Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus  (gelezen 20395 keer)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #60 Gepost op: 7-02-2021, 16:45:36 »
Goed punt. Splinter had geen reden om bij bord 8 buiten te blijven, al kon hij er ons als kijker wel een rad mee voor de ogen te draaien. Maar wij zijn geen kandidaat en de montage is er ook nog om je een handje te helpen. Dus waarom niet gewoon weer naar binnen en een smoes verzinnen? Scheelt toch weer 100 euro in de pot, uiteindelijk.

Ben het met je eens hoor, maar scheelt het niet 350 euro? Dat zijn de kosten van instappen. Of hij bij halte 8 stond of aan het eind was om het even (beide 250 waard).
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #61 Gepost op: 7-02-2021, 16:51:17 »
Follow the money ziet er bij mij iets anders uit dan ik tot nu toe heb gezien.

Maximaal te halen 1750 euro. Behaald 650 euro. Verloren: 1100 euro

Het verlies van 1100 euro is veroorzaakt bij drie haltes:

250 euro: Splinter, halte 3, gekozen voor joker

600 euro: Marije, halte 6, terug in de bus min 350 euro in plaats van blijven staan voor plus 250 euro

250 euro: Iedereen samen/Renée, halte 9, iemand laten uitstappen

De keuze van Splinter om een joker te kopen voor 250 euro is vrij  normaal voor een kandidaat. Dit is niet boven de marktwaarde van een joker.
De keuze van Marije kost wel serieus geld. Is moeilijk rationeel te verdedigen voor een kandidaat. Misschien vond ze het nog te vroeg om de bus te verlaten zonder joker te bemachtigen.
Dat de keuze om iemand nog te laten uitstappen bij halte 9 een geldbedrag zou kosten was zowel bekend bij Charlotte als bij Marije. Ze laten het Renée doen.

Marije is het meest mols in deze opdracht.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #62 Gepost op: 7-02-2021, 16:58:08 »
Ben het met je eens hoor, maar scheelt het niet 350 euro? Dat zijn de kosten van instappen. Of hij bij halte 8 stond of aan het eind was om het even (beide 250 waard).
O ja, je hebt gelijk! Dus nog onmolser van Splinter hier dan.

Dat de Mol bij halte 6 niks te zoeken had moet ik nuanceren, want daar stond natuurlijk ook een hoop geld op het spel. Maar je kunt er nog wel op rekenen dat een getergde kandidaat de bus weer instapt om de anderen onder de neus te wrijven dat er gelogen is. Het meeste voordeel hier te halen hier bij halte 3 en halte 4, denk ik. Halte 5 wil je zeker niet hebben.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #63 Gepost op: 7-02-2021, 17:03:45 »
O ja, je hebt gelijk! Dus nog onmolser van Splinter hier dan.

Dat de Mol bij halte 6 niks te zoeken had moet ik nuanceren, want daar stond natuurlijk ook een hoop geld op het spel. Maar je kunt er nog wel op rekenen dat een getergde kandidaat de bus weer instapt om de anderen onder de neus te wrijven dat er gelogen is. Het meeste voordeel hier te halen hier bij halte 3 en halte 4, denk ik. Halte 5 wil je zeker niet hebben.

Splinter stapt niet in en zorgt ervoor dat er geen 350 uit de pot gaat. Maar omdat hij blijft staan komt er op het eind ook geen 250 in de pot bij. Dus brengt hij eigenlijk maar 100 in. Het zou wel heel gek zijn als hij hier in stapt, daar is geen reden voor en zou erg opvallen als hij de mol is. Ik vind het dus juist Mols.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #64 Gepost op: 7-02-2021, 17:06:39 »
Nee, het scheelt toch maar 100 euro inderdaad. ::ok::
Wilde eigenlijk vooral een punt maken over de keuze van Charlotte voor halte 4. Die wilde ze perse hebben, na wat gekibbel met Marije.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #65 Gepost op: 7-02-2021, 17:07:54 »
De Mol lijkt niet echt bewust aangestuurd te hebben om bij halte 6 uit te stappen. Marije stapt daar uit maar zij probeerde eerst onverhoopt bij halte 4 (verliest van Charlotte) en halte 5 (geen kans met Renée) eruit te mogen - dan in godsnaam maar halte 6. Of ze heeft zich hier heel knap in haar slachtofferrol gespeeld wetende dat ze dan op 6 uit zou komen.

