één geheime opdracht."


Zowel Florentijn als Renée had slechts één kans om een goed antwoord te geven.

De woorden van Rik suggereren dat Florentijn en Renee maar 1 antwoord tegelijk mochten geven. Maar mochten ze in totaal maar 1 keer raden? Dat weten we niet. Misschien had Rik Florentijn of Renee wel een tweede keer gevraagd (mogelijk met tussenstop bij de andere kandidaat als die nog geen fout antwoord had gegeven).

Florentijn weigert te raden en daarna gaat Rik door naar Renee. Renee mag 1x raden, ze raadt verkeerd en daarna is het voorbij. Het voorbeeld van Renee suggereert dat bij een fout antwoord het voor die persoon ophoudt en die persoon dus niet meer mag raden. Maar dat is wel zo’n beetje alles wat we weten.

Ik wil niet onaardig zijn, want ik vind Blips lezing best valide en misschien heeft hij gelijk (al is het intuïtief niet de meest logische opzet van de opdracht).  Maar bewezen dat dit de regels waren, dat is het niet.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Om de tuin leiden
« Reactie #139 Gepost op: 12-01-2021, 22:40:25 »
De uitleg van Blip is niks anders dan wat Rik zegt, maar wij pas horen bij een vierde keer kijken. Als mol sta je veel teveel in de picture als naar joker hengelende cameraman. Teveel risico. Dat tweede zinnetje van Rik is als ducktape aan deze opdracht geplakt.  O wat gebeurt er als een kandidaat het fout heeft of voor het geld gaat?