Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden  (gelezen 22603 keer)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #220 Gepost op: 5-02-2021, 14:04:33 »
Renee bood 1000 euro
Joshua bood  500 euro
Splinter bood 600 euro

600 euro is wel een vreemd bedrag of niet dan?

Ooh wacht .... totaal 2100 euro opgeteld, weer die 21  ::vergroot::

Denken we serieus dat ze in aflevering 10 zeggen: “je had na aflevering 5 al kunnen weten dat Splinter de mol van seizoen 21 is, omdat als je Splinters bod bij het bod van 2 andere kandidaten optelt je op 2.100?” Dan denkt de kijker toch ook: waarom moesten we het optellen bij de tamelijk willekeurige bedragen van andere kandidaten? En waarom was het dan Splinter en niet Renee? Het was misschien nog wel gekund als Splinter zelf 2.100 euro had geboden. Zelfs al is Splinter (of Renee) de mol, dan geloof ik niet dat dit een hint is.

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #221 Gepost op: 5-02-2021, 14:14:51 »
Renee bood 1000 euro
Joshua bood  500 euro
Splinter bood 600 euro

600 euro is wel een vreemd bedrag of niet dan?

Ooh wacht .... totaal 2100 euro opgeteld, weer die 21  ::vergroot::

Hoe kan het bedrag van Splinter opvallend zijn als Renee haar € 1000 daarna geboden heeft? Of heeft Splinter vooruitziende krachten waardoor hij wist dat Renee € 1000 zou bieden?
Het zou dus eerder apart van Renee zijn dan en niet van Splinter.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #222 Gepost op: 5-02-2021, 14:35:09 »
Hoezo, de mol wordt toch gewoon geïnformeerd. Shots hoeven niet tegelijk gemaakt te zijn, dat wordt ook bij anderen als argument gebruikt waarom ze het wel zouden zijn..

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #223 Gepost op: 5-02-2021, 15:16:01 »
Hoe kan het bedrag van Splinter opvallend zijn als Renee haar € 1000 daarna geboden heeft?

Een logisch bedrag zou zijn 250, 500, 1000, 2000 enz. en daarbij is 600 dus opvallend. Wat mij betreft trouwens alleen omdat er duidelijk over nagedacht is, namelijk net iets hoger dan een logische 500. Marije zei achteraf ook dat ze beter 5005 had kunnen bieden, maar uiteindelijk bleek dat niet uit te maken behalve dan dat ze nu haar teamgenoten niet kon kiezen.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #224 Gepost op: 5-02-2021, 16:15:11 »
Hoezo, de mol wordt toch gewoon geïnformeerd. Shots hoeven niet tegelijk gemaakt te zijn, dat wordt ook bij anderen als argument gebruikt waarom ze het wel zouden zijn..
Renée kwam als laatste, dat is aangetoond. Dus als dit een hint zou zijn (wat ik niet denk), dan is Renée geïnformeerd zijn over het feit dat ze nog 1.000 moet bieden om aan 2.100 te komen.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #225 Gepost op: 6-02-2021, 00:00:19 »
Renee bood 1000 euro
Joshua bood  500 euro
Splinter bood 600 euro

600 euro is wel een vreemd bedrag of niet dan?

Ooh wacht .... totaal 2100 euro opgeteld, weer die 21  ::vergroot::

Splinter ging er waarschijnlijk van uit dat er wel €500 geboden zou worden. Hij is daar met €100 over heen gegaan. Dacht dan de andere 2 kandidaten te mogen uitkiezen. Ik vind het geen vreemd bod van Splinter, er van uitgaande dat hij niet de Mol is.
Dat de bedragen van de Pipo's uiteindelijk op €2100 uitkomen lijkt mij toeval. Ik zou er geen waarde aan hechten.

