Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden  (gelezen 10321 keer)

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #40 Gepost op: 24-01-2022, 08:06:17 »
Maar waarom dan niet in de uitzending. Is dit wel een bewuste hint van de makers of iets wat er voor de uitzending uit is gehaald omdat het te duidelijk een molactie aanwees, maar op een of andere manier in het afzonderlijke filmpje is blijven zitten?

Oh dat vind ik eigenlijk heel logisch. Het shot van de schilderijen zat niet in de uitzending omdat wij de verschillen moeten zoeken. Een soortgelijke zoekopdracht voor ons dus.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #41 Gepost op: 24-01-2022, 11:13:05 »
Het antwoord van Everon: "kussens waren niet op de bank" werd goed gegeven, maar in de beelden zien we ook geen kussens op de bank bij Hila en Thomas. Dus wat was er gewisseld? Lijkt erop dat er niet voldoende beelden waren van deze opdracht als er twee dingen fout in beeld zijn (schilderij en kussens).


Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #42 Gepost op: 24-01-2022, 11:20:43 »
Of er moet iets fout zijn gegaan met de regie, dat het uiteindelijk helemaal geen verschil was waar geld mee verdiend kon worden, en dat het wisselmoment per ongeluk in het opdrachtfilmpje terecht is gekomen.
Dat is wel vreemd, maar we weten het productieproces niet. Het zou kunnen dat de 'dit is er verwisseld' shots eerder gemaakt zijn (hoewel ik dat wel een gedoe zou vinden) en dat in dat kwartiertje "uit je hoofd leren" de productie vergeten is die wijziging door te voeren. Met 5 wijzigingen vind ik dat scenario eigenlijk niet heel erg plausibel... Ligt dus meer voor de hand dat er daadwerkelijk is ingegrepen door de Mol en dat kan alleen als die aan de bewoners gevraagd heeft om, nadat de productie de wisselingen had uitgevoerd, dit terug te wisselen.
(een heel erg onwaarschijnlijk scenario: de Mol is voor de opdracht alle huizen langs gegaan om dit aan de mensen te vragen)

Offline Smeets

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #43 Gepost op: 24-01-2022, 11:27:18 »
Je kunt hier mollen door:

tijdens het beschrijven:
- zaken verkeerd noemen of niet noemen (= redelijk moeilijk vanwege de kandidaat naast je)
- de porto claimen en jullie beschrijvingen slecht verwoorden (= redelijk makkelijk)
- het notieblok claimen en verkeerde/slechte aantekeningen maken (= erg makkelijk)
- tijd te rekken / af laten leiden (= redelijk makkelijk)
Wat betreft de porto is het nog makkelijker om te mollen door te pas en te onpas op het knopje te duwen. Wanneer het andere duo iets doorgeeft op het knopje duwen en wanneer je zelf iets beschrijft niet op het knopje duwen. De mol kan zowel schrijven als de porto claimen, maar ik denk persoonlijk dat de beste molpositie de portofoon is.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #44 Gepost op: 24-01-2022, 14:06:12 »
Niet goed op het knopje drukken zou je kunnen zien als "slecht verwoorden". Dezelfde reden om op die positie te willen. Knopje indrukken terwijl iets wordt doorgegeven is nogal riskant met iemand naast je. Je kunt het niet 100% timen en dus hoort men een afgekapte zin.

Had iemand zowel de porto toen z'n duo moest beschrijven, als óók de notitieblok toen z'n duo moest onthouden? Ik heb nog niet terug gekeken.

Offline Emi

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #45 Gepost op: 24-01-2022, 14:39:57 »
Ik heb op een rij gezet wie welke verschillen doorgeeft, en wie deze in beeld raad.
In de hoop er wijzer van te worden, maar helaas, haha. Misschien heeft iemand anders er wat aan?

