Poll

Geloof jij in de maskerhint?

Ja
144 (40.6%)
Nee
143 (40.3%)
Weet niet / geen mening
68 (19.2%)

Totaal aantal stemmen: 355

Auteur Topic: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)  (gelezen 110551 keer)

Offline Mimitje

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1120 Gepost op: 6-03-2022, 14:03:06 »
Zo...

Je steekt als productie veel tijd om stockfoto's te bewerken tot mooie biljetten. Dit zijn nu de beelden van het seizoen. Daar pak je een mooie uit om de live stream aan te kleden.

(Toevallig begint die kandidaat zelf over ogen en haalt ze ook de finale)

Ik denk dat jullie dit juist mooi zouden kunnen vinden (omdenken..), het maakte het uitdagender om als molloot de mol te vinden. Om door de tunnelvisie heen te kijken en, net als de gewone kijker, op basis van molacties haar toch af te schrijven. Want ook veel van de gewone kijkers kenden de hint, en toch was zij daar het minst verdacht.

Offline MaxvdBroek

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1121 Gepost op: 6-03-2022, 14:22:20 »
Ik blijf erbij: het is toch wel een vorm van misleiding, en dat terwijl Rick McC mij zelf nog heeft bevestigd via Instagram-DM dat ze absoluut niet aan nephints doen. Alle "nephints" zijn foute interpretaties van molloten zelf. Maar ik weet niet zo goed wat ik stommer zou vinden: dat ze ons expres om de tuin geleid zouden hebben of dat de vormgever "per ongeluk" Kim-Lians ogen heeft gebruikt  ::rofl:: Het heeft toch wel heel veel losgemaakt wat blijkbaar niet de bedoeling was.

Nee hoor, ik vind het prima hoe het is gelopen. Het schudt me in ieder geval wakker dat ik niet blind op één hint moet vertrouwen  ::tandpastasmiley:: (Hoewel dat drinken uit die fles nog steeds heel gek is ::rofl::)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1122 Gepost op: 6-03-2022, 14:27:32 »
wat ik stommer zou vinden
Het was een domme productiefout. En daar zijn er al heel veel van geweest in het verleden. Het weggeven dat Stine exit was bijv. Ik was saved by the bell toen, maar dit keer niet, want Kim-Lian bleef zitten tot de finale.

Ik ben dus al met al nooit onder de indruk geweest van de productie. We moeten er rekening mee blijven houden dat dit erin sluipt, hoe groot de consequenties ook zijn. Maar misleiding is het niet want dat is kwade opzet ::ohno:: ::joehoe::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MaxvdBroek

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1123 Gepost op: 6-03-2022, 14:38:17 »
Het woord "spoiler" in de titel van dit topic is ook niet echt veel waard meer  ::tandpastasmiley:: ::rofl::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1124 Gepost op: 6-03-2022, 14:43:13 »
Hihi precies dat zei ik ook..... die Heinz toch he  ::rofl:: ::zwaai:: ::hug::


Ouch, dat is wel heel pijnlijk aan deze niet-hint[Hints]Hehe Heinz, denk je niet dat de topic naam nu veranderd kan worden? De Maskerhint (SPOILER!)   ::pinokkio::

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Elf-11

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1125 Gepost op: 6-03-2022, 15:22:07 »
Ik vind het jammer dat de maskerhint geen hint blijkt te zijn. Niet omdat ik per sé wilde dat Kim-Lian de mol zou zijn (had ik wel gaaf gevonden!), maar wel vanwege het vertrouwen in de makers. Jarenlang hebben ze ons voorgehouden dat alles gebeurt met voorbedachte rade, dat ze nooit nephints verspreiden en dat ze behalve bij de mol nooit iets zullen verspreiden wat ondubbelzinnig naar één kandidaat verwijst. En dat is nu precies wat hier is gebeurd. De makers hebben doelbewust een masker verspreid met daarachter de ogen van een speler, die NIET de mol was.

Dit masker is getoond naar het grote publiek bij de livestream, zat meermalen in de uitzending en was ook de screensaver van de moltelefoon. Door het live karakter van deze serie kwam de hint daarnaast ook nog bij de deelnemers uit. Hiermee heeft de hint mogelijk kandidaten in de richting van Kim-Lian geleid, terwijl zij niet de mol was. Dit kan het spelverloop hebben beïnvloed (of dat daadwerkelijk zo is, zullen we nooit weten).

