Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus  (gelezen 20383 keer)

Offline Pietervdm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #100 Gepost op: 8-02-2021, 07:35:30 »
Ik weet zeker dat op het bord van René dat is afgepakt eerst stond dat iedere kandidaat op het eind in de bus 250 waard is. Want dan zou je interessante keuzes kunnen maken. Wellicht zelfs ook dat er nog 2 jokers bij de haltes liggen.
Maar gek genoeg is dat afgeplakt en buiten beeld gehouden.
Nu stapt iedereen gewoon maar uit. En komt er aan het eind van het spel plotseling de melding dat kandidaten in de bias geld waard zijn,  dit komt echter uit het niets. Productie had ook kunnen zeggen dat iedereen die is uitgestapt geld verdiende.

Heel raar dat het is afgepakt. Of is het met de computer achteraf afgeplakt? Maar dan zouden ze het wijde shot niet gebruikt hebben. En alleen maar de close-up.

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #101 Gepost op: 8-02-2021, 09:38:57 »
Wow ... door een aantal pagina's mogen lezen om up-to-date te zijn en niets extra te weten tov zaterdag.
Ik blijf erbij dat enkel Marije hier doet wat een mol moet doen. De rest niet of zeer slecht.
Dat zelfde zie ik ook in opdracht 3 weeral.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #102 Gepost op: 8-02-2021, 12:59:49 »
Opvallend dat Renée met de witte stift in de hand uit de bus stapt...
Waarom lag die stift niet bij de halte?
Op die manier kan Renée er niet meer voor kiezen de schrijf-optie te verzwijgen en voor de -500 te gaan. De andere kandidaten kunnen haar immers ook met de stift in de weer zien vanuit de bus.

Misschien stond de locatie van de schrijf-halte nog niet vast en had Mol Renée, de stift in alvast haar zak zitten? Je ziet haar vooraf ook in haar jaszak rommelen.
::vergroot::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #103 Gepost op: 8-02-2021, 13:00:39 »
Ik weet zeker dat op het bord van René dat is afgepakt eerst stond dat iedere kandidaat op het eind in de bus 250 waard is. Want dan zou je interessante keuzes kunnen maken. Wellicht zelfs ook dat er nog 2 jokers bij de haltes liggen.
Maar gek genoeg is dat afgeplakt en buiten beeld gehouden.
Nu stapt iedereen gewoon maar uit. En komt er aan het eind van het spel plotseling de melding dat kandidaten in de bias geld waard zijn,  dit komt echter uit het niets. Productie had ook kunnen zeggen dat iedereen die is uitgestapt geld verdiende.

Heel raar dat het is afgepakt. Of is het met de computer achteraf afgeplakt? Maar dan zouden ze het wijde shot niet gebruikt hebben. En alleen maar de close-up.
Mag ik hier een paar vraagtekens bij plaatsen? Ik zie nergens een wijd shot van deze halte. Ik zie ook niet dat er iets is afgeplakt. Ik vind de formulering ook minder duidelijk want wat is in het spel. Kandidaten die bij een (andere) halte staan zijn ook nog in het spel. "In de bus" zou duidelijker zijn geweest, of "die deze halte hebben bereikt", maar dan hadden ze eventueel €250 minder gekregen. Als er iets had gestaan van jokers dan hadden die uitgekeerd moeten worden en dat hebben we niet gezien. Het zou wel heel flauw zijn als Charlotte in de volgende aflevering ineens op de proppen komt met extra jokers die ze bij halte 10 heeft verdiend wat ze voor de kijkers hebben verborgen. Maar er was sowieso iemand uitgestapt bij halte 10 en wie dat is maakt m.i. niet zoveel uit.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #104 Gepost op: 8-02-2021, 13:09:11 »
Opvallend dat Renée met de witte stift in de hand uit de bus stapt...
Waarom lag die stift niet bij de halte?
Op die manier kan Renée er niet meer voor kiezen de schrijf-optie te verzwijgen en voor de -500 te gaan. De andere kandidaten kunnen haar immers ook met de stift in de weer zien vanuit de bus.

