Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20326 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #140 Gepost op: 15-02-2021, 11:03:05 »
Ik denk dat in deze opdracht met het ontbreken van vooral voorzetsels, gesaboteerd in door een mol met taalkennis. Kisten lijken selectief gepakt, waardoor het wel erg moeilijk wordt om er correcte zinnen van te maken.

Les van deze aflevering, voorzetsels zijn essentieel voor het maken van correct Nederlandse zinnen  ::rofl::
Voorzetsels zijn handig als je relatief eenvoudige enkelvoudige zinnen wil maken. Jan staat voor paal. Met voegwoorden kun je pas lange zinnen maken zonder dat er een voorzetsel aan te pas komt. Bijvoorbeeld: Marije lijkt een slechte kandidaat want zij krijgt het volgende rode scherm. Twaalf woorden en geen enkel voorzetsel. Bijvoeglijke naamwoorden zijn ook handig want die kun je vaak bij veel zelfstandige naamwoorden gebruiken (goede, slechte, lange, korte etc.).

Vergelijk de zinnen:
Marije is de volgende kandidaat met een rood scherm.
Marije is de volgende kandidaat die een rood scherm krijgt.
Zelfde betekenis, de zin zonder voorzetsel is zelfs langer.
Aanwijzend voornaamwoorden als die en dat zijn belangrijk naast werkwoordsvormen. Zeker in de context van personen (kandidaat namen) die het onderwerp van iets zijn.
Het zou mij niets verbazen dat er relatief weinig voorzetsels lagen en dat een Mol als Charlotte dit heeft gebruikt om de woorden op bestelling aanpak te promoten. Waarom? Omdat je al vrij snel een korte zin kan maken met een voorzetsel dat er niet ligt. En dan ben ik weer terug waar ik begon.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #141 Gepost op: 15-02-2021, 11:12:40 »
Heerlijk, die discussie over of een zin wel of niet kan. Grammaticaal zou ik ze, met toevoeging van leestekens, allemaal kloppend kunnen maken. Het argument dat er geen komma in zit, lijkt me irrelevant. Ze eindigen ook niet met een punt. Ergo... Ik heb geen idee waarom er zo gerekend is.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat de kisten die er al stonden zo moesten blijven staan. Ik heb niet opnieuw bekeken, dus weet niet of dat logisch is.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #142 Gepost op: 15-02-2021, 11:16:12 »

Het enige wat ik kan bedenken, is dat de kisten die er al stonden zo moesten blijven staan. Ik heb niet opnieuw bekeken, dus weet niet of dat logisch is.
De eerste zin met "weten" en "dat" lag zo van bij het begin, ik dacht de derde ook. Van de rest weten we dat niet want die zijn vooraf niet in beeld geweest. Wanneer ze wel in beeld kwamen was Splinter er al.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #143 Gepost op: 15-02-2021, 11:23:03 »
Op zoek naar 'met'. Rocky: "hier ligt 'krijgt' " ... Renee: "rij maar die kant op" (laten 'krijgt' liggen)
Grappig dat we hier expliciet zien dat Rocky "krijgt" ziet liggen terwijl ze op zoek zijn naar "met" om 'met een rood scherm' te maken. Als Rocky en Renée dit wisten waarom stellen ze dan niet 'krijgt een rood scherm' voor? Sowieso, om zinnen te bouwen heb je werkwoorden nodig en een simpel werkwoord als krijgt laat je natuurlijk niet liggen.

De eerste zin met "weten" en "dat" lag zo van bij het begin, ik dacht de derde ook. Van de rest weten we dat niet want die zijn vooraf niet in beeld geweest. Wanneer ze wel in beeld kwamen was Splinter er al.
Bij de eerste zin lag in het begin 'weten dat'. Hiervan hebben ze gemaakt 'jullie weten dat Marije de Mol is'. De enige correcte zin die ze hebben gemaakt. Hieraan kun je dus al zien dat de zin niet hoeft te beginnen met de 2 gegeven woorden, wat ook is gezegd. De woorden moesten alleen in de zin voorkomen. Is ook volslagen duidelijk want hoe kun je een zin van 12 woorden maken die begint met 'scherm waarschijnlijk' of 'seizoen absoluut'.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 12:22:07 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #144 Gepost op: 15-02-2021, 11:37:09 »
Ik denk dat je mij fout begrijpt hoor. Ik wil niet zeggen dat de volgorde klopt. Ik zeg dat bij de beelden van de loods voor er iemand was we alleen zien dat "weten en "dat" er al lagen bij zin 1. Van de andere krijg je geen beelden, wanneer we die zien is Splinter er al. Hij kan een paar kisten hebben gewisseld zodat de twee beginwoorden bij pakweg zin 4 en 5 niet meer kloppen.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #145 Gepost op: 15-02-2021, 11:43:19 »
Toch denk ik dat alle observaties waarbij interpunctie een rol speelt te ver gezocht zijn. Al was het maar omdat er geen hoofdletters of punten in het spel waren. Ik vind het waarschijnlijker dat het gaat om juistheid. En dan krijg je

