Poll

Geloof jij in de maskerhint?

Ja
144 (40.6%)
Nee
143 (40.3%)
Weet niet / geen mening
68 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 355

Auteur Topic: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)  (gelezen 110102 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1100 Gepost op: 6-03-2022, 10:53:56 »
- Een seizoen met 11 kandidaten i.p.v. 10
- Kijkers thuis die invloed kunnen uitoefenen op het spelverloop
- Een gigantische "hint" maanden voordat de uitzendingen beginnen
- De kandidaat van de hint blijkt voorspellende gaven te hebben
- Deze kandidaat wordt door sommige molloten "trolmol" genoemd (vreselijk woord in mijn ogen)
- Deze kandidaat bereikt de finale
- Deze kandidaat heeft in de finale precies even veel vragen goed als de andere finalist
- Deze kandidaat doet ietsje langer over de test en is uiteindelijk toch niet de winnaar
 
Allemaal toeval? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit allemaal in scene is gezet. Als experimentje om te zien wie er allemaal in deze "hint" zou trappen en dat geldt ook voor de kandidaten zelf die on-line hebben mee kunnen lezen gaande het spel. De makers lachen zich een bult bij het zien van meer dan 1100 (!) reacties over dit onderwerp.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1101 Gepost op: 6-03-2022, 10:54:16 »
Kim-Lian in de video van Max vd Broek: "Ik durf niet te zeggen of dat bewust is gedaan."

::tandpastasmiley::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1102 Gepost op: 6-03-2022, 11:04:09 »
Er zaten een aantal grote hints in naar Everon, zoals in aflevering 1 die close-up op het bord 'Aftroeven', af t, hou je over roeven =everon.
Ik denk dat de productie bang was dat het te veel zou opvallen en dat ze besloten een grote hint naar iemand anders erin te gooien. Dan weet je altijd dat dat geen hint is, als het er zo dik opligt, zoals met die maskerhint. Dat Kim-Lian hiervan niet wist geloof ik wel.

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1103 Gepost op: 6-03-2022, 11:12:26 »
::rofl::


Dat Kim-Lian hiervan niet wist geloof ik wel.

Ja, ik ook. Maar vind het geen toffe actie van de productie. Kim woont in Zweden ...kan dat ze haar daarom gekozen hebben. Een andere kandidaat was er helemaal gek van geworden, denk ik. Iedereen die je er op straat over aanspreekt, etc.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1104 Gepost op: 6-03-2022, 11:17:53 »
Kim-Lian heeft het ook voorbij zien komen vertelt ze. De maskerhint is bij de kandidaten tijdens de opnames als gezien. Zou ze daarom alles met haar ogen extra aangedikt hebben?

Offline Vensterbank

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1105 Gepost op: 6-03-2022, 11:50:00 »
- Een seizoen met 11 kandidaten i.p.v. 10
- Kijkers thuis die invloed kunnen uitoefenen op het spelverloop
- Een gigantische "hint" maanden voordat de uitzendingen beginnen
- De kandidaat van de hint blijkt voorspellende gaven te hebben
- Deze kandidaat wordt door sommige molloten "trolmol" genoemd (vreselijk woord in mijn ogen)
- Deze kandidaat bereikt de finale
- Deze kandidaat heeft in de finale precies even veel vragen goed als de andere finalist
- Deze kandidaat doet ietsje langer over de test en is uiteindelijk toch niet de winnaar
 
Allemaal toeval? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit allemaal in scene is gezet. Als experimentje om te zien wie er allemaal in deze "hint" zou trappen en dat geldt ook voor de kandidaten zelf die on-line hebben mee kunnen lezen gaande het spel. De makers lachen zich een bult bij het zien van meer dan 1100 (!) reacties over dit onderwerp.

Dit vind ik toch wel een erg hoog complottheorie gehalte hebben. Toeval bestaat nou eenmaal. De maskerhint zelf was dat niet maar gewoon een ondoordachte actie van de productie. De één zal het een grote fout noemen, de ander kan daar wat makkelijker overheen stappen. De makers gaan echt niet hun 22 jarige reputatie te grabbel gooien voor een vaag experiment.

