Auteur Topic: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad  (gelezen 43758 keer)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #180 Gepost op: 1-02-2021, 14:56:55 »
Hoe kwam Charlotte aan 21? Hier een idee waarom het zo ging:

De vier vond ze als eerste in het lucifersdoosje. Het was essentieel dat dit een vier was, Charlotte moest hiervoor het doosje voorzichtig openmaken.
Op het horloge staat een 9. Het kaartspel begint met ruiten 5, dan ruiten 4, onderop ligt ruiten 8.

Charlotte wil zich bekend maken als de 21e mol. Haar geboortedatum is 14-09-88.
Pak steeds het laatste cijfer 4+9+8 is 21. De nul is ook (O) ook nog meegenomen.
Hiervoor pakt ze de dobbelsteen 4, letter O=0, horloge 9 en onderste kaart van het kaartspel ruiten 8. (Die ruiten 8 lag bij Joshua en Marije in beeld onderop).

Die 500 euro moet daarvoor helaas verdiend worden.

Mooi gevonden, weet niet of dit een hint is, maar 21 als prestige raden als 21ste mol kan er voor mij wel vanaf voor slechts 500 euro.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #181 Gepost op: 1-02-2021, 15:00:43 »
Mooi gevonden, weet niet of dit een hint is, maar 21 als prestige raden als 21ste mol kan er voor mij wel vanaf voor slechts 500 euro.

Ik vind het niet zo fraai als dat de reden is. Maar aan de andere kant: misschien is Charlotte de mol en denkt ze dat ze tenminste 1 keer een goed bedrag geld moet binnen brengen. Dan is 21 raden wel een mooi symbolisch moment. Daarnaast was het vlak voor de abseilopdracht waar een aantal kandidaten een greep uit de winst konden doen, dus dat gaat altijd wat makkelijker als er net geld en jokers verdiend zijn.

Al met al nog steeds een minpuntje voor Charlotte als mol, maar niet een reden om haar af te schrijven.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #182 Gepost op: 1-02-2021, 15:10:24 »
Hiervoor pakt ze de dobbelsteen 4, letter O=0, horloge 9 en onderste kaart van het kaartspel ruiten 8.
Mooie gedachte! Dan heb je dus _4 - 09 - 8_. Het middendeel van haar geboortedatum.

Misschien dan dit: de 1 aan het begin en de 8 aan het eind vormen 18. Dat is het totaal waar ze met de andere kaart die ze uit het spel hadden gehaald op uit kwamen.

Zelf denk ik nog steeds dat ze het in de hand wilde houden. De code wel of niet vinden. Het er laten "vanaf hangen" of er in de andere kamers al iemand was ontsnapt.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #183 Gepost op: 1-02-2021, 16:06:45 »
Mooie gedachte! Dan heb je dus _4 - 09 - 8_. Het middendeel van haar geboortedatum.

Misschien dan dit: de 1 aan het begin en de 8 aan het eind vormen 18. Dat is het totaal waar ze met de andere kaart die ze uit het spel hadden gehaald op uit kwamen.

Zelf denk ik nog steeds dat ze het in de hand wilde houden. De code wel of niet vinden. Het er laten "vanaf hangen" of er in de andere kamers al iemand was ontsnapt.

Vanaf hangen. Jon van Eerd zei nog 5 minuten, dat is het enige signaal wat ik mee kreeg. Voor de rode draad was het wel handig als er een paar motiverende jokers in het spel waren. Dus dat kan "Vanaf hangen" verklaren. En als je dan toch gaat ontsnappen, dan in stijl.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 16:08:56 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #184 Gepost op: 1-02-2021, 16:09:55 »
Jon van Eerd zei nog 5 minuten, dat is het enige signaal wat ik mee kreeg.
Nou ja, ze konden op het scherm zien dat bij de voorlaatste vraag iedereen nog in het spel zat, en er dus nog niemand ontsnapt was.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #185 Gepost op: 1-02-2021, 16:20:50 »

Charlotte wil zich bekend maken als de 21e mol. Haar geboortedatum is 14-09-88.
Pak steeds het laatste cijfer 4+9+8 is 21. De nul is ook (O) ook nog meegenomen.
Hiervoor pakt ze de dobbelsteen 4, letter O=0, horloge 9 en onderste kaart van het kaartspel ruiten 8. (Die ruiten 8 lag bij Joshua en Marije in beeld onderop).

