Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol  (gelezen 20334 keer)

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #160 Gepost op: 15-02-2021, 15:22:09 »
Het aantal combinaties dat je met N woorden kan maken is namelijk N! (N faculteit), een getal dat exponentieel stijgt naarmate N groter is.
Na alle taalkundige opmerkingen ook maar eens een wiskundige opmerking: N! stijgt niet exponentieel met N. ;) e^N bijvoorbeeld wel!

Van Dale geeft hier als voorbeeld: hij weet het niet, anders zou hij het wel zeggen. Dat soort zinnen dus. Met 'anders' koppel je dus weer 2 zinnetjes, net als met de woorden 'maar' en 'want' die beschikbaar waren.

Maar (!) ", anders" was zeker foutgerekend omdat ze geen komma's hadden. Dus je moest er nog creatiever mee omgaan.


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #161 Gepost op: 15-02-2021, 15:52:42 »
Na alle taalkundige opmerkingen ook maar eens een wiskundige opmerking: N! stijgt niet exponentieel met N. ;) e^N bijvoorbeeld wel!


Inderdaad. Maar het als je het met een korreltje zout neemt komt het wel op hetzelfde neer.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #162 Gepost op: 15-02-2021, 16:46:16 »
Wat niet persé slecht is. Te veel woorden had je ook niets aan.

Precies alle woorden hadden binnengebracht moeten worden voor 5 zinnen van 12 woorden. Teveel is dus niet aan de orde.
Gedreutel in het veld is zeker mols te noemen.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #163 Gepost op: 15-02-2021, 17:08:33 »
Dit is een perfecte duiding van de geformuleerde zinnen en wat er aan schortte.  ::ok::

Waarom wilden ze zo graag t woord " MET "  hebben ?
Waar zou dat dan mooi passen ?


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #164 Gepost op: 15-02-2021, 17:11:19 »
"Splinter eet graag een patatje..."

Offline uiltje5

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #165 Gepost op: 15-02-2021, 17:15:04 »
"Splinter eet graag een patatje..."

Die kist "Splinter" was niet aanwezig ;)  :P

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #166 Gepost op: 15-02-2021, 17:15:42 »
Maar wel (twee keer) Mol. Wat ik een prachtige aanwijzing vind. ;D

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #167 Gepost op: 15-02-2021, 17:22:40 »
Of heeft de echte mol de kist met de naam "Splinter" verstopt, om zo de verdenking op kandidaat Splinter te laden? De andere kandidaten zien daar ter plekke ook wel dat Splinters naam schittert in afwezigheid.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #168 Gepost op: 15-02-2021, 17:49:56 »
Net zoals bij de paternoster lift zal Rocky zich van de domme hebben gehouden. Ik heb geen goede algemene ontwikkeling bij de paternoster en hier ik ga wel rijden, want ik ben niet goed in zinnen maken. En vervolgens te treuzelen met het ophalen van de kisten. Daar zat geen fut in.

En die voetbalsokkenhint is natuurlijk veel leuker dan die afgezaagde molkist hint. Vooral ook origineel.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #169 Gepost op: 15-02-2021, 17:50:07 »
Die kist "Splinter" was niet aanwezig ;)  :P
Correctie: Die kist is niet in beeld geweest. Dat wil nog niet zeggen dat die er niet was  ::vergroot::

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #170 Gepost op: 15-02-2021, 17:56:11 »
Denk dat soms op het forum gedacht wordt alsof kandidaten tezamen gerust de perfecte strategie kunnen bedenken en uitvoeren. Wat nooit zo blijkt te zijn. Elke kandidaat ooit in WIDM geeft ook aan dat er ter plekke altijd chaos en haast ontstaat en een deel of soms alle logische gedachten zo het raam uit vliegen.

