Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43632 keer)

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #100 Gepost op: 18-01-2021, 20:19:59 »
De vloer in de kamer van Lakshmi & Florentijn lijkt op het rokje dat Lakshmi droeg in aflevering 1 tijdens de opdracht 'Door een deur'. Het patroon is ook te zien in de kamer van Charlotte & Renée. De Joker heeft deels ook die kleurencombinatie.

Was na het klikken van een antwoord op een testvraag bij Lakshmi als enige het molloge te zien?
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 20:51:43 door molE13 »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #101 Gepost op: 18-01-2021, 23:10:07 »
Er was maar eentje open. Waarom roomser dan de paus zijn? Niemand zou denken dat het verdacht is dat je niet opeens een 8 inbrengt. De oplossing was wel goed, maar sloeg nergens op.

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #102 Gepost op: 19-01-2021, 08:21:51 »
Mijn theorietje is dat de Mol wil wachten met het eventueel openen van de deur, om te zien of er niet eerst anders kamers opengaan. En daarom de keuze openhoudt voor de 5 of de 8. M.a.w. ze laat het er van afhangen. Mogelijk is pas in de laatste ronde, toen alle deuren nog dicht waren, die 8 weer op tafel gelegd.
Maar ik praat vanuit mijn tunnel. :)

Mee eens, ik denk dat de molstrategie hier is om twee jokers in het spel te brengen, zodat de incentive voor de abseilers om voor de vrijstellingen te gaan nog groter wordt. Het is wellicht ook geen toeval dat de twee personen met een joker gaan kayakken. Het maakt de incentive voor de abseilers om voor de vrijstellingen te gaan alleen maar groter.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 08:39:56 door Molekule »

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #103 Gepost op: 19-01-2021, 10:32:21 »
Als je terugkijkt in het overzicht, haal ik er echt niet uit dat Florentijn op Splinter zat. Florentijn heeft 3 vragen op Erik (maar niet 'wie is de mol') en Splinter staat met 2 op een gedeelde tweede plaats met Marije, Rocky en Renee (die ook allemaal 2 hebben). Joshua heeft slechts 1 en dat is inderdaad wel weinig, als Joshua inderdaad Florentijns hoofdverdachte was. Maar waar jij in je post 'Splinter' zegt, had je net zo goed 'Marije', 'Rocky' of 'Renee' kunnen zeggen, terwijl het dagboek en de biechten toch suggereren dat Florentijn niet op alle 4 zat.

Dagboek afvaller en dergelijke nooit gekeken.
Wel naar zijn antwoorden tijdens de opdracht. Ik heb ze hier niet bij de hand maar ik denk dat hij liegt over zijn mol en zegt "Erik" dus dat klopt niet. Maar hij liegt niet bij de lange broek en dan kom ik bij Erik of Splinter. Maar Erik is het dus niet ... dan kom ik bij Splinter. Volgens mij zei hij foto en dat is Rocky of weeral Splinter en zegt hij binnen en dat is ook weer mogelijk voor Splinter dus ik zit hier al op 3 antwoorden of ben ik zo abuus en herinner ik me zaken die niet kloppen?
Bij de vrachtwagens zegt hij dacht ik ook foto's en dat klopt dan wel niet...
Hoe dan ook wellicht gaan we de komende weken meer weten maar ik vind het aannemelijk dat hij mogelijk ook aan Splinter dacht en ik hou dat in het achterhoofd.

Offline Karlijn13

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #104 Gepost op: 19-01-2021, 11:05:10 »
Ik heb ze hier niet bij de hand maar ik denk dat hij liegt over zijn mol en zegt "Erik" dus dat klopt niet. Maar hij liegt niet bij de lange broek en dan kom ik bij Erik of Splinter. Maar Erik is het dus niet ... dan kom ik bij Splinter. Volgens mij zei hij foto en dat is Rocky of weeral Splinter en zegt hij binnen en dat is ook weer mogelijk voor Splinter dus ik zit hier al op 3 antwoorden of ben ik zo abuus en herinner ik me zaken die niet kloppen?