Wat mij vooral steekt is dat net gedaan wordt alsof er geen andere optie was voor de makers. Maar dit is niet waar. Ze hadden willekeurig welke ogen kunnen gebruiken, al hadden ze Riks ogen erachter gemonteerd, of helemaal geen ogen. Dat er is gekozen (vanuit vormgevingsoogpunt?) om de ogen van een normale deelnemer zo prominent te gebruiken vind ik zachtst gezegd erg jammer.

De ogen in de foto die vormgeving technisch waren gebruikt voor de aankleding in de promos waren zonder fotobewerking door niemand te zien. En dat is voor mij wel een verschil… als de ogen met het blote oog zo makkelijk te herkennen waren dan zou ik het misleiding noemen. Ze hadden die foto’s gemaakt voor de bankbiljetten en daarmee was er niet onmiskenbaar maar een masker voor 1 kandidaat en hebben deze gekozen voor de aankleding omdat ze deze het mooiste vonden…
en misschien is het juist een goede les voor iedereen om niet door te slaan met fotobewerking en bij elke mogelijke hint wel vraagtekens te plaatsen of het inderdaad echt een hint is en bedoeld is als een hint…

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1126 Gepost op: 6-03-2022, 15:40:43 »
Het lijkt in eerste instantie heel fout dat de deelnemers tijdens de opnames over de hint hoorden, maar het had aanleiding kunnen zijn om verder te speuren naar ogen achter maskers op het geld en daarmee de echte hint te ontdekken.

Maar als je niet lang genoeg in het spel zit om die info van de briefjes te krijgen blijft het een beetje misleidend.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1127 Gepost op: 6-03-2022, 16:12:27 »
Geloof niet dat het masker is gebruikt om ons bewust op het verkeerde spoor te zetten en van Kim Lian een hulpmol te maken. Dat het wel zo uitpakte, zal wel erg leuk geweest zijn, vermoed ik. Dat Kim Lian er misschien gebruik van gemaakt heeft soms in uitspraken, is haar goed recht. Het is een spel. Iedereen liegt en bedriegt en niets is wat het lijkt. Vond het wat dit aangaat erger dat Nikki Jeroen zag langslopen en zo winnaar werd (denk dat daarom de opdracht dat Everon achter de kandidaten langs vaart, een stuk later in het programma is gedaan, mocht het mis gaan).

Ik vind het wel leuk. Er zit nog steeds ontwikkeling in het programma, er zijn nieuwe dingen uitgeprobeerd, het was een hardstikke leuk seizoen en wij zijn weer even door elkaar geschud dat echt niets is wat het lijkt  ::tandpastasmiley::

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1128 Gepost op: 6-03-2022, 16:32:15 »
Geloof niet dat het masker is gebruikt om ons bewust op het verkeerde spoor te zetten en van Kim Lian een hulpmol te maken. Dat het wel zo uitpakte, zal wel erg leuk geweest zijn, vermoed ik. Dat Kim Lian er misschien gebruik van gemaakt heeft soms in uitspraken, is haar goed recht.
Ik begreep een beetje van gisteravond dat het allemaal een beetje langs Kim-Lian heen is gegaan. Ik denk dat niet dat zij hier gebruik van heeft gemaakt.

Het komt op iedereen individueel binnen. Hila kreeg een stortvloed aan berichtjes om op te passen voor Kim-Lian. Dat gaat ze natuurlijk niet delen met een andere kandidaat. Het grootste deel van de ophef zal niet aangekomen zijn bij de kandidaten.

Ik denk dus niet dat hier misbruik van is gemaakt, maar zo hap-snap is het weldegelijk van invloed geweest op de groep en dat had niet gemoeten. Als je zo'n live verbinding opzet dan weet je dat wij weten dat zij nog moeten beginnen aan het spel, dus dan kan je verwachten dat er een stortvloed aan theorieen individueel binnenkomt bij de kandidaten. Afnemen dus die telefoon!!  >:( ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1129 Gepost op: 6-03-2022, 16:46:47 »
Mooi samengevat Cinner.

Ben er volledig ingetuind, maar ben er niet zuur over. Het is maar een spelletje.
Ik ga er ook van uit dat het vooraf geen opzet was. Heel onhandig en slordig vind ik het wel.

