Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus  (gelezen 20391 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #40 Gepost op: 7-02-2021, 10:11:20 »
Ik denk dat bij deze opdracht de beste strategie voor de mol is om te zorgen dat er bij iedere halte iemand uitstapt. Buiten halte tien is er slechts één halte waar alleen geld gewonnen kan worden en niet verloren. Bij de halte waar Renée eerst uitstapt is er geld te winnen en te verliezen, bij de andere haltes is er slechts geld te verdienen/neutraal.
Ik denk er ook zo over, hoe meer kandidaten onderweg uitstappen, hoe minder er op het einde overblijven en hoe minder geld in de pot. Wel een heel leuke opdracht.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #41 Gepost op: 7-02-2021, 11:35:22 »
Ik denk er ook zo over, hoe meer kandidaten onderweg uitstappen, hoe minder er op het einde overblijven en hoe minder geld in de pot.

Dan is het bedenken van een volgorde voor de haltes dus verdacht. Daarmee zorg je er immers voor dat iedereen wil uitstappen.

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #42 Gepost op: 7-02-2021, 12:51:44 »
Maar daar zit dan een probleem. Hoe zouden de kandidaten moeten weten dat ze bij bepaalde haltes niet naar buiten mochten? Deze info stond toch niet op de andere borden. Alleen op het eerste bord stond dat er max. 1 kandidaat naar buiten mocht.
Er stond niet op bord 1 dat er bij elke halte ienand uit MOEST. De Mol weet dit en zal de mond houden tot iemand anders dat opmerkt. Dan kan De Mol er nog tegenin gaan.

En hoe kun je de 250 euro van halte 7 toeschrijven aan Marije? Volgens mij besliste de groep erover omdat iedereen al eens geweest was. Rocky vind ik sturend hier omdat zij aan de beurt zou zijn in het geval dat dezelfde volgorde werd aangehouden. Zij wilde niet namelijk....

Als Mol zou ik niet bij 7 willen uitstappen. Ik zou voor de controle er tot het eind bij willen blijven... voor mij is Marije geen Mol.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #43 Gepost op: 7-02-2021, 12:58:45 »
Als Mol zou ik niet bij 7 willen uitstappen. Ik zou voor de controle er tot het eind bij willen blijven... voor mij is Marije geen Mol.
Als mol zou ik zeker niet tot het eind blijven zitten, indien je de kans zou hebben gehad om eruit te blijven. Dan lever je immers 250 Euro op. Als je enigszins de kans hebt zou je als mol toch eerder buiten moeten blijven staan. Dan is die 250 Euro in ieder geval weg!
Ich bin ein Bärliner!

Offline KingLennart

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Runner-Up RSC 19
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #44 Gepost op: 7-02-2021, 13:07:23 »
Als mol zou ik zeker niet tot het eind blijven zitten, indien je de kans zou hebben gehad om eruit te blijven. Dan lever je immers 250 Euro op. Als je enigszins de kans hebt zou je als mol toch eerder buiten moeten blijven staan. Dan is die 250 Euro in ieder geval weg!
Dan zou ik eerder er voor kiezen om bij 8 uit te stappen en weer in te stappen. De informatie van borden 8 en 9 wordt niet openbaar namelijk. Als Mol had Splinter makkelijk weer in kunnen stappen. Het maakt niet uit of hij blijft staan of er tot het einde in zit. In beide gevallen levert dat 250 euro op. Echter: als hij was ingestapt ging er geld uit de pot en niemand die het merkte...

Ook Splinter valt voor mij af als Mol...

Offline Qicksel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #45 Gepost op: 7-02-2021, 13:25:12 »
Halte 1, 2, en 4 leveren geen geld op
Halte 3 is +€250 of niks
Halte 5 is +€250, -€500 (of niks als je hem negeert)
Halte 6 is -€100 als je terug instapt, blijven staan is niet relevant want je krijgt hetzelfde geld in halte 10
Halte 7 is -€250 als iemand uitstapt (want halte 10)
Halte 8 is -€100 als je terug instapt, blijven staan is niet relevant want je krijgt hetzelfde geld in halte 10
Halte 9 is -€250 (of niks, als je hem negeert)
Halte 10 is €250 pp

Het voordeel als mol valt dus te halen bij altijd iemand uit laten stappen en proberen "egoïstische" mensen bij haltes 3,5,6 en 8. Want dat levert mingeld op. Een Renee bij halte 5 of Splinter bij halte 8 zijn het minst voordelig voor de mol.
Daar zit je molactie denk ik. Je kan zelf prima de hele busrit niet uitstappen theoretisch, als je de juiste mensen bij nadelige haltes laat uitstappen. En je weet na de vorige opdracht dat je op een Marije, Charlotte of Rocky kan rekenen om voor zichzelf te gaan.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #46 Gepost op: 7-02-2021, 13:41:42 »
Dan is het bedenken van een volgorde voor de haltes dus verdacht. Daarmee zorg je er immers voor dat iedereen wil uitstappen.

