Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus  (gelezen 20426 keer)

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #80 Gepost op: 7-02-2021, 20:10:09 »
Blijkt dat ik toch wat over het hoofd heb gezien.
Het is bij halte 4 wel mogelijk voor de kandidaten om te weten dat ze, in ieder geval, bij halte 9 niemand hoeven laten uit te stappen omdat dit €250 kost. Echter is de groep te achterdochtig (terecht) om dit niet te doen.

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #81 Gepost op: 7-02-2021, 20:12:06 »
Splinter heeft toch in principe alleen maar geld uit de pot gehaald? Ik ben het er mee eens dat het meer had kunnen zijn hoor.

Bij halte 3 verkiest hij een joker boven €250,-. Bij de andere halte blijft hij staan, waardoor er €250,- in de pot komt (ipv 350 eruit). Aangezien hij bij de laatste halte al niet meer in de bus zit, is dat weer -250 (dus die verdiende 250 wordt weer opgeheven)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #82 Gepost op: 7-02-2021, 20:14:54 »
Aangezien hij bij de laatste halte al niet meer in de bus zit, is dat weer -250 (dus die verdiende 250 wordt weer opgeheven)
Nogmaals, dat is een keuze, een besluit. Heeft Splinter niks mee te maken. Die zorgt alleen maar voor heel veel geld de pot IN.

Er wordt alleen maar wat verdiend omdat de 3 dames daarvoor kiezen. Niks geen 350 oh ja even 250 er weer voor Splinter afhalen dus het is maar 100. Nee...... onzin.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #83 Gepost op: 7-02-2021, 20:17:25 »
Klopt, maar hij had in principe 350 meer kunnen verliezen. Al was er totaal geen reden om terug in de bus te stappen als kandidaat zijnde.

Maar Renée had in principe 750 meer kunnen verliezen. Als mol zou je er toch heel makkelijk mee weg moeten kunnen komen dat je anderen geen joker gunt, al kost het geld. De rest gaat daarna ook gewoon voor zichzelf. Maar dat heeft ze niet gedaan.


Splinter heeft een onlogische molactie gedaan, maar nog genoeg verkeerd en zal hem hierom niet afstrepen.
Renée daarentegen heeft echt iets totaal onnodigs gedaan voor een mol. En marije heeft geen aanzet nodig om gretig jokers te willen verdienen. Of je ze nou aan anderen geeft of niet aan Marije, heeft hetzelfde effect.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #84 Gepost op: 7-02-2021, 20:21:11 »
Charlotte weer eens buiten spel: geen mol. Ze had bijvoorbeeld leidend moeten zijn bij halte 10 om die 750 uit het spel te halen. Maar ze brengt die 750 er vol in.

Splinter en Charlotte vallen als mol af bij deze opdracht.
Hier begrijp ik niks van. Er was toch helemaal geen keuze meer bij halte 10?

Ik zie Charlotte heel verstandig halte 4 kiezen, en de informatie over de joker bij halte 9 achterhouden. Komt uit, en hup: die is in trek. Verder geen geld mee gemoeid, behalve die -250 natuurlijk. En heel verstandig tot het eind blijven zitten, en anderen laten uitstappen op de verdachte haltes.

Offline Emmel

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #85 Gepost op: 7-02-2021, 20:21:58 »
Nogmaals, dat is een keuze, een besluit. Heeft Splinter niks mee te maken. Die zorgt alleen maar voor heel veel geld de pot IN.

Er wordt alleen maar wat verdiend omdat de 3 dames daarvoor kiezen. Niks geen 350 oh ja even 250 er weer voor Splinter afhalen dus het is maar 100. Nee...... onzin.

Splinter verdient toch alleen maar 250 euro?

Ik dacht trouwens dat iedereen die nog over was, €250 zou verdienen. Dat stond namelijk op een overzicht hier ergens. Het lijkt mij als mol zijnde vreemd om nog bij de laatste halte aan te komen in dat geval.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #86 Gepost op: 7-02-2021, 21:08:54 »
Splinter had die actie van -350 kiezen of +250. Kiest ie voor geld! 600 surplus.