Die 500 euro moet daarvoor helaas verdiend worden.

Dan heb ik toch meer met de geboortedatum van splinter, 3-3-96 = 21. Dan hoef je geen cijfers weg te laten om tot 21 te komen. Maar zouden ze mensen uitkiezen op geboortedatum? Is dit ooit eerder een hint geweest?

En een mol die 500 verdiend voor een hint? Ik weet het niet hoor. En zo oprecht blij met de jokers. Een echte mol zou niet ontsnappen lijkt mij..

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #186 Gepost op: 1-02-2021, 16:35:56 »
Dan heb ik toch meer met de geboortedatum van splinter, 3-3-96 = 21. Dan hoef je geen cijfers weg te laten om tot 21 te komen. Maar zouden ze mensen uitkiezen op geboortedatum? Is dit ooit eerder een hint geweest?

En een mol die 500 verdiend voor een hint? Ik weet het niet hoor. En zo oprecht blij met de jokers. Een echte mol zou niet ontsnappen lijkt mij..
Jouw toerekenen naar Splinter is alleen verklaarbaar vanuit tunnelvisie op Splinter. En daar ben ik uitgestapt, omdat het allemaal in beeld komt; dus ik kan er weinig mee. Charlotte pikt exact die getallen eruit, komt op een vreemde manier tot een oplossing van 21, waarover iedereen zich verbaasde. Charlotte kon ook meteen niet meer de mol zijn, want ze had geld verdiend. Maar het is handig om wat jokers in het spel te brengen voor de vervolgopdrachten kayakken/abseilen, dat motiveert mensen om keuzes te maken, alleen was er nog niemand ontsnapt. Daar hing het dus vanaf, als op enig moment niemand ontsnapt is dan moet de mol maar ontsnappen, maar dan wel in stijl. En zo kun je er nog een 21e mol bekendmaking van maken, die op zijn minst goed verhuld was, want pas twee afleveringen later krijgen we hier zicht op. En het is een mogelijke verklaring, absoluut geen zekerheid, want niet waterdicht, maar het past wel in gedrag en bij de uitkomst van de opdracht.

Mooie gedachte! Dan heb je dus _4 - 09 - 8_. Het middendeel van haar geboortedatum.

Misschien dan dit: de 1 aan het begin en de 8 aan het eind vormen 18. Dat is het totaal waar ze met de andere kaart die ze uit het spel hadden gehaald op uit kwamen.
Ja dat maakt het wel af. 4+9+8+0=21 en 4+9+5=18. Dan heb je 0, 4, 9, 8, 18.
Daarmee maak je dan 14-09-88. En daarmee maakt Charlotte zich bekend als de mol van het eenentwintigste seizoen.
En het verklaard waarom Charlotte toch die NUL noemde.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2021, 16:51:51 door foxhunter »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #187 Gepost op: 1-02-2021, 16:42:31 »
Ja kan hoor, ik heb niet zoveel met de verklaring om jokers en geld binnen te brengen als mol zijnde. En haar manier van rekenen en toeval zou ook echt iets voor mij zijn, ik vind het niet vreemd. Maar voor hetzelfde geldt heb je helemaal gelijk, wie zal het zeggen.
En ik noemde die datum naar splinter omdat hier ook met de datum van Charlotte gesoleerd wordt, is in mijn ogen exact hetzelfde en beide vanuit een tunnel bezien. Denk zelf niet dat een geb.datum wordt gebruikt!

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #188 Gepost op: 2-02-2021, 12:11:37 »
Hier wordt voorbijgegaan aan het feit dat het niet Charlotte was die voor 8-kaart koos, maar Renée die zei: als we nu eens de 8 proberen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #189 Gepost op: 2-02-2021, 12:20:28 »
Hier wordt voorbijgegaan aan het feit dat het niet Charlotte was die voor 8-kaart koos, maar Renée die zei: als we nu eens de 8 proberen.
nee hoor, die ruiten 8 lag onderop, een bruikbare positie voor een actie. Dat Renee erover begint is mooi meegenomen, en misschien is er wel op aangestuurd op de bovenste en de onderste kaart gebruiken door Charlotte. We zien niet alles.
En van de O een 0 maken, dat was wel de sleutel en die dan ook nog in je optelsom gebruiken.
En twee kaarten met vingerafdrukken negeren? Ook zoiets raars.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #190 Gepost op: 3-02-2021, 15:35:02 »
nee hoor, die ruiten 8 lag onderop, een bruikbare positie voor een actie. Dat Renee erover begint is mooi meegenomen, en misschien is er wel op aangestuurd op de bovenste en de onderste kaart gebruiken door Charlotte. We zien niet alles.
En van de O een 0 maken, dat was wel de sleutel en die dan ook nog in je optelsom gebruiken.
En twee kaarten met vingerafdrukken negeren? Ook zoiets raars.