Goed bedacht!
Dus verdacht van Renée dat ze het gesprek start met “Dus dan kan er één iemand niet twee keer uitstappen. De rest wel.”

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #47 Gepost op: 7-02-2021, 13:51:15 »
Ik denk dat de optie 'niet uitstappen' voor de kandidaten geen échte optie is. Er is altijd kans op waardevolle informatie of troeven. En anders wel geld, dus hun inschatting is waarschijnlijk dat het altijd de moeite waard is. Het helemaal niet meer terug mogen in de bus dat Marije overkomt, komt pas in het tweede deel en de mensen in de bus weten in eerste instantie niet precies hoe het komt.

De keuze van Renée om troeven uit te delen en geld te verdienen vind ik wel opvallend in ieder geval. Charlotte zegt ook in de biecht dat ze dat zelf niet zomaar gedaan zou hebben, en ik denk ik ook niet. Kijkende naar de vorige aflevering is de tijd van gezelligheid en cadeautjes toch wel voorbij. Maar ik weet met Renée nou nog niet of ze een kandidaat is die het niet té hard durft te spelen of dat ze als Mol hier dan toch de groep bewerkt en vriendjes maakt en tegelijk niet te veel wil opvallen met mingeld.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #48 Gepost op: 7-02-2021, 14:10:15 »
Ik vind het ook een vreemde keuze van Renée. Beetje zoals Florentijn bij de rondleiding. De belangen van de mol (geld uit de pot) en kandidaten (geen jokers naar medekandidaten) zijn hetzelfde, dus voor jezelf kiezen is niet verdacht. Ze had waarschijnlijk gehoopt dat er nog zo een halte aan zou komen waarbij zij ook jokers zou krijgen, zodat er netto geld voor de pot verdiend werd en het speelveld voor iedereen min of meer gelijk was. Kanidatenactie van Renée.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #49 Gepost op: 7-02-2021, 14:31:33 »
Je kan je hier kapot analyseren. Maar ik denk dat de mol sowieso niet vrijwillig geld verdient. Renée, ja, een balans van +750, enorm onmols. Dan kan je zeggen, dit is om vertrouwen te winnen, maar het maakt echt geen sense. Twee jokers nemen is superkandidaats. Waarom zou je er uitdelen? En dan nog eens aan Rocky die vol op je zit? Lieve vrouw Renée komt weer te boven.

Eindconclusie opdracht:
- Zware minpunten voor Renée als mol
- Lichte minpunten voor Splinter omdat hij de kans had 100 euro meer uit de pot te spelen

Offline Femmmmmm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #50 Gepost op: 7-02-2021, 14:34:50 »
Ik vond trouwens het idee van Charlotte om Marije en Splinter onzeker te maken door te liegen over het aantal jokers aan het einde heel kandidaads. Niet alleen maakt het anderen onzeker, maar ook zullen zijn dan eventueel een verkeerd antwoord op de test geven mocht die komen.

Of Charlotte is de mol en weet dat Marije op haar zit en probeert haar eruit te werkdn?

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #51 Gepost op: 7-02-2021, 14:57:27 »
Goed bedacht!
Dus verdacht van Renée dat ze het gesprek start met “Dus dan kan er één iemand niet twee keer uitstappen. De rest wel.”
Die opmerking van Renée snap ik niet. Er mag toch maar één kandidaat per halte uitstappen? Een kandidaat mag in principe toch zo vaak uitstappen als hij of de groep dit wil?
Ik vond de opmerking van Rocky meer verdacht: En wie gaat er als eerste uit?
Hiermee suggereert ze volgens mij dat er elke halte iemand uit moet wat niet het geval is en wat ook niet optimaal is. Toegegeven dat ze van tevoren niet weten welke halte niet uit te stappen, maar toch.

Offline Vlindertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #52 Gepost op: 7-02-2021, 14:58:43 »
Renée, ja, een balans van +750, enorm onmols. Dan kan je zeggen, dit is om vertrouwen te winnen, maar het maakt echt geen sense. Twee jokers nemen is superkandidaats. Waarom zou je er uitdelen? En dan nog eens aan Rocky die vol op je zit? Lieve vrouw Renée komt weer te boven.

Daarentegen wel weer mols van Renee om de jokers aan Charlotte en Rocky te geven en niet aan Marije. Hiermee stimuleert ze Marije om bij halte 6 terug de bus in te komen (wegens hoop op alsnog jokers bij een latere halte)

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #53 Gepost op: 7-02-2021, 15:04:50 »
Eindconclusie opdracht:
- Zware minpunten voor Renée als mol

Valt wel mee volgens mij, de mol heeft iig wel goede zaken gedaan, maar €650 verdiend i.p.v. €1750.

Dit is de verdeling (?) :

halte 5(Renée)      +250
halte 6(Marije)                -350
halte 8(Splinter)    +250
halte 9(Renée)                -250   
halte 10(Charlotte) +750

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #54 Gepost op: 7-02-2021, 15:08:41 »
Valt wel mee volgens mij, de mol heeft iig wel goede zaken gedaan, maar €650 verdiend i.p.v. €1750.

