Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette  (gelezen 14421 keer)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #80 Gepost op: 17-02-2022, 08:00:12 »
Sorry, klopt niet. Na het paardrijden al, toen hij deed alsof hij niets hoorde.
Toen nam ze hem mee in de test/ is ze hem gaan verdenken, maar volgens mij is gezegd dat maar 1x op vraag 20 Thomas is geantwoord en dat was in de finale.

Ja het is nog 2 afleveringen, maar het hele punt was dat als Kim-Lian en Everon inderdaad vol op elkaar zitten en Thomas of Fresia de mol is en de ander eruit vliegt, het niet waarschijnlijk is dat Kim-Lian of Everon gaat switchen. Immers ze krijgen steeds groen en dan word je bevestigd in je vermoedens.

Dus als ze willen dat de mol verdacht wordt in de finale en Fresia is de mol, dan zal de regie Thomas er mogelijk uit gooien (of vice versa) of een obvious opdracht doen waardoor de andere 2 gaan zien dat Fresia/Thomas de mol is.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #81 Gepost op: 17-02-2022, 09:03:32 »
Edit. Maar wat bij mij steeds weer door het hoofd spookt is het volgende.
Stel dat Thomas niet de Mol is en dat hij een kandidaat aanwijst die een groen scherm krijgt. Vervolgens treedt het tweede scenario in werking. Nu wordt gekeken wie van alle kandidaten de test het slechts heeft gemaakt. Stel dat Thomas nu het rode scherm krijgt, wat mogelijk is als hij niet de Mol is.

Er komt nu heel wat informatie vrij. Van de 2 kandidaten die Thomas heeft aangewezen had eentje een rood scherm. Kunnen we dan geen kandidaten uitsluiten als Mol dan wel weten wie de Mol is?
Immers, van Kim-Lian is bekend dat ze vol op Everon zat. Als dan bijvoorbeeld Everon het rode scherm had, dan is het vrijwel zeker dat Kim-Lian de Mol is. En zo zijn er misschien wel andere scenario's te bedenken.

Maar ook als Thomas wel de Mol zou zijn en iemand aanwijst die een groen scherm krijgt, zijn er dan conclusies te trekken? Moeilijk allemaal.
In de verdenkingen die uitgezonden worden wordt nog wel eens geknipt en geplakt. Bovendien, bij het produceren van de afleveringen weten de makers de uitkomst van deze executie, dus daar kan rekening mee gehouden zijn.

De enige die een voordeeltje uit deze spelopzet zou kunnen halen is een kandidaat die aangewezen wordt en een groen scherm krijgt waarna vervolgens degene met de vrijstelling een rood scherm krijgt. De kandidaat die groen kreeg weet dat ze niet de op een na slechtste is in de test, immers degene met het vraagteken die afvalt en één andere kandidaat hebben de test sowieso slechter gemaakt. Met vier overgebleven kandidaten, waarvan er één sowieso een vrijstelling heeft en geen test hoeft te maken, en een mol betekent dit dat je de test het beste hebt gemaakt. Maar of een kandidaat dat er bewust voor over zou hebben om haar scherm te moeten zien betwijfel ik.  ;D
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #82 Gepost op: 17-02-2022, 09:32:50 »
Toen nam ze hem mee in de test/ is ze hem gaan verdenken, maar volgens mij is gezegd dat maar 1x op vraag 20 Thomas is geantwoord en dat was in de finale.


Klopt helemaal. Net t hele seizoen teruggekeken

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #83 Gepost op: 17-02-2022, 09:38:25 »
Ja, dan snapte ik ook wel. Maar ik bedoelde eigenlijk dat het nog 2 afleveringen is tot de finale en de kans dat dan nog steeds niemand op de Mol zit niet erg groot is.

Edit. Maar wat bij mij steeds weer door het hoofd spookt is het volgende.
Stel dat Thomas niet de Mol is en dat hij een kandidaat aanwijst die een groen scherm krijgt. Vervolgens treedt het tweede scenario in werking. Nu wordt gekeken wie van alle kandidaten de test het slechts heeft gemaakt. Stel dat Thomas nu het rode scherm krijgt, wat mogelijk is als hij niet de Mol is.