Kopjes op de kop > Arno beschrijft kopjes die op de kop staan & Thomas raad
Kledingstuk kapstok > Fresia geeft door & Kim-Lian raad
Witte tulpen > Hila geeft door & Everon raad
Vaas voor bed > Word niet in beeld gebracht wie door geeft & Hila raad
Gouden sleutel > Leatitia geeft door & Sahil raad
(Opvallend wel dat we Kim-Lian in het begin van de opdracht deze hoek ook al zien beschrijven)
Kerstboom > Hila geeft door & Everon raad
Eifeltoren > Hila geeft door & Everon raad
Dekbed > Everon geeft door & Thomas en Hila raden niet
Parkieten > Word niet in beeld gebracht wie door geeft? > Hila raad
Kussen >Fresia geeft door & Leatitia raad

Verder:
Kim-Lian noemt verkeerd fotolijstje, Leatitia gaat mee
Everon & Arno hebben het opeens over een rode bank? In de aflevering horen we beige bank door Hila.
Niet in beeld wie de relegieuze muur raad bij Kim-Lian en Leatitia

Offline Cornelis

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #46 Gepost op: 24-01-2022, 14:59:29 »
Ik vraag me nog steeds af waar die rode bank vandaan kwam? Heeft Everon het zelf verzonnen of heeft Hila dat gezegd? We horen haar wel beige bank zeggen, maar zegt ze ook ergens een rode bank (en is dat eruit geknipt)?

Arno beaamt duidelijk dat er een rode bank was gezegd. This is too easy, zei hij zelfs. Dus het logischer dat dit verkeerd door de porto is aangegeven lijkt me.
Zei je nou Kiev? Wij zijn niet in Kiev, vriend!

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #47 Gepost op: 24-01-2022, 15:22:17 »
Arno beaamt duidelijk dat er een rode bank was gezegd. This is too easy, zei hij zelfs. Dus het logischer dat dit verkeerd door de porto is aangegeven lijkt me.
In het filmpje van de opdracht zegt Hila "voor dat witte gordijn staat [...] beige bank". Die [...] slaat er op dat daar een gekke audio hik zit, het zou zelfs kunnen dat het later overgedubt is. Daarmee zou het het tweede gekke ding kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd zou het ook gek zijn als Thomas niet zou aanslaan als Hila deze overduidelijk niet rode bank toch rood zou noemen...

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #48 Gepost op: 24-01-2022, 15:59:21 »
In het filmpje van de opdracht zegt Hila "voor dat witte gordijn staat [...] beige bank". Die [...] slaat er op dat daar een gekke audio hik zit, het zou zelfs kunnen dat het later overgedubt is. Daarmee zou het het tweede gekke ding kunnen zijn. Maar eerlijk gezegd zou het ook gek zijn als Thomas niet zou aanslaan als Hila deze overduidelijk niet rode bank toch rood zou noemen...
Ik denk dat elk duo twee verschillende kamers moest beschrijven.

Er zijn in elk geval twee verschillende kamers die worden beschreven door Laetitia en Kim. Ze beginnen in een kamer met gele muren, maar later is er een fragment waarin ze een kamer met witte muren en een deur naar buiten beschrijven (Laetitia zegt: 'drie houten stoelen', op 6:40 in de opdracht).

Fresia bevestigt dat er twee kamers beschreven moesten worden. Ze zegt (op 6:19): 'Ik weet nog dat we op een gegeven moment nog een minuut hadden, voor alles wat er in die laatste kamer was'. Dat is een kamer met een paarse bank. Duidelijk een andere kamer dan die waarin ze begonnen.

Ik denk dat dat dan in elk geval de missende rode bank en de knip bij Hila verklaart. Het beeldje van de Eiffeltoren dat Hila op het allerlaatst beschrijft, staat in een andere kast dan je eerder kon zien. Ze staan dan denk ik in hun tweede kamer. Die rode bank stond daar waarschijnlijk ook, maar is niet in beeld geweest.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2022, 16:03:10 door Molest »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #49 Gepost op: 24-01-2022, 16:13:29 »
De fout die Kim-Lian maakte met het schilderij was natuurlijk een inkoppertje voor de mol.
Er hingen namelijk zowel rechts als links een foto met 2 volwassenen en 3 kindjes.
Fresia zegt "rechts van de spiegel een lijst met hele mooie mensen en drie kindjes".