Het kan onmogelijk een vooropgezet plan zijn om door middel van de optelsom 4 + 9 + 8 + 0 = 21 als mol het juiste code woord 'eenentwintig' te vinden.

Ten eerste is het onlogisch en onzinnig om zo'n plan te bedenken. Zo zijn de hints niet bedoeld.

Ten tweede is het plan praktisch onuitvoerbaar, omdat je niet weet wat de medekandidaat van de mol gaat doen. Als die een keer per ongeluk of expres liegt dan valt het plan al in duigen.
En zelfs als de medekandidaat alleen goede antwoorden geeft, dan zou de productie dus een doosje met een dobbelsteen met de vier naar boven in een doosje doen. Wat nou als de medekandidaat als eerste het doosje pakt en de dobbelsteen er meteen uitpakt of het doosje ondersteboven opent.
Ook zou de productie dan een pak kaarten neerleggen met de 5 bovenop en de 8 onderop. Wat nou als de medekandidaat de kaarten in andere volgorde legt.

Neen. De mol zat niet in de kamer van Renée en Charlotte. Ze hebben samen op een bizarre wijze het codewoord gevonden. Zoals Renée tegen Charlotte na afloop zegt: "We hebben echt goed gewerkt."

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #191 Gepost op: 4-02-2021, 13:25:03 »
Het verbaast me dat deze opdracht voor veel mensen een reden is om Charlotte af te strepen (en ook Renée blijkbaar). Ik zie de strategie van Charlotte juist als mols.
Mijn uitgangspunt is wel dat de Mol hier jokers in het spel wil hebben, met het oog op de vrijstellingen bij de volgende opdracht. En dat de Mol die jokers het liefst niet zelf pakt, want dan komt er ook geld in de pot. Dus alleen in geval van nood (nog niemand ontsnapt) op de goede code wil komen.

Hoe doet Charlotte dat? Via een bizarre omweg, waarbij ze Renée mee moet krijgen om ook goede antwoorden te geven. Zodat ze alle 5 de aanwijzingen krijgen, want anders werkt die omweg niet. Dan valt op dat Charlotte begint met het meest eerlijke antwoord dat je kunt bedenken: ze had Renée ingevuld op vraag 20 bij de test. Als iemand meteen zo eerlijk is, ga dan nog maar eens liegen als Renée zijnde. Dat Charlotte Renée niet zou vertrouwen, blijkt overigens verder nergens uit.

Verder houdt Charlotte totale controle over de aanwijzingen en de interpretatie ervan. Ze pakt zelf de dobbelsteen, het horloge, en het letterbord. En neemt ook het spel kaarten van Renée over. Zodoende komen de aanwijzingen 4, 9, 0, 5(die mag Renée pakken) en 8 op tafel. Bij het codebord laat ze het juist weer over aan Renée. D.w.z., zolang er niet op 21 kan worden gekomen. Maar zodra dit wel kan (na het spel kaarten), is het Charlotte die ook daar het initiatief overneemt. 'Laten we gewoon geluksgetal doen'. Er zijn op dat moment nog 2 aanwijzingen te gaan, het letterbord (die kan de anderen mogelijk op het codewoord brengen) en dat de code uit 12 letters bestond. Maar de deuren blijven dicht, iedereen vult vraag 4 en 5 in.
Bij vraag 5 is er nog steeds niemand de kamers uit. Als je jokers in het spel wil hebben, wordt het dus tijd om nu zelf die deur maar te gaan openen. M.b.v. de ruiten 8, netjes apart gelegd, maar tot dan toe niet meegenomen in de berekening.

Wat nu als ze niet alle aanwijzingen hadden gehad? Dan kon deze omweg niet. Ik denk dat dat de reden is geweest dat Charlotte bij het kaartspel ook nog even op zoek ging naar een molkaartje. Dat zei ze vooraf al, nota bene. En ze viste de schoppen aas eruit, en stopte hem meteen weer terug. 21 kon dus te allen tijde gemaakt worden, door je later die aas te herinneren en dan de  schoppen boer ook te vinden. Je had eigenlijk maar 1 aanwijzing nodig om op de valreep toch nog op het goede spoor te komen.

