Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften  (gelezen 19471 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #40 Gepost op: 24-01-2021, 13:49:08 »
Dat is wel heel verdacht, ja. Ik ken het liftsysteem niet, maar als het omhoog - opzij - naar beneden - opzij - omhoog is, lijkt het me dat ze ofwel steeds gelijk zouden moeten aankomen, ofwel steeds ongelijk. Tenzij een van de twee tussendoor is uitgestapt en later weer ingestapt.

Toen Marije en Charlotte tegelijk bij Splinter waren, wie was er toen links / rechts? En toen een van beide alleen terugkwam, stond die toen op dezelfde positie? Zo ja, dan is het verdacht (tenzij ik het lift systeem niet begrijp). Zo nee, dan niet. Als je als je iemand omhoog op een bepaalde verdieping ontmoet, verwacht je dat dat dezelfde ronde hetzelfde is, maar bij de tocht naar beneden kan het punt van ontmoeting op een totaal andere verdieping zijn.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #41 Gepost op: 24-01-2021, 14:06:15 »
Twee keer Charlotte links (omhoog). Bij de tweede keer kijk je volgens mij in de schacht, niet in de lift zelf. Dan zou Marije al daaronder zitten. Dus toch niet verdacht, m.i..

Maar wel een interessant spoor om verder uit te pluizen. Wie ging er naast welke kandidaat op welke verdieping omhoog of omlaag, en was dat consequent zo?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #42 Gepost op: 24-01-2021, 14:08:39 »
Elk goed antwoord 5, compleet antwoord 50. Er is 2250 te verdienen. Dat is 15 vragen per vragensteller, 45 in totaal. Er zijn vier mensen om ze aan te stellen, dat is 3 * 11 en 1 * 12? Of... Er is tijd aan gebonden. Mag je een vraag aan meerdere mensen stellen (en de antwoorden optellen)? Mag je later nog op een vraag terugkomen als beantwoorder?

Marije steekt als eerste de hand op, dan Renee, Charlotte houdt zich op de vlakte. Splinter kiest, maar niet onlogisch. Twee bieden zichzelf aan, eentje is journalist. Rocky en Lakshmi willen niet. Dan blijft Joshua (of Splinter zelf) over. De mol zal denk ik toch geneigd zijn de vragen te stellen. Je bent bij meer vragen betrokken en je hebt invloed op wat er uiteindelijk op papier komt.

Dat maakt bij de verdeling tot molse actie:
- verdelen en jezelf uitsluiten van de lift (Splinter)
- niet in de lift willen (Rocky, Lakshmi)
- op de achtergrond blijven (Charlotte)

En tot onmolse actie:
- meteen de lift in willen (Marije, Renee)
- twijfelen (Joshua)

Resultaat: 1145 euro.

Met de mol als vragensteller zou ik toch verwachten dat het eindresultaat lager was. Echter, als ik alles optel, heb ik voor 585 euro in beeld gezien op 29 vragen. De andere helft van het verdiende geld is niet duidelijk of niet getoond. 16 vragen hebben we niet gezien. Splinter zijn notities zijn precies aan het eind voor een deel in beeld. Ik kan er geen scherpe still van krijgen. Wie wel?

Overigens uitstappen en zo een of meer rondes overslaan, zou een prima molactie zijn. Ik kan ook niet goed verklaren waarom mensen elkaar op verschillende punten kruisen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #43 Gepost op: 24-01-2021, 14:29:56 »
Overigens uitstappen en zo een of meer rondes overslaan, zou een prima molactie zijn. Ik kan ook niet goed verklaren waarom mensen elkaar op verschillende punten kruisen.
Tot nu toe nog geen bewijs van, maar dat kan nog komen. Ik zou als notuleer-Mol trouwens het liefst niet op een verdieping staan waarop mensen tegelijk aankomen. Daar zou een kandidaat al genoeg zijn handen aan vol hebben, waarschijnlijk gaat hooguit een van de twee lukken. En als je wel allebei probeert, wordt het misschien helemaal niks.

Splinter doet het wat dat betreft kandidaats door maar aan één van beiden een vraag te stellen. Als Mol had hij deze verdieping beter aan Lakshmi of Rocky kunnen laten (als hij keus had, of een beetje hulp kreeg van de regie).

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #44 Gepost op: 24-01-2021, 14:41:57 »
Misschien komt er in de finale, of ergens anders verderop in de serie, nog iets langs van de extra mensen die in de lift zaten. Een soort memory-element  ::)

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #45 Gepost op: 24-01-2021, 16:04:09 »
Die andere mensen in de lift. Wat doen die daar?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #46 Gepost op: 24-01-2021, 16:09:20 »
Zoals het nu lijkt, is het enkel afleiding voor de mensen die de vragen stellen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #47 Gepost op: 24-01-2021, 16:29:39 »
Of camouflage, om een liftwissel minder op te laten vallen.

Charlotte is het niet eens met de verdeling. Ook als de groepen al door Splinter verdeeld zijn, gaat ze nog met hem in discussie. Mij lijkt het dat ze hem vraagt waarom hij niet met zijn algemene kennis in de lift wil, maar het geluid is dan al weggedraaid.
Meest voor de hand liggende reden van Charlottes tegensputteren lijkt me dat ze Splinter verdenkt, of dat ze als Mol zelf een andere positie had gewild.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #48 Gepost op: 24-01-2021, 16:31:21 »
Die andere mensen in de lift. Wat doen die daar?

Volgens Rik in de podcast was het om verwarring te veroorzaken en de opdracht zo iets extra's te geven.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #49 Gepost op: 24-01-2021, 16:37:38 »
Mannetjes eerst zonder koffer, daarna met koffer, het had een beetje iets weg van de kofferopdracht in Florence. Beetje anticlimax.