De foto die rechts hing is verplaatst naar de religieuze muur.
Fresia zegt over deze muur: Links hangen 5 religieuze dingen daaronder de eigenaar met vier kleinkinderen. Kim geeft bij Rik aan dat er een religieuze tafereel ontbrak en dat klopt, die was vervangen door de foto.

Mols van Fresia omdat ze alleen de rechtse foto benoemt maar dit waren inderdaad "mooie mensen".
Mols van Kim-Lian omdat ze bij de ronde in deze kamer de linkse foto aanwijst die rechts zou moeten hangen. Voor beiden geldt dat ze voorkennis konden hebben dat er aan beide zijden van de spiegel een  foto hing. Onmols voor beiden is dat ze informatie over de religieuze muur gaven.




« Laatst bewerkt op: 24-01-2022, 16:21:20 door Moedermol »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #50 Gepost op: 24-01-2022, 16:27:58 »
Mols van Fresia omdat ze alleen de rechtse foto benoemt maar dit waren inderdaad "mooie mensen".
Het is niet zeker dat ze de linker fotolijst niet beschreven heeft, dat kan ook uit de edit zijn gelaten. Maar uit de manier waarop ze de rechter lijst beschrijft, lijkt het daar wel een beetje op. Ze zoekt niet naar een contrast met de linker, althans niet meteen al. Ze kan het daarna nog genuanceerd hebben, maar dan is ook dat uit de edit gelaten.

Omdat de rechter fotolijst naar de wand met religieuze tafereel is verhuisd, moet er op het moment dat Kim en Laetitia de verschillen moesten aanwijzen, iets anders voor in de plaats zijn gehangen. Je ziet volgens mij rechts wel een deel van een lijst, als ik me goed herinner. Kim en Laetitia hadden ook dàt als verschil kunnen aanwijzen ('er hangt iets anders rechts van de spiegel'). Dat moet een juist verschil zijn geweest. Maar dat deden ze niet.

Extra molpunt voor Kim hier, door meteen op de linker fotolijst te wijzen. En daarmee het eigenlijke verschil, de rechter fotolijst, kunnen overslaan.

Edit: aan de andere kant ook weer raar dat als Fresia wèl de linker fotolijst zou hebben beschreven, Laetitia niet ingrijpt. Ze is het meteen eens met het verschil. Ik vermoed dat als Kim de Mol is, ze die beschrijving gewoon niet genoteerd heeft. En hij dus niet uit het hoofd is geleerd.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2022, 16:46:39 door Molest »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #51 Gepost op: 24-01-2022, 16:48:34 »
Je ziet inderdaad rechts nog een stuk lijst ( Het lijkt erop dat daar de religieuze afbeelding hangt) en vervolgens meteen een knip naar een shot met Fresia en Sahil.. in de bewegende beelden van de knip is meer van de lijst te zien. De foto is dus verwisseld met de religieuze afbeelding.

Er is inderdaad veel weggelaten uit de edit..

Edit:
Inderdaad extra molpunten voor Kim-Lian omdat ze wel opmerkt dat er een religieus tafereel ontbreekt maar niet dat het is verwisseld met de foto met mooie mensen.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2022, 16:59:32 door Moedermol »

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #52 Gepost op: 24-01-2022, 17:05:37 »

Edit:
Inderdaad extra molpunten voor Kim-Lian omdat ze wel opmerkt dat er een religieus tafereel ontbreekt maar niet dat het is verwisseld met de foto met mooie mensen.
Maar ze wist natuurlijk niet waar het eerst had gehangen... Dus een verwisseling kon ze niet aangeven. Voor haar als kandidaat was de religieuze afbeelding rechts van de lijst niets bijzonders, gewoon een van de vele in het huis.

Het is een intrigerend verschil, met zowel Fresia als Kim in een hoofdrol. Beiden heel verdacht. Het ene moment vind ik Fresia de boosdoener, het volgende moment Kim. ::rofl::

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #53 Gepost op: 24-01-2022, 17:08:58 »
Maar ze wist natuurlijk niet waar het eerst had gehangen... Dus een verwisseling kon ze niet aangeven. Voor haar als kandidaat was de religieuze afbeelding rechts van de lijst niets bijzonders, gewoon een van de vele in het huis.