Er komt nu heel wat informatie vrij. Van de 2 kandidaten die Thomas heeft aangewezen had eentje een rood scherm. Kunnen we dan geen kandidaten uitsluiten als Mol dan wel weten wie de Mol is?
Immers, van Kim-Lian is bekend dat ze vol op Everon zat. Als dan bijvoorbeeld Everon het rode scherm had, dan is het vrijwel zeker dat Kim-Lian de Mol is. En zo zijn er misschien wel andere scenario's te bedenken.

Maar ook als Thomas wel de Mol zou zijn en iemand aanwijst die een groen scherm krijgt, zijn er dan conclusies te trekken? Moeilijk allemaal.


Ik vermoed dat het vraagteken meerdere betekenissen kon hebben, afhankelijk van welke kandidaat het zou bemachtigen. Misschien kunnen we bedenken wat de betekenis zou zijn geweest als een van de anderen het te pakken had gekregen?
« Laatst bewerkt op: 17-02-2022, 11:58:17 door Tunnelgraver »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #84 Gepost op: 17-02-2022, 10:05:46 »
Edit. Maar wat bij mij steeds weer door het hoofd spookt is het volgende.
Stel dat Thomas niet de Mol is en dat hij een kandidaat aanwijst die een groen scherm krijgt. Vervolgens treedt het tweede scenario in werking. Nu wordt gekeken wie van alle kandidaten de test het slechts heeft gemaakt. Stel dat Thomas nu het rode scherm krijgt, wat mogelijk is als hij niet de Mol is.

Er komt nu heel wat informatie vrij. Van de 2 kandidaten die Thomas heeft aangewezen had eentje een rood scherm. Kunnen we dan geen kandidaten uitsluiten als Mol dan wel weten wie de Mol is?
Immers, van Kim-Lian is bekend dat ze vol op Everon zat. Als dan bijvoorbeeld Everon het rode scherm had, dan is het vrijwel zeker dat Kim-Lian de Mol is. En zo zijn er misschien wel andere scenario's te bedenken.

Maar ook als Thomas wel de Mol zou zijn en iemand aanwijst die een groen scherm krijgt, zijn er dan conclusies te trekken? Moeilijk allemaal.
Dan hadden ze het gewoon anders geëdit en niet laten zien dat iemand vol op een specifieke persoon zit.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #85 Gepost op: 17-02-2022, 14:24:35 »
Klopt helemaal. Net t hele seizoen teruggekeken
Okee, mijn excuses!

Offline Grabmill

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #86 Gepost op: 17-02-2022, 14:28:11 »
Ik vermoed dat het vraagteken meerdere betekenissen kon hebben, afhankelijk van welke kandidaat het zou bemachtigen. Misschien kunnen we bedenken wat de betekenis zou zijn geweest als een van de anderen het te pakken had gekregen?
Inderdaad, en dat begint me steeds meer tegen te staan, dat de productie zoveel invloed uitoefent op het verloop van de verdenkingen. Uiteraard mogen ze de mol helpen, dat is het spel, maar eigenlijk had in het kaartje moeten staan wat de beloning was. En dan was het ook weer prima geweest als het een gesloten envelop was geweest, die pas bij de executie opengemaakt mocht worden. Dan was er tenminste geen twijfel mogelijk geweest over de eerlijkheid van het verloop hiervan.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #87 Gepost op: 17-02-2022, 14:41:25 »
Ja, dat ben ik met je eens. Nu was het een vrijbrief voor de productie om precies die draai aan de executie te geven die ze wilden. Dat komt waarschijnlijk omdat de Mol natuurlijk weliswaar had geoefend met katapult schieten, maar nooit helemaal uit te sluiten viel dat niet een van de kandidaten toch sneller drie flessen kapot zou schieten.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Talpavenator