En inderdaad, halverwege de busrit de opdracht verlaten met enkel wat geld (zelf maak je niets snel die rekensom dat je per saldo 600 kunt verliezen) en wat info over wie er gelogen heeft, en dan verder veel info mogelijk mis te lopen. Dus vanuit een kandidaat tamelijk logisch weer in te stappen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #66 Gepost op: 7-02-2021, 17:46:21 »
Als Renee de mol is had ze toch meer seizoenen moeten bekijken want het is niet subtiel wat ze doet. Heel lief vertellen wat de waarheid is, heel lief jokers uitdelen maar je zit in Wie is de mol dus dan is dit gedrag JUIST onnatuurlijk en opvallend. Duidelijk met voorkennis dat gedurende het spel alle teksten op de borden bekend zouden worden.
Andere acties vind ik wel subtiel dus ze kan het wel maar ik denk dat ze een te zwart wit beeld heeft van Wie is de mol en daarom ook te snel ontdekt is.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2021, 17:48:49 door Run »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #67 Gepost op: 7-02-2021, 18:09:11 »
Wil de Mol achterblijven bij een halte  of de rit uitzitten? Ik denk het laatste. Van de achterblijvers was de informatie op de bordjes niet bekend, en die maakten zich dus verdacht. De zittenblijvers konden hun informatie aan het eindpunt met elkaar bevestigen voor de hele groep. Nog een reden dat het voor mol Splinter m.i. beter was geweest om toch weer op de bus te stappen.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #68 Gepost op: 7-02-2021, 18:14:55 »
Die redenatie volg ik niet, als splinter was blijven zitten brengt hij 250 binnen, hij heeft geen belangrijke halte meer gemist. Kandidaten willen eerder tot het eind blijven in de hoop op nog een voordeeltje.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #69 Gepost op: 7-02-2021, 18:17:49 »
De redenatie is:
- Splinter besluit op de halte achter te blijven, en dat scheelt de pot 100 euro in het nadeel van de Mol.
- En tegelijkertijd maakt hij zich daarmee verdacht, want de groep wist niet wat er op zijn bordje stond.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #70 Gepost op: 7-02-2021, 18:20:10 »
De Mol lijkt niet echt bewust aangestuurd te hebben om bij halte 6 uit te stappen. Marije stapt daar uit maar zij probeerde eerst onverhoopt bij halte 4 (verliest van Charlotte) en halte 5 (geen kans met Renée) eruit te mogen - dan in godsnaam maar halte 6. Of ze heeft zich hier heel knap in haar slachtofferrol gespeeld wetende dat ze dan op 6 uit zou komen.
Zo kan dat later worden gespind  ja ...want de bordjes kunnen prima na de groepsindeling zijn opgehangen door de productie . Deze was zo makkelijk te sturen, dat ik ervan uitga dat de mol hier op de juiste plek terecht is gekomen.

Ik weet het niet echt met Marije. Dat minbedrag is echt hoog. Kunnen we niet omheen.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #71 Gepost op: 7-02-2021, 18:20:30 »
Het verschil tussen +250 en -350 is 600. 250 had hij sowieso gehad, hier of aan het eind. Het verschil is dat hij niet even 350 uit te pot trekt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #72 Gepost op: 7-02-2021, 18:28:26 »
Ik zou voor mezelf deze toch niet zo moeilijke rekensom graag afsluiten! ::rofl:: ::ok::
Met de toch wel interessante conclusie dan dat Splinter 350 euro uit de pot kon houden, maar dat niet heeft gedaan.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #73 Gepost op: 7-02-2021, 18:36:29 »
Ik denk dat deze een vervangopdracht was voor degene in de spoiler. Dat waren soortgelijke bordjes in de zin van: 2 borden eerder was 250 euro te verdienen. Maar ik denk mede vanwege het barslechte weer hebben ze de opdracht aangepast en er een busopdracht van gemaakt.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #74 Gepost op: 7-02-2021, 19:09:48 »
Ik zou voor mezelf deze toch niet zo moeilijke rekensom graag afsluiten! ::rofl:: ::ok::
Met de toch wel interessante conclusie dan dat Splinter 350 euro uit de pot kon houden, maar dat niet heeft gedaan.