De Mol wil, naar mijn idee bij de hoogste bieders zitten. Immers er is altijd een mogelijkheid om te vertragen. Bv de treinkaartjes laat vinden, de code van de klokken niet raden. De geldklok laten doorlopen.
Als Charlotte de Mol is had zij pech om samen met Rocky en Marije in een team te zitten. Marije zit (vol?) op Charlotte en Rocky is een fanatieke kandidaat.
Er is niets aan te doen dat Rocky de code van de klokken door heeft en dat Marije de postzak binnenhaalt. Voor hetzelfde geval lukt dat niet en dan heeft dit team geen toegang tot de vrijstellingen en de geldklok. Het enige wat overbleef voor Charlotte was om zolang mogelijk de geldklok te negeren.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #226 Gepost op: 6-02-2021, 00:07:48 »
Rocky die eerst vind dat ze de pot mag plunderen omdat ze die zo gespekt heeft.. en even later helemaal vertwijfeld zou zijn en het echt lastig zou vinden. Dat is acteren, een slechte goedkope scene. Eerst de zekerheid zelve en daarna zo vertwijfeld. Ik geloof er helemaal niks van. Ongeacht welk excuus er moet blijkbaar geld uit de pot.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #227 Gepost op: 16-02-2021, 21:58:58 »
Ik zag elders nog een grappige hint:
ZekerHeid bieden
Splinter biedt ZesHonderd 😁

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #228 Gepost op: 16-02-2021, 23:11:46 »
Haha prachtig  ::vergroot::

Offline Mindf-ck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #229 Gepost op: 17-02-2021, 01:13:56 »
Nog even iets heel opvallend uit de aflevering waarbij 5000€ werd geboden op de vrijstelling. Met behulp van wiskundige kansberekening valt mij 1 ding heel sterk op, nl:

In seizoen 16 werd een bod op voorkennis van 2345€ naar beneden afgerond op 2340€. Ervan uitgaande (net zo als bij vrijstellingen uit vorige seizoenen of bieden op voorkennis) dat er in stapjes van 10€ wordt geboden, dan is de kans 1 op 500 dat beide kandidaten ieder exact 5000€ bieden. Hoe kom ik aan 1 op 500 ? Als je het aantal mogelijke getallen tussen 0 en 5000€ biedt in stapjes van 10€ dan heb je dus 500 mogelijke getallen, te weten: 0, 10,20,30,40....etc...4980,4990,5000€

Maar als er 3 kandidaten tegelijkertijd exact hetzelfde bedrag noemen dan is die kans 1x 1/500 x 1/500 = 0,000004 kans, dat is dus maar 0,0004% en is nagenoeg nihil, bijna onmogelijk! De productie weet dit natuurlijk ook en heeft misschien hierop moeten inspelen.

Dus omdat de kans waarbij 3 kandidaten het gelijke bedrag van 5000€ hebben geboden zo verschrikkelijk klein is (0,0004) denk ik dat de productie heeft liggen te mollen na de eerste biedronde (misschien omdat het hoogst genoemde bedrag niet hoog genoeg was) en ze de hoogstbiedende kandidaten een voorstel te hebben gedaan, waarbij ze 5000€ moesten bieden met de zekerheid (zekerheid bieden) dat ze dan een vrijstelling hadden?

En laten we eerlijk zijn, kijkende naar alle vorige 21 seizoenen is er nooit hoger als 3000€ max 3200€ of zo geboden op een vrijstelling. Dus ook uit dit oogpunt, is 5000€ een vreemd en absurd hoog bedrag.

En als de mol hier voorkennis van heeft, dus dat er sowieso een hoog bedrag uit de pot zou gaan, zou de mol dus zelf niet eens hoog hoeven te bieden, om juist niet verdacht te zijn, waarbij Renee of Splinter dus expres laag hebben geboden en dus de mol kunnen zijn.

Als kijker hebben we geen vat op wat de productie achter de schermen doet, maar als het inderdaad blijkt dat op zulke wijze de pot 5000€ armer is geworden, dan vind ik dat een kwalijke zaak! Als dit soort bedragen normaal worden, moeten we het de volgende keer dus ook maar normaal vinden als iemand 6000€ of zo voor een vrijstelling gaat bieden? Dat zou het programma niet ten goede komen.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 03:53:35 door Spearhead »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #230 Gepost op: 17-02-2021, 03:25:58 »
Maar als er 3 kandidaten tegelijkertijd exact hetzelfde bedrag noemen dan is die kans 1x 1/100 x 1/100 = 1/10000 kans, dat is dus maar 0,01% en is nagenoeg onmogelijk!

Andersom gesteld, de kans dat 3 kandidaten niet allemaal hetzelfde bedrag noemen is 99,99%. De productie weet dit natuurlijk ook en heeft hierop moeten inspelen.