Dat lijkt me hier ook zeker aan de hand. De uitspraak 'kisten die binnen gehaald worden, moeten worden gebruikt' maakt indruk waardoor niemand er aan denkt dat 5 keer 12 woorden exact het aantal kisten in de loods en het veld behelst. Het even rustig uitrekenen komt waarschijnlijk bovendien niet in de hoofden op omdat Rik besluit dat ze maar een half uur hebben, wat iedereen als erg beperkt tijd in de oren klinkt. Vanuit het programma werkt het altijd, er ontstaat bij kandidaten instant stress die starten met als kippen zonder kop rondrennen.  ::rofl::

Daarom vind ik het persoonlijk niet mols dat geen van de kandidaten kisten binnen blijft wandelen.

Blijf Charlotte en Splinter het meest mols vinden. Splinter ietsje meer omdat het woord Splinter nergens te bekennen lijkt maar wel het woord mol er twee maal in zit. En omdat Splinter het meest gevoel voor taal heeft. Het ligt niet voor de hand dat hij een zin met 'Maar' zou laten beginnen. Omdat er geen zin voor staat om de start met 'maar' te rechtvaardigen maar ook omdat menig auteur het erg lelijk vindt ogen. Dat hij mol kandidaat laat liggen, is ook out of character. Hij zal zelf weten dat het een woord is én Marije wijst hem er op waarna hij het beaamt en daarom juist laat liggen  ::rofl::

Is Charlotte de mol is het slim om zo te richten op woorden waarvan de mol zal weten dat deze niet in het veld liggen. Door te 'bestellen' zorgt ze er bovendien voor dat mensen in het veld kisten gaan zoeken en de andere kisten niet maar meenemen. Toch denk ik dat ze in de hectiek er als kandidaat niet aan gedacht heeft dat 'met' niet in het spel zou zitten en er zelf een beetje op stuk liep.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #171 Gepost op: 15-02-2021, 18:12:40 »
"Splinter eet graag een patatje..."

Mét Heinz zeker .. ::rofl::

Offline hoi33

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #172 Gepost op: 15-02-2021, 19:03:35 »
Charlotte verdenkt onder andere Splinter en weet dat hij schrijver is. Het kan natuurlijk zo zijn dat ze expres taalkundig incorrecte zinnen voorstelde om haar potentiële mol Splinter te testen. In dit geval zal hij nu wel gestegen zijn op haar lijstje.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #173 Gepost op: 15-02-2021, 19:23:19 »
Na alle taalkundige opmerkingen ook maar eens een wiskundige opmerking: N! stijgt niet exponentieel met N. ;) e^N bijvoorbeeld wel!

Maar (!) ", anders" was zeker foutgerekend omdat ze geen komma's hadden. Dus je moest er nog creatiever mee omgaan.
N! stijgt nog sneller dan exponentieel, want de vermenigvuldigingsfactor wordt steeds groter.

Ik denk dat ze van het ontbreken van komma's in verbindende zinnen geen punt zouden maken. Al was het alleen omdat je anders nooit aan 5 zinnen van 12 woorden kunt komen. Het is al moeilijk genoeg zonder die komma's! Wel als die komma's nodig zouden zijn geweest tussen meerdere bijvoeglijke naamwoorden. Dat laatste zal wel meevallen want zoveel bijvoeglijke naamwoorden zullen er niet zijn geweest.

Denk dat soms op het forum gedacht wordt alsof kandidaten tezamen gerust de perfecte strategie kunnen bedenken en uitvoeren. Wat nooit zo blijkt te zijn. Elke kandidaat ooit in WIDM geeft ook aan dat er ter plekke altijd chaos en haast ontstaat en een deel of soms alle logische gedachten zo het raam uit vliegen.