Hij zou zich erg verdacht maken om voor niets 350 uit de pot te halen, ook al zouden de anderen er niet achter komen, de kijkers wel. 
Vond Marije eerst wel verdacht qua geld, maar ze had de brief met ? al binnen en wilde vast weten wat er verder nog was en de anderen confronteren. Dus toch onmols. Splinter Mols.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2021, 19:22:14 door Rozz75 »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #75 Gepost op: 7-02-2021, 19:14:10 »
Voor de mensen die deze opdracht willen uitpluizen heb ik hier een overzicht gemaakt met wat er bij elke halte te lezen was, wie welk bord las en wat er besproken werd:


LOL halte 4, als iemand uitstapt bij halte 9 kost dat 250 euro. En ja hoor, Renee stapt uit bij halte 9. En kiest nog eens voor -250. Dat is samen -500. Ik bedoel, het kan niet zo zijn dat ze bedoelen dat die ene -250 voor een joker het al is. De eerste -250 hoort nog bij halte 4 (hadden ze er maar voorbij moeten rijden, maar Renee stapt uit), de 2e is van de keuze van Renee.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #76 Gepost op: 7-02-2021, 19:47:43 »
Zo kan dat later worden gespind  ja ...want de bordjes kunnen prima na de groepsindeling zijn opgehangen door de productie . Deze was zo makkelijk te sturen, dat ik ervan uitga dat de mol hier op de juiste plek terecht is gekomen.

Ik weet het niet echt met Marije. Dat minbedrag is echt hoog. Kunnen we niet omheen.

Ik heb nog wel zo het vertrouwen dat dit vanuit de productie niet is gebeurd. Met kruisverwijzingen naar de verschillende bordjes en de info die Marije krijgt, denk ik ook niet dat ze zichzelf hebben opgezadeld met dergelijke problemen. Ze hebben ook wel vertrouwen in hun Mol en het spel dat het gewoon zal lopen zoals het zal lopen. Echt een duidelijk molplan was hier misschien ook niet nodig, of het moet zijn dat kandidaten vooral aangestuurd moeten worden op het voor zichzelf gaan en niet te veel voor de pot.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #77 Gepost op: 7-02-2021, 20:00:31 »
Hij zou zich erg verdacht maken om voor niets 350 uit de pot te halen, ook al zouden de anderen er niet achter komen, de kijkers wel. 
Dit snap ik niet, de mol houdt zich vast niet bezig met de kijkers.
De montage laat wel zien dat Splinter sleutels weggooit en zgn 500 euro laat liggen ???

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #78 Gepost op: 7-02-2021, 20:03:09 »
Volgens mij is Renée hier gewoon maar verantwoordelijk voor 250 eruit. En voor 250 erin, waar ze 500 had kunnen verliezen. Dat is dus 750 meer verdient dan het gunstigste voor de mol.

Bij Splinter kwam de 250 sowieso in de pot, alleen had hij er nog 350 uit kunnen halen. Splinter heeft dus 350 meer verdient dan het gunstigste voor de Mol.

Marije is het meest verdacht puur op basis van het geld.
350 eruit ipv 250 erin en later nog eens niet 250 erin.
Marije haalt er alleen maar geld uit.

Rocky en Charlotte hebben zelf niet echt heel veel met geld te maken gehad.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2021, 20:05:24 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #79 Gepost op: 7-02-2021, 20:09:49 »
Ja Splinter heeft inderdaad veel meer verdiend dan wat gunstig is voor de mol. Marije meest verdacht, ook akkoord. Maar zat wel een aanzet van Renee voor. Charlotte weer eens buiten spel: geen mol. Ze had bijvoorbeeld leidend moeten zijn bij halte 10 om die 750 uit het spel te halen. Maar ze brengt die 750 er vol in.

Splinter en Charlotte vallen als mol af bij deze opdracht.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)