Auteur Topic: [Aflevering 9] Opdracht 3 - Binnenskamers  (gelezen 22344 keer)

Offline JanneMol

• Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 3 - Binnenskamers
« Reactie #120 Gepost op: 28-02-2022, 18:43:33 »
Dit was de opdracht:

Verzamel data om uw onderzoek te laten slagen.' Bespioneer vijf personen via videobewaking,om hun beroep te achterhalen.
Ga vervolgens op zoek naar hun portretten.
Elk goed portret bevat een aanwijzing. Gebruik blacklight. De identiteit van degene die jullie zoeken... staat op de achterkant van al die portretten tezamen. Tot slot: Bekijk de envelop om te weten... Wat het adres is.

Het verwarrende is dat bij het achterhalen van de beroepen op de videobeelden de termen door elkaar gebruikt worden. Ze beelden allemaal letterlijk hun rol uit, maar bij sommigen is dat de codenaam (babysitter/birdwatcher/sleeper) en bij anderen hun functie (paspoorten en koerier met pakjes). Om consequent te zijn had de cobbler een schoenmaker moeten zijn en de bridge agent iets met bruggen moeten doen ipv pakketten.

Ik zou uit de opdracht juist opmaken dat bij de stap van de videobewaking een andere term gezocht wordt dan bij de blacklight, maar het wordt op deze manier in de opdracht ook al door elkaar gebruikt.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #121 Gepost op: 28-02-2022, 22:01:38 »
Ja, klopt, het wordt inderdaad door elkaar gebruikt. Misschien een extra moeilijkheidsgraad om te puzzelen.

Maar hoe dan ook, het gaat fout met de verkeerd gekozen foto met ENT achterop. Die conclusie hadden we hier al getrokken. Everon heeft alleen de oudere blonde dame (birdwatcher), deze foto is op de grond gevallen en hiervoor kiezen ze een andere foto maar geven aan dat ze niet zeker zijn. Deze verkeerde foto wordt niet gebruikt. Fresia heeft de jonge vrouw met lang haar en een jonge man. Haar foto's worden juist gekozen, daar waren ze zeker van.

Kim Lian zegt dat de babysitter (Bodyguard) een jonge man is. Ze tonen enkele foto's maar ze zegt niet zeker te zijn, de babysitter zou meer baardgroei hebben dan de getoonde jonge mannen. De man met ENT heeft ook een duidelijk forsere baardgroei dan de andere mannen maar ook veel langer haar. Over deze foto wordt wel gezegd dat ze daar zeker van zijn. Hoe en door wie  die keuze gemaakt is hebben we niet gezien.

Wat ik wel heb gezien is dat Kim-Lian de foto met YG van de lijn heeft gepakt en bij het keuzemoment aangeeft hier niet zeker van te zijn. Kim-Lian heeft ook de uiteindelijk gekozen foto met ENT in haar handen......

Hieronder een foto van de babysitter, de foto met YG en de gekozen foto met ENT.
Toegevoegd: Kim haalt  YG van de waslijn en de foto's waar men zeker van was.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2022, 22:04:05 door Moedermol »

Offline Talpavenator

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
« Reactie #122 Gepost op: 1-03-2022, 00:18:39 »
Behalve dat de Birdwatcher helemaal niet meer tussen de foto's zit (we zien alleen niet hoe en wat) zijn bij Kim beide personen uit beeld. Op een van de beelden is zo gedraaid en ingezoomd met de camera, dat er nooit een persoon op kan verschijnen. Verder vind ik haar erg sturend door wel de foto met -ent om te draaien en te roepen dat het -agent moet zijn.

Dat zien we dus wel. Everon pakt de foto van de bird watcher van de lijn (in beeld) en daarna zien we de foto in de andere kamer op de grond liggen. De kamer die Everon als laatste verlaat en als eerste weer binnenkomt en waarbij hij zelfs naar de plek loopt waar de foto ligt.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline HenkJan78

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #123 Gepost op: 1-03-2022, 05:50:13 »

Bij het doornemen vd foto's roept Kim opeens "Heej!" (Dat is "Hoi!" in het zweeds)
Hoe leuk zou het zijn als haar eigen man op de foto blijkt te staan en zij hem groet  ::rofl::

Offline edgomo

• Winnaar WIDM-pool 2025
  • Forumlid
« Reactie #124 Gepost op: 1-03-2022, 07:31:39 »
Zou leuk zijn maar dat is hem niet.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #125 Gepost op: 1-03-2022, 08:12:23 »
BO D YG UA RD

BO - Deze missen we
D - is foto koerier (Fresia) goed gekozen
YG -  is foto van bodyguard/babysitter  (Kim) niet zeker,niet gebruikt
UA - Deze missen  we
RD - is foto  cobbler (Fresia) goed gekozen

Op de missende delen van de aanwijzingen horen dus de foto's van de birdwatcher (Everon) en de sleeper.(Kim)  De foto van de bodyguard/ babysitter  is wel gepakt maar omdat Kim niet zeker was opzij gelegd. We hebben  niets gezien of gehoord over de sleeper. Ik vermoed dat de foute foto met ENT gekozen is als sleeper  maar dat is uit de montage gebleven.
Van Everon en Fresia hebben we immers de foto's gezien. De foto van de birdwatcher is op de grond gevallen maar was er wel.

Offline mollien

• Forumlid
« Reactie #126 Gepost op: 1-03-2022, 08:13:34 »
Hadden ze zich bij Moltalk niet versproken dat het de birdwatcher moest zijn?

Offline Talpavenator

• Forumlid
« Reactie #127 Gepost op: 1-03-2022, 08:18:16 »
Hadden ze zich bij Moltalk niet versproken dat het de birdwatcher moest zijn?

