Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed  (gelezen 22131 keer)

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #120 Gepost op: 16-02-2021, 21:57:52 »
Ik moet hier echt nog een paar keer naar kijken, want als Splinter eerder de roze trui uit locker 1109 haalde dan dat Charlotte bij de lockers aankwam, is Splinter hier 100% verdacht.

Ja hier is vreemde montage maar nadat Splinter de roze trui pakt zien we Charlotte in een shot boven lopen en ligt het zwarte t-shirt die ze uit de locker gehaald heeft naast de driekwart rode broek en de witte BH. Renée roept dan witte BH's en Charlotte zegt dat ze deze al heeft gehad. ( in een later shot ziet Splinter  nog een witte BH en trekt die naar boven) Dan komt Splinter boven met de roze trui. Charlotte was dus al boven met het zwarte T-shirt. De roze trui ligt daar later ook naast als Splinter de witte BH omhoog trekt, ook al is dat niet goed te zien.
« Laatst bewerkt op: 16-02-2021, 21:59:36 door Moedermol »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #121 Gepost op: 16-02-2021, 22:04:04 »
Ah, goed gezien! Dan is Charlotte dus vermoedelijk na 950 en 955 (die al leeg waren) naar boven gelopen, en heeft de porto aan Splinter gegeven. Het klopt ook volledig met Marije die nog met twee laatste codes komt aanzetten, 99 (660) en 1109. Charlotte was dus even alleen in de lockerruimte voordat Splinter naar beneden ging om de inhoud van locker 1109 op te halen.
Beiden zijn dus verdacht als het gaat om 1109, en ook Renée is niet uit te sluiten.

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #122 Gepost op: 16-02-2021, 22:08:45 »

EDIT: Nog iets wat me opviel: als Charlotte code 328 voor de tweede keer doorgeeft, samen met 785, lijkt het alsof Rocky erbij staat. Maar mogelijk staat ze alleen. Bij het doorgeven over de porto is Rocky niet te zien, en draait Charlotte haar hoofd na het inspreken naar rechts. Pas in het volgende shot zie je Rocky erbij staan, en draait Charlotte haar hoofd juist naar links. Dan heeft ze ook opeens haar handschoenen uit, dus het lijkt een later moment. Heel goed mogelijk dat Charlotte hier in haar eentje deze codes heeft doorgegeven.

Ook goed gezien, dit zijn 2 verschillende momenten. na het doorgeven van de codes kijkt Charlotte naar ( voor haar) rechts en begint te praten volgend shot kijkt ze naar links en dan staat daar Rocky ineens.

Offline Hippie

  • Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #123 Gepost op: 16-02-2021, 23:23:05 »
Het is misschien te flauw voor woorden -strenge jury- maar zouden alle kledingstukken die (vanaf het begin, veel donkerblauw, grijs, veel broeken) op ca. 2,5mtr hangen, dus niet laag, zeker niet niet hoog, zijn meegeteld..? Dan kom je namelijk veel makkelijker op 82...

Ik denk dat al die grijzige (heren) kleding museumstukken waren en dat het spel alleen met gekleurde/moderne kleding gespeeld werd.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #124 Gepost op: 17-02-2021, 11:34:29 »
Dan blijft er wat mij betreft nog een aantal opties open; (want als ik alleen de gekleurde en duidelijk niet-museumkledig probeer te tellen kom ik in totaal bijna niet eens tot 82):
-per haak hangen meerdere kledingstukken die ieder meetellen
-productie widm manipuleert om de bedragen laag te houden om te doen lijken alsof de mol heel goed bezig is.
Dat wordt natuurlijk een beetje te cynisch, dus hoop ik dat maar niet.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #125 Gepost op: 17-02-2021, 11:53:48 »
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. 82 kledingstukken hangen nog onterecht beneden + 48 die er terecht hangen. Dat zijn 130 kledingstukken die aan het eind beneden hangen. Maar er zijn er ook veel omhoog getakeld in 30 minuten, in elk geval de 22 die onterecht naar boven zijn getakeld. Dan zit je al op de 152. En er zullen daarnaast ook veel kledingstukken wel terecht naar boven zijn getakeld.

Mijn voorlopige inschatting is dat er in het begin zo'n 200 kledingstukken laag moeten hebben gehangen. 70 die er moesten blijven (om aan 1.750 euro te kunnen komen), en 130 die omhoog moesten (om mingeld te voorkomen). Met 13 codes die we hebben gezien, komt dat neer op gemiddeld 10 kledingstukken per code.