Uiteindelijk vond ik met name de eerste helft van het seizoen heel erg matig waar de kandidaten de enige positieve factor waren van het geheel. Tweede deel van het seizoen zat een stuk beter in elkaar en de mol was uiteindelijk ook, hoewel niet in beeld, erg brutaal. Everon heeft het goed gedaan en de mensen in die tunnel hebben hem ook goed in de gaten gehad.

Wat ik mij nu afvraag.. aangezien het puur een vormgeving technische keuze was om de masker met de ogen van Kim te gebruiken, wat nou als de vormgever het masker met de ogen van Everon de mooiste had gevonden? Dat had prima gekund en dan hadden we dus daadwerkelijk een hint naar de mol gehad die geen hint zou blijken. We hebben nu dus eigenlijk 'geluk' had dat de vormgever niet voor het masker van Everon heeft gekozen.

« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 11:55:31 door Vensterbank »

Offline TGROSS

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1106 Gepost op: 6-03-2022, 11:59:19 »
De zogenaamde maskerhint heb ik nooit kunnen negeren. Vlak voor de livestream stond er wel inderdaad een vraagteken achter de opmerking "Oog in oog met de Mol". Dus ik heb altijd twijfels gehad over deze hint. Ik ben wel benieuwd hoe de productie het heeft ervaren dat Kim Lian tijdens haar pleidooi aangaf "kijk in mijn ogen". Dachten ze van: "oeps, dit was ook weer niet de bedoeling" of hebben ze er hilarisch om gelachen gezien de toevalstreffer? Die opmerking was uiteraard olie op het maskerhint vuur. Ze hadden wellicht beter alle ogen van de kandidaten kunnen laten zien in de aankondigingen (gewoon paar seconden per deelnemer), danwel het molgeld beter onder de aandacht kunnen brengen. Dat Kim Lian zo lang in het spel is gebleven, konden zij ook niet voorzien. Overigens ben ik hierdoor (en de tarotkaarten) wel weer gaan twijfelen. Ook gezien de andere acties vreesde ik voor een enorme "in your face" mol. Ik ga er vanuit dat hier heus wel vragen over komen tijdens de chat met Rik morgen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1107 Gepost op: 6-03-2022, 12:04:39 »
De Maskerhint was dus gewoon bekend bij de kandidaten (well, duh)

https://www.wieisdemol.com/forum/2022/?topic=71933.0

::rofl::

Ouch, dat is wel heel pijnlijk aan deze niet-hint maar gelukkig maar dat het niet echt een hint was, dan was het nog slordiger geweest.

Dus ja, ook ik vind het een slordige fout van de makers maar natuurlijk vind ik het vooral stom van mezelf dat ik er een mega tunnelvisie door ontwikkeld heb! Ik neem me voor om volgende keer alle mogelijke hints te negeren en weer lekker old school naar molacties te speuren. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1108 Gepost op: 6-03-2022, 12:11:57 »
vreesde ik voor een enorme "in your face" mol
Tussen hoop en vrees...... ::rofl:: Ik hoopte JUIST op een enorme trol, de ultieme wensmol. Maar het is ons nooit gegeven, net als Heinz zegt moeten we maar weer gewoon Old School gaan en de Too Obvious mol afstrepen.

En ik geloof ook niet in enorme complotten. Kim-Lian is er eerlijk in. Die was zelfs verbaasd. Ik heb het hele seizoen lang gezegd dat ik HOOPTE dat ze er snel uit zou vliegen, want dan werd deze maskerhint ongedaan. Het is allemaal veel toeval bijelkaar maar het is toeval.

Ik vond dat helemaal niet de meest speciale mol zoals Rik dat dan benoemde. Maar wij maken het allemaal groter dan het is. Moet je eens kijken hoe groot dit topic is. Ze lezen mee, dus ik geloof wel dat ze wegblijven van Klaas-achtige hints nu. Wij moeten daar maar op vertrouwen de komende jaren en niet meer helemaal losgaan op een hint als dit :-[ ::regenboog::

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1109 Gepost op: 6-03-2022, 12:18:31 »
Ouch, dat is wel heel pijnlijk aan deze niet-hint maar gelukkig maar dat het niet echt een hint was, dan was het nog slordiger geweest.