Florentijns antwoorden sloegen op de volgende kandidaten:
1) niet Erik, want hij vult Erik in maar heeft gelogen
2) Rocky, Marije, Erik
3) Renee, Splinter, Marije, Erik
4) Joshua, Renee, Rocky, Charlotte
5) Splinter, Erik

Hij neemt dus in zijn juiste antwoorden 3x Erik mee, waarvan er 2x Splinter ook bij hoort. Echter, we hebben hem op verschillende plekken horen zeggen dat hij Erik, Joshua en Marije verdacht. Het is dus logischer dat deze vragen bedoelt zijn op Erik en dat Splinter bijvangst is.
Vraag 4 die hij duidelijk niet op Erik (of Splinter of Marije) heeft ingevuld, lijkt een spreidingsvraag op Joshua te zijn. Over vraag 1 kunnen we niets anders dan speculeren, maar het ligt voor de hand dat hij daar Joshua of Marije heeft ingevuld.

Ik ben het er dus niet mee eens dat hij Splinter in gedachten zou hebben.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #105 Gepost op: 19-01-2021, 11:27:55 »
In de kamer van Charlotte en Rennee zien we mappen met waarschijnlijk filmsripts oid, van een film die heet "Mysterious Veil", het lettertype echter triggerde me -ik meende even dat dat het lettertype is van de serie Het Molletje. Het lijkt er op maar 't is het niet in de youtube fragmenten die ik heb bekeken. Nu is het zo dat in de Tsjecho-slowaakse periode de productie van animatie / poppen / stop-motion series heel groot was (Buurman&Buurman, Beertje Colargol etc.) dus het zou kunnen dat dit font algemeen appelleert aan die filmindustrie, en dan is het verder totaal geen hint. Maar misschien weet een kenner een link te leggen.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 13:29:21 door Mollem »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #106 Gepost op: 19-01-2021, 14:45:42 »

Toevallig of niet maar de tekst  vertaald uit het Tsjechisch (Tajemny zavoj ) en Engels (Mysterious veil) betekent Mysterieuze sluier

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #107 Gepost op: 19-01-2021, 16:21:12 »
Door te zorgen dat er jokers verdiend worden in de eerste opdracht, zet Charlotte wel de andere kayakkers aan om ook voor jokers te gaan in de opdrachten erna. Zodat de abseilers met het geld blijven zitten. Dus toch wel mols te noemen. Een investering van 500 euro, die mogelijk 2.000 euro uit de pot gaat houden.
Ook zonder de jokers uit deze opdracht was er genoeg motivatie geweest voor de andere kandidaten om in de opdracht erna jokers te willen verdienen.

De eerste vraag is: wie is de mol?

Als kandidaat kun je ervoor kiezen om dit geheim te houden uit tactische overwegingen. Daarom vind ik het niet echt 100% mols om een fout antwoord te geven.

Wel heb ik de antwoorden vergeleken met de testbiechts. Of een antwoord goed of fout is, maakt niet uit, zolang het maar klopt met de tetsbiecht.

Het blijkt dat alle goed/fout antwoorden van alle kandidaten op deze vraag kloppen met de testbiecht, met uitzondering van het antwoord van Charlotte.
Charlotte geeft als goed antwoord de naam van Renée.
Dit klopt niet met de testbiechten die we van haar hebben gehoord. Zij noemt Renée helemaal niet als verdachte.

Dit lijkt me dan weer wel een aanwijzing dat Charlotte de mol is.

Niet zozeer een aanwijzing dat Charlotte de mol is, als wel een zoveelste bevestiging dat we niks kunnen vertrouwen van de testbiechten :)

Marije zegt voor de jokers te willen gaan maar doet daar niets voor.
Juist wel, ze geeft 5x eerlijk antwoord, dus meer aanwijzingen.

