Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen  (gelezen 15292 keer)

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #100 Gepost op: 8-02-2021, 21:46:31 »
Ligt t nou aan mij of lijkt Charlotte precies te kijken naar waar de sleutel uiteindelijk blijkt te hangen?
Ook nog es precies bij "ik zie de sleutel niet"
(Lastig vast te leggen op plaatje, bewegend beeld beter)

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #101 Gepost op: 8-02-2021, 21:55:23 »
Zo werd het wel in beeld gebracht ja. Vond het opvallender dat splinter ineens de sleutel ziet nadat char zegt dat ze hem anders achterlaat..dat wil de mol niet ;-)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #102 Gepost op: 8-02-2021, 23:41:10 »
Voor mij is de vraag hoe Marije bevrijd had kunnen worden. Je mag ervan uitgaan dat de sleutel die aan één van de paaltjes hangt die zij met een lasso probeert naar zich toe te halen, de sleutel is waarmee ze uit de cel kan komen. Waar zou die anders voor kunnen dienen?
Die palen zitten achter een traliedeur die met een ketting en een hangslot vast zit aan een radiator. Het sleuteltje van dit hangslot is vermoedelijk één van de sleutels die ze in andere cellen hebben gevonden, die extra sleutel waarvan hier sprake was. Dan zou het touw dus een afleiding zijn.
In plaats van met het touw zou je de sleutel aan de paal ook te pakken kunnen krijgen met een stok met haakje mits deze stok lang genoeg is. Ze hadden een vrij lange stok met een haakje. Ik schat dat deze minimaal anderhalve meter was. De vraag is dan hoe ver was die paal waaraan het sleuteltje zat dat Marije nodig had verwijderd van de traliedeur. Om hierachter te komen heb ik twee screenshots gemaakt van het lassowerpen. Links zie je het moment dat het uiteinde van de lasso de voet van de paal raakt. Rechts het moment dat Marije het touw weer omhoog heeft getrokken waarbij de lus van de lasso de grond raakt, of eigenlijk de lus ligt plat op de grond. Zeg dat Marije haar hand rechts anderhalve meter optilt en dat nog 30 cm van de touw + lus op de grond ligt, dan is de totale lengte van de lasso 1,80 m. Dan zijn de twee lijnstukken links ongeveer 90 cm. Het verticale stuk links zit ongeveer op de halve hoogte van de traliedeur, zeg op 90 cm. Dat betekent dat het horizontale stuk links ongeveer 90 cm is. Het touw zal een boogje maken dus laten we hiervoor nog een marge pakken van 30 cm. Dan zullen de palen op ongeveer 1,20 m van de traliedeur staan. Voldoende dichtbij om hier met de langste stok bij te komen, zeker als je de arm nog een stuk door de tralies kan steken.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #103 Gepost op: 9-02-2021, 01:21:41 »
Er is ergens een shot tijdens de opdracht waarbij je ziet dat die sleutel echt vast zit aan die paal, met een soort kram. Dat betekent dat een lange stok met een haakje echt zeer weinig zin had als er niks was om houvast aan te krijgen. De sleutel is ofwel los te krijgen van de paal uiteindelijk of het is toch een afleiding.

Als de enig mogelijke oplossing is om het sleuteltje van de paal te krijgen en Marije is de Mol, dan ben ik wel teleurgesteld. Dan heeft de productie haar in een 100% slaagkans molpositie gebracht. Ik hoop dan dat er inderdaad nog een andere sleutel was en dat ze meer als groep hadden moeten denken om de opdracht te doen slagen. Marije moet dan hopen/aansturen op dat er niet ergens een andere sleutel wordt gevonden.

Waarschijnlijker lijkt mij helaas toch de simpele oplossing dat Marije niet de Mol is en dat het haar gewoon niet lukte :P Een sleutel aan een paal als afleiding i.c.m. het alleen zijn is dan veruit het moeilijkste gedeelte in de gehele opdracht.

Edit: Of nog zoals hieronder gezegd wordt met behulp van de stok het touw eromheen, wat ook wel echt next level is ten opzichte van de andere kleine opdrachtjes die bij één oogopslag al behoorlijk duidelijk waren.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 09:29:39 door Uil »

Offline Mindf-ck

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #104 Gepost op: 9-02-2021, 06:17:07 »
En vooral wat geld weggooien. Volgens mij deed Splinter dat. Riep hij niet dat hij 250 had terwijl dit 750 was?
Moet t nog s terugzien ..

