Auteur Topic: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan  (gelezen 15900 keer)

Offline martijn2308

  • Forumlid
Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Gepost op: 19-01-2021, 12:29:11 »
Interessant stukje algoritme gevonden.
https://github.com/mattijn/widm
De mol zit vaak bij de 3 mensen die in de eerste 3 afleveringen het minst in beeld is.
Dat zou beteken Joshua Marije of Renee.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 19:50:30 door Heinz »

Offline Karlijn13

  • Forumlid
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #1 Gepost op: 19-01-2021, 12:36:56 »
leuk, maar in 2020 en het bonusseizoen was het allebei fout  ::hypocriet::
voorspellingen waren Patrick en Claes

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #2 Gepost op: 19-01-2021, 12:38:11 »
Oeh! Supervet gedaan!

leuk, maar in 2020 en het bonusseizoen was het allebei fout  ::hypocriet::
voorspellingen waren Patrick en Claes
De regel dat de Mol minder aandacht dan gemiddeld krijgt klopt toch nog steeds? Rob was zelfs minder in beeld dan Anita bij de eerste drie afleveringen en Jeroen liet alleen de eerste twee afvallers achter zich. (EDIT: Ik zie nu dat Rob niet goed herkend werd door de software vanwege zijn hoed ::rofl:: Maar Jeroen blijft wel staan.)

En interessant:
Ik heb het niet geturfd, maar klopt mijn indruk dat zo'n beetje elk tweede biechtshot van juffrouw Knevel is?
Dit is dus niet waar. AI heeft geturfd en Marije zit zelfs bij de onderste helft qua kandidaten die in beeld komen (Erik en Remco inclusief). Dit is het grafiekje voor dit seizoen.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 12:43:16 door Pač »
...óf niet!

Offline martijn2308

  • Forumlid
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #3 Gepost op: 19-01-2021, 13:11:02 »
leuk, maar in 2020 en het bonusseizoen was het allebei fout  ::hypocriet::
voorspellingen waren Patrick en Claes

Hoezo waren die allebei fout?
De eerste 2 afvallers moet je in de grafiek niet meenemen. Daar komen dus JEROEN Patrick en Ron uit
Rob werd helaas alleen niet goed gematcht door zijn hoed.
Kijk je naar seizoen 2018: Daar komen Stine JAN en Emilio uit.
Kijk je naar seizoen 2019: Daar komen Sara, Robert en MEREL uit.
« Laatst bewerkt op: 19-01-2021, 13:16:56 door martijn2308 »

Offline Karlijn13

  • Forumlid
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #4 Gepost op: 19-01-2021, 13:15:08 »
Oke, fout is wellicht wat sterk uitgedrukt. Het klopt dat Jeroen als mol inderdaad bij de onderste 3 zat (eerste afvaller niet meegerekend). Maar de mol-voorspelling was is beide gevallen niet goed.

2018 is gebruikt als trainingsdata, dus daar kan je geen uitspraken over doen.
2019 was wel 'goed' in de zin dat Mattijn schreef dat hij verwacht (op dat moment nog niet wetend of het klopt) dat Merel de mol is

Offline martijn2308

  • Forumlid
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #5 Gepost op: 19-01-2021, 13:20:02 »
Oke, fout is wellicht wat sterk uitgedrukt. Het klopt dat Jeroen als mol inderdaad bij de onderste 3 zat (eerste afvaller niet meegerekend). Maar de mol-voorspelling was is beide gevallen niet goed.

2018 is gebruikt als trainingsdata, dus daar kan je geen uitspraken over doen.
2019 was wel 'goed' in de zin dat Mattijn schreef dat hij verwacht (op dat moment nog niet wetend of het klopt) dat Merel de mol is

Gebruikt als trainingsdata maar wel met de uitkomst dat Jan hier ook weer bij de 1e 3 ziet die veel minder in beeld is.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #6 Gepost op: 19-01-2021, 13:48:29 »
Wat ik zelf heb bijgehouden is dat elk seizoen het bondje wat de mol aangaat vanaf het begin de aandacht krijgt

(Zie Merel/jaime, Rob/Nathan, Jeroen in n gek driehoeksbondje)

En nu zien we Splinter/Joshua

Benieuwd of t wederom uitkomt

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #7 Gepost op: 19-01-2021, 17:26:35 »
Interessant stukje algoritme gevonden.
https://github.com/mattijn/widm
De mol zit vaak bij de 3 mensen die in de eerste 3 afleveringen het minst in beeld is.
Dat zou beteken Joshua Marije of Renee.