Ik moet het nog eens herbekijken maar heb geprobeerd alles op te schrijven en te checken en lijkt me dat zowat iederen nog steeds gespreid heeft gestemd.
Kan je er veel meer uithalen? Misschien ...
maar mij lijkt wel op basis van de antwoorden dat Spliter niet de mol is tenzij de heer F volledig overstag is gegaan in zijn keuze in aflevering 3 richting Joshua? Op basis van zijn antwoorden lijkt me dat hij op Splinter zat als mol en als hij dat nu ook heeft volgehouden en nog eens met 2 jokers dan tja ... lijkt het mij niet splinter.
Florentijn zat vol op Joshua, zie het dagboek van de afvaller en de video van Siem. Daarnaast zeggen 5 vragen niks over of je volledig op diegene zit of niet.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #108 Gepost op: 19-01-2021, 16:34:16 »
Toevallig of niet maar de tekst  vertaald uit het Tsjechisch (Tajemny zavoj ) en Engels (Mysterious veil) betekent Mysterieuze sluier
Inderdaad. Het is een niet bestaande film, en een item in de hotelkamer als je die boekt. Gaat mij om het lettertype.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #109 Gepost op: 19-01-2021, 17:28:15 »
Dagboek afvaller en dergelijke nooit gekeken.
Wel naar zijn antwoorden tijdens de opdracht. Ik heb ze hier niet bij de hand maar ik denk dat hij liegt over zijn mol en zegt "Erik" dus dat klopt niet. Maar hij liegt niet bij de lange broek en dan kom ik bij Erik of Splinter. Maar Erik is het dus niet ... dan kom ik bij Splinter. Volgens mij zei hij foto en dat is Rocky of weeral Splinter en zegt hij binnen en dat is ook weer mogelijk voor Splinter dus ik zit hier al op 3 antwoorden of ben ik zo abuus en herinner ik me zaken die niet kloppen?
Bij de vrachtwagens zegt hij dacht ik ook foto's en dat klopt dan wel niet...
Hoe dan ook wellicht gaan we de komende weken meer weten maar ik vind het aannemelijk dat hij mogelijk ook aan Splinter dacht en ik hou dat in het achterhoofd.

Het aardige van deze redenatie is, is dat het juist Splinter waarschijnlijker maakt als mol. Immers: Erik is het niet, maar Florentijn was die aflevering tóch door. Dat kan doordat hij puur door toevalligheid goede antwoorden heeft gegeven met een foute mol in gedachten. In zijn afvallersdagboek schrijft hij dat hij in in de vorige aflevering één van zijn hoofdverdachten zag vertrekken. Dat was dus Erik, hij verdacht hem wel degelijk. Verder heeft hij Joshua en Marije als verdachten genoemd, waarschijnlijk is dat hij er op één van beiden uit is gegaan.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #110 Gepost op: 19-01-2021, 17:29:50 »
Ik vond het vooral heel opvallend dat Splinter op het einde bij de laatste vraag zelfs zijn molboekje erbij pakte om te beredeneren welk fout antwoord hij moest invullen. Als hij de Mol is, moet hij hier heel ver hebben doorgedacht om zijn rol als kandidaat te bevestigen. Slecht voorbereid, overacting, kandidatenactie? Enkel Rocky (en als ze het eventueel doorverteld) en de kijker (als het de edit haalt) zien dit. Als hij dit doet om het bondje met Joshua kloppend te houden, getuigt dat mijns inziens van wat slechte voorbereiding als hij wist dat deze opdracht zou komen. Waarom überhaupt dat hele gedoe met Joshua als je weet dat er een opdracht komt waarbij er inzicht gegeven zal worden in testantwoorden? Of hij ging echt heel ver om aan Rocky te bewezen dat hij zijn redenen had om de hint op het einde te niet te doen. Hij lijkt de enige te zijn die echt bang is dat er in z'n kaarten gekeken wordt - hij is hier haast meer mee bezig dan de opdracht? Is dit strategie om de opdracht te doen mislukken of een gestreste kandidaat die zijn hachje probeert te redden?

