Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43629 keer)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #80 Gepost op: 18-01-2021, 11:12:34 »
Vanuit het perspectief van de mol is deze opdracht een uitgelezen kans om bestaande verdenkingen af te schudden. Als mol wil je dan graag op de kamer met iemand die jou verdenkt.

Stel Renée is de mol, dat klopt deze tactiek wel aardig.
Charlotte verdenkt Renée, en daarom geeft Renee enkel goede antwoorden in het bijzijn van Charlotte. Ze lijkt daarom te vertrouwen. Verder werkt Renée op geen enkele manier mee met het vinden van het codewoord, dus heeft als mol gewoon pech dat Charlotte er op eigen kracht uit komt.

Stel Marije is de mol, dan doet ze hetzelfde bij Joshua, die haar verdenkt. Ze geeft ook eerlijke alle vijf de juiste antwoorden. Maar Marije is wel heel actief bij aan het uitbreken uit de kamer...wel net te laat.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 13:08:28 door annebeestje »

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #81 Gepost op: 18-01-2021, 12:35:19 »
Ik moet het nog eens herbekijken maar heb geprobeerd alles op te schrijven en te checken en lijkt me dat zowat iederen nog steeds gespreid heeft gestemd.
Kan je er veel meer uithalen? Misschien ...
maar mij lijkt wel op basis van de antwoorden dat Spliter niet de mol is tenzij de heer F volledig overstag is gegaan in zijn keuze in aflevering 3 richting Joshua? Op basis van zijn antwoorden lijkt me dat hij op Splinter zat als mol en als hij dat nu ook heeft volgehouden en nog eens met 2 jokers dan tja ... lijkt het mij niet splinter. Als dat zo is dan betekent ook dat hij op andere vragen fout zat en zouden we al eventueel iemand anders kunnen schrappen die opdrachten heeft uitgevoerd met Splinter?
Rocky sluit ik ook al uit maar om andere redenen. Moet dan ook nog eens zien wie met Splinter de andere opdracht deed.

Los hiervan leuke opdracht en ik zou als mol proberen minstens 1x te liegen inden nodig maar veel hangt af van je maatje. Ideaal zou zijn dat je weet wie op wie zit voor mol en dat je je kamergenoot eerst laat stemmen dan weet je al meer. Als deze daar al liegt dan kan je nog altijd kiezen van liegen of niet ... Ik ga dus bij herbekijken eens goed opletten wie er als tweede aan de beurt komt!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #82 Gepost op: 18-01-2021, 12:39:03 »
Verder werkt Renée op geen enkele manier mee met het vinden van het codewoord, dus heeft als mol gewoon pech dat Charlotte er op eigen kracht uit komt.

Ja, dat is het.
Hoe kun je een kaart met de vingerafdruk van de mol negeren???

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #83 Gepost op: 18-01-2021, 13:02:59 »
maar mij lijkt wel op basis van de antwoorden dat Spliter niet de mol is tenzij de heer F volledig overstag is gegaan in zijn keuze in aflevering 3 richting Joshua? Op basis van zijn antwoorden lijkt me dat hij op Splinter zat als mol en als hij dat nu ook heeft volgehouden en nog eens met 2 jokers dan tja ... lijkt het mij niet splinter.

Als je terugkijkt in het overzicht, haal ik er echt niet uit dat Florentijn op Splinter zat. Florentijn heeft 3 vragen op Erik (maar niet 'wie is de mol') en Splinter staat met 2 op een gedeelde tweede plaats met Marije, Rocky en Renee (die ook allemaal 2 hebben). Joshua heeft slechts 1 en dat is inderdaad wel weinig, als Joshua inderdaad Florentijns hoofdverdachte was. Maar waar jij in je post 'Splinter' zegt, had je net zo goed 'Marije', 'Rocky' of 'Renee' kunnen zeggen, terwijl het dagboek en de biechten toch suggereren dat Florentijn niet op alle 4 zat. Omdat hij afvalt terwijl hij twee jokers inzette, lijkt het waarschijnlijk dat hij inderdaad stuk is gegaan door alles op 1 of 2 kandidaten in te vullen. Met de andere biechten lijkt Joshua waarschijnlijk, al noemt Florentijn deze test ook Marije (en geen Splinter, Renee of Rocky).

