Auteur Topic: [Aflevering 5] - Tot drie tellen  (gelezen 21527 keer)

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #220 Gepost op: 3-02-2021, 00:42:06 »
(...) Verder lijkt het me onwaarschijnlijk dat de mol vier afleveringen lang niets gedaan heeft omdat hij/zij wist dat deze opdracht zou komen. Dan kan je immers geen molacties over de eerste vier afleveringen laten zien in aflevering 10. En het blijft toch televisie, dus dat gaan de makers nooit laten gebeuren. Hooguit zou het kunnen dat de mol in aflevering 10 gaat bekennen dat hij/zij het in aflevering 4 juist expres heel goed gedaan heeft met het oog op aflevering 5, om zo de verdenkingen van zich af te schudden. Dat zou kunnen kloppen met het feit dat bijvoorbeeld een Marije opeens heel erg haar best deed in aflevering 4 (foto-opdracht) en er niet noemenswaardig gemold leek te worden bij het vlot. Daar was de groep overigens ook erg sterk en dan kan een mol buiten spel komen te staan. Ik was er vorige week al een beetje bang voor dat we de mol juist moesten zoeken bij de kandidaten die het prima hadden gedaan. Maar dat gold maar voor één aflevering en kan je dan niets uit zo’n aflevering opmaken? Juist wel, als je weet waar je naar moet kijken. Soms geldt echt dat niets is wat het lijkt.

Hoe dan ook vind ik het mooi om te zien dat er op het forum na veel afleveringen waar toch een zekere ‘gezapigheid’ van afstraalt in de reacties (gewoon goede afleveringen, punt) nu opeens een heftig debat ontstaan is. Dat had ik zelf bepaald niet verwacht na het zien van de aflevering, maar dat zal al duidelijk zijn geweest uit mijn reactie hierboven. Zelf vond ik het al met al wel een gewoon goede aflevering, zij het geen excellente: ik had een twist rond de vrijstellingen wel leuker en verrassender gevonden,  zeker een twist zoals hier eerder op het forum voorgesteld: iedereen kreeg te horen dat hij/zij de winnaar van de veiling was, maar alleen de hoogste bieder kreeg de echte voorkennis, de rest was vals... dat had toch een nog veel geweldiger spel opgeleverd.

Dat alleen degene met de slechtste testuitslag naar huis gegaan was als diegene bij het groepje zonder vrijstelling gezeten had, was misschien beter geweest, maar dan hadden wij weer kritiek gehad op een afvallerloze aflevering en een groepsvrijstelling is altijd nog veel heftiger dan een vrijstelling voor de helft van de groep. Dit keer zou het dan wel op een groepsvrijstelling uitgekomen zijn, tenzij Joshua de test wel degelijk het slechts zou hebben gemaakt, al zouden we dat dan wel geweten hebben. Ik hoop op een afvallerloze aflevering door een kandidaat die terugkomt. Misschien Joshua wel, maar het kan ook heel goed een van de andere kandidaten zijn, later in het spel.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #221 Gepost op: 3-02-2021, 10:39:51 »
De exit van Ron in 2018 vond ik ook oneerlijk, maar die had tenminste nog een kans om terug te komen en de makers waren er vanuit gegaan dat dat ook zou gebeuren. Dat maakte die exit toch een stuk makkelijker te verteren.

Overigens had ik toen wel iedereen die de opdracht niet had gehaald afgeschreven als mol, omdat je als mol het risico loopt dat jij en je partner als enige de test moeten maken en je partner dus automatisch afvalt. Hoewel ik Jan verder een goede mol vond, vind ik dat nog steeds heel erg jammer.

Sowieso denk ik dat veel van de kritiek nu misschien wat heftiger is dan bij eerdere veilingopdrachten en oneerlijke executies, omdat dit ineens een combinatie was van die twee dingen. Als je dan al geen fan van beide bent, zoals vrij veel mensen hier, maakt die combinatie het vrij makkelijk de slechtste opdracht ooit.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #222 Gepost op: 3-02-2021, 13:50:21 »
Sowieso denk ik dat veel van de kritiek nu misschien wat heftiger is dan bij eerdere veilingopdrachten en oneerlijke executies, omdat dit ineens een combinatie was van die twee dingen. Als je dan al geen fan van beide bent, zoals vrij veel mensen hier, maakt die combinatie het vrij makkelijk de slechtste opdracht ooit.
Dat is wel een terecht punt, vind ik. Want veilingopdrachten en oneerlijke executies komen nu eenmaal allebei vaker voor in Wie is de Mol. Misschien is het inderdaad juist de combinatie van beide zaken die hier toch wel een vernieuwend spelelement vormt. Een spelelement dat misschien een beetje te ver door lijkt te schieten.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #223 Gepost op: 3-02-2021, 14:18:42 »
Ik probeer me wat in te lezen. Maar over eerlijk of niet eerlijk spreek ik me liever niet uit. Wel over het feit dat er zomaar 5000 euro of welk bedrag dan ook uit de pot kan zonder dat de mol iets gedaan heeft. Als er nu een opdracht zou zijn alles of niets en daar slaagt de mol in die te doen mislukken zodat er 5000 uitgaat dan zeg ik top. Nu is het enige wat ik me opkomt... ZWAK

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #224 Gepost op: 3-02-2021, 14:46:24 »
Er hoeft maar 1 kandidaat -uitdrukkelijk niet de mol- het hoogst te bieden, (degene die het minst overtuigd is over de mol, bang is eruit te moeten, veel heeft verdiend etc.). De Mol zal onder het bod blijven, geld uit de pot -voor 100% verantwoordelijkheid van egoïstische kandidaat- is toch al 'gelukt'.

