Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten  (gelezen 48749 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #120 Gepost op: 9-02-2021, 13:26:49 »
Charlotte rent een gebouw in en later weer uit. Heeft ze daar dan het grootste deel van de tijd rondgedoold? Of is ze de Mol en heeft ze er een leuk gesprekje met Rik opgenomen? :P

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #121 Gepost op: 9-02-2021, 13:34:32 »
Maar het is niet alleen een re-take, want als Rocky op 6:34 weer op dat station is, is wel degelijk de hendel van Charlotte omgehaald. Het raadsel is voor mij dus: wie zou dit anders dan Charlotte gedaan kunnen hebben & hoe kan het dat Marije als eerste af is, terwijl we zien dat wanneer Rocky de hendel van Marije omhaalt, die van Charlotte ook al om is (4:57) al om is.



Vetgedrukte deel klopt! Nadat Charlotte "dood" is gaat Rocky naar station 1 om de hendel van Splinter naar beneden te halen en die van Marije en Charlotte zijn dan al naar beneden.

Zitten we hier te kijken naar een gebrek aan camera's/cameramensen waardoor we naar een soort geënsceneerd/geëdit geheel zitten te kijken dat dus eigenlijk volgens de logica niet klopt?

Daar heb ik ook aan gedacht, dat de edit vooral om praktische redenen is zoals die is. Van Rocky is ook een shot 2x gebruikt zo lijkt het. ( hoe weten we dat Rocky bij station 5 is als ze Marije haar 3e leven ontneemt? Het is een shot waarbij ingezoomd is op haar handen) Toch zijn er van Splinter bij  station 1 meerdere shots en vanuit verschillende perspectieven, zelfs van binnenuit door een raam. Zijn er retakes geweest?

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #122 Gepost op: 9-02-2021, 13:37:32 »
Edit: Charlotte zegt ook dat ze 0 hendel stations gevonden heeft. Als haar startpositie op dat kaartje klopt is dit erg ongeloofwaardig, want waar zij afgaat is ongeveer aan de andere kant van de kaart. Het is bijna onmogelijk om zo lang over dat terrein te rennen en 0 keer een hendel om te halen. Heeft zij misschien meerdere keren haar eigen hendel omgehaald, en is er daarom onduidelijkheid (omdat de montage niet anders kan als ze de mol willen beschermen?)
Charlotte gaat toch af bij station 1? Dan eindigt zij volgens mij dicht bij haar startpositie, als ik op de kaart van molecula kijk. Maar corrigeer me als ik het mis heb.

Wat interessant is, is de afstand die Marije aflegt voordat zij Charlotte voor de tweede keer omzet. Zij gaat via station 4 naar station 2, en dat is vanaf haar startpositie een heel groot stuk het terrein over.
Hieruit valt nog geen conclusie te trekken over hoe lang Charlotte dan onderweg is geweest. Want wat de tweede hendel van Marije voor Charlotte was, kan in totaal de derde hendel voor Charlotte zijn, of zelfs de vierde of vijfde. Dus Charlotte kan al eerder uit het spel hebben gelegen dan de aankomst van Marije bij station 2.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #123 Gepost op: 9-02-2021, 13:47:32 »
Vetgedrukte deel klopt! Nadat Charlotte "dood" is gaat Rocky naar station 1 om de hendel van Splinter naar beneden te halen en die van Marije en Charlotte zijn dan al naar beneden.

Daar heb ik ook aan gedacht, dat de edit vooral om praktische redenen is zoals die is. Van Rocky is ook een shot 2x gebruikt zo lijkt het. ( hoe weten we dat Rocky bij station 5 is als ze Marije haar 3e leven ontneemt? Het is een shot waarbij ingezoomd is op haar handen) Toch zijn er van Splinter bij  station 1 meerdere shots en vanuit verschillende perspectieven, zelfs van binnenuit door een raam. Zijn er retakes geweest?

Zoals Leendert opmerkte, zou het logisch zijn dat als iemand dood is, alle hendels van die persoon naar beneden gedrukt worden, Dat zou verklaren dat bij station 1, als Rocky daar is, Charlotte en Marije als weggedrukt zijn. Ze liggen uit het spel dus hen kan je niet meer wegspelen.
Het shot van Rocky is bij station 5, geen twijfel mogelijk, aan het begin van het shot zie je de voet van de schoorsteen.