Offline Chardo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • True Art
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1130 Gepost op: 6-03-2022, 17:58:57 »
Het doet mij er niet zo toe of het masker doelbewust is geplaatst om een vals spoor te creëren. Ik zie het als een aanwijzing, maar dat is geen bewijs. Je kan vanaf het nulpunt Kim-Lian meer gaan verdenken, maar als je de hele serie had gevolgd dan klopten er veel dingen niet. Het moet molacties eerst zijn en hints second, want door al die acties van Kim heb ik haar echt afgestreept. Dus het programma kan met deze hint hebben gezegd dat het Kim is, het zegt in de rest van de serie dat ze het niet is.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1131 Gepost op: 6-03-2022, 19:53:17 »
Ik vraag me af waarom ze toch maar continu zoveel nadruk legde op het masker en vervolgens alleen die van Kim-Lian getoond hebben in de serie. Waarom toon je niet gewoon alle maskers van alle kandidaten bijvoorbeeld? Ze waren namelijk beschikbaar. Bewust alleen die van Kim-Lian tonen, maakt het toch wel tot een nephint.

En dan hadden ze makers blijkbaar ook nog eens de pech dat Kim-Lian over kijk in mijn ogen begon én daarnaast ook nog eens de finale haalde. Bewust dan maar 1 masker tonen, is gewoon een bewuste nephint erin stoppen. Had dan ook de rest gedaan. Of had die van Fresia en Everon ergens gedurende de serie voor bij laten komen. Dat het op die manier een soort van hint richtingen de finalisten was.

Nu blijf ik dit maar een beetje vreemde actie van de makers vinden.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1132 Gepost op: 7-03-2022, 03:33:07 »
Ik denk dus niet dat hier misbruik van is gemaakt, maar zo hap-snap is het weldegelijk van invloed geweest op de groep en dat had niet gemoeten. Als je zo'n live verbinding opzet dan weet je dat wij weten dat zij nog moeten beginnen aan het spel, dus dan kan je verwachten dat er een stortvloed aan theorieen individueel binnenkomt bij de kandidaten. Afnemen dus die telefoon!!  >:( ::)

De hamvraag lijkt me meer: is het erg dat het invloed kan hebben op de kandidaten? Immers alles heeft invloed op kandidaten, die lopen er sowieso compleet paranoïde rond. Het is aan hen om die telefoon in het redelijke te gebruiken en zich niet op te laten jutten door vrienden en familie die er niet bij zijn.

Het doet mij er niet zo toe of het masker doelbewust is geplaatst om een vals spoor te creëren. Ik zie het als een aanwijzing, maar dat is geen bewijs. Je kan vanaf het nulpunt Kim-Lian meer gaan verdenken, maar als je de hele serie had gevolgd dan klopten er veel dingen niet. Het moet molacties eerst zijn en hints second, want door al die acties van Kim heb ik haar echt afgestreept. Dus het programma kan met deze hint hebben gezegd dat het Kim is, het zegt in de rest van de serie dat ze het niet is.

Vind dat je hier nogal flauw mee om gaat. Mensen hebben acties van Kim Lian gezien als mogelijke molacties. Mensen hebben acties van Fresia gezien als mogelijke molacties. Mensen geloofden niet dat de maskerhint een hint zou zijn. Anderen geloofden niet dat het getal 33 op het shirt van Everon een hint zou zijn. Het is leuk dat je de goede mol in het vizier had maar waarom vind je het nodig om anderen indirect weg te zetten als sukkels?


Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #1133 Gepost op: 7-03-2022, 11:02:26 »
Ik houd ook nog wel rekening met een twist. Gezien het vraagteken achter de titel Ontmaskering. Wie weet had Kim-Lian de kans om de mol in de ogen te kijken?
Het zou anders echt een mega-blunder zijn. Hoewel ze best de mol kan zijn, wil ik dat nog niet helemaal geloven.  ::vergroot::

De twist is dus vooral dat er geen twist bleek te zijn, denk ik.  ::rofl::

Verder ben ik voor mezelf blij dat ik de maskerhint min of meer heb weten te negeren. Qua acties had ik Kim-Lian weggestreept, maar de vraag 'of is ze toch de mol, want maskerhint?' zat wel telkens in mijn achterhoofd.