"21. Ja dat is gewoon eh... Ik denk dat ik heel veel geluk heb gehad".
Zou ze hiermee bedoelen dat ze de 21e Mol mocht zijn? ;D
« Laatst bewerkt op: 4-02-2021, 13:43:51 door Molest »

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #192 Gepost op: 4-02-2021, 14:17:51 »
Helemaal eens met Moldo. Geen enkele logica om als mol met de verkeerde som op het juiste antwoord te komen, terwijl de medekandidaat ook niet op het goede spoor zit. Als mol wil je die 500 euro niet in de pot. Of als je die wel wil vanwege een link met een latere opdracht dan ga je in de bestaande aanwijzingen mee, probeer je eventueel je medekandidaat op het goede spoor te zetten. Maar niet zo opvallend als met een rare rekensom ineens "per ongeluk" het goede antwoord vinden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #193 Gepost op: 4-02-2021, 15:02:42 »
Hoezo opvallend ???

- Stel iemand anders was al ontsnapt, dan was dit geëindigd als dood spoor. Kan gebeuren. Andere kandidaten zagen het ook niet, en ze hadden tenminste iets geprobeerd.
--> Niet opvallend
- Nu ontsnappen ze wel op het laatst, maar ze hebben 500 euro verdiend (en 2 jokers). Eerste indruk: dat zijn nog eens kandidaten!
--> Niet opvallend

Andere uitkomsten waren er niet.

Het grote voordeel van Renée op een fout spoor zetten, is dat die nooit op tijd uit zichzelf op de goede oplossing zal komen. En dus de afloop zelf kunnen bepalen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #194 Gepost op: 4-02-2021, 15:14:18 »
Het verbaast me dat deze opdracht voor veel mensen een reden is om Charlotte af te strepen (en ook Renée blijkbaar). Ik zie de strategie van Charlotte juist als mols.
Mijn uitgangspunt is wel dat de Mol hier jokers in het spel wil hebben, met het oog op de vrijstellingen bij de volgende opdracht. En dat de Mol die jokers het liefst niet zelf pakt, want dan komt er ook geld in de pot. Dus alleen in geval van nood (nog niemand ontsnapt) op de goede code wil komen.

Dit kan best, maar ik vind het niet fraai. De jokers komen in het spel voor 500 euro: dat weegt niet op tegen een nominaal hogere kans op 2.000 euro niet verdiend. Maar als je daarbij telt dat ze misschien als mol bedacht heeft dat ze tenminste 1 x goed geld moest binnen brengen en dit de beste opdracht was om dat te doen. Nog steeds niet fraai, nog steeds een dikke min voor Charlotte als mol, maar op zichzelf is deze ene opdracht niet voldoende om haar als mol af te schrijven.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #195 Gepost op: 4-02-2021, 15:20:27 »
Mee eens, hoor. Ik denk dat ze ook liever die deur dicht had gelaten, als ze de Mol is. Maar we zien de Mol altijd wel geld pakken in een opdracht om verdenkingen af te wentelen, en dit was daar dan nog best een geschikte voor - het had nog een extra voordeel.

Wat echt opvallend hier is, is liegen. En Charlotte heeft Renée (en ons) tussendoor ook nog eens fijntjes op het liegen van Splinter gewezen.

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #196 Gepost op: 4-02-2021, 15:33:15 »
Mijn uitgangspunt is wel dat de Mol hier jokers in het spel wil hebben, met het oog op de vrijstellingen bij de volgende opdracht. En dat de Mol die jokers het liefst niet zelf pakt, want dan komt er ook geld in de pot. Dus alleen in geval van nood (nog niemand ontsnapt) op de goede code wil komen.

Dit uitgangspunt lijkt mij nogal dubieus.
Als de mol jokers in het spel wil hebben, dan is dat omdat de productie dat heeft bedacht. En de productie heeft veel meer en effectievere opties om jokers in het spel te brengen, met of zonder hulp van een mol.