Zou ook saaie afl 10 worden als de mol niet escaped

Ik hoor iedereen maar zeggen dat splinter riep dat hij 250€ ipv 750€ heeft gevonden. Maar ik hoor Splinter toch duidelijk zeggen dat hij juist wel 750€ had gevonden Bekijk het maar eens terug in slowmotion, dan lijkt het even goed dat hij 750€ geroepen heeft. Als je 250€ en 750€ snel mompelt, dan lijken die klanken fonetisch dicht bij elkaar te liggen. Iemand die dit ook is opgevallen ?

Tenslotte, Rick zegt dat 1500€ in de pot was verdiend (het maximale bedrag) als alle kandidaten op tijd buiten zouden zijn. Als Splinter 250€ ipv 750€ verdiend zou hebben, zou de maximale potscore van 1500€ niet verdiend kunnen worden ! Dus Splinter heeft geen geld achter kunnen houden.

« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 07:19:14 door Spearhead »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #105 Gepost op: 9-02-2021, 06:38:57 »
Marije had om te ontsnappen het touw nodig en een lange stok. Je maakt het touw met een paalsteek of een gewone platte knoop strak vast aan de punt van de stok. Dan kun je het touw om de juiste paal heenleggen en dan naar je toetrekken. Welke stok was daar lang genoeg voor. Ik denk alle drie. Als je als mol ziet dat Marije geen lange stok aangereikt krijgt, dan kan Marije niet ontsnappen. Jaag je de boel naar buiten en klaar.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 06:50:47 door foxhunter »

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #106 Gepost op: 9-02-2021, 08:01:39 »
Ik hoor iedereen maar zeggen dat splinter riep dat hij 250€ ipv 750€ heeft gevonden. Maar ik hoor Splinter toch duidelijk zeggen dat hij juist wel 750€ had gevonden Bekijk het maar eens terug in slowmotion, dan lijkt het even goed dat hij 750€ geroepen heeft. Als je 250€ en 750€ snel mompelt, dan lijken die klanken fonetisch dicht bij elkaar te liggen. Iemand die dit ook is opgevallen ?

Als je het op YouTube op snelheid 0,25 afspeelt , hoor je wel dat hij 750 ipv 250 zegt. Op normale snelheid is dat wat lastiger te horen. Dus inderdaad, geen rare actie van Splinter.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Miem

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #107 Gepost op: 9-02-2021, 09:41:22 »
Het meest opvallende aan deze opdracht vind ik dat niemand bezig is met het tweede slot van Marije, aan het hek van de lasso opdracht.

In deze opdracht mag je er vanuit gaan dat er voor ieder slot een sleutel is.
Als de deur bij de lasso opdracht niet open had moeten kunnen, hadden ze hem niet op deze manier op slot gedaan.

Marije blijft zeggen dat ze niet raak kan gooien en dat niemand haar helpt, maar zegt er niet bij hoe ze haar kunnen helpen. Ze blijft focussen op die lasso en lijkt bijna te vergeten dat er een slot aan die deur hangt en dat daar ook een sleutel voor moet zijn.
Vanuit de rest horen we vooral dat ze Marije straks gaan helpen, maar niet dat ze meezoeken. Alleen Renee zegt in de laatste vijf minuten nog dat ze nog een sleutel moeten vinden.


Het zou logisch zijn als dit de tweede sleutel van Splinter en Charlotte, de sleutel komt dan het spel in als ze net vrij zijn uit hun vleugel en kan niet over het hoofd gezien worden.

Ik denk dat we in aflevering 10 gaan zien dat de Mol die sleutel verduisterd heeft

Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #108 Gepost op: 9-02-2021, 12:01:26 »
Het meest opvallende aan deze opdracht vind ik dat niemand bezig is met het tweede slot van Marije, aan het hek van de lasso opdracht.

In deze opdracht mag je er vanuit gaan dat er voor ieder slot een sleutel is.
Als de deur bij de lasso opdracht niet open had moeten kunnen, hadden ze hem niet op deze manier op slot gedaan.

Marije blijft zeggen dat ze niet raak kan gooien en dat niemand haar helpt, maar zegt er niet bij hoe ze haar kunnen helpen. Ze blijft focussen op die lasso en lijkt bijna te vergeten dat er een slot aan die deur hangt en dat daar ook een sleutel voor moet zijn.
Vanuit de rest horen we vooral dat ze Marije straks gaan helpen, maar niet dat ze meezoeken. Alleen Renee zegt in de laatste vijf minuten nog dat ze nog een sleutel moeten vinden.


Het zou logisch zijn als dit de tweede sleutel van Splinter en Charlotte, de sleutel komt dan het spel in als ze net vrij zijn uit hun vleugel en kan niet over het hoofd gezien worden.