Charlotte had (zie het overzicht van Rinusoide) de doorslag moeten geven om 750 uit de pot te halen. Het was bus in of out. De dames overlegden dit en kozen voor het geld. Maar Charlotte had hier gewoon moeten liegen over wat er op dat laatste bord stond. Zij brengt gewoon 750 keiharde euro's de pot in. Geen mol.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #87 Gepost op: 7-02-2021, 21:56:02 »
Charlotte had (zie het overzicht van Rinusoide) de doorslag moeten geven om 750 uit de pot te halen. Het was bus in of out. De dames overlegden dit en kozen voor het geld. Maar Charlotte had hier gewoon moeten liegen over wat er op dat laatste bord stond. Zij brengt gewoon 750 keiharde euro's de pot in. Geen mol.
Halte 10: 'Dit is de laatste halte. Iedere kandidaat die nog in het spel is, levert 250 euro op voor de pot'.
Of je de bus nou uitstapte, of niet dus. Anders had dit bordje toch maar 250 opgeleverd, alleen voor Charlotte?
Liegen had hier echt geen zin, hoor! Die 750 euro stond alvast toen ze op de halte aan kwamen. Mooi dat mol Charlotte dat nog even mocht doen. :)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #88 Gepost op: 7-02-2021, 22:10:55 »
Even een resumé van hoe het echt zit. Opdracht 4 en 9 niet 2 x 250 euro maar 1x dezelfde 250 euro.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2021, 22:17:59 door foxhunter »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #89 Gepost op: 7-02-2021, 22:17:08 »
Splinter en Marije hadden toch beide nog 250 minder gescoord en minimaal kunnen halen?
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #90 Gepost op: 7-02-2021, 22:18:14 »
Halte 10: 'Dit is de laatste halte. Iedere kandidaat die nog in het spel is, levert 250 euro op voor de pot'.
Of je de bus nou uitstapte, of niet dus. Anders had dit bordje toch maar 250 opgeleverd, alleen voor Charlotte?
Liegen had hier echt geen zin, hoor! Die 750 euro stond alvast toen ze op de halte aan kwamen. Mooi dat mol Charlotte dat nog even mocht doen. :)

Zo lees ik hem ook. Er is geen beslissing bij halte 10. Het geld komt in de pot. Ik denk dat de tekst onder het bord in het overzicht misleidend is.

Zelfs al was het wel een groepsbeslissing, dan nog kan de mol moeilijk anders besluiten. Hoe zou de mol de rest moeten overtuigen het geld niet in de pot te doen? Er was niets te winnen met het geld niet in de pot stoppen en je maakt jezelf erg verdacht om het alleen al voor te stellen.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #91 Gepost op: 7-02-2021, 22:26:00 »
Splinter en Marije hadden toch beide nog 250 minder gescoord en minimaal kunnen halen?
Splinter scoort 250 euro door bij een halte te blijven. Zijn eerste joker koste geen geld.
Marije stapte in de bus -350 en kwam niet over de streep 0 en bleef bij halte 7 staan 0.
Dus het overzicht klopt zo wel.
« Laatst bewerkt op: 7-02-2021, 22:40:04 door foxhunter »

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #92 Gepost op: 7-02-2021, 22:37:16 »
ohja, klopt inderdaad.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #93 Gepost op: 7-02-2021, 22:40:12 »
Vind Rocky toch verdacht door te beginnen over Wie doet de eerste? en dat ze dan zelf de eerste vraag pakt - dat is nummer 2 - en de enveloppe met het vraagteken niet te noemen en dat ze bij 6 niet mag uitstappen. De toon is gezet.
En verder zelf helemaal geen haltes meer te bezoeken. Dat is toch raar? Ze had de tweede halte waar niks te verdienen viel, dan wil je als kandidaat toch minstens nog een halte doen? Charlotte gunde haar dat wel. Nu lijkt het erop dat (mol) Rocky de aftrap van de opdracht doet en tegen de kandidaten zegt spelen jullie je eigen wedstrijd maar, ik ga jullie wel mol-coachen onderweg om vooral haltes te bezoeken. Marije doet ongelukkige keuzes en verspeeld het meest. Marije het meest verdacht, maar halte 6 was niet bepaald haar eerste keuze, en de groep besloot dat ze meteen weer mocht, bij halte 7 en die kost 250 euro want die kandidaat komt niet over de streep. Marije is gewoon twee keer de Sjaak.
Zo maar een gedachte: Marije komt in de volgende opdracht op de moeilijkste plek, omdat ze bij Brieven-bus het meest verdacht was, zodat ze twee keer achter elkaar verdacht wordt en weer als mol-kandidaat in de picture komt?
Het voetbalteam speelt een uitwedstrijd en gaat daar met de bus naar toe?
« Laatst bewerkt op: 11-02-2021, 09:06:08 door foxhunter »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #94 Gepost op: 7-02-2021, 23:35:22 »
Zo maar een gedachte: Marije komt in de volgende opdracht op de moeilijkste plek, omdat ze bij Brieven-bus het meest verdacht was, zodat ze twee keer achter elkaar verdacht wordt en weer als mol-kandidaat in de picture komt?
::jaja::

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #95 Gepost op: 7-02-2021, 23:44:37 »
Splinter scoort 250 euro door bij een halte te blijven. Zijn eerste joker koste geen geld.
Marije stapte in de bus -350 en kwam niet over de streep 0 en bleef bij halte 7 staan 0.
Dus het overzicht klopt zo wel.