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #88 Gepost op: 17-02-2022, 15:33:41 »
Bedoel je dan dat Thomas wellicht af had moeten vallen en dat ze dat liever niet wilden, omdat hij verdacht moet blijven? Of dat hij juist de mol is een kan sturen? Al zou ik dat nodig vinden. Als hij de mol is, weet hij natuurlijk wie het rode scherm heeft.
Zelf zie ik het probleem niet zo. Deze mini vrijstelling vond ik prima. Er blijft genoeg te raden over.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #89 Gepost op: 17-02-2022, 15:39:45 »
Ik bedoel dat Thomas de Mol is, maar ze nog steeds sturen op "Kim-Lian is de Mol. Echt waar, het kan niemand anders zijn." En dus moest het een heel erg spannende executie lijken waarin we Thomas zogenaamd peentjes zien zweten en hij speelt dat hij misschien wel door is ten koste van Laetitia.

Om met de grote voetbalprofeet te spreken: Je gaat het pas zien als je het doorhebt.
 ::vergroot::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #90 Gepost op: 18-02-2022, 11:05:09 »
Het viel mij op dat Everon zich leek in te houden bij de puzzel. Nadat Thomas heeft gewonnen lijkt hij plotseling heel snel de puzzel op te lossen. Door de biecht die ze net voor het voltooien van de puzzel van Everon hebben gemonteerd kun je niet zien hoe snel hij die puzzel op het laatst legt. Maar als je kijkt naar de toestand van de puzzel van Kim-Lian dan kun je hier uit opmaken dat Everon die puzzel op het laatst in een vloek en zucht legt. Bij Kim-Lian is er tussen die twee momenten namelijk weinig verschil te zien in de puzzel:

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #91 Gepost op: 18-02-2022, 11:40:22 »
Dat kan ook iets zeggen over het (gebrek aan) ruimtelijk inzicht van Kim-Lian.     ;D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #92 Gepost op: 18-02-2022, 11:58:34 »
Klopt helemaal, maar ik vond het wel opvallend. In dit vak is niks zeker, zelfs niet dat Thomas de Mol is  :)

Online Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #93 Gepost op: 18-02-2022, 12:01:27 »
In dit vak is niks zeker, zelfs niet dat Thomas de Mol is  :)

Dat klopt. En dat is precies wat de spel zo leuk maakt.  ::ok::
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #94 Gepost op: 18-02-2022, 23:36:29 »
Maar we weten niet of de verdenkingen die we te zijn krijgen ook 100% de verdenkingen zijn zoals die er toen op dat moment waren.

Sinds een paar jaar luister ik al niet eens meer naar de verdenkingen net voor de test...

Zodra de molboekjes-studerende kandidaten in beeld komen dwaal ik meestal af en ga ik nog even processen wat ik weer allemaal heb gezien in de opdrachten.  :P

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #95 Gepost op: 24-02-2022, 16:20:10 »
Volgens Kim-Lian was dit een verschrikkelijke puzzel. Ik wilde dit wel eens zien, dus heb ik er eentje nagemaakt om hem zelf uit te proberen. Zoals een tetris blokje bestaat uit een aantal geschakelde vierkantjes, zo bestaat deze 3D puzzel uit een aantal geschakelde kubusjes. De puzzelstukjes zijn 3 of 4 kubusjes groot. Er zijn 4 L-vormige puzzelstukken. Verder is er 1 T-vormig, 1 Z-vormig en 1 hoekig stuk (zie onderzijde tekening). Alleen het hoekvormig stuk heeft 3 kubusjes, de rest allemaal 4. Met in totaal dus 27 kleine kubusjes kunnen we een 3 keer zo grote kubus maken omdat 3 x 3 x 3 = 27. De puzzel is ook te koop op AliExpress, hoewel de puzzel die ze gebruikten in WIDM zelf gemaakt lijkt aangezien die ook wat groter was. Het lijkt er ook op dat ze blokjes aan elkaar hebben gelijmd i.p.v. de puzzelstukken uit te zagen.