Ik denk dat we in aflevering 10 gaan zien dat de Mol die sleutel verduisterd heeft

Ik denk dat Splinters tweede sleutel gewoon door de tralies aan Marije moest gegeven, waarmee zij de 'palencel' kon openen en daar de sleutel ophalen om de vleugeldeur te openen.

Verdere bedenking die ik heb: waarom deed Marije niets met de haak die ze in haar cel had?  Ofwel als armverlengstuk of eventueel als gooielement? Lijkt me makkelijker om een U vorm over een paal te lanceren dan een slappe koordlus.

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #109 Gepost op: 9-02-2021, 12:47:24 »
Ik denk dat Splinters tweede sleutel gewoon door de tralies aan Marije moest gegeven, waarmee zij de 'palencel' kon openen en daar de sleutel ophalen om de vleugeldeur te openen.
Dat kan. Maar direct nadat Splinter de eerste sleutel gebruikt (en het slot weggooit, wat op zich vreemd is), zien we dat Splinter door nog een deur met een slot gaat (waarvan we niet zien hoe het slot opengaat). Het kan zijn dat het gewoon simpeler was: de twee sleutels waren nodig voor de twee deuren na elkaar. In dat geval probeert de montage Splinter hier verdacht neer te zetten.

Verdere bedenking die ik heb: waarom deed Marije niets met de haak die ze in haar cel had?  Ofwel als armverlengstuk of eventueel als gooielement? Lijkt me makkelijker om een U vorm over een paal te lanceren dan een slappe koordlus.

In de podcast zit een stukje waarin regisseur Rick uitlegt aan de crew dat de haak nodig was om de pin buiten de cel los te krijgen, maar dat als iemand lange armen heeft je het eventueel ook zonder de haak kunt doen. Ik denk daarom niet dat die haak nodig was bij de tweede puzzel van Marije.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #110 Gepost op: 9-02-2021, 12:57:00 »
Maar ik hoor Splinter toch duidelijk zeggen dat hij juist wel 750€ had gevonden...

Inderdaad. En verder hoor ik vooral Splinter roepen, nog voor de alarmbel gaat en de knopdeur-stress losbarst, "dat ze Marije nog moeten bevrijden!" Onmols.

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #111 Gepost op: 9-02-2021, 14:03:14 »
Hallo allemaal,

Er is me iets opgevallen in deze opdracht. Op 26.18 van de hele aflevering zie je Renée van achteren gefilmd in haar cel. Renée roept Lock! of Rock! (niet goed te verstaan). Rocky roept "Ja!" Renée buigt naar voren naar het luikje in haar cel. Dan drie keer gedreun op een deur, dat erg doet denken aan aflevering 1, Door een Deur, wanneer bij Charlotte ook hard op de deur wordt geslagen. Vervolgens zie je het gezicht van Renée door het luikje kijken. Iemand zegt "Joehoe!". Daarna hoor je de stem van Rocky die van haar kant bij het luikje voorover gebogen staat: "Ben je eruit? Heb je een idee? Hallo?", maar Renée reageert niet trekt zich terug. In het volgende shot zie je Renée weer proberen om de deur van haar cel open te krijgen. Ook al is niet te zien wie er op de deur slaat, aan de intensiteit waarmee dat gebeurt zou ik eerder aan Rocky dan aan Renée denken. In dat geval zouden Rocky's zinnen "Ben je eruit?" en "Heb je een idee?" een dubbele betekenis kunnen hebben.

Wat denken jullie?
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 15:10:31 door Delightz »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #112 Gepost op: 9-02-2021, 15:26:31 »
da's een goeie  ::ok::

Ik zit ook terug te kijken, valt me op dat Marije haar ontsnapping zo is gemonteerd dat het lijkt of ze niet haar best doet / dat t lang duurt,maar ze is helemaal niet zo veel langzamer. Als Marije bij het hek komt waar ze rechts de cel met het touw ziet, komen een gang verder Rocky en Renee even polshoogte nemen wanneer ze bezig zijn met sleutels zoeken. Op het moment dat Renee en Rocky naar de twee gele stokken en het gele sleutelblokje lopen, zie je op de achtergrond Marije al bezig met de lasso.
Wat mij betreft wordt Marije verdacht gemonteerd hier.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #113 Gepost op: 9-02-2021, 16:18:56 »
da's een goeie  ::ok::

Ik zit ook terug te kijken, valt me op dat Marije haar ontsnapping zo is gemonteerd dat het lijkt of ze niet haar best doet / dat t lang duurt,maar ze is helemaal niet zo veel langzamer. Als Marije bij het hek komt waar ze rechts de cel met het touw ziet, komen een gang verder Rocky en Renee even polshoogte nemen wanneer ze bezig zijn met sleutels zoeken. Op het moment dat Renee en Rocky naar de twee gele stokken en het gele sleutelblokje lopen, zie je op de achtergrond Marije al bezig met de lasso.
Wat mij betreft wordt Marije verdacht gemonteerd hier.
Dat paaltje omtrekken...was dat wel voldoende geweest ? , Kon ze dan wel bij het sleuteltje...niet zeker toch ?