Als je enkel kijkt naar de shots waarbij de kandidaten een volgcamera dicht op zich hebben staan, dus zonder alle drone en langeafstandsshots (waarop geen volgcamera te zien is en dus waarschijnlijk als vulling zijn opgenomen), dan zijn de routes redelijk goed te volgen, zie afbeelding hieronder:

Een aantal zaken die mij opvallen:
-Eigenlijk kan alleen Rocky de hendel van Charlotte op station 5 hebben weggedrukt, voordat ze naar 4 ging en daarna weer terug naar 5 voor Marije. Of Charlotte was toen al af via een ander paneel dat we niet zien.
-Wie de hendel van Rocky op station 6 heeft weggedrukt blijft onduidelijk, ik denk dat dat alleen Charlotte kan zijn geweest, of Rocky zelf.
-De startpositie van Charlotte is twijfelachtig, ze staat eerst bij de gele cilinder, maar bij het startsignaal zie je haar achter het muurtje wegrennen dat verder staat. Ik heb het verste punt genomen, maar dat kan ook later opgenomen zijn. Als deze route klopt, dan zou ze inderdaad al af zijn voor ze bij station 1 aankomt en dus enkel de laptop gevonden hebben.
-De startpositie van Renee kan ik nog steeds niet helemaal plaatsen, maar is volgens mij in de buurt van waar ik hem nu gezet heb, de rest van haar route is vrij duidelijk in beeld.
-Ik ben vrij zeker van de routes van Rocky en Marije, het enige vreemde is dat Rocky Splinter moet zijn tegen gekomen, maar dat staat niet op beeld. Maar Splinter kan ook binnendoor gegaan zijn, de route door het gebouw die Charlotte  genomen heeft.
Splinter kan vanaf station 5 ook via de beginpositie van Renee naar zijn 'sterfplek' gelopen zijn, daar zijn shots van, maar dit past beter in de tijdlijn.
-Ik vond het vreemd dat station 3 niet gebruikt is, maar als je het zo bekijkt is daar ook nooit iemand langsgelopen. Zo lopen enkel in een aantal opvulshots door deze straat, maar dan is dit station niet eens meer te zien.

EDIT: Marije kan ook heel goed verantwoordelijk zijn voor de hendel van Charlotte op station 5, we zien haar in die richting rennen vanaf station 4, maar als ze vervolgens weer in beeld komt is dat in de buurt van station 2. Dit lijkt mij misschien wel de meest logische verklaring. Dan zou Marije in haar eentje volledig verantwoordelijk zijn voor de snelle uitschakeling van haar mol. En was dus Charlotte in werkelijkheid eerder af dan Marije.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 14:03:13 door molecula »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #124 Gepost op: 9-02-2021, 13:59:36 »
Hendels die worden omgehaald ondanks dat mensen al zijn uitgeschakeld past wel bij de opzet van de opdracht. Overige hendels op andere station snel omzetten vergt wel wat snel werk van de productieassistenten die buiten beeld moeten blijven.

Ik neem aan dat het hendelbord in contact staat met een centraal computersysteem, dus het kan zijn dat vanuit het centrale computersysteem een seintje naar alle hendelborden stuurt en de hendels van een uitgeschakelde kandidaat automatisch wordt omgezet. Kostte het veel kracht om de hendel om te zetten?

Sowieso is snel werk van productieassistenten ook een optie.

Als de hendels van uitgeschakelde kandidaten niet automatisch werden omgezet, ijkt het lijkt erop dat het aantal nutteloos omgezette hendels behoorlijk hoog lijkt te liggen. Zo hoog dat ik vermoed dat de hendels van uitgeschakelde kandidaten wel automatisch werden omgezet.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #125 Gepost op: 9-02-2021, 14:04:31 »
Ik vond het er zo neppig en grofstoffelijk uitzien dat ik er niet eens van uit ging dat een automatische omzetting tot de mogelijkheden zou behoren :P

Maar ik heb geen ervaring met dit soort systemen, dus wie weet kan dat wel. Lijkt me redelijk kostbaar dan voor één opdracht.

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #126 Gepost op: 9-02-2021, 14:07:15 »

-De startpositie van Charlotte is twijfelachtig, ze staat eerst bij de gele cilinder, maar bij het startsignaal zie je haar achter het muurtje wegrennen dat verder staat. Ik heb het verste punt genomen, maar dat kan ook later opgenomen zijn. Als deze route klopt, dan zou ze inderdaad al af zijn voor ze bij station 1 aankomt en dus enkel de laptop gevonden hebben.

Maar wat niet helemaal klopt aan die route is dat je op 2:36 en 3:28 Charlotte en Marije op dezelfde plek ziet rennen, namelijk het gangetje in op deze google maps 360 graden foto. Charlotte kan alleen daar rennen door langs allerlei hendels te rennen: https://goo.gl/maps/GYvRXJTN5CTtmaUr5

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #127 Gepost op: 9-02-2021, 14:14:50 »
Goed gezien, volgens mij... De lijnen van Charlotte en Marije moeten elkaar kruizen. Waar is dat bewuste steegje op de kaart van molecula?