Everon noemde het een tetris achtig ding en zei dat hij gek is op tetris. Ik heb gemerkt dat je de puzzel inderdaad makkelijk op kan lossen als je op een tetris achtige manier te werk gaat. Bouw de puzzel zo veel mogelijk laag voor laag op.

Omdat we 4 L-vormige stukken hebben beginnen we met één hiervan plat te leggen. In oplossing 1 (zie afbeelding) combineren we dit (rode) stuk met het (groene) Z-vormige stuk, zodat we maar één leeg hoekje overhouden. In dit hoekje past als vanzelf het korte pootje van een ander L-vormig stuk (paars). In de middelste laag hebben we nu een strook van 3 bij 1. Het is dan niet moeilijk om te bedenken dat we hiernaast 2 andere L-vormige stukken leggen met de punt naar boven. Je komt er dan vrij snel achter waar de uitstekende punten moet komen om de laatste 2 stukken in het bovenvlak kwijt te kunnen, namelijk naast elkaar. In de afbeelding zie je aan de kleur welke blokjes in welke laag liggen.

Oplossing 2 begint met dezelfde 4 stukken. Nu maakt je met één L-vormig stuk en het hoekje de middelste laag compleet en steekt er maar één kubusje uit in het bovenvlak (okerkleurig). Met het laatste L-vormige stuk en T-stuk maak je nu weer de puzzel compleet. Dit zijn voor zover ik kan zien de enige unieke oplossingen als we beginnen met L en Z in de onderste laag.

Bij oplossing 3 en 4 beginnen we met een L-vormig en T-vormig stuk in de onderste laag. Bij oplossing 5 en 6 beginnen we met 2 L-vormig stukken in de onderste laag. Elke oplossing heeft vanwege de symmetrie natuurlijk vele varianten.

Dit waren de 6 elementaire oplossingen die ik kon bedenken. Ik heb toen gekeken naar de oplossingen die Thomas, Everon en Kim-Lian hebben gevonden. Die van Thomas kon ik niet matchen. Dit kwam omdat Thomas een andere methode gebruikte. Hij begon namelijk met 3 L-vormige stukken naast elkaar in het benedenvlak, dus allemaal met de punt naar boven en dezelfde kant uit (rood, paars en geelgroen). In het middenvlak past nu het laatste L-vormige stuk helemaal en blijven zodoende nog maar 2 kubusjes leeg. Hierin past de helft van het Z-vormige stuk. Hij zorgde ervoor dat het Z-vormige stuk aan de buitenkant komt. Dit is nodig om de laatste 2 stukken (T en H) kwijt te kunnen.

De oplossingen van Everon en Kim-Lian kon ik wel matchen. Die van Everon is mijn oplossing 1 maar dan links en rechts verwisseld. Die van Kim-Lian is mijn oplossing 3 maar dan voor en achter verwisseld. Hier is nog te vermelden dat ze eerst de punt van de L-vormige stukken in het middenvlak niet dezelfde kant uit had wijzen (geelgroen en blauw). De uitstekende kubusjes zaten diagonaal tegenover elkaar waardoor ze de laatste 2 puzzelstukken (Z-vorm en hoekje) niet kwijt kon. Dit is duidelijk te zien in de foto beneden. Nadat ze deze omdraaide (niet te zien in de montage) lukte het wel en zien we dat ze het laatste hoekje plaatst.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #96 Gepost op: 8-03-2022, 22:03:06 »
Voor de puzzelaars.
Ik had het gevoel dat er wel meer oplossingen zouden moeten zijn dan de 6 die ik had gevonden.
Dus heb ik een computerprogramma gemaakt dat alle oplossingen berekent, simpelweg door de stukken te plaatsen in alle mogelijke posities. Ik heb hierbij 331 (!) oplossingen gevonden waarbij ik mijn best heb gedaan om alleen unieke oplossingen mee te nemen.
Ik laat het programma beginnen de posities van het T-stuk te pakken. Dit stuk zit òf in een middenvlak, of in een buitenvlak. In elk van die 2 vlakken zijn er maar twee mogelijkheden: de punt zit aan de buitenkant of aan de binnenkant. Dus zijn er maar 4 posities die we hoeven te bekijken.
Uitgaan van elk van deze 4 posities heb ik gekeken welke unieke posities vervolgens het Z-vormige stuk kan hebben. Dat is afhankelijk van welke positie het T-stuk heeft omdat het T-stuk mogelijke posities van het Z-stuk kan blokkeren. Ik kom op 66 mogelijke combinaties van T en Z stuk.
Vervolgens voeg ik het H (hoekvormige) stuk toe op alle mogelijke posities. Tenslotte alle 4 de L-vormige stukken. Omdat ik elk L-stuk in elke positie laat verschijnen krijg ik dubbelen, die ik wegfilter door elke oplossing te vergelijken met een eerdere oplossing met dezelfde positie van T, Z en H stuk. Ik heb een aantal oplossingen laten uitprinten en heb deze gecontroleerd met mijn houten puzzel en die klopten steeds. In deze 331 oplossingen zit het T-stuk in de meerderheid van de gevallen (242) in het buitenste vlak met de punt naar binnen, wat logisch is want zo past het Z-stuk op meer plaatsen en is er ook meer aaneengesloten ruimte voor de andere stukken.