Enige probleem is wat jij al aangeeft: als ik ga tellen, kom ik niet aan die 200 kledingstukken laag in het begin. Ik moet wel zeggen dat ik er al gauw scheel van wordt. Dus dat ik ze niet zie, zegt niet alles. :)
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 12:03:57 door Molest »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #126 Gepost op: 17-02-2021, 12:04:00 »
70 bedoel je maar dat is een detail  ;) (70X25=1.750)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #127 Gepost op: 17-02-2021, 12:08:41 »
Heb ook geprobeerd te tellen, maar idd dat lukt niet. Dat maar opgeven dus.
Mss beter goed kijken naar de beste  Molposities en dan kom ik toch bij Charlotte terecht. Zij was ondergronds (als Mol?), zij had de porto, had de codes in haar hand. Zij heeft de codes die zij (fout) door heeft gegeven niet apart gelegd, maar de hele stapel aan Rocky gegeven. Dat zaait verwarring en kost tijd om uit te zoeken. Zij heeft de codes niet langzaam en duidelijk herhaald.
Zij was, in ieder geval even, alleen bij de kluisjes kan dus kleding verwisseld of verstopt hebben en naderhand bemoeide ze zich met takelen.

Dat is meer gelegenheid om te mollen dan dat de anderen gehad hebben.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #128 Gepost op: 17-02-2021, 12:09:33 »
70 bedoel je maar dat is een detail  ;) (70X25=1.750)
Gelukkig 3 seconden hiervoor al hersteld. Net op tijd! ::rofl::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #129 Gepost op: 17-02-2021, 12:29:25 »
geweldig  :D ::ok::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #130 Gepost op: 17-02-2021, 15:12:51 »
Ja, daar zit ik ook een beetje mee. 82 kledingstukken hangen nog onterecht beneden + 48 die er terecht hangen. Dat zijn 130 kledingstukken die aan het eind beneden hangen. Maar er zijn er ook veel omhoog getakeld in 30 minuten, in elk geval de 22 die onterecht naar boven zijn getakeld. Dan zit je al op de 152. En er zullen daarnaast ook veel kledingstukken wel terecht naar boven zijn getakeld.

Mijn voorlopige inschatting is dat er in het begin zo'n 200 kledingstukken laag moeten hebben gehangen. 70 die er moesten blijven (om aan 1.750 euro te kunnen komen), en 130 die omhoog moesten (om mingeld te voorkomen). Met 13 codes die we hebben gezien, komt dat neer op gemiddeld 10 kledingstukken per code.

Enige probleem is wat jij al aangeeft: als ik ga tellen, kom ik niet aan die 200 kledingstukken laag in het begin. Ik moet wel zeggen dat ik er al gauw scheel van wordt. Dus dat ik ze niet zie, zegt niet alles. :)

Goed dat je wel geprobeerd hebt.

Als we aannemen dat er niets naar beneden is gehezen, moet er dus minimaal 152 beneden gehangen hebben, maar waarschijnlijk meer. Als het er echt niet op lijkt dat er zoveel laag hingen, dan kan het er ook op wijzen dat iemand weer kledingstukken naar beneden heeft gehezen. Omdat er geen reden is voor een kandidaat om dat te doen en omdat alleen Renee dat gedaan kan hebben, zou dat bijna een smoking gun zijn. Misschien ga ik ook nog een telpoging doen. Zijn er delen van de zaal zijn die aan het begin niet goed in beeld en zo ja, welke?

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #131 Gepost op: 17-02-2021, 15:49:23 »
Ik heb nog even gekeken wie er bij locker 328 geweest zijn.
In de montage zijn Renée en Splinter duidelijk in de buurt van 328.
Volgens mij is Charlotte daar ook geweest maar er zit weer een knip in de montage.

Foto 1: Renée en Splinter wachten nog op de eerste codes
Foto 2: In het begin van de opdracht loopt Splinter hier alleen.
Foto 3:Splinter pakt 326 in dezelfde gang als 328
Foto 4: Charlotte komt binnen, rechts op de foto de gang met locker 328, ze lijkt te zoeken.
Foto 5: Charlotte draait om en kijkt in de gang met locker 3 dan een knip in de montage naar een ander moment. De rode driekwart broek 344 en de witte bh zijn dan nog niet gepakt.
Foto 6: Splinter pakt de paarse trui uit 1109,deze zit in dezelfde gang als 328

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #132 Gepost op: 17-02-2021, 17:22:09 »
Op basis hiervan lijken in 1 shot in het begin 72 kledingstukken laag zichtbaar (al heb ik bij een paar een ? gezet, omdat ik niet zeker was of het een afzonderlijk kledingstuk was). Sowieso lijken in het middenstuk ~40-45 kledingstukken aan het begin laag te hangen (meer als er nog kledingstukken verborgen achter andere hangen). Klik op het plaatje om te vergroten, zodat je de cijfertjes kunt lezen.