Volgens mij is dit niet zo. De stapjes zijn niet evenwijdig verdeeld, het is geen platte lijn maar meer curve. Immers de kans dat iemand 50 euro biedt is nagenoeg nihil, de kans dat iemand de hele pot biedt eveneens. Er zal een range in biedingen zijn met de hoogste kans dat dit bod ook daadwerkelijk gedaan wordt, ergens voor het midden. Dat maakt de kans dat iemand 5000 euro biedt aanzienlijk groter dan 1:1000

Daarnaast heeft elke kandidaat (omdat ze van elkaar het bod niet weten tot het voorbij is) dezelfde kans op het bieden van een specifiek bedrag - hier 5000 euro - steeds weer. Stel theoretisch dat er 35% kans zou zijn dat een kandidaat exact 5000 euro biedt, is die kans dus bij elke kandidaat exact hetzelfde.

Kijk je gedragsmatig, denk ik dat bieden op de helft van de pot, afgerond op 5000 euro, een hoge kans heeft. Als je het spel wint, voelt het niet goed om meer dan de helft van je eigen prijzengeld af te halen. Meer dan de helft is ook moeilijk te verkopen aan de groep. Tegelijkertijd als je de vrijstelling erg graag wil winnen en daar best een groot bedrag voor over hebt, wil je niet degene zijn die nipt te weinig biedt. Je komt dan snel uit op bieden met de helft van de pot. Dat lijkt ook zo gebeurd te zijn (in elk geval bij 2 kandidaten) getuige het feit dat ze een rond bedrag hebben geboden, niet eens 100 euro meer of minder.

« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 19:19:39 door cinner »

Offline Mindf-ck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #231 Gepost op: 17-02-2021, 04:17:10 »
Ik heb met nieuwe informatie, mijn bericht en berekening aangepast omdat er geboden wordtin een veelvoud van 10€

Ik ben met je eens dat je de range kan spreiden, maar dan zou deze moeten liggen tussen het laagst genoemde bedrag (500€ dacht ik) en het hoogst genoemde bedrag van 5000€. Dat ieder exact hetzelfde bedrag noemen blijft bijzonder klein. Immers je telt dan de mogelijke tientallen tussen 500 en 5000 en dat zijn 450 verschillende getallen. De kans blijft statistisch klein, nl 1/450 x1/450  = 0,0000049 of 0,00049 %.
Maar ik ben het wel met je eens dat gevoelsmatig de kans op 5000€ groter is dan berekend, maar die kans is echt geen 35% zoals U stelt. Maar als we voor de aardigheid uw theorie aannemen dat de kans op 5000€ noemen per deelnemer 35% zou zijn, dan is de kans dat ze alledrie exact hetzelfde bedrag noemen 0,35 x35%= 12,25 %. Dus 87,75% kans dat dit dus niet gebeurt. Ik denk niet dat de productie dit risico gaat nemen.
Kortom, ik denk nog steeds dat de productie heeft moeten bijsturen om alledrie tot hetzelfde bod van 5000€ te komen om door te kunnen. We zien het hopelijk wel bij de laatste aflevering of de productie in dit proces wel of geen rol heeft gespeeld.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 05:08:41 door Spearhead »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #232 Gepost op: 17-02-2021, 09:01:51 »
Mensen zijn geen robots die een random getal tussen de 0 en de 10.000 kiezen. Sommige bedragen daar tussen komen vaker voor dan 1 op 1000. Als je 1000 mensen in die situatie zou plaatsen, zou ik verwachten dat bedragen als 0 euro, 1.000 euro, 5.000 euro en de hele pot vaker voorkomen. Een enkeling zal inderdaad zo slim zijn om net ietsje extra te bieden dan een rond bedrag om de rest net te slim af te zijn. Zoals ik al eerder zei: de kans dat twee of drie kandidaten 5128 euro bieden is nagenoeg nul. De kans dat twee of drie kandidaten 5.000 bieden is 9.8% en 1.5% respectievelijk (als je uitgaat dat 10% dat bod doet). Dat lijkt laag, maar dat is eigenlijk helemaal niet zo heel laag. Er zijn vreemdere dingen gebeurd.

Voordat ik hier verder op in ga: alles wat volgt neemt aan dat de kans dat een willekeurige kandidaat een bod van 5000 euro doet ongeveer 10% is. Dat is een aanname, maar ik vind (zoals ik onder al uitleg) het geen gekke schatting.