Supermooi! Kan zo de taart in Pac.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #8 Gepost op: 19-01-2021, 17:57:42 »
Oh, dat is inderdaad wel erg interessant. Tot nu toe altijd bij de minste 3 hmm. We maken het de makers wel erg ingewikkeld op deze manier (of nou ja... 'we', niet dat ik hier enig aandeel in heb).

Maar ze doen het dit jaar natuurlijk totaal anders.  ::jaja::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #9 Gepost op: 19-01-2021, 19:52:39 »
Wat gaaf gedaan. Weer iets voor de makers om rekening mee te houden. ::zweet::

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2021, 00:25:06 »
Mooi gedaan inderdaad. Maar vooral in aflevering 2 was - naar mijn idee toch - Joshua extreem veel in beeld, vooral qua biechten. Volgens mij had hij toen de helft van alle biechten of zo.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2021, 12:34:09 »
Dus we krijgen in de toekomst tijdens de eerste 3 afleveringen de Mol waarschijnlijk alleen klein, met steeds een ander hoofddeksel op, of enkel en profiel te zien...  ::rofl::

Ik denk dat het wel nodig is om veel meer seizoenen door de algoritmes te laten analyseren voor een betere voorspelling...

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2021, 12:40:36 »
Of gewoon wat vaker in beeld. Zijn ze misschien dit seizoen al mee begonnen. ;D
Zo niet, dan zou Joshua de Mol moeten zijn. Lijkt me geweldig, eerlijk gezegd! Of Marije, maar daar geloof ik minder in.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2021, 12:08:40 »
Wat ik zelf heb bijgehouden is dat elk seizoen het bondje wat de mol aangaat vanaf het begin de aandacht krijgt

(Zie Merel/jaime, Rob/Nathan, Jeroen in n gek driehoeksbondje)

En nu zien we Splinter/Joshua

Benieuwd of t wederom uitkomt

Interessant. Gaat dit ook verder terug dan Merel en Jamie?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2021, 13:55:10 »
Interessant. Gaat dit ook verder terug dan Merel en Jamie?

Denk het niet echt. Ik geloof dat Jan wel een bondje had, maar ik kan me niet eens meer herinneren wie het was (was het Emilio), terwijl de bondjes Ruben/Loes, Stine/Olcay en Simone/Bella wel veel in beeld waren. Tegen het eind had hij praktisch een bondje met Olcay, maar dat was pas veel later. De bondjes Diederik/Thomas, Margriet/Martine, Kees/Zarayda en Jon/Rick waren ook niet bijzonder veel in beeld. Er was respectievelijk meer aandacht voor Jochem/Imanuelle, Rik/Marleen, Carolien/Paulien en Vivienne/Dennis. Art/Patrick kwam wel veel in beeld en tot op zekere hoogte ook Kim/Arjen en Dennis/Edo(/Patrick?), maar dat was toch vooral wat later in het spel. Als je verder teruggaat, hadden mensen niet echt bondjes.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #15 Gepost op: 23-01-2021, 14:04:13 »
Zal er ook erg vanaf hangen wat voor interessante bondjes er zijn om in beeld te brengen...? Belangrijker lijkt me: hoeveel bondjes zijn er in het verleden echt geďnitieerd door de Mol? Jeroen met Ellie vonden we toch behoorlijk opvallend. Mijn gevoel zegt een beetje dat Mollen er meestal in verzeild raken door de ander. Maar misschien zijn de cijfers anders. Hoop wel op nog wat zichtbare bondjes dit seizoen.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #16 Gepost op: 23-01-2021, 14:54:17 »
De bondjes Diederik/Thomas, Margriet/Martine, Kees/Zarayda en Jon/Rick waren ook niet bijzonder veel in beeld. Er was respectievelijk meer aandacht voor Jochem/Imanuelle, Rik/Marleen, Carolien/Paulien en Vivienne/Dennis. Art/Patrick kwam wel veel in beeld en tot op zekere hoogte ook Kim/Arjen en Dennis/Edo(/Patrick?), maar dat was toch vooral wat later in het spel. Als je verder teruggaat, hadden mensen niet echt bondjes.