Dit scenario van kandidaten met hetzelfde bod had widm-prod. waarschijnlijk ook niet bedacht, maar zal zeker niet een met de mol vooraf besproken scenario zijn geweest. De opportunistische en actieve mol zal als 3e met de 5.000 zijn meegegaan, de berekenende mol zal denken: 'Mooi, ik ga biertje drinken...'

Veel ingewikkelder dan dit is het echt niet.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #225 Gepost op: 3-02-2021, 15:27:16 »
Veel ingewikkelder dan dit is het echt niet.
Geen idee. Als ik zelf de mol was geweest had ik namelijk wel gewoon ook 5.000 geboden... Het hangt er helemaal vanaf hoe de mol in het spel staat en dat spel speelt.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #226 Gepost op: 3-02-2021, 15:33:56 »
Geen idee. Als ik zelf de mol was geweest had ik namelijk wel gewoon ook 5.000 geboden... Het hangt er helemaal vanaf hoe de mol in het spel staat en dat spel speelt.

Maar stel dat Renee de mol is en er zijn al 3 kandidaten met € 5000, zou je dan alsnog €5000 bieden of zou je zeggen. Het is mooi zo. Dat laatste lijkt me dan waarschijnlijker.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #227 Gepost op: 3-02-2021, 15:38:57 »
Ik zou het zo niet weten. Ik zie meerdere mogelijkheden. Er net iets boven gaan zitten (5100 bijvoorbeeld) en je eigen team mogen kiezen (zo zou je van iemand af kunnen komen die te dicht op je huid zit) of je zou ook de echte held kunnen uithangen door helemaal niks te bieden. Maar het bedrag dat Renee had geboden vind ik in ieder geval een 'net-niet' bedrag.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #228 Gepost op: 3-02-2021, 15:42:13 »
Maar stel dat Renee de mol is en er zijn al 3 kandidaten met € 5000, zou je dan alsnog €5000 bieden of zou je zeggen. Het is mooi zo. Dat laatste lijkt me dan waarschijnlijker.

Klopt en als het Splinter is, zou het heel erg out of character zijn om hoog te bieden. Dus als hij de mol is, zal hij vast ook bij €5000 denken dat dat wel prima is en zelf laag bieden. Dus al met al schieten we dus geen steek met deze opdracht op.

Ik heb niets tegen veilingopdrachten, maar ze hebben de neiging de balans tussen opdrachten te verstoren. Hier gebeurt dat ook, omdat de hele pot op het spel staat en uiteindelijk het verloren bedrag een stuk hoger was dan wat er in elke individuele opdracht te verdienen was (al is het maar een factor 2.5, dus op zich valt het met de balans deze keer wel mee). Ik heb ook niets tegen oneerlijke executies, zeker als een reden achter zit die vanuit het spel logisch is. Dat was deze keer wel zo, dus ik vond de aflevering wel prima. Af en toe heb je iets nodig om het spel weer een beetje door elkaar te schudden en dan zijn deze afleveringen wel lekker (al denk ik dat we er qua zoektocht naar de mol niet zo veel verder mee gekomen zijn).

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #229 Gepost op: 3-02-2021, 16:31:18 »
Even hardop gedacht: Was het genoeg geweest om dezelfde regel als in seizoen 7 aan te houden? Dus dat niet het hoogste, maar het op één-na-hoogste bod wint? Hoewel dit een 'simpele' aanpassing is, zou het volgens mij al genoeg gelaagdheid toevoegen en ook het verloren bedrag direct reduceren. Welk bedrag je biedt wordt dan interessanter, omdat je moet gaan nadenken wat anderen zouden doen. (En als je van de rationele speltheorie uitgaat zou je uiteindelijk op een bod van 0 euro uitkomen ;D)
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #230 Gepost op: 3-02-2021, 18:07:12 »
Misschien had het geholpen. Alleen zou het nu niks hebben uitgemaakt, aangezien het een-na-hoogste bedrag immers ook 5000 Euro was!
Ich bin ein Bärliner!

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #231 Gepost op: 3-02-2021, 18:26:19 »
Ik denk wel dat het geholpen zou hebben. Nu was het op één na hoogste bod immers "slechts" 1000 euro. 