Dank. Ik vind 1,5% helemaal niet zo'n heel kleine kans, al is het natuurlijk lager dan 9,8%. De kans is wel zo klein dat het wel erg opmerkelijk is (en dat is een indicatie dat de mol mogelijk zijn slag heeft geslagen), maar ook weer niet zo klein dat het niet toevallig kan voorkomen. (Fijn als statistiek een intuitie bevestigt.)

In de podcast zei Marije dat Rik haar heel lang aanstaarde, dat ze eerst geen bod wilde doen maar door Riks gedrag begon te twijfelen. De productie wilde natuurlijk hoge biedingen en zette de kandidaten een beetje onder druk door de setting om te bieden. Dat is nog een reden om aan te nemen dat de geboden bedragen niet heel rationeel tot stand gekomen zijn. Onder druk neem je sneller een rond getal.

Dat betekent overigens ook dat ik het niet vreemd vind dat Charlotte zelfvertrouwen veinst door te zeggen dat ze denkt te weten wie de mol is. Het betekent ook dat kandidaten waarschijnlijk best lang voor Rik waren en de mol misschien juist sneller klaar kon zijn dan de rest van de kandidaten (want de mol hoefde het kat en muis spel met Rik niet te spelen).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #233 Gepost op: 17-02-2021, 11:47:20 »
Voor wat het waard is. Toen deze opdracht begon was mijn verwachting dat de biedingen rond de €5000 zouden liggen. Ik zou zelf €5000 bieden maar natuurlijk geen rond getal. Dat twee kandidaten niet op het idee komen om i.p.v. €5000 een iets hoger bedrag te bieden verbaast mij zeer, maar soit. Bij drie kandidaten gaat het mij wel iets te ver. Daarom ben ik er vast van overtuigd dat één van die €5000 bieders de Mol is en het tot dan toe hoogste bod heeft gekopieerd.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #234 Gepost op: 17-02-2021, 12:35:22 »
Ook ik had verwacht dat er hoog geboden zou worden. Maar 3x precies € 5000 heb ik moeite mee. Wil je winnen dan biedt je geen rond bedrag. Dan zou het € 5010 of €5100 hebben moeten zijn. Ook de bedragen van Splinter, Renée en Joshua begreep ik niet. Wél dat van Splinter enigszins, alhoewel als je hoger wilt bieden dan de € 500 die hij kennelijk verwachtte dan zou €550 ook mooi zijn ipv €600.
Te verwachten is dat als er spontaan 2x €5000 is geboden, de Mol zich daarbij aansluit om nog in Molpositie te kunnen komen bij de opdracht. Proberen te vertragen, klokcodes niet raden, geldklok niet stilzetten enz.
Marije is weg, dus de Mol is of Rocky of Charlotte naar mijn idee en dat zijn juist diegenen die het minst verdacht worden in de Pool en Poll en App.


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #235 Gepost op: 17-02-2021, 19:39:50 »
Juist dat er drie keer de helft van de pot én een rond gedrag is geboden, doet mij vermoeden dat de mol niet per sé in deze groep zal zitten. Gedragsmatig is de helft van de pot een voor de hand liggend bedrag. Door de afweging kans op korte termijn winst (informatie plus vrijstelling) en reductie schuldgevoel/benadelen van de groep/lange termijn winst (de pot). Onder druk van het spel en de gesprekstechniek die Rik gebruikt zal hebben, zal minder snel gedacht worden aan een kleine afwijking om de kans op korte termijn winst te vergroten maar zal de keuze op een gemakkelijk voelend dus rond bedrag vallen.

Ik heb met nieuwe informatie, mijn bericht en berekening aangepast omdat er geboden wordtin een veelvoud van 10€

Ik ben met je eens dat je de range kan spreiden, maar dan zou deze moeten liggen tussen het laagst genoemde bedrag (500€ dacht ik) en het hoogst genoemde bedrag van 5000€. Dat ieder exact hetzelfde bedrag noemen blijft bijzonder klein. Immers je telt dan de mogelijke tientallen tussen 500 en 5000 en dat zijn 450 verschillende getallen. De kans blijft statistisch klein, nl 1/450 x1/450  = 0,0000049 of 0,00049 %.
Maar ik ben het wel met je eens dat gevoelsmatig de kans op 5000€ groter is dan berekend, maar die kans is echt geen 35% zoals U stelt. Maar als we voor de aardigheid uw theorie aannemen dat de kans op 5000€ noemen per deelnemer 35% zou zijn, dan is de kans dat ze alledrie exact hetzelfde bedrag noemen 0,35 x35%= 12,25 %. Dus 87,75% kans dat dit dus niet gebeurt. Ik denk niet dat de productie dit risico gaat nemen.
Kortom, ik denk nog steeds dat de productie heeft moeten bijsturen om alledrie tot hetzelfde bod van 5000€ te komen om door te kunnen. We zien het hopelijk wel bij de laatste aflevering of de productie in dit proces wel of geen rol heeft gespeeld.

