Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22602 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #200 Gepost op: 4-02-2021, 20:25:10 »
De mol bood zekerheid door overtuigend "Ik" te antwoorden op de vraag "Weet je al wie de mol is"

Nee, Rik vroeg "denk jij te weten wie de Mol is?". Dat is toch net wat anders.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #201 Gepost op: 4-02-2021, 20:28:56 »
Nee, Rik vroeg "denk jij te weten wie de Mol is?". Dat is toch net wat anders.

Klopt, ik herinnerde me de vraagstelling anders, maar "Ik" als antwoord op "denk jij te weten wie de Mol is?" biedt precies zoveel zekerheid. ::vergroot::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #202 Gepost op: 4-02-2021, 20:32:12 »
Het scheelt inderdaad niet veel en het kan zeker een mooie hint zijn.

Maar dat Charlotte vervolgens bij de test zegt nog helemaal niet echt een Mol in het vizier te hebben... Er is duidelijk iets vreemds aan de hand. Te duidelijk volgens mij. Charlotte wordt een beetje naar voren geschoven als de bliksemafleider voor de echte Mol heb ik het idee.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #203 Gepost op: 4-02-2021, 20:41:17 »
Er is duidelijk iets vreemds aan de hand. Te duidelijk volgens mij. Charlotte wordt een beetje naar voren geschoven als de bliksemafleider voor de echte Mol heb ik het idee.
Ja, dat zit me ook dwars aan Charlotte. Het ligt er in de productie allemaal nogal dik bovenop, maar aan de andere kant is het is ook geen typisch nepmollen wat uitvergroot wordt. Splinter wordt wat dat betreft meer in de luwte gehouden door de productie, zoals ze bij de Mol nogal eens doen op een of twee uitzonderingen na.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #204 Gepost op: 4-02-2021, 20:44:58 »
Het scheelt inderdaad niet veel en het kan zeker een mooie hint zijn.

Maar dat Charlotte vervolgens bij de test zegt nog helemaal niet echt een Mol in het vizier te hebben... Er is duidelijk iets vreemds aan de hand. Te duidelijk volgens mij. Charlotte wordt een beetje naar voren geschoven als de bliksemafleider voor de echte Mol heb ik het idee.

Ik zat helemaal niet in haar tunnel en als ze het is, dan zijn er veel acties die ik lastig uit te leggen vind (maar dat zien we wel vaker de laatste jaren). Maar ik ben om: Deze hint is erg mooi, simpel uit te leggen en past helemaal in het straatje van grote hints uit vroegere seizoenen, dat ik me gewoon niet kan voorstellen dat ze zo'n kans hebben laten liggen en dat dit allemaal niet met voorbedachte rade zo is opgezet.

En dat ze vervolgens bij de test zegt het niet te weten, doet mij haar juist meer verdenken. Ze moest met volle overtuiging "Já" zeggen, om vervolgens weer in de rol van twijfelende kandidaat te stappen.

Offline Mit

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #205 Gepost op: 4-02-2021, 22:23:47 »
Dat ze 'ja' zegt tegen Rik en vervolgens 3 namen bij de test noemt zit mij ook dwars..

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #206 Gepost op: 4-02-2021, 23:46:07 »
Het scheelt inderdaad niet veel en het kan zeker een mooie hint zijn.

Maar dat Charlotte vervolgens bij de test zegt nog helemaal niet echt een Mol in het vizier te hebben... Er is duidelijk iets vreemds aan de hand. Te duidelijk volgens mij. Charlotte wordt een beetje naar voren geschoven als de bliksemafleider voor de echte Mol heb ik het idee.
Dat heb ik ook. Het past te makkelijk allemaal.

De testbiechten van deze afl. voelen sowieso nogal geregisseerd aan  :-\\

Rocky beantwoordt Riks vraag ook met ja, maar bij de test daarna zegt ze dat ze nu toch echt een keuze moet gaan maken(?) 

Renée wil niet te veel geld bieden omdat ze de mol al in het vizier heeft ...maar bij de test spreidt ze doodleuk op 3 namen.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #207 Gepost op: 5-02-2021, 00:00:30 »
Dat ze 'ja' zegt tegen Rik en vervolgens 3 namen bij de test noemt zit mij ook dwars..

Ik verdenk Charlotte wel, maar hier til ik niet zo zwaar aan. Stel: je twijfelt tussen drie mensen, je zit tegenover Rik en Rik vraagt je of je denkt te weten wie de mol is, wat antwoord je dan? Alles aan die situatie is raar en je vraagt je vooral af waar het gesprek heen gaat. Er zijn zat mensen die dan gewoon ‘ja’ antwoorden om zelfvertrouwen uit te stralen, ook al hebben ze in werkelijkheid geen idee.

In amateuredities zag ik dat de meeste mensen toch erg Hollands blijven en er een flink voorbehoud in gooien (‘denk ik’, ‘ik heb wel een vermoeden’). Ik denk dat vrijwel niemand ‘nee’ antwoordt.

