Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften  (gelezen 19450 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #20 Gepost op: 24-01-2021, 01:01:02 »
Toch is deze opdracht moeilijker dan je op het eerste gezicht zou denken.
Inderdaad was Rocky langzaam met vragen stellen, dan moet je je in allerlei bochten wringen om in beeld te blijven.
Geen idee wat er verder in die liften gebeurde. Er was de afleiding van die vreemde mannen en ik geloof graag dat je overvallen wordt door al die onverwachte onderwerpen waar je snel op moet antwoorden.
Vond wel Renée opvallend slecht bezig, had van haar hier meer verwacht.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #21 Gepost op: 24-01-2021, 01:05:56 »
Renee had duidelijk moeite de vragen goed te horen. Is voor een mol ook wel handig natuurlijk.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #22 Gepost op: 24-01-2021, 04:54:45 »
Wil de vragen nog eens luisteren. Je kan als mol en vragensteller de moeilijkste vragen stellen en de makkelijke achterwege laten, kiezen voor de 5 antwoord vragen, traag vragen stellen.

Splinter die de man vragen gaat stellen  ::rofl::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #23 Gepost op: 24-01-2021, 09:07:01 »
Wil de vragen nog eens luisteren. Je kan als mol en vragensteller de moeilijkste vragen stellen en de makkelijke achterwege laten, kiezen voor de 5 antwoord vragen, traag vragen stellen.

Splinter die de man vragen gaat stellen  ::rofl::

Je kan als vragensteller-mol de antwoorden die gegeven zijn gewoon niet opschrijven. Je moet dan ook nog de kleine dingetjes doen die jij zei zodat de groep het idee heeft dat ze niet zo goed scoren en niet achterdochtig worden als Rik de uitslag geeft. Maar er waren zoveel vragen dat niemand een volledige administratie zal hebben.

Je kunt een stap verder gaan en niet bestaande vragen stellen en de vragen dan een tikkeltje moeilijker maken. Ik zou dat als mol hooguit een paar keer doen.

Met betrekking tot vragen kiezen: ongeveer de helft van het geld is uiteindelijk verdiend, dus het lijkt erop dat het grootste gedeelte van de vragen wel is gesteld en het grootste gedeelte daarvan de reeks afgemaakt is. Onafgemaakte reeksen leverden slechts klein grut op, misschien gemiddeld 10 euro. Als bijvoorbeeld 70% van de vragen is gesteld, moet van 2/3 de reeks goed gemaakt worden om op de helft van het te verdienen bedrag uit te komen.

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #24 Gepost op: 24-01-2021, 11:49:01 »
Ooit was er een opdracht met liften waarbij je de mol kon zien. Eerst dacht ik dat de vrouw op 8:43 Renée was. Renée zien we wat minder vaak in beeld. Zou zij bij iedereen 1x Incognito te zien zijn?

Wat nog meer opvalt is dat Charlotte en Marije 1x tegelijk bij Splinter zijn. 2e keer dat Charlotte omhoog gaat, is Marije niet in beeld.
Bij Lakshmi zie je ook een wisseling van mensen naast elkaar.




Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #25 Gepost op: 24-01-2021, 12:10:48 »
Er zullen vast nog mooie overzichten volgen of al ergens zijn geplaatst, maar op het overzicht dat MolTalk presenteerde (zie hieronder) is van alles aan te merken! We zien (vooral richting het einde) maar delen van beantwoorde vragen.

Marije wordt nu weggezet als de persoon, die het meest heeft verdiend en het minst heeft misgelopen, maar we zien van haar ook het minste!

We horen haar 7x antwoorden geven, waarbij vraag 1 t/m 4 volledig in beeld, maar vraag 5, 6 en 7 voor de helft (horen niet alle antwoorden en/of horen de vraag niet en kunnen dus niet verifiëren of ze voldoende antwoorden heeft gegeven voor +50 euro).
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #26 Gepost op: 24-01-2021, 12:24:33 »
Mochten lifters niet even blijven nadenken, en bij de volgende doorkomst hun antwoord compleet maken? Niemand dat zien doen, geloof ik. De notuleerders konden dat dan weer de kop indrukken met meteen een volgende vraag, dus lastig speuren hier.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #27 Gepost op: 24-01-2021, 12:29:33 »
Er zullen vast nog mooie overzichten volgen of al ergens zijn geplaatst, maar op het overzicht dat MolTalk presenteerde (zie hieronder) is van alles aan te merken! We zien (vooral richting het einde) maar delen van beantwoorde vragen.