Dat lijkt me hier ook zeker aan de hand. De uitspraak 'kisten die binnen gehaald worden, moeten worden gebruikt' maakt indruk waardoor niemand er aan denkt dat 5 keer 12 woorden exact het aantal kisten in de loods en het veld behelst. Het even rustig uitrekenen komt waarschijnlijk bovendien niet in de hoofden op omdat Rik besluit dat ze maar een half uur hebben, wat iedereen als erg beperkt tijd in de oren klinkt.
Dat bedenken van een perfecte strategie valt hier wel mee hoor. Gewoon niet lullen maar poetsen. Kisten ophalen en zinnen maken. Hoe moeilijk kan dat zijn. Zelfs zonder enig rekenwerk lukt dit nog. Bovendien zou je op een gegeven moment altijd kunnen besluiten dat je genoeg woorden hebt, maar dat moment is nooit aangebroken.
Maar zelfs als je niet alle kisten wil ophalen dan is het nog steeds handig om werkwoorden mee te nemen. En het is volslagen onzinnig om eerst een zin te maken om vervolgens te gaan zoeken naar woorden die je hiervoor nodig hebt, zoals Charlotte voorstelde.
« Laatst bewerkt op: 17-02-2021, 08:28:00 door Heinz, Reden: Berichten samengevoegd »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #174 Gepost op: 15-02-2021, 20:17:14 »
En het is volslagen onzinnig om eerst een zin te maken om vervolgens te gaan zoeken naar woorden die je hiervoor nodig hebt, zoals Charlotte voorstelde.

Dat deed ze inderdaad, maar pas toen ze niet uit een zin kwam. Eerder zei ze juist wat jij een goede strategie noemt: dat de kistenhalers gewoon zoveel mogelijk woorden moesten inladen want "zinnen lukt ons wel".

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #175 Gepost op: 16-02-2021, 00:08:34 »
Dat deed ze inderdaad, maar pas toen ze niet uit een zin kwam. Eerder zei ze juist wat jij een goede strategie noemt: dat de kistenhalers gewoon zoveel mogelijk woorden moesten inladen want "zinnen lukt ons wel".
Klopt, dat zei ze omstreeks 17:38 toen er nog niet veel kisten waren. Niet lang hierna horen we Marije zeggen dat ze aanwijzingen nodig heeft welke woorden ze moeten pakken. Toen waren ze blijkbaar al op de woorden op bestelling methode overgegaan. Maar toegegeven, Charlotte is hier niet alleen verdacht. Op ongeveer 20:00 roept Splinter dat ze op moeten passen dat ze niet te veel woorden pakken. Rocky en Renée rijden ook met oogkleppen rond om alleen het bestelde woord 'met' op te halen.
Splinter heeft al eerder geklaagd dat Charlotte het woorden maken van hem over had genomen en het is overduidelijk dat Charlotte hier de opdracht stuurt naar concentreren op één zin en hiervoor de woorden ophalen. Charlotte is hier toch mijn hoofdverdachte.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #176 Gepost op: 16-02-2021, 03:38:54 »
Dat bedenken van een perfecte strategie valt hier wel mee hoor. Gewoon niet lullen maar poetsen. Kisten ophalen en zinnen maken. Hoe moeilijk kan dat zijn. Zelfs zonder enig rekenwerk lukt dit nog. Bovendien zou je op een gegeven moment altijd kunnen besluiten dat je genoeg woorden hebt, maar dat moment is nooit aangebroken.
Maar zelfs als je niet alle kisten wil ophalen dan is het nog steeds handig om werkwoorden mee te nemen. En het is volslagen onzinnig om eerst een zin te maken om vervolgens te gaan zoeken naar woorden die je hiervoor nodig hebt, zoals Charlotte voorstelde.

Ik zeg ook niet dat we het hier over hogere wiskunde hebben. Alleen is het op de bank of voor de laptop met gemak te bedenken, de deelnemers blijken onder stress nogal vaak half doof een deel van hun gezonde verstand in de bus achter te laten.

