Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan  (gelezen 25799 keer)

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #180 Gepost op: 26-02-2021, 12:36:01 »
Juist deze aflevering heeft er voor gezorgd dat Charlotte landelijk niet meer het meest verdacht wordt, terwijl ze zowel hier als bij het rad overduidelijk fouten maakt.

Ik denk dat een mooi staaltje omgekeerde psychologie is, net als bij de openingshint. Charlotte wordt zo obvious in beeld gebracht dat de kijker (en vele Molloten met hen) denkt: dat is te simpel, zij kan het dus niet zijn.
En aan de andere kant zie je vaag gehannes van Renee waarbij op cruciale momenten wordt weggeknipt. Heel knap gemonteerd om de verdenkingen tot het eind toe spannend te houden.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #181 Gepost op: 26-02-2021, 12:45:55 »
Het klopt op een kleine aanpassing na. In de 2e vlucht moet  bij de 4e wissel  D3 B3 zijn.
Er zijn 20 puzzelstukken en allemaal moeten ze 1 maal van plaats veranderen door 2x 5 wisselingen.

A1 → C3
D4 → E4
C2 → E3
B3 → E2
B2 → A3


D2 → C1
A4 → B1
B4 → C4
D1 → B3
E1 → A2

laat, maar toch: bedankt !!

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #182 Gepost op: 26-02-2021, 12:52:25 »
Juist deze aflevering heeft er voor gezorgd dat Charlotte landelijk niet meer het meest verdacht wordt, terwijl ze zowel hier als bij het rad overduidelijk fouten maakt.

Ik denk dat een mooi staaltje omgekeerde psychologie is, net als bij de openingshint. Charlotte wordt zo obvious in beeld gebracht dat de kijker (en vele Molloten met hen) denkt: dat is te simpel, zij kan het dus niet zijn.
En aan de andere kant zie je vaag gehannes van Renee waarbij op cruciale momenten wordt weggeknipt. Heel knap gemonteerd om de verdenkingen tot het eind toe spannend te houden.
Weet iemand of het geanalyseer in dit topic de media heeft gehaald? Zo ja, dan kan het natuurlijk ook daardoor komen dat Renée in de app nu het meest verdacht wordt. Direct na de aflevering stond Charlotte volgens mij nog ruim bovenaan, dus ik zou niet denken dat de montage Renée nou zo verdacht maakte.

Ik zou het heel leuk vinden als het programma een keer omgekeerde psychologie toepast en de meest obvious mol het juist is, maar ik verwacht toch niet direct dat ze van de normale montage zijn afgestapt. Maar we zullen het zien! Ik hoop zeker dat jullie gelijk hebben en Charlotte het toch is ::jaja::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #183 Gepost op: 26-02-2021, 12:59:57 »
Direct na de aflevering stond Charlotte volgens mij nog ruim bovenaan, dus ik zou niet denken dat de montage Renée nou zo verdacht maakte.
Aan het einde van Moltalk:
Renée - 43%
Charlotte - 38%

Renée dus direct al na de uitzending verdachter dan Charlotte. Toen was al het geanalyseer nog niet los gebarsten. Ik denk ook dat het komt door hoe Renée in deze aflevering overkwam. En ook omdat de puzzel aan het eind (bijna goed) totaal niet overeenkwam met al die fouten van Charlotte.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #184 Gepost op: 26-02-2021, 13:00:40 »
Splinter kon haar zien vanaf de toren. Een nepmolactie door in zijn gezichtsveld een extra zet te doen, zou de laatste nagel in zijn doodskist geweest kunnen zijn.
Ze had geen reden om dat, als kandidate, na te laten, ze kon weten dat de echte mol het in het tweede gedeelte toch al zou verzieken. En ze is er sluw genoeg voor.
Of voor de zekerheid twee waar het naar uitziet.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #185 Gepost op: 26-02-2021, 13:42:25 »
Weet iemand of het geanalyseer in dit topic de media heeft gehaald?
Het wordt op YouTube uitgebreid gedeeld door o.a. Wouter (nu al 100K views) ...met de niet al te subtiele titel "De Mol Verwisselde 100% Zeker Deze Stukken!" :P

...maar weet niet hoeveel Wouter van hier heeft. Hij uploadt meestal nogal snel. En zo zijn er meer van dat soort video's (met minder views)

Ik vind het net als andere (nog) niet-Renée-verdenkers iets te doorzichtig allemaal. Maar aan de andere kant wil Rick om een of andere reden dat de mol makkelijk te raden moet zijn, dus ik snap je helemaal.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #186 Gepost op: 26-02-2021, 13:45:59 »
Goh ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ikzelf zou het niet zo leuk vinden als een analyse hier door een youtuber wordt gebruikt, waar de youtuber in kwestie geld via ads voor ontvangt. Da's toch iets met commercie enerzijds en intelligente copyright anderzijds maar ja, de wereld is oneerlijk. Misschien fair van Wouter als hij af en toe dit forum van wat financiele bijdragen voorziet...