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is
Deze zin is fout gerekend, want hij klopt niet (Marije is niet de mol) -

Zin 2: De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm
Deze zin is fout gerekend, want Rocky is geen rood scherm (grammaticaal is de zin correct, semantisch niet). Mocht Rocky de Mol zijn dan is dat ook een reden om deze zin af te keuren (Rocky kan dan niet afvallen)

Zin 3: Charlotte is de volgende pot anders geld
Deze zin is fout gerekend, want (semantisch) Charlotte is niet "de volgende pot" en (grammaticaal) 'anders geld' mist iets in de zin.

Zin 4: Maar het seizoen klopt absoluut
Deze zin is goed gerekend.

Zin 5: Renée lijkt de mol kandidaat
Deze zin is fout gerekend, want dat woordje kandidaat bungelt. Grappig genoeg was dat simpel op te lossen door er 'Kandidaat Renee lijkt de mol' van te maken - dat zou inhoudelijk ook niet afgekeurd kunnen worden.

Je hebt gelijk MartinJ
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 11:54:38 door m0ll0m »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #146 Gepost op: 15-02-2021, 11:50:12 »
Toch denk ik dat alle observaties waarbij interpunctie een rol speelt te ver gezocht zijn. Al was het maar omdat er geen hoofdletters of punten in het spel waren. Ik vind het waarschijnlijker dat het gaat om juistheid. En dan krijg je

Zin 1: Jullie weten dat Marije de mol is
Deze zin is fout gerekend, want hij klopt niet (Marije is niet de mol) -

Zin 2: De afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm
Deze zin is fout gerekend, want Rocky is geen rood scherm (grammaticaal is de zin correct, semantisch niet). Mocht Rocky de Mol zijn dan is dat ook een reden om deze zin af te keuren (Rocky kan dan niet afvallen)

Zin 3: Charlotte is de volgende pot anders geld
Deze zin is fout gerekend, want (semantisch) Charlotte is niet "de volgende pot" en (grammaticaal) 'anders geld' mist iets in de zin.

Zin 4: Maar het seizoen klopt absoluut
Deze zin is goed gerekend.

Zin 5: Renée lijkt de mol kandidaat
Deze zin is fout gerekend, want dat woordje kandidaat bungelt. Grappig genoeg was dat simpel op te lossen door er 'Kandidaat Renee lijkt de mol' van te maken - dat zou inhoudelijk ook niet afgekeurd kunnen worden.
Rik zegt letterlijk: de boodschap van die zin hoeft niet te kloppen als het maar correct Nederlands is. Zin 1 (jullie weten dat Marije de Mol is) was de enige correcte zin. Zeven woorden waarvan de woorden die er al lagen (weten dat) niet meetellen. Vijf keer €50 voor de pot en dat was precies wat ze met deze opdracht hebben verdiend.

Ik denk dat je mij fout begrijpt hoor. Ik wil niet zeggen dat de volgorde klopt. Ik zeg dat bij de beelden van de loods voor er iemand was we alleen zien dat "weten en "dat" er al lagen bij zin 1. Van de andere krijg je geen beelden, wanneer we die zien is Splinter er al. Hij kan een paar kisten hebben gewisseld zodat de twee beginwoorden bij pakweg zin 4 en 5 niet meer kloppen.
O, dat bedoelde je. Zin 1, 2 en 4 krijgen we in beeld op het moment dat Splinter er voor de eerste keer langs loopt en de woorden doorgeeft. Als er iets fout zou zijn dan zou 3 en 5 verwisseld moeten zijn. Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk. Hij weet dat de camera hier bovenop zit en om hier woorden te verwisselen lijkt wel een groot risico. Was ook niet echt nodig zoals later bleek. Je kunt hier beter mollen door zo min mogelijk woorden op te halen want hoe minder woorden hoe minder geld en ook moeilijker om überhaupt correcte zinnen te maken met de woorden die er al lagen.
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 12:22:32 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #147 Gepost op: 15-02-2021, 12:07:03 »
Het is met de in beeld gekomen of genoemde woorden nog knap lastig 5 correcte zinnen te maken, vooral werkwoorden mis je denk ik wel.