Het kan een hint zijn. Maar of het er een was weten we pas in aflevering 10 (of eerder als Charlotte eerder afvalt).

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #208 Gepost op: 5-02-2021, 00:24:35 »
Zou het hoe dan ook zwak vinden als de mol laag biedt. De mol wil geld uit de pot dus wil mingeld op zijn conto hebben staan.
Grappig, want ik heb precies het tegenovergestelde. Natuurlijk wil de mol geld uit te pot halen, maar de mol mag er ook wel voor werken in plaats van in een blinde veiling even de halve pot leegtrekken imo ;). Dat is meer een verdienste van de opdracht dan van het goede molwerk van de mol.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #209 Gepost op: 5-02-2021, 00:28:47 »
En dat ze vervolgens bij de test zegt het niet te weten, doet mij haar juist meer verdenken. Ze moest met volle overtuiging "Já" zeggen, om vervolgens weer in de rol van twijfelende kandidaat te stappen.
Dat is inderdaad behoorlijk tegenstrijdig. Wat ook een veeg teken is dat wij als kijker bij de test te zien krijgen dat Charlotte Joshua, Splinter en Marije verdenkt. Als Mol moet je nog alle opties open houden om uiteindelijk op de andere 2 finalisten te zitten.
edit Ik bedenk me nu dat dit een andere reden is waarom de Mol graag bij de winnende groep wil zitten. Dan kan hij op de verkeerde "mol" zitten zonder dat makers problemen krijgen om een sluitend verdenkingen verhaal te presenteren waaruit niet op valt te maken wie de Mol is.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2021, 00:32:36 door MartinJ »

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #210 Gepost op: 5-02-2021, 08:08:06 »
Deze opdracht maakt voor mij wat duidelijk (Marije is niet de mol door als eerste 5000 Euro te bieden), maar maakt zeker nog veel meer onduidelijk.
Wat mij betreft zijn er een aantal verdachte actie:
- Renee mag als laatste, wat een fijne molpositie kan zijn, want je kunt als laatste bieden. Als er al drie keer hoog geboden is, kun je als mol lager bieden, want het geld gaat toch uit de pot en je wordt minder verdacht (Renee wordt best verdacht. Ook wordt door haar het bedrag gebracht naar 2100 Euro (weer die 21).
- Rocky biedt als laatste de 5000 Euro, wat als onverdachte mol natuurlijk heel erg goed te doen is, maar ik zie in haar verhaal bij Rik en de lengte van haar gesprek eigenlijk niets verdacht.
- Charlotte, kan als mol gelijk naar binnen zijn gehaald toen er 5000 Euro geboden werd. Als mol kan ze hier dan gelijk bij aansluiten. Wat opvalt, is dat Charlottes gesprek bij Rik lang duurt, heel erg lang, verdacht lang zelfs. Heeft ze als mol hier meeredere biedingen neergelegd, waarbij na alle biedingen het beste bod is uitgekozen (immers toen ook Rocky voor 5000 Euro koos, was het gemakkelijker om 3 kandidaten hetzelfde te laten zeggen),
Wat me echter tegenstaat bij Charlotte is dat ze al zo vroeg in het spel zo verdacht wordt neergezet. Nu is het wel zo dat dat vorig jaar bij Rob ook wel was, maar zijn molactie met het parkeren was niet zo in your face als wat we van Charlotte gezien hebben.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #211 Gepost op: 5-02-2021, 09:21:13 »
Ik ben het in grote mate met je eens dat de mol moet mollen. Zelf mollen, met voorkennis. Maar de mol moet ondertussen zo weinig mogelijk opvallen. Stel: Splinter is de mol, dan kon hij vorige week ook gewoon alle kokers in het water gooien. Helemaal verraden, maar hey, geen geld in de pot. Gevolg is: geen leuke tv en kandidaten die je buitenspel gaan zetten.
Dus wel saboteren, soms weinig geld in de pot steken, en zo lang mogelijk niet verdacht worden.
Natuurlijk ook niet veel geld in de pot brengen onder het mom dat het er toch weer wordt uitgespeeld, of veel geld verdienen om toch maar niet verdacht te worden.

Akkoord, maar de mol mag toch wel iets doen. En dit seizoen wordt er zoveel geld verdiend dat hij ten minste de ballen mag hebben om hoog te bieden. Hoog bieden is zelfs niet eens mols, want er valt een vrijstelling te verdienen. Ik zie geen enkele nuttige reden waarom de mol uberhaupt laag zou bieden hier.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #212 Gepost op: 5-02-2021, 10:42:08 »
Mee eens. En de mol blijft ook onverdacht, want je zit met twee medekandidaten, dus het valt niet op.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #213 Gepost op: 5-02-2021, 10:58:35 »
Akkoord, maar de mol mag toch wel iets doen. En dit seizoen wordt er zoveel geld verdiend dat hij ten minste de ballen mag hebben om hoog te bieden. Hoog bieden is zelfs niet eens mols, want er valt een vrijstelling te verdienen. Ik zie geen enkele nuttige reden waarom de mol uberhaupt laag zou bieden hier.
Maar wat is dat het nut van het spel als het er op deze manier uitgehaald wordt? Een mol met ballen die meebiedt maar dat geld gaat er pas uit als daadwerkelijk iets bereikt wordt  waar de mol zich voor moet bewijzen.
Nu kan de mol niks doen en laag bieden of hoog bieden om bij de winnaars te zijn daar zijn uiterste best doen om eerste te zijn en dan weer vergeten af te drukken ... BORING!
Ik vind dergelijke biedingen gewoon not done op deze manier maar dat is enkel mijn opinie. Er moet voor mij iets bijkomen waar de mol een risico moet pakken om het geld er daadwerkelijk uit te spelen