Het linkergedeelte en het rechtergedeelte is maar deels zichtbaar, dus daar kan zeker meer hangen. Als elk gedeelte net zo groot is en net zo veel kleding had, zou je uitkomen op ~120-135 kledingstukken laag aan het begin. Dat is nog steeds minder dan 82 (onterecht laag aan het eind) + 48 (terecht laag aan het eind) + 22 (onterecht hoog) = 152, en dan rekenen we nog niet eens mee dat er ook kledingstukken terecht hoog zijn gehangen.

Dit sterkt mij toch wel in het vermoeden dat er ook kledingstukken omlaag zijn gehaald (Renee dus). Maar het verschil tussen het minimum van 152 en de hogere schatting van 135 is niet zo groot dat het echt als bewijs geldt.

Verder valt op (ook was het al gezegd) dat sommige kledingstukken veel voor lijken te komen: met name de blauwe broek, maar ook de zwarte broek (al kan het zijn dat die broeken eigenlijk ook blauw zijn) en de rode broek. Daarvan lijkt alleen de rode broek gevonden (344, doorgegeven door Rocky, gevonden door Splinter).

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #133 Gepost op: 17-02-2021, 17:28:47 »
Gaan we er dan vanuit dat aan het begin eventueel onterecht hoog hangende kleding niet ook omlaag gehaald moest worden?

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #134 Gepost op: 17-02-2021, 17:39:34 »
Gaan we er dan vanuit dat aan het begin eventueel onterecht hoog hangende kleding niet ook omlaag gehaald moest worden?

Nee. De opdracht was dat de kleding uit de lockers aanwijzingen gaf over welke kleding omhoog gehaald moest worden. Er was volgens mij geen regel dat alle kleding die niet aan dat signalement voldeed naar beneden moest worden gehaald. Als kleding die aan het begin al hoog hing naar beneden is gehaald, dan moet dat haast wel de mol zijn die dat gedaan heeft. Dat is precies de reden dat ik probeer te achterhalen hoeveel kleding aan het begin laag hing.

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #135 Gepost op: 17-02-2021, 18:01:19 »
Nee. De opdracht was dat de kleding uit de lockers aanwijzingen gaf over welke kleding omhoog gehaald moest worden. Er was volgens mij geen regel dat alle kleding die niet aan dat signalement voldeed naar beneden moest worden gehaald. Als kleding die aan het begin al hoog hing naar beneden is gehaald, dan moet dat haast wel de mol zijn die dat gedaan heeft. Dat is precies de reden dat ik probeer te achterhalen hoeveel kleding aan het begin laag hing.

Misschien heb je wat aan deze link, kun je zien hoe groot de ruimte is en dat er standaard al kleding van mijnwerkers hangt.
https://www.virtualtravel.cz/kladno/hornicky-skanzen-mayrau-vinarice-u-kladna/retizkova-satna
Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #136 Gepost op: 17-02-2021, 18:23:26 »
Dat is misschien een optie, op de site van het museum proberen te achterhalen of er info staat over hoeveel er opgehangen kan worden...
Ik tel schofgeschat 15 ophang-haken per katrollen-compartiment (sjongejonge...), daarmee kom je wel tot hoge aantallen maar dan zou het compleet vol hangen en een bos van kledingstukken vormen, en dat is zeker niet het geval in de opdracht...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #137 Gepost op: 17-02-2021, 18:29:30 »
Misschien heb je wat aan deze link, kun je zien hoe groot de ruimte is en dat er standaard al kleding van mijnwerkers hangt.
https://www.virtualtravel.cz/kladno/hornicky-skanzen-mayrau-vinarice-u-kladna/retizkova-satna

Thanks. Dit bevestigt wel wat ik zelf al een beetje had afgeleid uit de opbouw van de ruimte. Heel veel meer shots van het begin en van de eerste keer dat Renee naar boven komt. Ik tel in totaal 161. Sommige daarvan zijn waarschijnlijk dubbel (maar niet zo heel veel), sommige zijn misschien helemaal geen kleding (maar niet zo heel veel) en sommige zijn waarschijnlijk in dode hoeken opgehangen. Dus ik verwacht dat er totaal iets van 160 - 180 kledingstukken waren. Eigenlijk komt dat aardig overeen met wat je zou verwachten als er geen kledingstukken omlaag zijn gehaald. Helemaal zeker weten doe ik het natuurlijk niet, maar ik neig er nu toch naar dat het niet is gebeurd. De meest waarschijnlijke theorie lijkt dus echt dat er 1, 2 of 3 cruciale kledingstukken waren en de mol net bij die codes / lockers iets heeft uitgevoerd (code niet gevonden, code verkeerd doorgegeven, inhoud kluisjes gewisseld). Daar schieten we niet heel veel mee op, want dat kunnen ze alle vier gedaan hebben.