Een poging:

1. Van mol Rocky weten* jullie dat* niet
2. Afvaller Renée krijgt waarschijnlijk* een rood scherm*
3. Charlotte pot maar geld* anders* klopt de volgende afvaller
4. het seizoen* is absoluut* niets
5. Winnaar Marije lijkt* de  kandidaat*

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #148 Gepost op: 15-02-2021, 12:54:12 »
Waarmee nogmaals duidelijk is dat er veel te weinig woorden zijn binnengebracht!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #149 Gepost op: 15-02-2021, 13:05:51 »
Waarmee nogmaals duidelijk is dat er veel te weinig woorden zijn binnengebracht!
28 toch? Er waren in totaal 50 kisten "in het veld" en de zinnen bevatten in totaal 32 woorden waarvan er 10 (2 per zin) al gegeven waren.

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #150 Gepost op: 15-02-2021, 14:15:40 »
Heerlijk, die discussie over of een zin wel of niet kan. Grammaticaal zou ik ze, met toevoeging van leestekens, allemaal kloppend kunnen maken. Het argument dat er geen komma in zit, lijkt me irrelevant. Ze eindigen ook niet met een punt. Ergo... Ik heb geen idee waarom er zo gerekend is.

Het enige wat ik kan bedenken, is dat de kisten die er al stonden zo moesten blijven staan. Ik heb niet opnieuw bekeken, dus weet niet of dat logisch is.

Inderdaad heerlijk. Ik kan me voorstellen dat de beta's op dit forum er anders over denken, maar dit zijn voor mij echt geweldige opdrachten. Hoe meer talige opdrachten, hoe beter.

Deze opdracht doet me ook terugdenken aan het programma 'Tien Voor Taal' vroeger, waarbij de teams ook uit twaalf woorden een zo lang mogelijke correcte zin moesten fabriceren.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #151 Gepost op: 15-02-2021, 14:23:22 »
28 toch? Er waren in totaal 50 kisten "in het veld" en de zinnen bevatten in totaal 32 woorden waarvan er 10 (2 per zin) al gegeven waren.
Klopt volgens mij. Zo te zien hebben ze de volgende zinnen gemaakt waarvan de vooraf gegeven woorden vetgedrukt.
1. jullie weten dat Marije de Mol is
2. de afvaller Rocky is waarschijnlijk een rood scherm
3. Charlotte is de volgende pot anders geld
4. maar het seizoen klopt absoluut
5. Renée lijkt de Mol kandidaat

Ik heb ook even een screenshot gemaakt waarin je kan zien dat er best wel wat kisten binnen handbereik waren. Ik vraag me wel af of de makers ooit de opdrachten van tevoren door een test team laten uitproberen zoals onze zuiderburen dit doen om bijvoorbeeld te bepalen hoe lang ze voor een opdracht krijgen en of deze te doen is. Hier lijkt een half uur erg weinig. Stel dat je met beide jeeps begint om alle kisten te verzamelen en dat er 5 in de jeep passen. Omdat de kisten nogal fors zijn zal het in en uitladen best wel wat tijd kosten. Zeg dat je 4 minuten per lading kwijt bent. Dan ben je al 20 minuten kwijt om alleen de kisten op te halen. Dan laat je anderen de kisten in tussentijd verspreiden over het terrein zodat de woorden te lezen zijn en misschien al vast deelzinnen maken. Dan moet je de (lange) zinnen nog verzinnen en de kisten naar de juiste plek in de zin sjouwen. Hier moet je waarschijnlijk vaker woorden ergens tussen frotten waardoor je de andere kisten in die zin weer moet verplaatsen. Niet te doen volgens mij.

Ik ga er trouwens vanuit dat de woorden niet random zijn. In aflevering 10 krijgen we wellicht 5 perfecte zinnen met 12 woorden elk die uitspraken doen over de kandidaten. En misschien wel over wie de Mol is...
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 13:17:33 door MartinJ »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #152 Gepost op: 15-02-2021, 14:37:01 »
Rocky loopt behoorlijk te lanterfanten. Renée stapt twee keer zo snel als Rocky uit de jeep. Zoekt op een nieuwe plek naar het woordje met. Dat was toch gevraagd? Het is alleen niet de juiste strategie. In en uitladen van de kisten gaat op zijn elf en dertigst.
En alle tijd voor plezier, dat is toch het belangrijkste voor een mol. Zie plaatje.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #153 Gepost op: 15-02-2021, 14:38:59 »
Waarmee nogmaals duidelijk is dat er veel te weinig woorden zijn binnengebracht!