Dat fenomeen wat in de mens zit, wordt ook (bewust denk ik) gevoed door het programma. De uitspraak: 'als je een kist in de auto zet en meeneemt, moet deze gebruikt worden', is in het licht van 5 zinnen te vormen met 60 woorden eigenlijk niet erg van belang (belangrijker is het binnen de tijd de woorden zo te verdelen dat er 5 juiste zinnen liggen). Kandidaten staan daar echter onder spanning, willen het goed doen, horen een waarschuwing , denken aan mingeld en staren zich makkelijk blind.

Charlotte haar voorstel klinkt op de bank nogal onzinnig. Het kan daarmee mols gedrag zijn. Maar het kan evengoed kandidaten brain freeze zijn. Aan ons om te bakkeleien waar we het onder vinden vallen :D

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #177 Gepost op: 16-02-2021, 08:34:50 »
Precies alle woorden hadden binnengebracht moeten worden voor 5 zinnen van 12 woorden. Teveel is dus niet aan de orde.
Gedreutel in het veld is zeker mols te noemen.
Natuurlijk had je voor 5 volledige zinnen alle kistjes nodig. Maar gezien de moeite die Charlotte en Splinter hadden met het maken van de zinnen was het nooit handig geweest om alle kistjes naar binnen te brengen. Het was toch zo (zo had ik de uitleg althans begrepen) dat niet gebruikte kistjes geld zouden kosten?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #178 Gepost op: 16-02-2021, 10:38:57 »
Met meer kisten -woorden- hadden ze veel meer mogelijkheden gekregen goede en langere zinnen te maken natuurlijk...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zinvol
« Reactie #179 Gepost op: 16-02-2021, 10:53:49 »
Ik zeg ook niet dat we het hier over hogere wiskunde hebben. Alleen is het op de bank of voor de laptop met gemak te bedenken, de deelnemers blijken onder stress nogal vaak half doof een deel van hun gezonde verstand in de bus achter te laten.
Ik ben het helemaal met je eens dat het bij de meeste opdrachten voor ons achteraf gemakkelijker is om een winnende strategie te bedenken. Mijn punt is dat bij deze opdracht geen winnende strategie bedacht hoeft te worden, de opdracht gaat vanzelf goed. Hier is alleen sprake van een verliezende strategie bedenken, zoals Charlotte dat als Mol handig deed.

Natuurlijk had je voor 5 volledige zinnen alle kistjes nodig. Maar gezien de moeite die Charlotte en Splinter hadden met het maken van de zinnen was het nooit handig geweest om alle kistjes naar binnen te brengen. Het was toch zo (zo had ik de uitleg althans begrepen) dat niet gebruikte kistjes geld zouden kosten?
Over mingeld is niets gezegd. Alle opgehaalde kisten moesten worden gebruikt in zinnen. Dat is makkelijk als je hiervoor -- zoals in dit draadje al vaker genoemd -- dumpzinnen gebruikt. Wel mocht elke zin maximaal 12 woorden bevatten. Wat er zou zijn gebeurd als een dumpzin meer dan 12 woorden had of als niet alle woorden in een zin lagen kunnen we alleen naar raden. Ik ben bang dat er dan helemaal niets zou zijn verdiend, omdat het afkeuren van een te lange dumpzin eigenlijk niets zou kosten.
Maar ik denk dat het maken van (lange) zinnen bijna vanzelf gaat als je maar alle woorden hebt. Met woorden als 'scherm', 'rood' en 'krijgt' weet je dat je hiervan 'krijgt een rood scherm' moet maken. Met 'afvaller', 'kandidaat', 'volgende' en Marije maak je 'kandidaat Marije is de volgende afvaller'. Met woorden als 'pot', 'geld' en 'seizoen' zal je iets moeten maken hoeveel geld er in de pot is, etc. Het helpt namelijk enorm als je weet dat de zinnen over WIDM gaan en dat is uit de woorden die we zien wel duidelijk. Charlotte wist dit heel zeker want zij stelt al vrij vroeg voor om de zin te maken 'Rocky is waarschijnlijk de volgende met een rood scherm'. De voorbode van de 'met' ellende.