Ik moet nog uitzoeken wat de meest "ingewikkelde" oplossing is, want het lijkt me wel leuk om die te delen. Een oplossing waar de stukken min of meer in elkaar verstrengeld zijn, dus niet simpel laagje voor laagje stapelen. Iemand een idee welk criterium ik hiervoor zou kunnen gebruiken?
Een min of meer interessante oplossing, waar je niet zo snel op zou komen, is er een waarbij een L-stuk met de lange zijde in een middenlaag zit. Het gevolg is dan dat in twee lagen de stukken om deze "paal" heen moeten.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2022, 22:09:18 door MartinJ »

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #97 Gepost op: 9-03-2022, 00:13:10 »
Wat een leuk onderzoek! Welk programma gebruik je precies voor de berekeningen? Ik heb er alleen even snel naar kunnen kijken, maar kan morgen wat dieper op je vraag ingaan (ik woon niet in NL dus andere tijden). Op het eerste gezicht leek een oplossing met 3 L’s (over de langste zijde van de L) in een vlak de overgebleven vrije ruimte aardig te kunnen verkleinen. Toen zag ik dat dat de oplossing van Thomas (!!) was? Hij was als eerste klaar, dus dat lijkt me dan toch van niet. Wel heel erg creatief van hem om zo te beginnen  ::oink::
Ik zal er morgen even wat beter naar kijken.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #98 Gepost op: 9-03-2022, 21:54:30 »
Ik heb zelf een programma hiervoor ontwikkeld. De moeilijkheid hierbij is niet zozeer om alle oplossingen te vinden, maar om elke oplossing maar één keer tegen te komen vanwege de symmetrie van de kubus.
Ik begin met symmetrische varianten van de combinatie T-stuk en Z-stuk weg te laten. Dit levert in de meeste gevallen een patroon op dat geen enkele symmetrie meer heeft, zodat de meeste van mijn 331 oplossingen uniek zullen zijn. Helaas zijn er enkele combinaties van T-stuk en Z-stuk die een symmetrisch beeld opleveren. Bijvoorbeeld het Z-stuk loodrecht op het T-stuk. Voor het volgende stuk zijn er dan 2 symmetrische posities. Ik overweeg om het programma bij elke oplossing te laten berekenen hoe elk tegenover elkaar gelegen vlak eruit ziet in termen van hoeveel stukken in dit vlak uitkomen en met hoeveel blokjes. Het minimum is 3 stukken. Bijvoorbeeld het T-stuk en één L-stuk beide vlak = 2 x 4 = 8 blokjes. Dan hou je nog een blokje over voor een ander stuk. Deze combinatie is 4-4-1. De volgende met zo min mogelijk blokjes is 3-3-3 wat je kan krijgen door 3 L-stukken zij aan zij de leggen met de punt omhoog. Als je dan een oplossingen hebt gevonden met bijvoorbeeld 4-4-1 tegenover 3-3-2-1 (elk vlak heeft 9 blokjes) en een andere oplossing heeft maar één vlak met 4-4-1 en het tegenoverliggende vlak is niet 3-3-2-1, dan moet dat dus een verschillende oplossing zijn. Zijn ze wel gelijk dan kun je op dezelfde manier kijken naar de andere tegenover elkaar liggende vlakken. Vind je geen gelijke combinatie dan weet je ook weer dat de oplossing niet gelijk kan zijn. Als het een beetje meezit zijn dan de meeste oplossingen met zekerheid uniek. De oplossingen die dan overblijven zouden handmatig bekeken kunnen worden.