Dus ja, ook ik vind het een slordige fout van de makers maar natuurlijk vind ik het vooral stom van mezelf dat ik er een mega tunnelvisie door ontwikkeld heb! Ik neem me voor om volgende keer alle mogelijke hints te negeren en weer lekker old school naar molacties te speuren. :)

Stom zou ik het zeker niet willen noemen, maar het is inderdaad een goede reminder.

Kim-Lian heeft het ook voorbij zien komen vertelt ze. De maskerhint is bij de kandidaten tijdens de opnames als gezien. Zou ze daarom alles met haar ogen extra aangedikt hebben?

Ik denk het ja. Ik dacht dat Run bedoelde dat de productie Kim er niet van op de hoogte had gesteld.

Max legt de vinger op de zere plek. Het masker werd volgens hem in 4 verschillende promo's gebruikt.

Hij gelooft net als mij en een paar anderen hier in een bewuste misleiding van de productie, dat merk je aan alles. Voel ik me toch niet bijna alleen staan daarin.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1110 Gepost op: 6-03-2022, 12:21:32 »
Ik vind het jammer dat de maskerhint geen hint blijkt te zijn. Niet omdat ik per sé wilde dat Kim-Lian de mol zou zijn (had ik wel gaaf gevonden!), maar wel vanwege het vertrouwen in de makers. Jarenlang hebben ze ons voorgehouden dat alles gebeurt met voorbedachte rade, dat ze nooit nephints verspreiden en dat ze behalve bij de mol nooit iets zullen verspreiden wat ondubbelzinnig naar één kandidaat verwijst. En dat is nu precies wat hier is gebeurd. De makers hebben doelbewust een masker verspreid met daarachter de ogen van een speler, die NIET de mol was.

Dit masker is getoond naar het grote publiek bij de livestream, zat meermalen in de uitzending en was ook de screensaver van de moltelefoon. Door het live karakter van deze serie kwam de hint daarnaast ook nog bij de deelnemers uit. Hiermee heeft de hint mogelijk kandidaten in de richting van Kim-Lian geleid, terwijl zij niet de mol was. Dit kan het spelverloop hebben beïnvloed (of dat daadwerkelijk zo is, zullen we nooit weten).

Wat mij vooral steekt is dat net gedaan wordt alsof er geen andere optie was voor de makers. Maar dit is niet waar. Ze hadden willekeurig welke ogen kunnen gebruiken, al hadden ze Riks ogen erachter gemonteerd, of helemaal geen ogen. Dat er is gekozen (vanuit vormgevingsoogpunt?) om de ogen van een normale deelnemer zo prominent te gebruiken vind ik zachtst gezegd erg jammer.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1111 Gepost op: 6-03-2022, 12:34:51 »
Wat mij vooral steekt
Bij mij steekt totaal wat anders. Dat de kandidaten nu bevestigen dat ze de dagen na de 1e aflevering bestookt werden vanuit Nederland met berichten dat Kim-Lian de mol was vanwege die Maskerhint (SPOILER!). De rest kun je allemaal op toeval gooien maar dit is toch echt een hulpmol gehalte van hier tot Tokyo van de productie voor Everon. ALS je dan zo'n experiment wil doen om halverwege het seizoen al live 'in te breken', wat ik trouwens een heel leuk experiment vond als een cadeautje naar ons kijkers ook, neem dan die smartphones af. Je moet er wat voor over hebben om mee te doen aan Wie is de Mol, en ze hadden het Afvallershotel al, dus daar hadden ze die phone weer terug mogen krijgen.