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #232 Gepost op: 3-02-2021, 18:48:02 »
(En als je van de rationele speltheorie uitgaat zou je uiteindelijk op een bod van 0 euro uitkomen ;D)
En in deze opdracht zou je uit moeten komen op zes deelnemers die de hele pot bieden.   ;D
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #233 Gepost op: 3-02-2021, 18:55:45 »
Even hardop gedacht: Was het genoeg geweest om dezelfde regel als in seizoen 7 aan te houden? Dus dat niet het hoogste, maar het op één-na-hoogste bod wint? Hoewel dit een 'simpele' aanpassing is, zou het volgens mij al genoeg gelaagdheid toevoegen en ook het verloren bedrag direct reduceren. Welk bedrag je biedt wordt dan interessanter, omdat je moet gaan nadenken wat anderen zouden doen. (En als je van de rationele speltheorie uitgaat zou je uiteindelijk op een bod van 0 euro uitkomen ;D)

Dat had wel geholpen denk ik. Er zijn veel varianten mogelijk: penningmeester die deel van de pot opzij zet (zoals in Oregon). Over elkaar heen bieden met een limiet. Overleg mogelijk maken. Het bod dat net boven het gemiddelde zit wint, etc.

Mijn persoonlijke favoriet van de dag: de penningmeester verdeelt de pot over de andere personen maar zegt niet hoe hij het verdeeld heeft. Elke kandidaat kan maar tot dat bedrag als maximum bieden (maar ze weten dus niet wat het maximum is). Op die manier is de maximale schade als de penningmeester alles eerlijk verdeeld 1/5 van de pot. Doe er nog wat overlegrondes in om de spanning op te bouwen en je bent klaar.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 19:01:50 door Leendert »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #234 Gepost op: 3-02-2021, 19:12:42 »
Ik denk wel dat het geholpen zou hebben. Nu was het op één na hoogste bod immers "slechts" 1000 euro. 
Daarover valt te twisten. Het tweede bod (oftewel in mijn ogen het eennahoogste bod was ook 5000)
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #235 Gepost op: 3-02-2021, 19:42:34 »
Daarover valt te twisten. Het tweede bod (oftewel in mijn ogen het eennahoogste bod was ook 5000)
Tweede en een-na-hoogste zijn twee verschillende dingen. Tweede geeft een volgorde aan. Een-na-hoogste zegt iets over de hoogte. Als er een een-na-hoogste is dan moet er ook een hogere zijn. In de wiskunde maken we ook verschil tussen kleiner dan en kleiner of gelijk aan.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2021, 19:44:11 door MartinJ »

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #236 Gepost op: 3-02-2021, 20:40:04 »
Daarover valt te twisten. Het tweede bod (oftewel in mijn ogen het eennahoogste bod was ook 5000)
Ik denk dat er door iedereen lager geboden zou zijn als het een na hoogste bod het winnende bod zou zijn geweest. Dus de vergelijking met 3x5000 is niet zo relevant. Maar vermoedelijk had deze opdracht wel degelijk het doel om de pot te verlagen. Dat doel zou minder goed (of zelfs helemaal niet als bijna iedereen 0 euro geboden zou hebben) gehaald zijn door zo’n aanpassing van de opzet.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #237 Gepost op: 3-02-2021, 21:46:39 »
Ik denk dat er door iedereen lager geboden zou zijn als het een na hoogste bod het winnende bod zou zijn geweest. Dus de vergelijking met 3x5000 is niet zo relevant. Maar vermoedelijk had deze opdracht wel degelijk het doel om de pot te verlagen. Dat doel zou minder goed (of zelfs helemaal niet als bijna iedereen 0 euro geboden zou hebben) gehaald zijn door zo’n aanpassing van de opzet.

In beginsel eens, maar als ik de mol was en alleen het één na hoogste bod bekend werd gemaakt, zou ik de hele pot hebben geboden en dan glashard tegen iedereen liegen dat ik 500 euro had gezegd. Met wat nabespreking komt de rest er wel achter dat iemand liegt, maar ja, wie...

Onder de huidige opzet moet de mol zich nog een beetje gedeisd houden omdat het hoogste bod bekend gemaakt wordt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #238 Gepost op: 3-02-2021, 22:31:22 »
Ik denk dat er door iedereen lager geboden zou zijn als het een na hoogste bod het winnende bod zou zijn geweest. Dus de vergelijking met 3x5000 is niet zo relevant. Maar vermoedelijk had deze opdracht wel degelijk het doel om de pot te verlagen. Dat doel zou minder goed (of zelfs helemaal niet als bijna iedereen 0 euro geboden zou hebben) gehaald zijn door zo’n aanpassing van de opzet.
Die variant van het een-na-hoogste bod hebben we in aflevering 3 van seizoen 2016 gehad in de opdracht "de macht over de test". De winnaar mocht vijf vragen wegstrepen. Toen zat er €4150 in de pot en het winnend bod was ruim €2000 als ik het wel heb.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Tot drie tellen
« Reactie #239 Gepost op: 3-02-2021, 22:55:49 »
€2345 om precies te zijn  ;)