Wat niet persé slecht is. Te veel woorden had je ook niets aan.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #154 Gepost op: 15-02-2021, 14:48:25 »
Wat niet persé slecht is. Te veel woorden had je ook niets aan.
Dat is niet helemaal waar. Omdat ze per goede zin geld kregen (en een foute zin "gratis" was) hadden ze heel simpel alle niet gebruikte woorden in 1 dumpzin kunnen stoppen (kwam ook voorbij in Moltalk). Het voordeel is dat je dan alle woorden in de "hangar" hebt en naar hartelust zinnen kan bouwen. Met een beetje goeie wil zou je die 50 kisten in een kwartier wel binnen moeten kunnen krijgen. Dan heb je een kwartier voor 4 goede zinnen.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #155 Gepost op: 15-02-2021, 14:59:02 »
Dat is niet helemaal waar. Omdat ze per goede zin geld kregen (en een foute zin "gratis" was) hadden ze heel simpel alle niet gebruikte woorden in 1 dumpzin kunnen stoppen (kwam ook voorbij in Moltalk). Het voordeel is dat je dan alle woorden in de "hangar" hebt en naar hartelust zinnen kan bouwen. Met een beetje goeie wil zou je die 50 kisten in een kwartier wel binnen moeten kunnen krijgen. Dan heb je een kwartier voor 4 goede zinnen.

Of 1 goede zin en 4 dumpzinnen omdat je te veel nutteloze woorden hebt. Voor beide situaties valt wel iets te zeggen. Daar ga ik akkoord mee.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #156 Gepost op: 15-02-2021, 14:59:36 »
Waarmee nogmaals duidelijk is dat er veel te weinig woorden zijn binnengebracht!
Ware het niet dat hoe meer woorden er binnengebracht worden, hoe groter de kans is dat ze niet gebruikt kunnen worden in de zinnen. Ik zie dat niet binnen brengen in ieder geval niet als mols van degenen in het veld.
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #157 Gepost op: 15-02-2021, 15:00:28 »
Dat is niet helemaal waar. Omdat ze per goede zin geld kregen (en een foute zin "gratis" was) hadden ze heel simpel alle niet gebruikte woorden in 1 dumpzin kunnen stoppen (kwam ook voorbij in Moltalk). Het voordeel is dat je dan alle woorden in de "hangar" hebt en naar hartelust zinnen kan bouwen. Met een beetje goeie wil zou je die 50 kisten in een kwartier wel binnen moeten kunnen krijgen. Dan heb je een kwartier voor 4 goede zinnen.
Het werkt eigenlijk dubbel op. Meer woorden betekent niet alleen langere zinnen en dus meer geld, maar ook (veel) meer combinaties waardoor het makkelijker is om een correcte zin te maken. Het aantal combinaties dat je met N woorden kan maken is namelijk N! (N faculteit), een getal dat exponentieel stijgt naarmate N groter is.

Offline ERdoubleD

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #158 Gepost op: 15-02-2021, 15:10:32 »
Ik zit niet op Renee, maar viel me op dat ze de porto buiten de auto houdt zodra ze zegt " hier stast krijgt" tegen Rocky ( net voor die tijd hield ze em hoog omdat ze door een plas heengingen, maar daarna meteen weer erbuiten, lijkt daarom bewust)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #159 Gepost op: 15-02-2021, 15:11:55 »
Ware het niet dat hoe meer woorden er binnengebracht worden, hoe groter de kans is dat ze niet gebruikt kunnen worden in de zinnen. Ik zie dat niet binnen brengen in ieder geval niet als mols van degenen in het veld.
Het is duidelijk dat de woorden in het veld geen random woorden uit het woordenboek zijn, maar dat deze allemaal gebruikt kunnen worden om uitspraken over kandidaten in WIDM te doen (zoals ik al eerder in dit topic zei). Je moet volgens mij dus wel alle woorden hebben anders mis je hoogstwaarschijnlijk hier en daar een essentieel woord voor een (lange) zin. Temeer omdat er 2 woorden van tevoren gegeven zijn per zin. Met een woord als 'anders' in zin 3 is het duidelijk dat je een zin moet maken waarbij 'anders' de betekenis heeft van 'in andere omstandigheden'. Van Dale geeft hier als voorbeeld: hij weet het niet, anders zou hij het wel zeggen. Dat soort zinnen dus. Met 'anders' koppel je dus weer 2 zinnetjes, net als met de woorden 'maar' en 'want' die beschikbaar waren.

edit
Het is niet toevallig dat de woorden: maar, niets, is en lijkt bij de 60 woorden zaten en in beeld komen.

edit2
Zin 5 zou bijvoorbeeld als volgt kunnen luiden (vetgedrukt is verplicht woord):
Kandidaat Rocky is niet de Mol maar niets is wat het lijkt (12 woorden)
« Laatst bewerkt op: 15-02-2021, 16:01:38 door MartinJ »