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #114 Gepost op: 9-02-2021, 16:40:11 »
Zagen die paaltjes er niet uit als uitvergroten splinters?

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #115 Gepost op: 9-02-2021, 17:41:06 »
Zagen die paaltjes er niet uit als uitvergroten splinters?

Nee!
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #116 Gepost op: 9-02-2021, 20:02:17 »
Hallo allemaal,

Er is me iets opgevallen in deze opdracht. Op 26.18 van de hele aflevering zie je Renée van achteren gefilmd in haar cel. Renée roept Lock! of Rock! (niet goed te verstaan). Rocky roept "Ja!" Renée buigt naar voren naar het luikje in haar cel. Dan drie keer gedreun op een deur, dat erg doet denken aan aflevering 1, Door een Deur, wanneer bij Charlotte ook hard op de deur wordt geslagen. Vervolgens zie je het gezicht van Renée door het luikje kijken. Iemand zegt "Joehoe!". Daarna hoor je de stem van Rocky die van haar kant bij het luikje voorover gebogen staat: "Ben je eruit? Heb je een idee? Hallo?", maar Renée reageert niet trekt zich terug. In het volgende shot zie je Renée weer proberen om de deur van haar cel open te krijgen. Ook al is niet te zien wie er op de deur slaat, aan de intensiteit waarmee dat gebeurt zou ik eerder aan Rocky dan aan Renée denken. In dat geval zouden Rocky's zinnen "Ben je eruit?" en "Heb je een idee?" een dubbele betekenis kunnen hebben.

Wat denken jullie?

Ja hè, dat gehamer viel me ook weer op. Ik kan er wel iets mee! Daar kom ik misschien op terug met een poging in het hints topic.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 22:20:12 door annebeestje »

Online mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #117 Gepost op: 9-02-2021, 20:31:35 »
Hallo allemaal,

Er is me iets opgevallen in deze opdracht. Op 26.18 van de hele aflevering zie je Renée van achteren gefilmd in haar cel. Renée roept Lock! of Rock! (niet goed te verstaan). Rocky roept "Ja!" Renée buigt naar voren naar het luikje in haar cel. Dan drie keer gedreun op een deur, dat erg doet denken aan aflevering 1, Door een Deur, wanneer bij Charlotte ook hard op de deur wordt geslagen. Vervolgens zie je het gezicht van Renée door het luikje kijken. Iemand zegt "Joehoe!". Daarna hoor je de stem van Rocky die van haar kant bij het luikje voorover gebogen staat: "Ben je eruit? Heb je een idee? Hallo?", maar Renée reageert niet trekt zich terug. In het volgende shot zie je Renée weer proberen om de deur van haar cel open te krijgen. Ook al is niet te zien wie er op de deur slaat, aan de intensiteit waarmee dat gebeurt zou ik eerder aan Rocky dan aan Renée denken. In dat geval zouden Rocky's zinnen "Ben je eruit?" en "Heb je een idee?" een dubbele betekenis kunnen hebben.

Wat denken jullie?
Het geklop is eerder al te horen, alleen niet zo hard als de tweede x. De eerste keer is vlak voordat Renée voor de eerste x in beeld komt. Maar ik denk niet dat er echt geklopt wordt, niemand lijkt er van op te kijken. Of het wat betekent? Geen idee, ik kijk alvast uit naar de hint van Annebeestje

Offline Delightz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #118 Gepost op: 9-02-2021, 21:34:53 »
Ja hè, dat gehamer viel me ook weer op. Ik kan er wel iets mee! Daar kom ik misschien op terug met een poging in het hints topic.
Ben benieuwd. Was het iemand al opgevallen dat aan het begin en midden in de opdracht een voetbaltoeter (air horn) is te horen? Lijkt een duidelijke hint naar Rocky.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 2: Ontsnappen
« Reactie #119 Gepost op: 10-02-2021, 00:16:56 »
Ligt t nou aan mij of lijkt Charlotte precies te kijken naar waar de sleutel uiteindelijk blijkt te hangen?
Ook nog es precies bij "ik zie de sleutel niet"
(Lastig vast te leggen op plaatje, bewegend beeld beter)
Dat heb je zeker goed gezien ::jaja::