Hoe doet Charlotte dat? Via een bizarre omweg, waarbij ze Renée mee moet krijgen om ook goede antwoorden te geven. Zodat ze alle 5 de aanwijzingen krijgen, want anders werkt die omweg niet. Dan valt op dat Charlotte begint met het meest eerlijke antwoord dat je kunt bedenken: ze had Renée ingevuld op vraag 20 bij de test. Als iemand meteen zo eerlijk is, ga dan nog maar eens liegen als Renée zijnde. Dat Charlotte Renée niet zou vertrouwen, blijkt overigens verder nergens uit.
Dat het via een bizarre omweg gaat, bewijst al dat dit geen vooropgezet plan kan zijn geweest. Een vooropgezet plan zou realistisch moeten zijn, niet bizar.
Charlotte geeft het meest eerlijke antwoord. Inderdaad, net zoals Renée en Marije en Splinter. Dit is de beste strategie om samen met je medekandidaat zoveel mogelijk eerlijke antwoorden in het vervolg te krijgen. Niet iets opvallends of speciaal voor Charlotte. Als zij nog niet zeker weet wie de mol is, dan kan het geen kwaad om een eerlijk antwoord te geven.

Verder houdt Charlotte totale controle over de aanwijzingen en de interpretatie ervan.
Die totale controle zie ik niet. Charlotte neemt wel het initiatief, maar Renée heeft zeker ook haar inbreng.

Bij vraag 5 is er nog steeds niemand de kamers uit. Als je jokers in het spel wil hebben, wordt het dus tijd om nu zelf die deur maar te gaan openen.
Dit lijkt me nog wel een plausibele verklaring. De mol heeft misschien wel de opdracht gekregen om alleen te ontsnappen als er bij de laatste vraag nog alle kandidaten in het spel zijn. Eerst dacht ik dat ze dat niet konden weten, maar ze kunnen het wel zien wanneer nog steeds alle vragen worden beantwoord door de koppels. Als bijvoorbeeld bij de vierde vraag nog maar drie van de vier koppels antwoorden geven, dan is er dus een koppel ontsnapt.

De reden om te ontsnappen is dan naar mijn mening niet om de jokers in het spel te brengen, maar om leuke televisie te maken door in ieder geval minimaal één koppel te zien ontsnappen. De mol als productie-assitente.
Ik ben het met je eens dat ze op het laatste moment alsnog "black=jack" hadden kunnen bedenken.

Zou ze hiermee bedoelen dat ze de 21e Mol mocht zijn? ;D

Ik denk het niet. ::ohno::, maar je hebt me wel aan het twijfelen gebracht, omdat er toch een mogelijke verklaring is waarom Charlotte als mol het codewoord vond.
Niet om jokers in het spel te brengen, maar om de opdracht te laten slagen.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2021, 15:46:34 door Moldo »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #197 Gepost op: 4-02-2021, 15:44:43 »
Dat het via een bizarre omweg gaat, bewijst al dat dit geen vooropgezet plan kan zijn geweest. Een vooropgezet plan zou realistisch moeten zijn, niet bizar.
Een bizar plan kan heel goed realistisch zijn. Als het maar werkt.
Dit lijkt me onmogelijk om te plannen. Zo te zien gaat er ook nog wat tijd voorbij bij Charlotte en Ellen, voor dat de oplossing wordt gevonden. Joshua en Marije waren gewoon als eerste geweest, als het kwartje daar eerde was gevallen.
Haast was niet geboden voor de Mol, toch? Ze hadden voor alle vragen 2 minuten, behalve voor de laatste. Daar hadden ze 5 minuten voor. Er was voor zover we weten geen indicatie meer of anderen alsnog de kamer uit waren gekomen. Het duurde buiten wel een tel voordat Charlotte haar lach opzette, toen ze Joshua zag.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2021, 15:51:26 door Molest »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #198 Gepost op: 4-02-2021, 15:48:31 »
Inmiddels heb ik mijn bericht aangepast.
Je hebt me aan het denken gezet.

Charlotte is misschien ontsnapt om de opdracht te laten slagen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering3] - Opdracht 1: Kameraad
« Reactie #199 Gepost op: 4-02-2021, 15:56:05 »
::ok:: Ik heb ook mijn post daarna aangepast, want dan hebben we toch nog een beetje common ground gevonden. Om Charlotte als Mol aan te wijzen na deze opdracht gaat ook weer te ver. Het doel is nauwelijks goed te praten, maar dat kan de keuze van de productie of de Mol zijn geweest. Wat wel mols kan zijn, is haar gedrag hier, vind ik.