Op het moment neig ik naar het laatste. Lijkt me vanuit de makers en de Mol niet een fijn uitgangspunt om zo een opdracht te spelen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #111 Gepost op: 19-01-2021, 21:14:09 »
Ook zonder de jokers uit deze opdracht was er genoeg motivatie geweest voor de andere kandidaten om in de opdracht erna jokers te willen verdienen.
Ja, het gaat ook eigenlijk meer om de vrijstellingen. Als ik in het groepje abseilers zat, had ik bij het dilemma toch wel even genoemd dat er in de andere groep 2 mensen waren met 2 jokers. Maar niemand noemde het. Dat wijst er voor mij al op dat de Mol niet in dit groepje zit. Joshua gaf een mooie voorzet, waarom probeerde Splinter als hij de Mol is hem niet te hulp te schieten met dit argument? Oké, Rocky begon tegen te sputteren, maar het kon makkelijk genoemd worden zonder meteen verdacht te zijn.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #112 Gepost op: 20-01-2021, 06:50:37 »
Vind ook hier weer Splinter en Marije het meest verdacht. Marije iets meer omdat die echt niets anders doet dan wat tegenwerken en Joshua beschuldigen. Splinter zie ik er wel voor aan compleet in zijn hoofd te verdwalen om zijn strategie niet op straat te gooien. Toch, dat zou een prima molstrategie zijn om zich onverdacht te maken en geld uit de pot te houden.

Ja, het gaat ook eigenlijk meer om de vrijstellingen. Als ik in het groepje abseilers zat, had ik bij het dilemma toch wel even genoemd dat er in de andere groep 2 mensen waren met 2 jokers. Maar niemand noemde het. Dat wijst er voor mij al op dat de Mol niet in dit groepje zit. Joshua gaf een mooie voorzet, waarom probeerde Splinter als hij de Mol is hem niet te hulp te schieten met dit argument? Oké, Rocky begon tegen te sputteren, maar het kon makkelijk genoemd worden zonder meteen verdacht te zijn.

Er zit echt een enorme knip in dat overleg over die vrijstellingen. En we worden fiks gestuurd door de biecht van Joshua. Zo lijkt het of Rocky en Joshua het hebben beslecht en Splinter en Lakshmi niets zouden hebben gezegd. Daar geloof ik weinig van. Het gaat om vrijstellingen, dat is als je nog niet erg zeker bent van de mol toch van onnoemelijke waarde.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #113 Gepost op: 20-01-2021, 10:17:18 »
Vind ook hier weer Splinter en Marije het meest verdacht. Marije iets meer omdat die echt niets anders doet dan wat tegenwerken en Joshua beschuldigen. Splinter zie ik er wel voor aan compleet in zijn hoofd te verdwalen om zijn strategie niet op straat te gooien. Toch, dat zou een prima molstrategie zijn om zich onverdacht te maken en geld uit de pot te houden.

Er zit echt een enorme knip in dat overleg over die vrijstellingen. En we worden fiks gestuurd door de biecht van Joshua. Zo lijkt het of Rocky en Joshua het hebben beslecht en Splinter en Lakshmi niets zouden hebben gezegd. Daar geloof ik weinig van. Het gaat om vrijstellingen, dat is als je nog niet erg zeker bent van de mol toch van onnoemelijke waarde.
Maar denk je dat Rocky uiteindelijk niet om was gegaan als een mol daar een fikse discussie was gestart? Het leek alsof Rocky totaal geen tegenwerk kreeg. Als dat wel zo was geweest, kon Rocky achteraf zeggen dat ze is omgepraat door de rest. Nu dat niet gebeurde, bleef ze bij haar standpunt. Ik denk niet dat daar de mol zat.
« Laatst bewerkt op: 20-01-2021, 10:19:11 door Run »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #114 Gepost op: 20-01-2021, 10:28:51 »
Maar denk je dat Rocky uiteindelijk niet om was gegaan als een mol daar een fikse discussie was gestart? Het leek alsof Rocky totaal geen tegenwerk kreeg. Als dat wel zo was geweest, kon Rocky achteraf zeggen dat ze is omgepraat door de rest. Nu dat niet gebeurde, bleef ze bij haar standpunt. Ik denk niet dat daar de mol zat.