Ouch, dat is wel heel pijnlijk aan deze niet-hint[Hints]Hehe Heinz, denk je niet dat de topic naam nu veranderd kan worden? De Maskerhint (SPOILER!)   ::pinokkio::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1112 Gepost op: 6-03-2022, 12:35:44 »
Ik vind het jammer dat de maskerhint geen hint blijkt te zijn. Niet omdat ik per sé wilde dat Kim-Lian de mol zou zijn (had ik wel gaaf gevonden!), maar wel vanwege het vertrouwen in de makers. Jarenlang hebben ze ons voorgehouden dat alles gebeurt met voorbedachte rade, dat ze nooit nephints verspreiden en dat ze behalve bij de mol nooit iets zullen verspreiden wat ondubbelzinnig naar één kandidaat verwijst. En dat is nu precies wat hier is gebeurd. De makers hebben doelbewust een masker verspreid met daarachter de ogen van een speler, die NIET de mol was.

Dit masker is getoond naar het grote publiek bij de livestream, zat meermalen in de uitzending en was ook de screensaver van de moltelefoon. Door het live karakter van deze serie kwam de hint daarnaast ook nog bij de deelnemers uit. Hiermee heeft de hint mogelijk kandidaten in de richting van Kim-Lian geleid, terwijl zij niet de mol was. Dit kan het spelverloop hebben beïnvloed (of dat daadwerkelijk zo is, zullen we nooit weten).

Wat mij vooral steekt is dat net gedaan wordt alsof er geen andere optie was voor de makers. Maar dit is niet waar. Ze hadden willekeurig welke ogen kunnen gebruiken, al hadden ze Riks ogen erachter gemonteerd, of helemaal geen ogen. Dat er is gekozen (vanuit vormgevingsoogpunt?) om de ogen van een normale deelnemer zo prominent te gebruiken vind ik zachtst gezegd erg jammer.

Dit vat mijn 'rationele' mening hierover eigenlijk heel goed samen, inclusief dat ik het gaaf had gevonden als Kim-Lian de Mol was geweest.

Ik merk aan mezelf dat ik hier wel (voor sommige mensen misschien kinderachtige) gevoelens bij heb dat ik het gewoon zo ongelooflijk stom vind hoe dit allemaal gegaan is,  en samen met de veranderde stijl van het programma naar zaterdagavond TV dat ik het gevoel heb dat ik volgend jaar niet meer ga kijken, omdat ik het op deze manier niet meer zo heel leuk vind, hoe kinderachtig dat ook klinkt.

Het programma hoeft zich zeker niet te schikken naar mijn persoonlijke voorkeuren en het is tof dat WIDM zoveel kijkers aan zich weet te binden, dat is een compliment voor de makers en ik zou me als productie dan ook niks aantrekken van mijn gestampvoet, maar dit is in ieder geval wel het gevoel wat ik erbij heb nu. Nare nasmaak van.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1113 Gepost op: 6-03-2022, 12:38:04 »
Het is inderdaad wel een beetje knullig. Ik denk dat het echt niet heel bewust is gedaan, beetje nonchalant misschien. Maar grote kans dat het gewoon een soort miscommunicatie was. Een andere vormgever voor de website en livestream dan degene die het geld ontworpen heeft en dan net het verkeerde mapje, degen met ogen, gebruiken.
Maar vooral dubbel zoveel pech dat het natuurlijk net Kim-Lian was die meerdere verwijzingen leek te maken naar ogen en tarotkaarten meehad.

Zo zie je maar weer: Niet is wat het lijkt!
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1114 Gepost op: 6-03-2022, 12:53:13 »
Eens met joligmolletje. Jammer dat die maskers geen hint waren. Mede op basis van de maskerhint werd Kim-Lian eerst mijn hoofdverdachte maar na aflevering 6 stapte ik daarvan af en ging over naar een andere verkeerde mol op basis van follow-the-money.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2022, 12:57:54 door Luc »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1115 Gepost op: 6-03-2022, 12:55:18 »
Het is mijns inziens ook een beetje een tik op de vingers van ons molloten, dat we niet massaal achter een hint aan moeten gaan voor het seizoen goed op gang is en we de kandidaten aan het werk hebben gezien; het is toch les 1 van het spel, niet te snel in een tunnel raken. Ik heb het gaandeweg de aflevering voor mezelf geprobeerd recht te breien met het verzinnen van vreemde scenario's en ik ben zeer opgelucht dat het allemaal teruggebracht kan worden tot 'puur toeval'.
Hoewel ik me er ook van bewust blijf dat het miljoenentelevisie is waar best het een en ander gescript is. Zo zou het best kunnen zijn dat Kim-Lian op de hoogte was van het gebruik van haar masker en voortbordurend daarop een specifiek masker-tarot heeft meegenomen.
En zelfs als Rick bewust een dwaalspoor heeft uitgezet, kan ik dat eigenlijk ook waarderen. Op die manier heeft hij de groep kijkers waar hij het meest voor heeft te vrezen mooi een tijdlang zoetgehouden, wat ik dan weer als een compliment beschouw; we zijn te goeie speurders  ;D