Als ik naar Florentijns antwoorden kijk, kan het best dat hij de tweede test tussen Erik en Joshua heeft gespreid met Marije als derde half spreiding (zoals de biechten in combinatie met zijn dagboek lijken te suggereren). Hij antwoordt elke keer iets dat naar Erik of Joshua leidt en iedere keer dat Erik of Joshua in hetzelfde groepje als Marije zat (2x), vulde hij dat antwoord in. Dit zou betekenen dat hij de vraag 'wie is de mol' waarschijnlijk op Joshua heeft geantwoord. Ik vind deze verklaring ook het best klopt met alle andere informatie die we hebben.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 13:06:21 door Leendert »

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #84 Gepost op: 18-01-2021, 13:39:35 »
Ik zou hier echt nooit op 21 zijn gekomen. Vooral door die kaarten. Ik heb moeten opzoeken waarom de aas en de boer samen 21 vormen. Iedereen die eenentwintigen/blackjack niet kent, is hier in het nadeel.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #85 Gepost op: 18-01-2021, 13:48:28 »
Toen Joshua blackjack zei, gaf ik het antwoord '21'. Dat zegt niet zoveel over mij, als wel over Joshua. Die gaf daar al zo'n enorme voorzet, dat het bijna niet mis kon gaan. Lijkt me zeer onmols.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #86 Gepost op: 18-01-2021, 15:30:13 »
in bijgaand schema heb ik op basis van de gegeven antwoorden geteld wie wiens hoofdverdachte waarschijnlijk is.
Het meest genoemd is dan de hoofdverdachte voor diegene.

Vanuit mijn tunnel geredeneerd kan Joshua nog steeds de mol zijn en houdt Splinter zich niet aan de afspraak.
Hij neemt Joshua wel degelijk mee in zijn spreiding.

Florentijn is er uitgegaan op Erik volgens mij. die komt er als hoofdverdachte uit bij hem.

Opvallend: alleen Rocky en Splinter zitten op Joshua
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 15:33:03 door missmolly »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #87 Gepost op: 18-01-2021, 15:35:52 »
Citaat
Vanuit mijn tunnel geredeneerd kan Joshua nog steeds de mol zijn

Schematisch wel, maar ik vind het dan toch onverklaarbaar om 'blackjack' te roepen en daarna '10+11' en het antwoord nog door te drukken ook.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #88 Gepost op: 18-01-2021, 15:42:32 »
Schematisch wel, maar ik vind het dan toch onverklaarbaar om 'blackjack' te roepen en daarna '10+11' en het antwoord nog door te drukken ook.

ja dat ben ik met je eens maar ik denk dat we hier met een moeilijk te coördineren mol te maken hebben..
Hij doet van alles impulsief en denkt niet tactisch na over het verloop van het spel.
In zijn eigen actieheldenfilm denk ik..

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #89 Gepost op: 18-01-2021, 15:48:33 »
Ik zou hier echt nooit op 21 zijn gekomen. Vooral door die kaarten. Ik heb moeten opzoeken waarom de aas en de boer samen 21 vormen. Iedereen die eenentwintigen/blackjack niet kent, is hier in het nadeel.
Is dat zo? Ik heb nog nooit (zover ik weet) black jack gespeeld, maar voor mijn gevoel is toch algemeen bekend dat een aas 11 punten is (of 1) en de boer, heer en vrouw 10?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #90 Gepost op: 18-01-2021, 15:52:28 »
De eerste vraag is: wie is de mol?

Charlotte geeft als goed antwoord de naam van Renée.
Dit klopt niet met de testbiechten die we van haar hebben gehoord. Zij noemt Renée helemaal niet als verdachte.

Dit lijkt me dan weer wel een aanwijzing dat Charlotte de mol is.

P.S. Niet goed te verklaren is dat zij met deze opdracht geld voor de pot verdient, door op een werkelijk onmogelijke manier het code woord te vinden, 4 + 8 + 9 + 0 = eenentwintig, terwijl geen van deze getallen een clue was. Dat zou een mol toch nooit doen?
Het lijkt me eerder een aanwijzing dat Renee de mol is, en dat de biecht die we zagen van Charlotte, valse informatie is. Renee had hier pech dat Charlotte het juiste getal vond.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #91 Gepost op: 18-01-2021, 16:16:13 »
Dit zijn de vragen met de antwoorden, waarbij de namen zijn ingevuld.

Fantastisch, hulde Moldo  ::ok::

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #92 Gepost op: 18-01-2021, 16:16:55 »
Florentijn is er uitgegaan op Erik volgens mij. die komt er als hoofdverdachte uit bij hem.