Wat ik vooral vreemd vind, is dat kandidaten online bereikbaar waren voor mensen die hen wilden waarschuwen voor Kim. ??? Dus zo'n 'hint', in combinatie met het gegeven dat mensen gewoon hun telefoon mogen gebruiken, bepaalt dan veel meer dan wenselijk is.

En verder zou het een voorwaarde moeten zijn dat mensen offline moeten blijven tijdens het spel. Kan dat niet, doe dan maar een WIDM zonder BN'ers; sowieso leuk (kijk maar naar De Mol  ;D )
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #1134 Gepost op: 7-03-2022, 11:06:53 »
Wat ik vooral vreemd vind, is dat kandidaten online bereikbaar waren voor mensen die hen wilden waarschuwen voor Kim. ??? Dus zo'n 'hint', in combinatie met het gegeven dat mensen gewoon hun telefoon mogen gebruiken, bepaalt dan veel meer dan wenselijk is.

Hierdoor kan je ook dingen opzoeken na opdrachten en over kandidaten.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1135 Gepost op: 7-03-2022, 11:55:09 »
Het valt mij op dat eigenlijk vooral de mensen die daardoor meenden de mol nog voor het seizoen begonnen was te hebben ontdekt nu kritiek hebben op de hint die geen hint bleek te zijn. Eerst verontwaardigd dat het seizoen al verpest zou zijn voordat het goed en wel begonnen was en nu klagen dat het toch geen hint was. Eigenlijk best hilarisch!  ::rofl::
Omdat het dezelfde soort mensen zijn. Je hebt kijkers die zeggen: 'Ach, ik geloof niet in hints, tenzij ze naar mijn Mol leiden. De makers doen maar wat, alles kan toeval zijn zelfs al spellen ze de naam van een kandidaat uit.' En je hebt mensen die van de makers verwachten dat ze geen dwaalsporen uitzetten. Ook als dat per ongeluk gebeurt, is het gewoon te slordig om de ogen van een kandidaat breed te delen - op social media, in de livestream én in de uitzending zelf nog - midden in een context van maskers, 'oog in oog staan met de Mol' etc. Er was geen enkele verklaring behalve een hint of onprofessionaliteit. Dat de moeite niet is genomen om zo'n slordigheid recht te zetten, is echt te verwijten aan de makers.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 11:56:58 door Pac »
...óf niet!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #1136 Gepost op: 7-03-2022, 11:57:12 »
Hierdoor kan je ook dingen opzoeken na opdrachten en over kandidaten.

Dat dan weer niet, want als het uitgezonden wordt is het spel allang gespeeld. Het ging hier puur over wat kort na de live stream is ontdekt. En dat is ook nog nooit eerder geweest, dat molloten een mogelijke hint ontdekken terwijl het spel nog gespeeld moet worden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!)
« Reactie #1137 Gepost op: 7-03-2022, 12:11:21 »
 ::tandpastasmiley::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #1138 Gepost op: 7-03-2022, 12:56:09 »
Dat dan weer niet, want als het uitgezonden wordt is het spel allang gespeeld. Het ging hier puur over wat kort na de live stream is ontdekt. En dat is ook nog nooit eerder geweest, dat molloten een mogelijke hint ontdekken terwijl het spel nog gespeeld moet worden.

Nee, ik bedoelde meer dat je tijdens het spel dingen kan opzoeken op je telefoon over kandidaten (bijvoorbeeld: favoriete land of in het geval van Kim gelooft iemand in spiritualisme ja of nee). Dit word ongetwijfeld ook gedaan. Daarom ben ik eigenlijk tegen het gebruik van internet tijdens het spel. Dan hoef je ook niet echt meer die lijst van 100 vragen uit te wisselen lol.

Edit: Bijvoorbeeld na het spel met het lasergamen had iemand kunnen opzoeken over hoe de slotjes open konden worden gemaakt. Of bij het zwanenmeer feiten checken over de kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 7-03-2022, 13:03:23 door Sanmol »

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Hints] De Maskerhint (SPOILER!) (poll toegevoegd)
« Reactie #1139 Gepost op: 7-03-2022, 12:57:36 »
Dat dan weer niet, want als het uitgezonden wordt is het spel allang gespeeld.

Grappig hè, dat er nog steeds mensen zijn die kennelijk denken dat het programma wekelijks wordt opgenomen in de periode dat het wordt uitgezonden.

 ::tandpastasmiley::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!