Marije wordt nu weggezet als de persoon, die het meest heeft verdiend en het minst heeft misgelopen, maar we zien van haar ook het minste!

We horen haar 7x antwoorden geven, waarbij vraag 1 t/m 4 volledig in beeld, maar vraag 5, 6 en 7 voor de helft (horen niet alle antwoorden en/of horen de vraag niet en kunnen dus niet verifiëren of ze voldoende antwoorden heeft gegeven voor +50 euro).

Interessant. Klopt het overzicht wel als baseline minimaal zoveel verdiend (aangenomen dat de antwoorden goed genoteerd zijn)?

Ik denk dat een goed overzicht moet laten zien (1) hoeveel zeker verdiend is / niet verdiend is, (2) hoeveel verdiend is als we aannemen dat de afgekapte beelden geen extra antwoorden opleverden, (3) dit ook uitgesplitst naar vragensteller en (4) hoeveel vragen we per vragensteller gezien hebben. Dan daarna zouden we nog een extra slag diepgang kunnen aanleggen door de vraag per vraagsteller en antwoordgever te laten zien (vreemde koppelingen en gemiste inkoppers kunnen ook mollenacties zijn). Werk aan de winkel dus. (Ik weet niet of en wanneer ik hiervoor tijd/zin heb.)

Mochten lifters niet even blijven nadenken, en bij de volgende doorkomst hun antwoord compleet maken? Niemand dat zien doen, geloof ik. De notuleerders konden dat dan weer de kop indrukken met meteen een volgende vraag, dus lastig speuren hier.

Ik neem aan dat dit niet mocht. Ik neem ook aan dat een eenmaal gestelde vraag niet alsnog aan een andere kandidaat kon worden voorgelegd. Ik neem ook aan dat Splinters vraag aan de figurant die vraag daarna niet ongeldig maakte.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2021, 12:32:20 door Leendert »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #28 Gepost op: 24-01-2021, 12:35:39 »
Van Renée zien we overigens ook niet veel en klopt het overzicht van MolTalk ook niet!

3 kledingstukken: + 65 euro
3 kleuren: + 10 euro - 55 euro
4 landen: + 10 euro - 60 euro
3 bloemen/planten: + 10 euro - 55 euro
3 beroepen: + 5 euro - ?

Ik denk dat je maximaal 50 euro per vraag kon verdienen (ie niet 50 euro + 5 euro per elk antwoord in de reeks). Daarmee is het eerste antwoord slechts 50 euro waard. Dat brengt jouw reeks op +85 euro en - 165 euro (nog steeds een klein gat met moltalk, zij hebben 1 extra goed antwoord gezien?)

50 euro per vraag impliceert 45 vragen of 15 per vragensteller. Edit: rekenfout hersteld.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2021, 12:40:50 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #29 Gepost op: 24-01-2021, 12:36:00 »
Ik neem aan dat dit niet mocht. Ik neem ook aan dat een eenmaal gestelde vraag niet alsnog aan een andere kandidaat kon worden voorgelegd. Ik neem ook aan dat Splinters vraag aan de figurant die vraag daarna niet ongeldig maakte.
Een boel aannames :). Een ding zeker alvast: als het totaal te verdienen bedrag 2.250 euro is, zijn er 45 vragen te stellen. 15 per notuleerder. En verder wordt het een kwestie van terugkijken en zin hebben om daar in te duiken, inderdaad. Er moet vast wel iets uit te halen zijn.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #30 Gepost op: 24-01-2021, 12:38:46 »
Ik denk dat je maximaal 50 euro per vraag kon verdienen
Klopt! 5 Euro per los antwoord. Indien je alle antwoorden op een vraag had gegeven was die vraag 50 Euro waard.
Ich bin ein Bärliner!

Online Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #31 Gepost op: 24-01-2021, 12:43:29 »
Die mannen in de lift waren alleen voor afleiding?

De mollenstreek in deze proef lijkt mij te zijn dat de mol enkele keren is uitgestapt en zich liet vervangen door figuranten, om op die manier geld uit de pot halen. Wat hier dan opvalt is dat Renée minder goede antwoorden heeft gegeven dan Joshua en Charlotte.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #32 Gepost op: 24-01-2021, 12:49:50 »
Hoe heeft MolTalk dan het misverdiende bedrag berekend?