Een andere mogelijkheid zou zijn om elke gevonden oplossing te draaien, spiegelen etc. en deze te vergelijken met elke andere gevonden oplossing om te kijken of die dan identiek is. Dit is niet eenvoudig omdat een kubus blijkbaar 48 symmetrien heeft. Maar misschien dat dit wat minder is aangezien de blokjes alleen onder een hoek van 90, 180, 270 of 360 graden kunnen liggen.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Testafette
« Reactie #99 Gepost op: 9-03-2022, 22:15:09 »
Ik heb zelf een programma hiervoor ontwikkeld. De moeilijkheid hierbij is niet zozeer om alle oplossingen te vinden, maar om elke oplossing maar één keer tegen te komen vanwege de symmetrie van de kubus.
Ik begin met symmetrische varianten van de combinatie T-stuk en Z-stuk weg te laten. Dit levert in de meeste gevallen een patroon op dat geen enkele symmetrie meer heeft, zodat de meeste van mijn 331 oplossingen uniek zullen zijn. Helaas zijn er enkele combinaties van T-stuk en Z-stuk die een symmetrisch beeld opleveren. Bijvoorbeeld het Z-stuk loodrecht op het T-stuk. Voor het volgende stuk zijn er dan 2 symmetrische posities. Ik overweeg om het programma bij elke oplossing te laten berekenen hoe elk tegenover elkaar gelegen vlak eruit ziet in termen van hoeveel stukken in dit vlak uitkomen en met hoeveel blokjes. Het minimum is 3 stukken. Bijvoorbeeld het T-stuk en één L-stuk beide vlak = 2 x 4 = 8 blokjes. Dan hou je nog een blokje over voor een ander stuk. Deze combinatie is 4-4-1. De volgende met zo min mogelijk blokjes is 3-3-3 wat je kan krijgen door 3 L-stukken zij aan zij de leggen met de punt omhoog. Als je dan een oplossingen hebt gevonden met bijvoorbeeld 4-4-1 tegenover 3-3-2-1 (elk vlak heeft 9 blokjes) en een andere oplossing heeft maar één vlak met 4-4-1 en het tegenoverliggende vlak is niet 3-3-2-1, dan moet dat dus een verschillende oplossing zijn. Zijn ze wel gelijk dan kun je op dezelfde manier kijken naar de andere tegenover elkaar liggende vlakken. Vind je geen gelijke combinatie dan weet je ook weer dat de oplossing niet gelijk kan zijn. Als het een beetje meezit zijn dan de meeste oplossingen met zekerheid uniek. De oplossingen die dan overblijven zouden handmatig bekeken kunnen worden.

Een andere mogelijkheid zou zijn om elke gevonden oplossing te draaien, spiegelen etc. en deze te vergelijken met elke andere gevonden oplossing om te kijken of die dan identiek is. Dit is niet eenvoudig omdat een kubus blijkbaar 48 symmetrien heeft. Maar misschien dat dit wat minder is aangezien de blokjes alleen onder een hoek van 90, 180, 270 of 360 graden kunnen liggen.

Welk programma heb je hiervoor gebruikt, en dan natuurlijk ook welke taal? (Denk ga even als ict-nerd vragen stellen. ::vergroot::)
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?