Het is een intrigerend verschil, met zowel Fresia als Kim in een hoofdrol. Beiden heel verdacht. Het ene moment vind ik Fresia de boosdoener, het volgende moment Kim. ::rofl::

jawel, ze zei tegen Rik dat er een religieus tafereel ontbrak.......

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #54 Gepost op: 24-01-2022, 17:12:07 »
Maar Fresia had toch geen omschrijving gegeven? Alleen een aantal genoemd... Dus hoe had Kim dan kunnen weten dat het specifiek om dit religieuze tafereel ging? Ze hebben alleen maar geteld.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #55 Gepost op: 24-01-2022, 17:21:11 »
Ik zou even moeten terug kijken maar ik meen dat fresia het wel omschreef als religieuze taferelen.

Letitia ging lekker mee met het foute antwoord van Kim ;-)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #56 Gepost op: 24-01-2022, 17:23:06 »
Maar Fresia had toch geen omschrijving gegeven? Alleen een aantal genoemd... Dus hoe had Kim dan kunnen weten dat het specifiek om dit religieuze tafereel ging? Ze hebben alleen maar geteld.

Nee klopt, het kan natuurlijk kandidaats zijn als je in korte tijd de verschillen moet zoeken maar feitelijk ontbrak er geen religieuze afbeelding ( het waren er niet ineens 4 geworden) Er hingen wel 5 lijstjes en één daarvan was een foto met mooie mensen en 3 kinderen waarvan ze al had gezien dat daar iets mee aan de hand was.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #57 Gepost op: 24-01-2022, 17:45:38 »
De wand met de religieuze taferelen was in de laatste kamer van Fresia, waarvoor ze nog 1 minuut had. Haar beschrijving:

Fresia: Links hangen 5 religieuze dingen, en daaronder de eigenaar met 4 kleinkinderen.
Kim (bij Rik): De religieuze muur. Daar ontbrak een religieus tafereel.
Niet te zien of Laetitia of Kim dat had ontdekt. Maar Kim moet Fresia's beschrijving ondanks de chaos van die laatste minuut wel hebben genoteerd. Wat ze als Mol niet had hoeven doen.
Rik: Klopt.

Dat 'klopt' van Rik moet slaan op de verwisseling van de fotolijst met het religieuze tafereel. Half benoemd, maar goed gerekend. Het kan niet gaan om twee aparte verschillen m.i..

Hier vind ik Fresia en Kim allebei dan wel weer onmols bezig, want beiden hadden dit in de soep kunnen laten lopen. Zeker gezien de tijdsdruk op het eind.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #58 Gepost op: 24-01-2022, 17:59:37 »
Ik vind het zeker niet duidelijk of die verwisseling één of twee verschillen is. Juist omdat Rik het veranderde aantal religieuze afbeeldingen goed rekent zou het me niet verbazen als de verwisseling als twee verschillen telt. Als de verandering slechts als één verschil telt is het ook een minder goede molactie (danwel van Kim-Lian, danwel van Fresia) om de helft van de verandering te verpesten, omdat het daarmee blijkbaar nog steeds mogelijk is om dat verschil te raden.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] Opdracht 3 - Huis(ont)houden
« Reactie #59 Gepost op: 24-01-2022, 18:04:16 »
De verwisseling is een duidelijk verschil. Maar die heeft automatisch tot gevolg dat er 4 ipv 5 religieuze taferelen hangen. Dus ik denk toch dat dat hetzelfde is, en niet een extra verschil.

Edit: misschien begreep ik je verkeerd... Als je bedoelt dat de verandering in het aantal religieuze taferelen telt als verschil, en dat de fotolijst rechts van de spiegel er niet meer hangt als een ander verschil, dan geloof ik dat ook wel ja. Per duo waren er 5 verschillen. Zou mooi zijn als we ze deze week alle 20 vinden, maar of ze wel allemaal in de uitzending zaten..?
« Laatst bewerkt op: 24-01-2022, 18:39:17 door Molest »