Als iemand nog zin heeft verder te pluizen, dan kun je op zoek naar shots van later in de opdracht en het einde en vergelijken welke kledingstukken weg zijn. Het is echt een monikkenwerk en ik ben het nu wel weer zat eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 18:32:13 door Leendert »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #138 Gepost op: 17-02-2021, 18:55:25 »
Als we aannemen dat er niets naar beneden is gehezen, moet er dus minimaal 152 beneden gehangen hebben, maar waarschijnlijk meer.
Waarschijnlijk veel meer!
152 is het absolute minimum gegeven de uitkomst (82 kledingstukken onterecht laag, en 380 euro in de pot). Daar bovenop komen alleen nog de kledingstukken die terecht, op basis van juiste codes, omhoog zijn getakeld. In principe kunnen dat er 0 zijn, maar dan mag geen enkele gevonden code corresponderen met een kledingstuk dat omhoog moest. De enige die dat praktisch voor elkaar kon krijgen, is Splinter. Door de kleding van 1-3 kastjes te verwisselen met een kledingstuk dat laag had moeten blijven hangen (waardoor 22 kledingstukken toch omhoog gingen), en de kleding van de overige 11-13 kastjes te verwisselen met een kledingstuk dat er helemaal niet toe deed.
Splinter moest dan dus de kleding van alle 14 kastjes verwisselen, en ook nog weten welke kleding wel en welke er niet toe deed. Met het risico dat de mijnwerkers elkaar controleerden, niemand hem zou zijn komen helpen, en hij na afloop heel erg in de schijnwerpers kwam te staan. Ondenkbaar, dus er waren in het begin meer dan 152 kledingstukken. Allemaal toen nog laag.
Als het er echt niet op lijkt dat er zoveel laag hingen, dan kan het er ook op wijzen dat iemand weer kledingstukken naar beneden heeft gehezen. Omdat er geen reden is voor een kandidaat om dat te doen en omdat alleen Renee dat gedaan kan hebben, zou dat bijna een smoking gun zijn.
Inmiddels denk ik dat er toch wel minstens 200 kunnen hangen. De eerste foto hieronder is het beste beeld dat ik kon vinden om dat te onderbouwen. Het is maar een hoek van de zaal, en daar tel ik al maar dan 50 kledingstukken op. Dus 200 is denk ik geen gekke schatting. En Renée die kleding eerst omhoog hijst en dan weer omlaag, verandert niets aan het totaal aantal kledingstukken, toch?
Misschien ga ik ook nog een telpoging doen. Zijn er delen van de zaal zijn die aan het begin niet goed in beeld en zo ja, welke?
Volgens mij is de hele zaal in beeld gekomen, met name in het panorama shot dat als nadeel heeft dat het beweegt. Ik had ook al foto's klaar liggen, maar ik zie dat jijzelf en Momferdina me al voor zijn! ::ok:: Hoe dan ook: steeds zien we maar een deel van de zaal. Op het shot vanuit de lucht dat ik al eerder postte is dat ook zo, maar hoeveel ervan ontbreekt weet ik niet. De tweede en derde foto hieronder hebben overlap, dus daar heb je ook een aardig deel van de zaal al mee te pakken. Maar lang niet alles.

@Moedermol: mooi uitgezocht! Heb je misschien ook enig idee waar de kleding van code '74' door Charlotte gepakt is? En wat de code van die locker zou kunnen zijn? Want een 2-cijferige code komt niet voor... Zo'n 5 of 6 lockers links ervan, is een locker met de code 555.
« Laatst bewerkt op: 18-02-2021, 00:25:17 door Molest »

Online Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Steen goed
« Reactie #139 Gepost op: 17-02-2021, 20:48:53 »
@Moedermol: mooi uitgezocht! Heb je misschien ook enig idee waar de kleding van code '74' door Charlotte gepakt is? En wat de code van die locker zou kunnen zijn? Want een 2-cijferige code komt niet voor... Zo'n 5 of 6 lockers links ervan, is een locker met de code 555.

Ja , 74 gevonden maar ik zie alleen 74, geen langere code