Bondjes lijkt inderdaad iets van de laatste jaren. Echter in mijn herinnering komt gelijk het bondje Margriet/Martine al meteen in de eerste aflevering toch? Dat het vervolgens niet meer zoveel aandacht kreeg zou kunnen, maar we hebben van Joshua en Splinter ook niet echt een vervolg gezien, dus hoeveel belang moeten we eraan hechten? Voor de theorie dat mollenbondjes meteen aandacht krijgen is het wel interessant echter.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2021, 09:36:05 »
Als je verder teruggaat, hadden mensen niet echt bondjes.

Marc-Marie en Yvon, Ferdi en Elise. (Toen heette het nog gewoon een pact.) Maar dat kreeg niet veel of pas laat aandacht.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Re: Het Wie is de Mol Off-topic Topic
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2021, 13:56:45 »
Marc-Marie en Yvon, Ferdi en Elise. (Toen heette het nog gewoon een pact.) Maar dat kreeg niet veel of pas laat aandacht.

En het waren ook niet vertrouwensrelaties. Ferdi wilde een pact met Elise, maar Elise weigerde eigenlijk gewoon (al zei ze nooit expliciet ‘nee’).

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Gezichtsherkenning-algoritme wijst de Mol aan
« Reactie #19 Gepost op: 5-02-2021, 19:51:18 »
https://github.com/Multifacio/Moldel

Deze is ook leuk... Het Moldel: Een AI model dat de mol voorspelt, maar veel meer meeneemt dan gezichtsherkenning alleen.

Minder leuk voor de productie als dit klopt 💥

Nou ja, 2 vd 5 overgebleven kandidaten hebben volgens dit model nog een grote kans om de mol te zijn (na afl. 5) ...en nog eentje heeft er een kleine kans. Het kan erger  ::love:: ::rofl::


via felixwidm

"Oké dit is een hint die verder gaat dan alleen het speuren naar verborgen aanwijzingen. Haico Dorenbos, master student Computer Science aan de universiteit Twente heeft met behulp van artificial intelligence een systeem gebouwd (genaamd "Moldel") die erachter kan komen wie de mol is. Dit systeem maakt gebruik van 5 layers die elk hun eigen nut hebben. Hieronder de layers uitgelegd:⠀⠀
⠀⠀
■ De Exam Drop layer, die kijkt hoe afvallers hun zichtbare vragen beantwoorden van alle afleveringen en probeert te voorspellen hoe groot de kans is dat ze deze vragen goed hebben beantwoord. Eerder afvallers hebben vaak een grotere kans dan latere afvallers om hun vraag fout te beantwoorden, en vraag 20 'Wie is de Mol?' wordt bijvoorbeeld vaker fout beantwoord dan vraag 1 'Is de Mol een man of een vrouw?'.⠀⠀

■ De Exam Pass layer, die probeert te voorspellen aan de hand van hoeveel jokers/vrijstellingen gebruikt worden wie de mol is. Als iemand de finale bereikt zonder veel jokers/vrijstellingen te gebruiken is het waarschijnlijker dat die speler de mol is dan spelers die de finale bereiken door veel jokers/vrijstellingen te gebruiken.⠀⠀

■ De Wikipedia layer, die kijkt naar de Wikipedia pagina's van spelers en probeert op basis van Natural Language Processing (een techniek die gebruikt wordt om slimme algoritmes onze taal te laten begrijpen) karakter eigenschappen van spelers te analyseren, zoals beroepen en bekendheid, en op basis van deze informatie te bepalen hoe waarschijnlijk iemand de mol is. Deze layer wordt getraind met Wikipedia pagina's van oud mollen.⠀⠀

■ De Appearance layer, die kijkt naar hoe vaak spelers in beeld komen tijdens de aflevering door middel van een gezichtsherkenningstool. De mol blijkt namelijk significant minder in beeld te komen tijdens de eerste 5 afleveringen.
⠀⠀
■ De Social Media layer, die spelers uitsluit als mol als ze te vroeg actief zijn op Social Media tijdens de opname periode of ander bewijs dat aantoont dat ze niet aanwezig waren bij de gehele opname periode"
⠀⠀

/quote

Faab heeft er ook een video over