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #187 Gepost op: 26-02-2021, 13:55:07 »
Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt, maar ik ben het er niet mee eens dat Renée extra verdacht overkomt in de montage. Wel voor ons molloten die de hele opdracht uitpluizen, maar voor de gemiddelde kijker is dit toch niet veel moeilijker dan "Charlotte zit keihard te schreeuwen en geeft codes niet door, dus Charlotte is de mol"?

De montage speelt meerdere spellen tegelijk. Hoofddoel is het voor de gemiddelde kijker spannend te houden. Maar een ander doel is het voor de molloten spannend te houden. Daarom monteren ze doorgaans informatie eruit waarmee we 100% zeker kunnen afleiden dat iemand een actie heeft gedaan die eigenlijk alleen maar een molactie kan zijn. Dit zou inderdaad nog een stap verder gaan: informatie zo knippen zodat het lijkt dat Renee een actie uitvoert die ze eigenlijk alleen als mol kan hebben uitgevoerd. Het zou een extra stapje misleiding zijn specifiek gericht op molloten. Sommigen zouden dat niveau van misleiding misschien niet zo leuk vinden (dit jaar heeft diepe analyse van opdrachten eigenlijk al nauwelijks extra inzichten opgeleverd en nu we eindelijk een keer beet lijken te hebben zou het bewust misleidend erin gezet zijn). Ik heb er geen problemen mee, zolang er niet alleen maar 'red herrings' verborgen zitten in de diepe analyse en ook af en toe iets uit de analyse af te leiden valt.

Al met al kan het zijn dat dit er bewust zo in is gezet, maar ik heb ook zo mijn twijfels dat de montage dat op die manier zou doen. Het zou daarnaast wederom een moment zijn (naast het afvallen van Marije, de executie van aflevering 6) waarbij de montage best wel wat geluk heeft met het spelverloop zodat ze Renee er (voor de molloten) verdacht in kunnen zetten.

Weet iemand of het geanalyseer in dit topic de media heeft gehaald?

Het zat ook in de Wie is de mol flits van Max van den Broek (Telegraaf).

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #188 Gepost op: 26-02-2021, 14:13:14 »
Goh ik weet niet hoe jullie erover denken, maar ikzelf zou het niet zo leuk vinden als een analyse hier door een youtuber wordt gebruikt, waar de youtuber in kwestie geld via ads voor ontvangt.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze niets anders deden dan dat. Voor degenen die het te veel moeite is om tig bladzijden op dit forum door te spitten.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #189 Gepost op: 26-02-2021, 14:15:43 »
Vooralsnog komen we niet verder dan mogelijke scenario's. De driehoekswissel is, zoals het gemonteerd is, best een realistisch scenario maar het lijkt me ook vreemd dat we uit deze montage 100% de mol kunnen filteren.

Voor de wissel C1/D1 is nog geen verklaring. Ik denk nog steeds dat wissel D1 → D3 is overgeslagen ipv D2 → C1. Hier kan de foute wissel  C1/D1 uit voort gekomen zijn.

Opmerkelijk: alle (drie) fouten die Charlotte maakt zijn met C1 ::rofl::
Wissel D2 → C1 hoort ze niet
Wissel D1 → D3   roept ze C1 en B3
Wissel E1 → A2   roept ze C1 en A2
C(harlotte) op één



Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #190 Gepost op: 26-02-2021, 14:26:14 »
Aan het einde van Moltalk:
Renée - 43%
Charlotte - 38%

Renée dus direct al na de uitzending verdachter dan Charlotte. Toen was al het geanalyseer nog niet los gebarsten. Ik denk ook dat het komt door hoe Renée in deze aflevering overkwam. En ook omdat de puzzel aan het eind (bijna goed) totaal niet overeenkwam met al die fouten van Charlotte.
Ah, interessant. Toen ik net na de aflevering keek stond Charlotte nog het hoogst, maar toen hadden vermoedelijk veel mensen hun punten nog niet ingezet. Ik zou verwachten dat Charlotte er duidelijk als het meest verdacht uit komt voor de gemiddelde kijker, zeker omdat dit ook al afleveringen lang zo is. Dan vind ik het opvallend dat juist na deze aflevering Renée bovenaan staat. Mij viel tijdens de uitzending wel op dat ze puzzelstuk E1 pakte terwijl ze E4 zei (of misschien andere puzzelstukken, maar iets soortgelijks). Misschien dat dit dan het grote publiek ook is opgevallen, en niet specifiek de analyses uit dit topic. Dat is dan eventueel wel verdacht van de montage. Maar het geschreeuw van Charlotte was alsnog stukken opvallender ;D