Misschien stond de locatie van de schrijf-halte nog niet vast en had Mol Renée, de stift in alvast haar zak zitten? Je ziet haar vooraf ook in haar jaszak rommelen.
::vergroot::

Dan zou ze dus in de bus nog iets uit haar jaszak gehaald moeten hebben? Is dat niet een enorm risico/'dom'? Of ze moet het echt net bij de deur doen en weet niet in hoeverre dat uit het zicht is. Makkelijkste uitleg zou zijn dat de stift wordt meegegeven door de productie die voor in de bus zit. Met het slechte weer buiten niet echt weer om die stift buiten te laten. Zou het als Mol nog steeds niet best vinden als ze hier maar jokers kiest ipv - 500. Voordeeltjes wil je niet zomaar weggeven.

Edit: Ik zie dat er in het Renée topic ook iets is gezegd over wat ze schrijft en waar op het bord, en dat er mogelijk al iets lijkt te staan. Ik sluit niet uit dat het hier gaat om een re-take. Door de regen was misschien het bord nat en ging het schrijven niet goed? De stift pakte misschien niet goed waardoor er delen van letters misten.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2021, 13:19:36 door Uil »

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #105 Gepost op: 8-02-2021, 13:59:45 »
Dat Splinter uit stapt bij halte 3 als mol kan goodwill zijn. Na de hint van halte 2 zou er altijd iemand uitstappen.

Maar de opmerkingen van Splinter zijn in deze fase opmerkelijker richting Rocky, eerst vraagt hij aan Rocky of het alles was. Daarna komt er nog een moment dat besloten wordt wie in ieder geval twee keer mag. Rocky heeft nog geen keuze gehad werd er geopperd, waarna Splinter zegt "dat weten we niet". Pas later blijkt dat Rocky gelogen heeft.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #106 Gepost op: 8-02-2021, 14:06:33 »
Dat Splinter uit stapt bij halte 3 als mol kan goodwill zijn. Na de hint van halte 2 zou er altijd iemand uitstappen.

Maar de opmerkingen van Splinter zijn in deze fase opmerkelijker richting Rocky, eerst vraagt hij aan Rocky of het alles was. Daarna komt er nog een moment dat besloten wordt wie in ieder geval twee keer mag. Rocky heeft nog geen keuze gehad werd er geopperd, waarna Splinter zegt "dat weten we niet". Pas later blijkt dat Rocky gelogen heeft.
Dat Splinter iets meer naar Rocky kijkt, kan ook komen door wat je in het extra materiaal ziet. Want daar legt Rocky uit dat ze eerst meer in het algemeen belang handelde en geld verdiende, maar nu verderop in het spel, bijvoorbeeld in de trein, alleen nog voor zichzelf kiest. Bij Tygo Gernandt in Moltalk gingen in ieder geval de alarmbellen af. Rocky's verhaal zal ook op Splinter een effect hebben.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2021, 14:11:27 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #107 Gepost op: 8-02-2021, 14:09:45 »
Rocky heeft nog geen keuze gehad werd er geopperd, waarna Splinter zegt "dat weten we niet". Pas later blijkt dat Rocky gelogen heeft.
Maar al bij halte 1 stond dat ze zelf moesten bepalen of en met wie ze de informatie wilden delen. Dus dat er gelogen kon worden, was bekend. Splinters opmerking kan gewoon gezonde achterdocht zijn.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #108 Gepost op: 8-02-2021, 17:52:22 »
Ik vind het niet zo onmols dat Splinter bij halt 8 blijft staan. Hij weet als mol ook dat elke andere kandidaat daar ook de keuze zal maken om terug de bus in te gaan als er niks tegenover de -350 euro staat (zoals een joker). Kan je maar beter zelf het witte voetje halen. Niemand gaat die -350 euro binnen brengen en Splinter zelf brengt sowieso 250 in de pot. Door daar te blijven staan, of door aan te komen op de eindhalte.

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #109 Gepost op: 9-02-2021, 18:29:10 »
Wat ik eigenlijk raar vindt, is dat Renee sowieso een stift moet gebruiken bij halte 9.

Bij alle andere haltes waar een keuze gemaakt moet worden, zegt de kandidaat wat zijn keuze is. Bijvoorbeeld geld of een joker.
Waarom moet Renee haar antwoord dan opschrijven?
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #110 Gepost op: 9-02-2021, 19:29:14 »
Wie schrijft, die blijft?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #111 Gepost op: 9-02-2021, 20:26:31 »
De spelers reizen per bus. In een spelersbus. Hint naar voetbal, en daarmee naar Rocky?

