Volgens Kim-Lian was dit een verschrikkelijke puzzel. Ik wilde dit wel eens zien, dus heb ik er eentje nagemaakt om hem zelf uit te proberen. Zoals een tetris blokje bestaat uit een aantal geschakelde vierkantjes, zo bestaat deze 3D puzzel uit een aantal geschakelde kubusjes. De puzzelstukjes zijn 3 of 4 kubusjes groot. Er zijn 4 L-vormige puzzelstukken. Verder is er 1 T-vormig, 1 Z-vormig en 1 hoekig stuk (zie onderzijde tekening). Alleen het hoekvormig stuk heeft 3 kubusjes, de rest allemaal 4. Met in totaal dus 27 kleine kubusjes kunnen we een 3 keer zo grote kubus maken omdat 3 x 3 x 3 = 27. De puzzel is ook te koop op AliExpress, hoewel de puzzel die ze gebruikten in WIDM zelf gemaakt lijkt aangezien die ook wat groter was. Het lijkt er ook op dat ze blokjes aan elkaar hebben gelijmd i.p.v. de puzzelstukken uit te zagen.
Everon noemde het een tetris achtig ding en zei dat hij gek is op tetris. Ik heb gemerkt dat je de puzzel inderdaad makkelijk op kan lossen als je op een tetris achtige manier te werk gaat. Bouw de puzzel zo veel mogelijk laag voor laag op.
Omdat we 4 L-vormige stukken hebben beginnen we met één hiervan plat te leggen. In oplossing 1 (zie afbeelding) combineren we dit (rode) stuk met het (groene) Z-vormige stuk, zodat we maar één leeg hoekje overhouden. In dit hoekje past als vanzelf het korte pootje van een ander L-vormig stuk (paars). In de middelste laag hebben we nu een strook van 3 bij 1. Het is dan niet moeilijk om te bedenken dat we hiernaast 2 andere L-vormige stukken leggen met de punt naar boven. Je komt er dan vrij snel achter waar de uitstekende punten moet komen om de laatste 2 stukken in het bovenvlak kwijt te kunnen, namelijk naast elkaar. In de afbeelding zie je aan de kleur welke blokjes in welke laag liggen.
Oplossing 2 begint met dezelfde 4 stukken. Nu maakt je met één L-vormig stuk en het hoekje de middelste laag compleet en steekt er maar één kubusje uit in het bovenvlak (okerkleurig). Met het laatste L-vormige stuk en T-stuk maak je nu weer de puzzel compleet. Dit zijn voor zover ik kan zien de enige unieke oplossingen als we beginnen met L en Z in de onderste laag.
Bij oplossing 3 en 4 beginnen we met een L-vormig en T-vormig stuk in de onderste laag. Bij oplossing 5 en 6 beginnen we met 2 L-vormig stukken in de onderste laag. Elke oplossing heeft vanwege de symmetrie natuurlijk vele varianten.
Dit waren de 6 elementaire oplossingen die ik kon bedenken. Ik heb toen gekeken naar de oplossingen die Thomas, Everon en Kim-Lian hebben gevonden. Die van Thomas kon ik niet matchen. Dit kwam omdat Thomas een andere methode gebruikte. Hij begon namelijk met 3 L-vormige stukken naast elkaar in het benedenvlak, dus allemaal met de punt naar boven en dezelfde kant uit (rood, paars en geelgroen). In het middenvlak past nu het laatste L-vormige stuk helemaal en blijven zodoende nog maar 2 kubusjes leeg. Hierin past de helft van het Z-vormige stuk. Hij zorgde ervoor dat het Z-vormige stuk aan de buitenkant komt. Dit is nodig om de laatste 2 stukken (T en H) kwijt te kunnen.
De oplossingen van Everon en Kim-Lian kon ik wel matchen. Die van Everon is mijn oplossing 1 maar dan links en rechts verwisseld. Die van Kim-Lian is mijn oplossing 3 maar dan voor en achter verwisseld. Hier is nog te vermelden dat ze eerst de punt van de L-vormige stukken in het middenvlak niet dezelfde kant uit had wijzen (geelgroen en blauw). De uitstekende kubusjes zaten diagonaal tegenover elkaar waardoor ze de laatste 2 puzzelstukken (Z-vorm en hoekje) niet kwijt kon. Dit is duidelijk te zien in de foto beneden. Nadat ze deze omdraaide (niet te zien in de montage) lukte het wel en zien we dat ze het laatste hoekje plaatst.