Dat klopt natuurlijk niet, want Erik was er al uit. In zijn afvallersdagboek schrijft hij inderdaad dat zijn hoofdverdachte het spel moest verlaten, dat is dus Erik geweest. Hij schrijft ook dat hij bij de laatste test niet goed gespreid heeft op zijn overige verdachten, dat zijn Joshua of Marije geweest, dus hij is ondanks zijn 2 jokers, op 1 van hen afgevallen. Opvallend is dan wel, dat mocht 1 van hen de mol zijn, hij in ieder geval ook de vraag goed heeft gehad in welke kamer de mol zich bevond bij "kameraad". (ik neem aan dat die vraag er is geweest). En/of de vraag of de mol zich bevrijd heeft uit de kamer. Deze dingen maken zowel Joshua als Marije onwaarschijnlijker als mol voor mij.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #93 Gepost op: 18-01-2021, 16:27:59 »
Nog wat hersenspinsels nav van Kameraad(kamer-aad? kame-raad?) en het verdenkingenschema.

Kandidaat Charlotte heeft de afl.2-test gespreid maar niet op Renee, wil haar toch meenemen in de verdenkingen en vult vraag 20 op haar in. Om haar te proberen uit te sluiten denkt ze: "ik ga de volgende opdracht zorgen dat ik bij Renee in een team kom, kan ik zien of ze molt of niet"...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #94 Gepost op: 18-01-2021, 16:46:38 »
Nog wat hersenspinsels nav van Kameraad(kamer-aad? kame-raad?) en het verdenkingenschema.

Kandidaat Charlotte heeft de afl.2-test gespreid maar niet op Renee, wil haar toch meenemen in de verdenkingen en vult vraag 20 op haar in. Om haar te proberen uit te sluiten denkt ze: "ik ga de volgende opdracht zorgen dat ik bij Renee in een team kom, kan ik zien of ze molt of niet"...
Als ze heeft opgelet en heeft rondgevraagd, weet ze van de vingerafdruk op de aas en herinnert ze zich dat Renee die kaart niet belangrijk vond. Als ze niet heeft opgelet, streept ze Renee na deze opdracht misschien af.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #95 Gepost op: 18-01-2021, 16:53:08 »
Sterker nog, ze confronteert Renee met haar eerlijke antwoord op vraag 20 en check haar reactie nauwlettend; ze merkt dat Renee niets met haar rare codewoorden doet, dat ze niet productief meedenkt over de oplossing, Charlotte het hele spel laat spelen...

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #96 Gepost op: 18-01-2021, 18:50:41 »
Nog eens gekeken. Als Rik ze toespreekt buiten, kijkt hij alleen naar Charlotte. Probeert hij oogcontact met Renee te vermijden? Charlotte zegt: 'ik denk dat ik heel veel geluk heb gehad' ipv 'we'. Zal ze door hebben gehad dat Renee de kaarten met vingerprint probeerde te negeren maar heeft zij ze wel gezien?
Als Rik zegt dat ze kennis over de mol hebben gekregen, knikt Renee en zegt 'ja ... ja.' Vreemde reactie want direct na zo'n opdracht weet je niet of je er wat aan hebt, misschien later als je nog eens erover nadenkt. Maar ze weet wel dat Charlotte op haar gestemd heeft, wil ze misschien Charlotte laten weten dat ze dat interessante informatie vindt, en zo als kandidaat overkomen?

Wat ik raar vind is dat Renee begint over de 8, hoe komt ze daarbij? Dat leidt namelijk wel tot de 21.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2021, 18:59:10 door Run »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #97 Gepost op: 18-01-2021, 19:08:11 »
Renee noemt de 8 omdat ze zowel de bovenste als de onderste kaart uit het deck gehaald hadden als aanwijzing. Toen de eerste kaart niets opleverde, gingen ze naar de onderste kaart (8)
Vond het wel gek dat ze de aas als onzin kaart zag (iedereen weet toch dat dat 11 is zou je denken..?)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #98 Gepost op: 18-01-2021, 19:17:31 »
Citaat
Renee noemt de 8 omdat ze zowel de bovenste als de onderste kaart uit het deck gehaald hadden als aanwijzing

Die acht is inderdaad eerder ter sprake gekomen. Het viel mij ook pas vanmiddag op, maar Charlotte rekent in eerste met die vijf die bovenop lag. Renee zegt dan zoiets als: "En als je het met die 8 probeert?" En laat dat, hoe onlogisch ook, nou net tot de goede oplossing leiden. Zowel Charlotte, maar zeker Renee hier onmols.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #99 Gepost op: 18-01-2021, 20:07:59 »
Mijn theorietje is dat de Mol wil wachten met het eventueel openen van de deur, om te zien of er niet eerst anders kamers opengaan. En daarom de keuze openhoudt voor de 5 of de 8. M.a.w. ze laat het er van afhangen. Mogelijk is pas in de laatste ronde, toen alle deuren nog dicht waren, die 8 weer op tafel gelegd.
Maar ik praat vanuit mijn tunnel. :)