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #112 Gepost op: 10-02-2021, 13:51:21 »

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #113 Gepost op: 10-02-2021, 17:02:14 »
Waarom moet Renee haar antwoord dan opschrijven?
Vond ik ook vreemd. En het wordt vreemder:

Eerst schrijft ze op de onderste regel iets dat lijkt op Rocky, maar als ze vervolgens op de bovenste regel schrijft dan zie je helemaal niets verschijnen. En dat is vreemd, want hoewel het regent zou je wel iets van wit verwachten. Schrijft ze 'ik ben de mol' en is dat weggepoetst in de montage? Het is maar een heel kort fragment, maar ik zie ook niet per se 'Charlotte' in de schrijfbewegingen...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #114 Gepost op: 10-02-2021, 17:33:54 »
Vond ik ook vreemd. En het wordt vreemder:

Eerst schrijft ze op de onderste regel iets dat lijkt op Rocky, maar als ze vervolgens op de bovenste regel schrijft dan zie je helemaal niets verschijnen. En dat is vreemd, want hoewel het regent zou je wel iets van wit verwachten. Schrijft ze 'ik ben de mol' en is dat weggepoetst in de montage? Het is maar een heel kort fragment, maar ik zie ook niet per se 'Charlotte' in de schrijfbewegingen...

Maar Charlotte krijgt die joker uiteindelijk wel, toch? Volgens mij zet ze hem zelfs in in de test. Hoe verklaar je dat als Renee Charlottes naam niet heeft opgeschreven?

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #115 Gepost op: 10-02-2021, 17:41:17 »
Maar Charlotte krijgt die joker uiteindelijk wel, toch? Volgens mij zet ze hem zelfs in in de test. Hoe verklaar je dat als Renee Charlottes naam niet heeft opgeschreven?
Op dezelfde manier als de rest - die niets hoefde op te schrijven - geld of joker kreeg... Omdat de productieassistent ter plaatse dat netjes heeft opgeschreven :-)

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #116 Gepost op: 11-02-2021, 00:14:36 »
Ik heb de verdeling van de haltes nog eens teruggekeken:

- Renee merkt op dat niet iedereen twee keer kan uitstappen. Hier al gezegd, maar het is mols, want het plant het zaadje dat elke halte inderdaad moet worden uitgestapt (wat uiteindelijk geld kost).
- in eerste instantie wilde niemand halte 2 zijn. Dat is mols van iedereen, want er was bij halte 2 ook niet veel invloed.
- Rocky offert zichzelf daarna op om bij halte 2 eruit te gaan. Dat is onmols want weinig invloed.
- Splinter zegt dat hij dan wel halte 3 doet. Dat is mols want halte 3 geeft hem de keuze tussen joker en geld (en hij kiest voor de joker, wat nog meer mols is). Niemand lijkt Splinter specifiek voor die halte naar voren te sturen.
- Charlotte zegt dat ze halte 4 wil. Dat is onmols, want bij halte 4 heeft ze niet veel invloed.
- Marije springt er gelijk bovenop en zegt dat ze ook halte 4 wilde. Ook onmols van Marije. Charlotte houdt voet bij stuk (onmols, want ze had een gemakkelijke uitweg uit halte 4).
- Renee zegt dat ze halte 5 wel doet. Enigszins mols omdat ze daar invloed heeft op het geld (al kiest ze hier wel later voor het geld) en ook deels invloed op het verdere verloop van de opdracht.
- Marije geeft toe en kiest met tegenzin voor halte 6. Mols omdat ze daar invloed op het geld en het verdere verloop van de opdracht heeft.
- verdeling voor halte 7 is niet in beeld, maar wordt verteld door Charlotte. Marije wilde graag nog een keer en vond dat ze dat wel verdiend doordat ze ‘eerlijk’ was geweest (ook al weten wij als kijkers dat dat niet waar is). Hard gespeeld door Marije dus, mols.
- niet te zien waarom Splinter op halte 8 naar buiten mocht. Wel raar dat hij nog een keer mocht terwijl hij bij eerdere halte voor zichzelf was gegaan. Betekent wel dat Renée overblijft met de twee kandidaten die ze een joker heeft gegeven.
- niet te zien waarom Renee bij halte 9 naar buiten mocht, maar Charlotte mocht het niet zijn en Renee is dus met de twee kandidaten die ze een joker heeft gegeven dus beslissing is niet vreemd. Alternatief was om niemand naar buiten te sturen (dat was goedkoper geweest).
- halte 10 wordt toebedeeld aan Charlotte maar het maakt niet een verschil wie daar uitstapt.