De montage speelt meerdere spellen tegelijk. Hoofddoel is het voor de gemiddelde kijker spannend te houden. Maar een ander doel is het voor de molloten spannend te houden. Daarom monteren ze doorgaans informatie eruit waarmee we 100% zeker kunnen afleiden dat iemand een actie heeft gedaan die eigenlijk alleen maar een molactie kan zijn. Dit zou inderdaad nog een stap verder gaan: informatie zo knippen zodat het lijkt dat Renee een actie uitvoert die ze eigenlijk alleen als mol kan hebben uitgevoerd. Het zou een extra stapje misleiding zijn specifiek gericht op molloten.
Uiteindelijk maken ze tot nog toe het spel meer voor het grote publiek dan voor ons specifiek. Dat ze dingen eruit proberen te knippen die na uitgebreide analyse onomstotelijk de mol vaststellen lijkt me duidelijk (hoewel ook dat niet altijd lukt). Maar dat ze dingen specifiek zo zouden monteren enkel en alleen om ons te misleiden zie ik ook nog niet zo gebeuren.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Jezet

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #191 Gepost op: 26-02-2021, 14:27:37 »
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze niets anders deden dan dat. Voor degenen die het te veel moeite is om tig bladzijden op dit forum door te spitten.
Veel video's verschijnen direct na de uitzending. Die Youtubers doen zelf veel. Volgens mij zijn er ook een aantal actief hier. Dus maken wij ook reclame vrij gebruik van hun kennis.
Ik boycot Rusland & Russische producten!

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #192 Gepost op: 26-02-2021, 14:40:54 »
Ah, interessant. Toen ik net na de aflevering keek stond Charlotte nog het hoogst, maar toen hadden vermoedelijk veel mensen hun punten nog niet ingezet. Ik zou verwachten dat Charlotte er duidelijk als het meest verdacht uit komt voor de gemiddelde kijker, zeker omdat dit ook al afleveringen lang zo is. Dan vind ik het opvallend dat juist na deze aflevering Renée bovenaan staat. Mij viel tijdens de uitzending wel op dat ze puzzelstuk E1 pakte terwijl ze E4 zei (of misschien andere puzzelstukken, maar iets soortgelijks). Misschien dat dit dan het grote publiek ook is opgevallen, en niet specifiek de analyses uit dit topic. Dat is dan eventueel wel verdacht van de montage. Maar het geschreeuw van Charlotte was alsnog stukken opvallender ;D
Uiteindelijk maken ze tot nog toe het spel meer voor het grote publiek dan voor ons specifiek. Dat ze dingen eruit proberen te knippen die na uitgebreide analyse onomstotelijk de mol vaststellen lijkt me duidelijk (hoewel ook dat niet altijd lukt). Maar dat ze dingen specifiek zo zouden monteren enkel en alleen om ons te misleiden zie ik ook nog niet zo gebeuren.

Ik vond de driehoekswissel ook helemaal niet zo opvallend in de aflevering - inderdaad minder opvallend dan de wissels van Charlotte - en het grootste deel van de kijkers kijkt alleen de aflevering en misschien moltalk (al haal je daar niets uit). Misschien nog een tweede keertje de aflevering, maar dat is het dan wel.
Vorig jaar bij de parkeeropdracht vond ik Robs actie ook vreemd dat die montage had gehaald en eigenlijk was ik vanaf dat moment vrij zeker dat hij de mol was (hij was al mijn verdachte), net als Jans actie bij de kano-opdracht en deze driehoekswissel vind ik eigenlijk best in dat rijtje passen.
Wel uit te pluizen (met een kleine foutmarge, dat wel), maar niet volop in beeld.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline molE13

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #193 Gepost op: 26-02-2021, 18:19:50 »
Ik was altijd in de veronderstelling dat ze niets anders deden dan dat. Voor degenen die het te veel moeite is om tig bladzijden op dit forum door te spitten.
Onder andere. Net als social media lezen, gebruik maken van hints die ze toegestuurd krijgen, elkaar napraten.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #194 Gepost op: 27-02-2021, 01:29:51 »
Hebben we het er al over gehad dat Renée niet controleert of een opdracht is uitgevoerd voordat ze een nieuwe geeft, zoals Splinter dit bij vlucht 1 wel deed? Het gevolg hiervan is o.a. dat de eerste wissel van het rijtje wordt gemist. Ze had ook bij de tweede wissel kunnen vermelden dat dit de tweede was of een volgende wissel. Via de porto was er geen pad terug naar Renée op de toren. Zou Splinter nog om een herhaling hebben kunnen vragen met gebaren?