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #128 Gepost op: 9-02-2021, 14:26:39 »
Goed gezien, volgens mij... De lijnen van Charlotte en Marije moeten elkaar kruizen. Waar is dat bewuste steegje op de kaart van molecula?

Ik heb het met een kruisje aangegeven. Op 2:21 rent Charlotte door de straat van station 3 (maar ik geloof niet dat die op de luchtfoto te zien is, dus dat blijft nog een klein raadsel.)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #129 Gepost op: 9-02-2021, 14:30:20 »
Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat er meerdere shots na afloop zijn genomen voor de plaatjes waarbij er niet echt is nagedacht op welke plek wie waneer uitgeschakeld werd, dus met alle respect voor de mensen die zich in de beelden bijten, hulde daarvoor, maar het lijkt me erg lastig om daardoor de mol te ontmaskeren -mocht dat de insteek zijn...

Even naar een andere vraag, buiten het gespeur naar routes, volgordes, en computergestuurde automatische hendeloverhalingsmechanieken.... Waarom zou een Mol zichzelf willen uitschakelen? Wat is de beste tactiek voor de mol hier?

In mijn optiek gewoon lekker met het spelletje meedoen, en wel zorgen dat het geld binnenkomt om de vrijstellingsmove te kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2021, 10:24:47 door Mollem »

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #130 Gepost op: 9-02-2021, 14:38:41 »
Even naar een andere vraag, buiten het gespeur naar routes, volgordes, en computergestuurde automatische hendeloverhalingsmechanieken.... Waarom zou een Mol zichzelf willen uitschakelen? Wat is de beste tactiek voor de mol hier?
In mijn optiek gewoon lekker met het spelletje meedoen, en wel zorgen dat het geld binnenkomt om de vrijstellingsmove te kunnen maken.

Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Een mol zou hier zo veel mogelijk hendels naar beneden proberen te krijgen, zodat het spel so snel mogelijk stopt, want door wat er door Rik gezegd wordt twijfel ik eraan dat de mol hier geld weggepakt heeft. Dat zou waarschijnlijk ook niet hoeven, omdat de kandidaten elkaar willen uitschakelen. Geld is maar in zoverre van belang dat € 500 genoeg was.
Ik heb iemand horen zeggen dat een vrijstelling niet belangrijk zou zijn voor de mol. Misschien nog even terugdenken aan Patrick die ontzettend graag de vrijstelling wilde hebben en hem ook pakte en daarna heel  erg enthousiast reageerde. Dus het kan wel dat de mol dat wil hebben.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #131 Gepost op: 9-02-2021, 14:51:12 »
Ik ben persoonlijk van overtuigd dat er meerdere shots a afloop zijn genomen voor de plaatjes waarbij er niet echt is nagedacht op welke plek wie waneer uitgeschakeld werd, dus met alle recpect voor de mensen die zich in de beelden bijten, hulde daarvoor, maar het lijkt me erg lastig om daardoor de mol te ontmaskeren -mocht dat de insteek zijn...
Dan wordt het heel lastig speuren hier, want dan kan alles een retake zijn... En kunnen we totaal op het verkeerde been gezet worden. Hoe gaan we daarmee om nu? Laat maar zitten verder? Ik hoop dat we toch iets kunnen gaan concluderen...

Ik moet wel nog even denken aan de molloten-opdracht van vorig jaar, toen is er op het forum door niemand aan gedacht dat Robs verdachte loopje een retake zou kunnen zijn. Integendeel: 'dorpgate' werd dat genoemd. Rob was ontmaskerd. Ik meen dat niets in de terugblik duidelijk maakte wat hij in dat andere deel van het complex te zoeken had gehad. Nutteloos om in de montage te laten (of een retake dus), maar hij stond er wel extra verdacht op zo.
EDIT: Ik gooi nu retakes en sfeershots op één hoop, dat is natuurlijk ook niet goed. ;D Retakes zijn van acties die ook echt hebben plaats gevonden. Sfeershots achteraf, ja daar kunnen ze misschien mensen gewoon laten rennen waar ze willen.
« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 15:07:31 door Molest »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #132 Gepost op: 9-02-2021, 15:04:31 »
Zoals Leendert opmerkte, zou het logisch zijn dat als iemand dood is, alle hendels van die persoon naar beneden gedrukt worden, Dat zou verklaren dat bij station 1, als Rocky daar is, Charlotte en Marije als weggedrukt zijn. Ze liggen uit het spel dus hen kan je niet meer wegspelen.
Het shot van Rocky is bij station 5, geen twijfel mogelijk, aan het begin van het shot zie je de voet van de schoorsteen.