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #214 Gepost op: 5-02-2021, 11:08:27 »
Het zou eerlijker zijn als de mol bij de hoogstbiedende winnaars zou zitten, dan houd je drie over die een test moeten doen. Als de mol - wat ik denk - tussen de drie overblijvers zit, krijg je een test tussen TWEE personen! 50% kans dat je eruit vliegt. Dat is nog nooit vertoond bij Wie is de mol.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #215 Gepost op: 5-02-2021, 11:10:47 »
Akkoord, maar de mol mag toch wel iets doen. En dit seizoen wordt er zoveel geld verdiend dat hij ten minste de ballen mag hebben om hoog te bieden. Hoog bieden is zelfs niet eens mols, want er valt een vrijstelling te verdienen. Ik zie geen enkele nuttige reden waarom de mol uberhaupt laag zou bieden hier.
Het kan beide, ik durf niet uit te sluiten dat de mol in het laag biedende team zit. Degene die het verknoeide voor hen was Joshua, en hij is het niet.
Als Charlotte de mol is en per se in het winnende team wil zitten is het begrijpelijk dat ze hetzelfde bod uitbrengt als Marije. Marije zou haar niet kiezen, ze is haar verdachte. Ik denk dat Splinter en Rocky de grootste kans hadden om hier gekozen te worden. Onmols van Rocky om mee hoog te bieden.
Het zou eerlijker zijn als de mol bij de hoogstbiedende winnaars zou zitten, dan houd je drie over die een test moeten doen. Als de mol - wat ik denk - tussen de drie overblijvers zit, krijg je een test tussen TWEE personen! 50% kans dat je eruit vliegt. Dat is nog nooit vertoond bij Wie is de mol.
In de jubileumeditie anders wel, er vielen 2 van de 3 kandidaten af. Ron en Patrick.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #216 Gepost op: 5-02-2021, 11:16:14 »
Het zou eerlijker zijn als de mol bij de hoogstbiedende winnaars zou zitten, dan houd je drie over die een test moeten doen. Als de mol - wat ik denk - tussen de drie overblijvers zit, krijg je een test tussen TWEE personen! 50% kans dat je eruit vliegt. Dat is nog nooit vertoond bij Wie is de mol.

Eh... en vorig jaar dan? Een test met 4 personen waarvan 1 mol en van de 3 kandidaten moesten er twee afvallen. Dus maar 33% kans om door te gaan.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #217 Gepost op: 5-02-2021, 11:33:53 »
Er was in de jubileumversie in de aflevering ervoor niemand afgevallen, dus valt er door de dubbele executie per aflevering 1 kandidaat af. Dat kandidaten afvallen hoort bij het spel, dat gebeurt. Dat het nu Joshua is jammer, hij was voor mij de mooiste mol geweest (ik verdacht hem niet, maar hoopte stiekem wel), de mol stond bij Joshua in de schaduw.

Bij voetbal in de eredivisie wordt je kampioen door de meeste punten in 34 wedstrijden te halen, niet door de mooiste doelpunten, het meest fantastische voetbal of anderszins. De kampioen wint vaak door geluk met de scheidsrechter of dubieuze beslissingen van de VAR.

Joshua was meer bezig met de spelletjes, dan met het spel. Daarom is het logisch dat hij zou afvallen, tenzij hij de Mol was.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2021, 13:46:19 door Jezet »
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #218 Gepost op: 5-02-2021, 13:40:02 »
Toch denk ik dat het voor de verdenking van de groep het nauwelijks een verschil had gemaakt als Charlotte 6.000 euro had geboden (en in mindere mate geldt dat eigenlijk ook voor Renee en Splinter). Enerzijds zouden mensen je wel meer gaan denken, maar iedereen denkt toch een stap door en denkt ‘dat zou een mol nooit doen’. Dat is dan toch een goede gelegenheid om 1.000 extra euro (of meer) uit de pot te spelen. Als je een mol met lef bent dan zou je hier gewoon moeten toeslaan. Wie de mol ook is, hij speelt dit jaar erg voorzichtig.

Offline Blinker

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #219 Gepost op: 5-02-2021, 13:55:42 »
Renee bood 1000 euro
Joshua bood  500 euro
Splinter bood 600 euro

600 euro is wel een vreemd bedrag of niet dan?

Ooh wacht .... totaal 2100 euro opgeteld, weer die 21  ::vergroot::