Hij had toch de keuze tussen 250 in de pot of een joker? Dus met zijn keuze komt er geen 250 in de pot. Een andere kandidaat had misschien een andere afweging gemaakt.
Daar kun je op verschillende manieren tegenaan kijken, maar ik zie het als een gemiste kans voor 250 en daarmee kost het de groep geld (en daarom zeer verdacht in mijn ogen).
Maar ik kan me voorstellen dat dit ook anders kan worden gezien.

Rocky verdenk ik verder niet (om andere redenen), maar ik ben het ermee eens dat zij hier in het begin een verdachte aanzet geeft. De toon (om anderen te wantrouwen en daarmee een kleinere kans op geld) is daarmee gezet.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #96 Gepost op: 8-02-2021, 01:14:55 »
Ik snap echt niet waarom we hier kandidaten gaan afrekenen op wat ze "verdiend" hebben. Voor de kandidaten is het volslagen random wat er bij de haltes staat waar ze uitstappen. Als je kunt kiezen voor (min)geld of jokers dan is het moeilijk uit te leggen dat je geld uit de pot wil spelen alleen om je medekandidaten geen joker te gunnen. Kun je zelf een joker krijgen dan pak je die gewoon, ook al kost die een paar honderd euro. Wat is hier zo moeilijk aan?
Het enige interessante is dat het meeste geld te verdienen is als er niet bij iedere halte wordt uitgestapt. Maar iedereen staat te popelen om te mogen uitstappen en zodoende (hopelijk) een joker te scoren. Daar hoeft een Mol niet veel aan te doen, ook al was Rocky hier wel verdacht.Ook Renées eerste opmerking was verdacht wat dit betreft (dus even kijken, dan kan er één iemand niet 2 keer uitstappen, de rest wel). Ze zet iedereen op het spoor van zoveel mogelijk uitstappen.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #97 Gepost op: 8-02-2021, 02:15:19 »
Splinter neemt de joker voor geen 250 in de pot. Hij blijft verderop op de halte staan voor 250 maar omdat hij dan bij halte 10 net in de bus zit, gaat er weer een streep door die 250. Oftewel hij heeft 250 uit de pot gehouden/niets binnen gebracht. Inderdaad had hij bovendien 350 uit de pot kunnen halen. Maar als hij de mol is, waarom zou hij dat doen? Er is al zat geld uit de pot en hij zou zich er erg verdacht mee maken. De kandidaten kunnen wel liegen maar ook rekenen tenslotte. Zie het zo niet per definitie als onmols.

Bovendien breng hij bij de hendels niets binnen en zorgt er wel voor dat kandidaten minder binnen kunnen halen. En moffelt in de gevangenis 500 euro weg mochten ze miraculeus toch uit de gevangenis komen. Als hij de mol is, lijkt het me geen slechte dag voor hem.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #98 Gepost op: 8-02-2021, 06:53:55 »
Ik snap echt niet waarom we hier kandidaten gaan afrekenen op wat ze "verdiend" hebben. Voor de kandidaten is het volslagen random wat er bij de haltes staat waar ze uitstappen. Als je kunt kiezen voor (min)geld of jokers dan is het moeilijk uit te leggen dat je geld uit de pot wil spelen alleen om je medekandidaten geen joker te gunnen. Kun je zelf een joker krijgen dan pak je die gewoon, ook al kost die een paar honderd euro. Wat is hier zo moeilijk aan?
Het enige interessante is dat het meeste geld te verdienen is als er niet bij iedere halte wordt uitgestapt. Maar iedereen staat te popelen om te mogen uitstappen en zodoende (hopelijk) een joker te scoren. Daar hoeft een Mol niet veel aan te doen, ook al was Rocky hier wel verdacht.Ook Renées eerste opmerking was verdacht wat dit betreft (dus even kijken, dan kan er één iemand niet 2 keer uitstappen, de rest wel). Ze zet iedereen op het spoor van zoveel mogelijk uitstappen.
Eens. De uitkomst staat grotendeels vantevoren vast, wie er ook bij welke halte uitstapt. Dat elke halte bezocht wordt omdat er mogelijk persoonlijk voordeel te halen valt, ondanks dat het geld kost, kun je ook op de vingers van één hand natellen. Je zou hooguit kunnen zeggen dat, met het oog op de beelden in aflevering 10, de mol degene wil zijn die de pot expliciet geld kost, maar voor de einduitkomst zal het niet veel uitmaken.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 1: Brieven-bus
« Reactie #99 Gepost op: 8-02-2021, 07:14:34 »
Bovenstaande opmerkingen leiden niet tot een wijziging van mijn schema.