Ik denk niet dat Rocky iemand is die makkelijk ingeeft bij een fikse discussie. Joshua probeert het wel een beetje, maar blijkbaar denkt niemand hier dat hij de mol is (ik ook niet). Als Lakshmi of Splinter de mol is, hadden ze iets meer hun best kunnen doen Rocky te overtuigen, maar het is een delicate balans. Als ze te hard erin gaan, gaat het opvallen. En als het erop lijkt dat Rocky toch niet van mening gaat veranderen, dan is het beter als mol gewoon de koker met geld te pakken en hopen dat Rocky op het laatste moment alsnog ingeeft. Niet een ideale uitkomst voor een mol, maar ik denk dat de meeste mollen niet echt een betere uitkomst vanuit die positie hadden kunnen bereiken. Maar het kan zijn dat je gelijk hebt en de mol in de andere groep zat.

We zitten trouwens in het verkeerde opdrachttopic.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #115 Gepost op: 20-01-2021, 13:00:06 »
Nu ik de opdracht terugkijk, ben ik haast geneigd van Marije naar Splinter te switchen.

Marije kijkt Joshua echt heel streng aan dat hij de waarheid moet spreken en zegt dat de jokers (en dus het geld) het belangrijkste zijn.
Tegelijkertijd antwoord Splinter de eerste vraag juist, wat totaal niet in lijn is met mijn eerste gedachte dat hij de schijn op wilde houden dat hij op Joshua zat. Rocky vulde voor hem al de vraag fout in, dus misschien wilde hij als Mol gewoon een wit voetje halen.

Renées eerste suggestie 'kansspel' na de dobbelsteen is ook verdacht. Met het kaartspel dat nog als hint komt, is de kans groot dat ze op dat spoor door gaan denken.
...óf niet!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #116 Gepost op: 20-01-2021, 13:29:40 »
Wat is de sterkste hint naar het juiste code woord?

Precies, dat zijn de aas en de boer met de vingerafdrukken. Dat is "eenentwintig".

Wie geeft als enige een fout antwoord op de vraag die deze hint geeft?

Precies, dat is Splinter.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #117 Gepost op: 20-01-2021, 13:36:46 »

Renées eerste suggestie 'kansspel' na de dobbelsteen is ook verdacht. Met het kaartspel dat nog als hint komt, is de kans groot dat ze op dat spoor door gaan denken.
Kansspel -> blackjack -> eenentwintig. Voorkennis?

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #118 Gepost op: 20-01-2021, 15:38:04 »
De twee sterkste aanwijzingen: aas + boer en het woord bestaat uit 12 letters. Met deze twee kom je een eind, zonder deze twee kansloos. Splinter had 'toevallig' deze beide vragen fout.

Joshua is het niet, maar toch, twee foute vragen "XX" en een goed antwoord 1 en gaat daarna 'for real' en laat Marije uitkomen op 21. Door te spelen met de aanwijzingen is hij natuurlijk ook verdacht. Maar dat kan ook komen door het verkleden naar James Bond, waarvoor de kleding in de hal klaar lag. Hij is nieuwsgierig en brutaal (prima eigenschappen voor een mol).
« Laatst bewerkt op: 20-01-2021, 15:48:46 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #119 Gepost op: 20-01-2021, 15:59:27 »
Maar denk je dat Rocky uiteindelijk niet om was gegaan als een mol daar een fikse discussie was gestart? Het leek alsof Rocky totaal geen tegenwerk kreeg. Als dat wel zo was geweest, kon Rocky achteraf zeggen dat ze is omgepraat door de rest. Nu dat niet gebeurde, bleef ze bij haar standpunt. Ik denk niet dat daar de mol zat.

Denk het niet. Rocky zet zich meteen al schrap lijkt het en ik denk dat ze sowieso niet zo'n meegaand type is :)