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #195 Gepost op: 27-02-2021, 02:33:07 »
Hebben we het er al over gehad dat Renée niet controleert of een opdracht is uitgevoerd voordat ze een nieuwe geeft, zoals Splinter dit bij vlucht 1 wel deed? Het gevolg hiervan is o.a. dat de eerste wissel van het rijtje wordt gemist. Ze had ook bij de tweede wissel kunnen vermelden dat dit de tweede was of een volgende wissel. Via de porto was er geen pad terug naar Renée op de toren. Zou Splinter nog om een herhaling hebben kunnen vragen met gebaren?

Lastig, want volgens mij stond Splinter achter haar.
Zou het mogelijk zijn dat Renée expres de nummers van de codes weglaat om Charlotte zo min mogelijk informatie te geven?
Toch een knappe prestatie van Charlotte en Splinter dat van de 4 gehoorde wissels er 3 goed zijn uitgeoverd, ondank alle chaos die de montage ons voorgeschoteld heeft.

Daarentegen bij vlucht 1 waar alles zo goed leek te gaan is er een driehoekswissel geweest en nog een andere onverklaarbare wissel.

Mogelijkheden:
De driehoekswissel is bewust door Renée gedaan en dan heeft zij waarschijnlijk ook de wissel van C1-D1 op haar geweten.
De driehoekswissel is per ongeluk gegaan en Rocky heeft wissel C1-D1 aan Renée doorgegeven.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #196 Gepost op: 27-02-2021, 10:23:09 »
Hebben we het er al over gehad dat Renée niet controleert of een opdracht is uitgevoerd voordat ze een nieuwe geeft, zoals Splinter dit bij vlucht 1 wel deed? Het gevolg hiervan is o.a. dat de eerste wissel van het rijtje wordt gemist. Ze had ook bij de tweede wissel kunnen vermelden dat dit de tweede was of een volgende wissel. Via de porto was er geen pad terug naar Renée op de toren. Zou Splinter nog om een herhaling hebben kunnen vragen met gebaren?

Ik herinner me dat Renée wèl volgende zei. Ik heb het al eerder genoemd, daarvoor zit een knip in de montage.

Uit  de ondertiteling:
Splinter:
Renee, waarom zeg je niks?
Holy fuck!

Knip

Renée: Volgende. A4 moet wisselen met B1.

Splinter wacht steeds tot hij Renée heeft zien wisselen voordat hij de volgende doorgeeft, dat houdt in dat hij kon zien wat er bij het bord gebeurde. Misschien niet exact wat er gewisseld werd maar hij hield.Renée wel in de gaten.

Offline Uil

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #197 Gepost op: 27-02-2021, 12:05:12 »
Aan het einde van Moltalk:
Renée - 43%
Charlotte - 38%

Renée dus direct al na de uitzending verdachter dan Charlotte. Toen was al het geanalyseer nog niet los gebarsten. Ik denk ook dat het komt door hoe Renée in deze aflevering overkwam. En ook omdat de puzzel aan het eind (bijna goed) totaal niet overeenkwam met al die fouten van Charlotte.

Wat misschien ook mee speelt zijn de verdenkingen aan het eind. Charlotte, Rocky en Splinter verdenken allemaal Renée, en enkel de laatste schijnbaar ook nog beetje Rocky (en gaat eruit). Kennelijk is Renée dus heel verdacht en moet je vol op haar in de test (Rocky heeft niet eens jokers nodig) op door te gaan. Plus inderdaad, Renée wazig in opdr. 1, in opdr. 2 beetje onzichtbaar, in opdr. 3 leep en vaag. Bovenop dat ze na de afgelopen afleveringen al steeds verdachter werd gevonden. Ik denk dat de verdenkers van Marije en Splinter vooral op Renée zijn overgestapt.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #198 Gepost op: 27-02-2021, 12:55:24 »
Lastig, want volgens mij stond Splinter achter haar.
Het gaat om de positie van Splinter in vlucht 1 en Renée in vlucht 2. Die was voor beide gelijk (foto) en het bord stond ook op dezelfde plaats. Dat Renée zo gaat staan dat ze het bord niet ziet is een ander verhaal.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Voor joker staan
« Reactie #199 Gepost op: 27-02-2021, 18:03:47 »
tien pagina's maar nog geen volledig juist overzicht van de codes ! Bij deze, voor de volledigheid...

Vlucht 1:

A1 wisselen met  C3
D4 wisselen met E4 
C2 wisselen met  E3
B3 wisselen met E2 
B2 wisselen met A3 

Vlucht 2:

D2 wisselen met C1
A4 wisselen met B1
B4 wisselen met C4
D1 wisselen met D3
E1 wisselen met A2