Het is denk ik ook de reden geweest dat we verder van het min-geld maar heel weinig hebben gezien.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1116 Gepost op: 6-03-2022, 13:25:56 »
Als ik al het nagepraat (Moltalk, de Telegraafvideo) zo hoor, dan zou het best wel eens kunnen dat Kim-Lian hier voordeel van heeft gehad omdat het - logischerwijs - bij de groep bekend was. Dat is, ongeacht of het een hint is of niet en zoals al zo vaak hier werd opgemerkt, eigenlijk het meest kwalijke.

Aan de ene kant is het goed dat WIDM nieuwe dingen durft te proberen, maar aan de andere kant had ik al meteen het gevoel dat de livestream het verloop van het spel zou kunnen beïnvloeden.

Dus ja, ook ik vind het een slordige fout van de makers maar natuurlijk vind ik het vooral stom van mezelf dat ik er een mega tunnelvisie door ontwikkeld heb! Ik neem me voor om volgende keer alle mogelijke hints te negeren en weer lekker old school naar molacties te speuren. :)
Ik heb het gevoel dat we, zonder deze hint, Kim-Lian samen met Sahil gewoon weggezet zouden hebben als nepmol. Alhoewel ik zelf Kim-Lian naarmate het seizoen vorderde steeds ongeloofwaardiger ging vinden als mol vanwege het geld dat ze indidividueel binnenbracht, bleef deze hint-die-geen-hint-bleek-te-zijn toch in mijn achterhoofd zitten.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1117 Gepost op: 6-03-2022, 13:38:14 »
Gelukkig was de maskerhint geen hint!!!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1118 Gepost op: 6-03-2022, 13:52:24 »
Als ik al het nagepraat (Moltalk, de Telegraafvideo) zo hoor, dan zou het best wel eens kunnen dat Kim-Lian hier voordeel van heeft gehad omdat het - logischerwijs - bij de groep bekend was. Dat is, ongeacht of het een hint is of niet en zoals al zo vaak hier werd opgemerkt, eigenlijk het meest kwalijke.

En dit was voor mij juist weer een reden om de hint af te wijzen. Als je een hint voorafgaand aan de opnames openbaar hebt, weet je dat de kandidaten hier achter kunnen komen.

Jammer hoe dit seizoen zo is beïnvloed, maar aan de andere kant vond ik het ook wel een leuk typisch dingetje dat bij dit seizoen hoorde. Ik heb wel genoten van de maskerhint  ::rofl::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1119 Gepost op: 6-03-2022, 13:58:29 »
Jammer hoe dit seizoen zo is beïnvloed, maar aan de andere kant vond ik het ook wel een leuk typisch dingetje dat bij dit seizoen hoorde. Ik heb wel genoten van de maskerhint  ::rofl::
Oh, ja hoor, ik heb me het plezier er absoluut niet door laten bederven. Misschien helpt het dat het me niet zo veel boeit of ik op de juiste mol zit of niet. Ik vind het lezen van alle analyses hier gewoon leuk. Ik ga me niet op de borst kloppen dat het Everon is, want ik twijfelde genoeg, maar het zou me ook niet veel hebben uitgemaakt als het Fresia of Kim-Lian was geweest. Leuk dat het zo spannend was tot het einde toe.

De ogen van Kim-Lian voegden wel een bepaalde "gelaagdheid" toe aan dit seizoen.  ;D
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)