OK, duidelijk  ::ok::

Offline Martialis1

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #133 Gepost op: 9-02-2021, 15:07:58 »
Heel gek ook dat station 3 alleen op 0:53 te zien is, en daarna nooit meer. Want dit station staat ook erg in de buurt van de anderen.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #134 Gepost op: 9-02-2021, 15:16:15 »
Station 3 is zelfs al weggehaald bij sommige beelden die later geschoten zijn. Daarom ben ik er vrij zeker van dat die drone beelden opvulling zijn. We kunnen alleen afgaan op de beelden vanuit volgcamera's, dat was ook de insteek van mijn reconstructie.

En ik denk niet dat de Mol zichzelf wilde uitschakelen. De Mol had vette pech en werd als eerste uitgeschakeld, ondanks dat de montage ons anders doet geloven.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #135 Gepost op: 9-02-2021, 15:30:11 »
Ik ben persoonlijk van overtuigd dat er meerdere shots a afloop zijn genomen voor de plaatjes waarbij er niet echt is nagedacht op welke plek wie waneer uitgeschakeld werd, dus met alle recpect voor de mensen die zich in de beelden bijten, hulde daarvoor, maar het lijkt me erg lastig om daardoor de mol te ontmaskeren -mocht dat de insteek zijn...

Er zal ongetwijfeld wat overgedaan zijn maar waarom  van Splinter bij Station 1 diverse shots maken ( door een raam, verschillend perspectief) en dan uitgerekend het shot waarbij hij Charlotte uit het spel zou spelen de hendels blurren? Bovendien strookt het niet met wat Splinter tijdens deze opdracht over Charlotte zegt en het rare moment als ze elkaar tegenkomen waarin hij het over vertrouwen heeft. Hij loopt ook de andere kant op na de ontmoeting terwijl we Charlotte naar station 1 zien lopen.

Edit: Splinter loopt na de ontmoeting met Charlotte naar station 4 waar hij Renée uitschakelt en vervolgens naar station 5 waar hij voor de 2e maal Rocky zou uitschakelen waarbij de beelden niet duidelijk zijn.

Citaat
Charlotte ga ik niet uitschakelen.
Daar probeer ik juist een
vertrouwensband mee op te bouwen.

Ik weet niet of we hiermee de mol ontmaskeren maar wellicht wel dat er  momenten in de montage zitten die bepaalde kandidaten verdachter maken dan ze wellicht zijn.

« Laatst bewerkt op: 9-02-2021, 16:04:29 door Moedermol »

Offline Moldo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #136 Gepost op: 9-02-2021, 16:38:27 »
Waarom heeft Charlotte geen enkele hendel omgezet?  ???

a. Ze liep toevallig een route waarlangs geen stations te zien waren

b. Ze werd te snel zelf uitgeschakeld

c. Ze heeft geld gepakt en dat achterovergedrukt om het uit de pot te houden

d. Anders...

Ook bij a. en b. kan ze voor mij nog steeds de mol zijn, maar niet overtuigend.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #137 Gepost op: 9-02-2021, 16:46:41 »
Waarom heeft Charlotte geen enkele hendel omgezet?  ???

a. Ze liep toevallig een route waarlangs geen stations te zien waren

b. Ze werd te snel zelf uitgeschakeld

c. Ze heeft geld gepakt en dat achterovergedrukt om het uit de pot te houden

d. Anders...

Ook bij a. en b. kan ze voor mij nog steeds de mol zijn, maar niet overtuigend.
C. kan niet, want Rik maakte al het geld bekend ook als het "ontvreemd" was
B. speelt mee.
A. zou kunnen of er stond toevallig steeds een medekandidaat en dan moet je even wegwezen. Misschien heeft ze wel een hendel overgehaald die de aflevering niet gehaald heeft. Zie hierboven van Molecula.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #138 Gepost op: 9-02-2021, 16:52:10 »
Tja, misschien werd Charlotte toevallig al na één minuut uitgeschakeld omdat iedereen meteen haar leven afpakte en was ze echt nog geen station tegengekomen en is bijna alles wat we zien een toneelstuk.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Onder druk zetten
« Reactie #139 Gepost op: 9-02-2021, 16:56:15 »
Ik denk dat de montage ons wil laten geloven dat het allemaal veel langer duurde dan het eigenlijk was.
Ze startte, volgens het plannetje van Molecula, liep om een gebouw, liep door het gebouw en kwam bijna op haar startplaats weer buiten. Marije had dan al 2x Charlottes hendel overgehaald. Ik denk dat ze gewoon de pech had dat ze heel snel afging omdat 2 personen op hetzelfde moment haar hendel omhaalden. Volgens mij ging ze ongeveer gelijk met Marije af.