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #50 Gepost op: 24-01-2021, 17:53:08 »
Marije eerst in lift 18, daarna 7 🤔. Dus er is in elk geval gewisseld.
* edit: Joshua is ook gewisseld van liftje, dus grote kans dat de anderen dat ook hebben gedaan.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2021, 20:01:00 door annebeestje »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #51 Gepost op: 24-01-2021, 20:23:16 »
Mannetjes eerst zonder koffer, daarna met koffer, het had een beetje iets weg van de kofferopdracht in Florence. Beetje anticlimax.

Ja, wat was het toch leuk geweest als er dan nog iets achter zat als extra vraag.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #52 Gepost op: 24-01-2021, 20:38:47 »
Wat hier dan opvalt is dat Renée minder goede antwoorden heeft gegeven dan Joshua en Charlotte.
Nou, dat vind ik niet opvallend.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #53 Gepost op: 24-01-2021, 20:38:54 »
Marije eerst in lift 18, daarna 7 🤔. Dus er is in elk geval gewisseld.
* edit: Joshua is ook gewisseld van liftje, dus grote kans dat de anderen dat ook hebben gedaan.
Misschien hebben ze het maar op een paar verdiepingen gespeeld waardoor de kandidaten steeds moesten uitstappen op een verdieping boven (en/of onder) de verdieping met de notulist die op de bovenste (onderste) van deze verdiepingen stond. Dan is er niks verdachts aan. Het tempo van switchen van lift zal steeds anders liggen per kandidaat waardoor ze niet alleen in een ander nummer lift staan maar ook niet steeds tegelijk met dezelfde kandidaat aankomen op een verdieping.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #54 Gepost op: 24-01-2021, 20:40:29 »
Nee niet per se verdacht, zeker niet als iedereen wisselt van bakje. Het maakt het enkel lastiger om in te schatten wie waar stond.

Was een beetje aan het puzzelen met wie waar stond in de lift, en tot nu toe is de conclusie dat het te veel werk is  ::joehoe::

Wel uitgevonden dat Splinter op verdieping 5; Lakshmi op 4 en Rocky op 3 staat. Wat dan weer niet past bij de testvraag van Rocky waarin verdieping 1,2,3, worden genoemd. Foutje, of kunnen we Splinter (en Laksmi) hiermee wegstrepen?
« Laatst bewerkt op: 24-01-2021, 22:15:43 door annebeestje »

Online tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #55 Gepost op: 24-01-2021, 23:15:19 »
Het hoeft niet over de werkelijke verdieping te gaan, maar voor de kandidaten alleen om onderscheid te kunnen maken. Je zou het dan ook kunnen vertalen als onderste, middelste en bovenste. Kan me ook nog voorstellen dat er verdiepingen tussen de vragenstellers zaten, anders waren ze beantwoorders echt met het ene nog bezig en de volgende vraag komt al.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #56 Gepost op: 24-01-2021, 23:25:25 »
Of camouflage, om een liftwissel minder op te laten vallen.



Dit ::jaja::

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #57 Gepost op: 24-01-2021, 23:55:06 »
Kan me ook nog voorstellen dat er verdiepingen tussen de vragenstellers zaten, anders waren ze beantwoorders echt met het ene nog bezig en de volgende vraag komt al.

De vragenstellers staan echt op 3, 4 en 5. Dat is de lezen op de bordjes naast de lift.
De lift heeft 31 bakjes. Ik vermoed dat de kandidaten dus wat extra bakjes ruimte tussen elkaar hadden. Omdat we ook gezien hebben dat niet ieder in hetzelfde bakje blijft, denk ik dat ze het rondje wat korter hebben gemaakt. Dus overstappen op de 6e en 2e bijvoorbeeld.

Misschien zou je dat allemaal wel kunnen uitpluizen door de snelheid van de lift te nemen en die te matchen aan de hand van de timer. Maar dat gaat me voor nu echt te ver.  ::slaap::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #58 Gepost op: 25-01-2021, 12:05:56 »
Wat een leuk toneelstukje dat Splinter en Joshua aan het einde opvoeren in het kader van hun "the alliance is born" bondje. Splinter die na het incasseren van het geld meteen Joshua aanspreekt, wat wij niet kunnen horen vanwege de ertussen gemonteerde biecht. Joshua speelt zijn rol goed: "voordat je begint met ranten tegen mij" (is Engels voor tieren). En dan als voorbeeld natuurlijk de fakking kip die Joshua niet kon bedenken als dier op een kinderboerderij. Hilariteit alom, behalve bij Renée, die hier misschien jaloers was op het nep-Mol gedrag van Joshua?

Offline MentalMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 1: Meeliften
« Reactie #59 Gepost op: 25-01-2021, 14:19:42 »
Zou het kunnen zijn dat de Tsjechische mensen in de lift een hint voor ons kunnen zijn? Dat het bv allemaal acteurs zouden zijn wat dan mogelijk verwijst naar Renee? Of journalisten naar Charlotte? Of schrijvers naar Splinter? Of redactrices naar Marije?
Bv. zijn allemaal:
acteurs = herci of herec
actrices = herečka
kunstenaar = umělci
schrijvers = spisovatelka
auteur = autora
presentatoren = moderátor
journalisten = novinář
redactrice = editor
Alleen google zoeken levert mij met het gezicht en met de Tsjechische woorden nog geen herkenbaar beeld op. Maar misschien heeft iemand familie in dit land en ziet die herkenbare mensen?