De kans van 35% is geheel theoretisch. Mijn punt is dat de statistiek niet klopt.
- De kans op bieden van bedragen is niet gelijk aan elkaar, ook niet binnen een zekere range (je kan bovendien niet uitgaan van wat er daadwerkelijk geboden is).
- De kans dat 3 van de 6 kandidaten een specifiek bedrag bieden, is juist weer voor elke kandidaat gelijk. Bij elke kandidaat is er evenveel kans dat ze bedrag x zullen bieden.
- De kansberekening dat drie van de zes kandidaten exact hetzelfde bedrag bieden, is een andere berekening.

Daar komt de factor menselijk gedrag bovenop. Immers is het geen kale kansberekening zoals de kans op het gooien van hetzelfde aantal ogen op een dobbelsteen. het is bekend wat voor afwegingen veelvuldig voorkomen als het om winst en verlies gaat. Het bieden van de helft van de pot heeft - zeker onder de druk van het spel - een vrij grote kans. Een hoog bedrag met grote kans op winst tegenover het kleinst mogelijke schuldgevoel, meest geringe risico te zwaar afgerekend te worden door de groep en lange termijn winst in geval van winnen van het spel en de pot.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #236 Gepost op: 17-02-2021, 20:35:42 »
En laten we eerlijk zijn, kijkende naar alle vorige 21 seizoenen is er nooit hoger als 3000€ max 3200€ of zo geboden op een vrijstelling. Dus ook uit dit oogpunt, is 5000€ een vreemd en absurd hoog bedrag.
Daarom zeg ik al een tijdje dat je het saldo moet nemen. Rocky verdiend 400 bij bl ballerinas, 2000 abseilen en hier min 5000. Totaal - 2600.
Alles om maar niet verdacht te worden. Dit komt in de buurt van een normaal bedrag bij graai uit de pot opdrachten. Het thema vertrouwen wordt en passend uitgewerkt. Eerst vertrouwen wekken en daarna graaien.

Offline RamonV

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #237 Gepost op: 17-02-2021, 20:56:40 »
Daarom zeg ik al een tijdje dat je het saldo moet nemen. Rocky verdiend 400 bij bl ballerinas, 2000 abseilen en hier min 5000. Totaal - 2600.
Alles om maar niet verdacht te worden. Dit komt in de buurt van een normaal bedrag bij graai uit de pot opdrachten. Het thema vertrouwen wordt en passend uitgewerkt. Eerst vertrouwen wekken en daarna graaien.

En daarom voelen dit soort opdrachten een beetje als een zwaktebod van de mol voor mij. Het zou betekenen dat je elke opdracht daarvoor in principe dus gewoon zonder mol had kunnen spelen, immers krijgt deze de kans om de pot met een aanzienlijk bedrag daarna weer leeg te trekken. En ze wisten aardig wat geld te verdienen de opdrachten ervoor.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #238 Gepost op: 17-02-2021, 21:04:10 »
Marije had als kandidaat er 5000 voor over. Met Rocky +2000 -5000 is de schade normaler dan de 5000 van Marije.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Zekerheid bieden
« Reactie #239 Gepost op: 17-02-2021, 21:28:13 »
Daarom zeg ik al een tijdje dat je het saldo moet nemen. Rocky verdiend 400 bij bl ballerinas, 2000 abseilen en hier min 5000. Totaal - 2600.
Alles om maar niet verdacht te worden. Dit komt in de buurt van een normaal bedrag bij graai uit de pot opdrachten. Het thema vertrouwen wordt en passend uitgewerkt. Eerst vertrouwen wekken en daarna graaien.
Dit snap ik even niet. Als Rocky €0 zou hebben geboden dan was er nog steeds €5000 uit de pot gegaan. Immers, Marije had vóór haar al €5000 geboden. Als Rocky als eerste die €5000 had geboden dan had je nog enigszins een verhaal. Rocky heeft in mijn opinie netto €2400 verdiend.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 21:30:30 door MartinJ »