Dit is de verdeling (?) :

halte 5(Renée)      +250
halte 6(Marije)                -350
halte 8(Splinter)    +250
halte 9(Renée)                -250   
halte 10(Charlotte) +750

Het had -100 kunnen zijn. -100. Renée goede zaken als mol? Sorry, een mol gaat niet geld verdienen elke opdrachten opnieuw. Dat kan je niet blijven als tactiek en goodwill verkopen.

Ik vond trouwens het idee van Charlotte om Marije en Splinter onzeker te maken door te liegen over het aantal jokers aan het einde heel kandidaads. Niet alleen maakt het anderen onzeker, maar ook zullen zijn dan eventueel een verkeerd antwoord op de test geven mocht die komen.

Of Charlotte is de mol en weet dat Marije op haar zit en probeert haar eruit te werkdn?

Iedereen was aan het liegen dus snap wel dat mol Charlotte de trend doorzet.

Offline ErikY

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #55 Gepost op: 7-02-2021, 15:10:14 »
Daarentegen wel weer mols van Renee om de jokers aan Charlotte en Rocky te geven en niet aan Marije. Hiermee stimuleert ze Marije om bij halte 6 terug de bus in te komen (wegens hoop op alsnog jokers bij een latere halte)

Goed punt, slim bedacht.
Vandaar ook dat ze graag halte 5 wil, voorkennis!!!  :)
« Laatst bewerkt op: 7-02-2021, 15:58:54 door ErikY »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #56 Gepost op: 7-02-2021, 15:13:04 »
Daarentegen wel weer mols van Renee om de jokers aan Charlotte en Rocky te geven en niet aan Marije. Hiermee stimuleert ze Marije om bij halte 6 terug de bus in te komen (wegens hoop op alsnog jokers bij een latere halte)

Terug instappen en niet meer uitstappen zou 100 euro wegspelen. Uitgestapt blijven 0 euro. Dan zitten we nog ver van de 700 hoor.

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #57 Gepost op: 7-02-2021, 15:34:50 »
Ik vond trouwens het idee van Charlotte om Marije en Splinter onzeker te maken door te liegen over het aantal jokers aan het einde heel kandidaads.
Ik vond dit juist Mols. Als er nog een kans op troeven komt zal Marije daarvoor gaan ipv geld, want zij staat immers “op achterstand”.

Offline Vlindertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #58 Gepost op: 7-02-2021, 16:02:08 »
Terug instappen en niet meer uitstappen zou 100 euro wegspelen. Uitgestapt blijven 0 euro. Dan zitten we nog ver van de 700 hoor.

Terug instappen en niet meer uitstappen levert inderdaad -100 euro op, maar uitgestapt blijven (of uberhaupt niet uitstappen) +250 euro. Dat is een verschil van 350 euro, ongeveer 1/3 van de niet verdiende 1100 euro.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #59 Gepost op: 7-02-2021, 16:36:01 »
Dan zou ik eerder er voor kiezen om bij 8 uit te stappen en weer in te stappen. De informatie van borden 8 en 9 wordt niet openbaar namelijk. Als Mol had Splinter makkelijk weer in kunnen stappen. Het maakt niet uit of hij blijft staan of er tot het einde in zit. In beide gevallen levert dat 250 euro op. Echter: als hij was ingestapt ging er geld uit de pot en niemand die het merkte...

Ook Splinter valt voor mij af als Mol...
Goed punt. Splinter had geen reden om bij bord 8 buiten te blijven, al kon hij er ons als kijker wel een rad mee voor de ogen te draaien. Maar wij zijn geen kandidaat en de montage is er ook nog om je een handje te helpen. Dus waarom niet gewoon weer naar binnen en een smoes verzinnen? Scheelt toch weer 100 euro in de pot, uiteindelijk.

Ik vond Splinter eerst het verdachtst in deze opdracht, en nog steeds wel, omdat hij meteen halte 3 wilde en de toon kon zetten. En dat schattige liegen natuurlijk. Maar bij terugkijken ga ik Charlotte hier niet afstrepen. Het meest opvallend is dat ze haar zin doordrijft om halte 4 te hebben. Halte 4: 'bij halte 9 gaat er 250 uit de pot, en krijgt die kandidaat een joker. Jij mag het niet zijn'. Als je heel kandidaats die joker verzwijgt, en het komt later uit, prent dat bij mensen die nieuwe informatie in. De joker dus, en verdwijnt het mingeld naar de achtergrond.
Bij halte 5 kwam je voor de keuze te staan tussen 500 euro uit de pot of 250 euro in de pot. 500 euro uit de pot halen kan wel, maar het maakt je gruwelijk verdacht want het komt uit bij de volgende halte. Laat die keuze als Mol dus maar liever over aan een kandidaat.
En bij halte 6 was er de onthulling van de bordjes, ook daar heb je als Mol niks te zoeken.