Het lastige om hier conclusies aan te verbinden is dat de mol ook gaat anticiperen wat andere mensen gaan kiezen. De mol wil dus egoïstische personen op de cruciale haltes (3, 5, 6) en iemand (ongeacht wie) naar buiten op halte 7 en 9. Op halte 8 was ook geld te verspelen maar een kandidaat zou dat geld daar niet zo snel verspelen.

Wie zou de mol inschatten als egoïstisch? Intuïtief zou ik Rocky en Splinter niet zo egoïstisch hebben ingeschat, Marije doorgaans ook niet maar ze is vrij impulsief en gevoelig voor wat de rest doet. Charlotte is ook wat wisselvallig en Renee is doorgaans vrij egoïstisch. Maar alles is na de vorige aflevering een beetje door elkaar geschud, waarbij je verwachten wie toen verloor (Renee, Splinter) dat niet nog een keer zou laten gebeuren.

Het kan zijn dat de mol dit beter dan wij kijkers kan inschatten. Ik zie nog niet echt een mol die anderen positioneert op haltes (maar dat kan bij halte 7-10 wel gebeurd zijn).

Als Splinter de mol is, heeft hij alleen zelf de redelijk belangrijke halte 3 gepakt zonder te proberen haltes 4-6 toe te bedelen. Dat past bij zijn voorzichtige molpatroon.

Als Charlotte de mol is, kan ze snel gedacht hebben dat Renee en Marije vrij egoïstisch zijn en dus dat het prima was om die twee op halte 5-6 te hebben, terwijl Charlotte de onbelangrijke low profile halte 4 nam. Misschien vanuit een tunnel gedacht, maar anders begrijp ik niet waarom ze als mol halte 4 zou nemen. Na halte 6 maakte het minder uit wie er uitstapte als er maar iemand uitstapte, dus ik begrijp wel waarom ze dan daarna op halte 10 uitkwam.

We zien Renee natuurlijk op halte 5 Marije jokerloos laten, wat weliswaar geld oplevert maar ook de frustratie voedt bij marije die leidt tot haar besluit geld uit de pot te nemen. Mogelijk heeft ze het daarna ook zo gespeeld dat ze net met Charlotte en Rocky overbleef die haar halte 9 gunden.
« Laatst bewerkt op: 11-02-2021, 01:05:31 door Leendert »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #117 Gepost op: 11-02-2021, 01:05:58 »
Ik denk dat de Mol hier een vrije dag heeft. De kandidaten kunnen niet weten welke haltes geld opbrengen en welke geld kosten. Dus die zullen wel bij elke halte uitstappen. Wie uitstapt maakt niet zoveel uit want kandidaten kiezen normaal eerder voor jokers dan voor geld.
De opdracht had m.i. wel interessanter kunnen zijn als er meer aanwijzingen bij waren geweest over toekomstige haltes, bijvoorbeeld als iemand uitstapt bij halte x dan kost dit €250.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #118 Gepost op: 11-02-2021, 11:03:31 »
Het is opvallend dat we de discussie wie halte 7 pakt niet meekrijgen.

Als de Mol van plan was een molactie uit te voeren op halte 8 (de halte waar Splinter uitstapte), was het belangrijk dat halte 7 niet naar Marije ging. Nu dat wel gebeurde, was Marije de enige met informatie over alle borden behalve halte 8 en 10. Aangezien halte 10 door meer mensen bevestigd kon worden, was een molactie op halte 8 (weer instappen i.p.v. blijven staan) voor Marije te herleiden.

De Mol, als hij nog iets van plan was, zal dus hebben willen voorkomen dat halte 7 naar Marije ging. Maar we zien die discussie niet, en we horen er niets over. Een kandidaat zal allicht verklappen hoe die discussie verliep, dus dat Charlotte in de biecht mag zeggen dat Marije halte 7 pakte, geeft te denken.
::vergroot::

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #119 Gepost op: 11-02-2021, 13:32:13 »
Veel van deze analyses gaan er van uit dat de mol voorkennis had over wat er bij de haltes op de borden staat.

Maar misschien wist de mol helemaal niet vooraf wat er te verdienen of te verliezen was.
Dat maakt de analyse van wat wel en niet molse acties zijn heel anders.