Voor mij is de vraag hoe Marije bevrijd had kunnen worden. Je mag ervan uitgaan dat de sleutel die aan één van de paaltjes hangt die zij met een lasso probeert naar zich toe te halen, de sleutel is waarmee ze uit de cel kan komen. Waar zou die anders voor kunnen dienen?
Die palen zitten achter een traliedeur die met een ketting en een hangslot vast zit aan een radiator. Het sleuteltje van dit hangslot is vermoedelijk één van de sleutels die ze in andere cellen hebben gevonden, die extra sleutel waarvan hier sprake was. Dan zou het touw dus een afleiding zijn.
In plaats van met het touw zou je de sleutel aan de paal ook te pakken kunnen krijgen met een stok met haakje mits deze stok lang genoeg is. Ze hadden een vrij lange stok met een haakje. Ik schat dat deze minimaal anderhalve meter was. De vraag is dan hoe ver was die paal waaraan het sleuteltje zat dat Marije nodig had verwijderd van de traliedeur. Om hierachter te komen heb ik twee screenshots gemaakt van het lassowerpen. Links zie je het moment dat het uiteinde van de lasso de voet van de paal raakt. Rechts het moment dat Marije het touw weer omhoog heeft getrokken waarbij de lus van de lasso de grond raakt, of eigenlijk de lus ligt plat op de grond. Zeg dat Marije haar hand rechts anderhalve meter optilt en dat nog 30 cm van de touw + lus op de grond ligt, dan is de totale lengte van de lasso 1,80 m. Dan zijn de twee lijnstukken links ongeveer 90 cm. Het verticale stuk links zit ongeveer op de halve hoogte van de traliedeur, zeg op 90 cm. Dat betekent dat het horizontale stuk links ongeveer 90 cm is. Het touw zal een boogje maken dus laten we hiervoor nog een marge pakken van 30 cm. Dan zullen de palen op ongeveer 1,20 m van de traliedeur staan. Voldoende dichtbij om hier met de langste stok bij te komen, zeker als je de arm nog een stuk door de tralies kan steken.