Voorbeeld: Stel de kandidaat had 4 antwoorden moeten geven, maar geeft maar 2 juiste antwoorden? Hoe reken je dan?
Is het misverdiende bedrag dan -40 euro of -10 euro? Of ...?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #33 Gepost op: 24-01-2021, 12:50:11 »
De mollenstreek in deze proef lijkt mij te zijn dat de mol enkele keren is uitgestapt en zich liet vervangen door figuranten, om op die manier geld uit de pot halen.
Zou dat niet veel te veel opvallen? Als ineens iemand die je verwacht niet langskomt?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #34 Gepost op: 24-01-2021, 12:59:39 »
Hoe heeft MolTalk dan het misverdiende bedrag berekend?

Voorbeeld: Stel de kandidaat had 4 antwoorden moeten geven, maar geeft maar 2 juiste antwoorden? Hoe reken je dan?
Is het misverdiende bedrag dan -40 euro of -10 euro? Of ...?

Volgens mij heel simpel: per goede vraag 5 euro, alle antwoorden op een vraag goed: 50 euro. Easy peasy lemon squeezie  ::tandpastasmiley::

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #35 Gepost op: 24-01-2021, 13:11:15 »
Volgens mij heel simpel: per goede vraag 5 euro, alle antwoorden op een vraag goed: 50 euro. Easy peasy lemon squeezie  ::tandpastasmiley::

Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #36 Gepost op: 24-01-2021, 13:12:29 »
Ik zou zeggen: 40 Euro gemist! Immers, had je 4 juiste antwoorden gegeven had je de 50 Euro gekregen. En nu slechts 10!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #37 Gepost op: 24-01-2021, 13:12:55 »
Erg leuke opdracht om te zien  :D En ga er maar aan staan, geef maar eens in laten we zeggen 10 sec. 5 antwoorden 'die beginnen met een...' Ik ben soms verschrikkelijk slecht in pimpampet. Drie landen met een D... : Duitsland en Denemarken... eerlijk zeggen of je binnen de tijd op Dominicaanse Republiek komt, of ... ? Lastig hoor. Ik kan me voorstellen dat de kandidaten in een roller coaster terechtkomen en blokkeren  ::tandpastasmiley:: Goeie positie voor de Mol: zorgen dat je geen setjes vragen compleet maakt.
Voor het rekenwerk van het verdiende en niet-verdiende geld heb ik meer tijd nodig...
« Laatst bewerkt op: 24-01-2021, 16:26:53 door Mollem »

Offline Sjeel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #38 Gepost op: 24-01-2021, 13:27:07 »
De mollenstreek in deze proef lijkt mij te zijn dat de mol enkele keren is uitgestapt en zich liet vervangen door figuranten, om op die manier geld uit de pot halen. Wat hier dan opvalt is dat Renée minder goede antwoorden heeft gegeven dan Joshua en Charlotte.

Ja dat denk ik ook. Mol die in en uitstapt, niet perse vervangen.

Splinter had bv Marije en Charlotte samen tegelijk. Niet handig als je aan 2 dames vragen moet stellen en opschrijven. Charlotte 1 ronde antwoorden gemist, alleen Marije of Charlotte had hier invloed op. Was dat Chatlotte of toch Marije? Laatste ronde omhoog bij Splinter was Marije niet meer naast Charlotte. Renée was sowieso weinig in beeld. Misschien dat we de goede antwoorden van haar bewust niet te zien krijgen.

Weten we wie op welke verdieping stond van de vragenstellers?
En de volgorde dat de overige 4 kandidaten en kantoormensen langs kwamen. Marije voor Joshua, na Joshua Charlotte na Charlotte Renée.
Ik denk Splinter laag in gebouw, rocky hoog en Lakshmi ongeveer in het midden?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #39 Gepost op: 24-01-2021, 13:35:25 »
Ja dat denk ik ook. Mol die in en uitstapt, niet perse vervangen.

Splinter had bv Marije en Charlotte samen tegelijk. Niet handig als je aan 2 dames vragen moet stellen en opschrijven. Charlotte 1 ronde antwoorden gemist, alleen Marije of Charlotte had hier invloed op. Was dat Chatlotte of toch Marije? Laatste ronde omhoog bij Splinter was Marije niet meer naast Charlotte.
Dat is wel heel verdacht, ja. Ik ken het liftsysteem niet, maar als het omhoog - opzij - naar beneden - opzij - omhoog is, lijkt het me dat ze ofwel steeds gelijk zouden moeten aankomen, ofwel steeds ongelijk. Tenzij een van de twee tussendoor is uitgestapt en later weer ingestapt.