Ze hadden het vermoeden dat het birdwatcher moest zijn, maar het is niet stellig uitgesproken. Komt voor mijn tunnel mooi uit dat ze Everon nog eens onverdacht proberen te maken. Die foto kwijtraken is natuurlijk wel een dingetje, maar als hij de kandidaten de goede kant in lijkt te sturen, dan blijft dat meer hangen en dat klopt ook: ik heb meer gehoord dat Everon onmols was door het "goede" antwoord te noemen, dan mols door de foto. Nu lijkt het er echt op dat Everon zowel de foto liet verdwijnen als het verkeerde antwoord aangaf. Meer dubbelmols dan onmols.
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

Offline Enermol

• Forumlid
« Reactie #128 Gepost op: 1-03-2022, 08:30:17 »
We zullen het vast wel zien in de terugblik aflevering

Offline rubes

• Forumlid
« Reactie #129 Gepost op: 1-03-2022, 08:31:37 »
Ze hadden het vermoeden dat het birdwatcher moest zijn, maar het is niet stellig uitgesproken. Komt voor mijn tunnel mooi uit dat ze Everon nog eens onverdacht proberen te maken. Die foto kwijtraken is natuurlijk wel een dingetje, maar als hij de kandidaten de goede kant in lijkt te sturen, dan blijft dat meer hangen en dat klopt ook: ik heb meer gehoord dat Everon onmols was door het "goede" antwoord te noemen, dan mols door de foto. Nu lijkt het er echt op dat Everon zowel de foto liet verdwijnen als het verkeerde antwoord aangaf. Meer dubbelmols dan onmols.

Dan moet je ook raar vinden dat ze bij moltalk Fresia helemaal afschrijven en bij kim maskerhint negeren.

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #130 Gepost op: 1-03-2022, 08:34:31 »
Het vinden van het goede antwoord hangt natuurlijk niet van het ontbreken van één foto af. Als er vier foto's "zeker" waren, maakt het missen van één foto niet zo veel uit. Veel verwarring zaaien over welke foto's de juiste zijn en tijd rekken zodat er onder druk een keuze gemaakt moet worden lijken me essentieel.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Talpavenator

• Forumlid
« Reactie #131 Gepost op: 1-03-2022, 08:56:40 »
Klopt dat het niet van één foto afhangt, maar een foto weggooien én als eerste op een fout antwoord hinten vind ik wel een beetje verdacht. Verder zijn de dames niet zeker van hun foto's (wat ook wel begrijpelijk is), dus weegt het weggooien van een zekere juiste foto alweer zwaarder. Wellicht met hadden ze met de letters van die foto wel op het juiste antwoord bodyguard gekomen. Nu ontbraken er gewoon te veel letters.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Opa F
« Reactie #132 Gepost op: 1-03-2022, 10:20:35 »

... We hebben  niets gezien of gehoord over de sleeper.....

Ik heb hierboven beschreven dat Everon deze foto van de lijn heeft gehaald en daarna niet meer is teruggezien.
Everon is betrokken bij het verdwijnen van twee van de vijf foto's.

En toen waren er nog maar drie van de vijf  puzzelstukjes over.

Dat Kim met drie puzzelstukjes er nog iets van probeert te maken prima, maar ook hier zit Everon nog lekker te sturen met Bird...waar de dames uiteraard niet op in gaan. En bij de foute keuze voor Bridge agent wel meegaan.

Twee van de vijf puzzelstukjes laten verdwijnen is veel voor een mol, maar het is dan ook een finale opdracht.

Offline Talpavenator

• Forumlid
« Reactie #133 Gepost op: 1-03-2022, 10:27:01 »
Dan moet ik het nog eens terugkijken. De foto van de birdwatcher is duidelijk in beeld (door Everon van de lijn gehaald), maar die van de sleeper had ik nog niet gezien. Wellicht was ik te veel gefocust op de birdwatcher foto en vond dat al overtuigend genoeg.
Als dat klopt, was het voor de dames schier onmogelijk om tot een goede oplossing te komen. Hij oppert nog een verkeerd antwoord, maar moet genoegen nemen met het foute antwoord van Fresia, maar hé een fout antwoord is een fout antwoord.

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #134 Gepost op: 1-03-2022, 10:38:53 »
Everon is ook mijn mol, maar je zou verwachten dat hij een wat crucialere combinatie zoals "YG" of "UA" weghaald. Maar goed, er is blijkbaar voldoende onduidelijkheid gecreëerd. Mission accomplished. Ik vond Everon opvallend passief bij het bepalen wat te doen bij elke stap in de opdracht, maar dat lijkt sowieso zijn moltactiek te zijn als hij het is.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline m0ll0m

• Forumlid
« Reactie #135 Gepost op: 1-03-2022, 11:14:18 »
Bij Moltalk bedoelden ze volgens mij dat die foto op de grond van de Bird Watcher was, niet dat dat per se de juiste persoon was met plusgeld. De kandidaten gaan op zoek naar de naam die ze geleerd hebben (zoals Bird Watcher en Bridge Agent) en niet naar wat die mensen doen (zoals Koerier of Bodyguard). Dat voorstellen kan al een mol-actie zijn, net zoals het prominent neerleggen van de ENT. Die zorgt, in combinatie met de 'd' en het 'woordbeeld' van 'rd' dat de ploeg naar Bridge Agent getrokken wordt. En daarna kan je het als Mol laten gaan...

Offline Talpavenator

• Forumlid
« Reactie #136 Gepost op: 1-03-2022, 11:40:33 »
Everon is ook mijn mol, maar je zou verwachten dat hij een wat crucialere combinatie zoals "YG" of "UA" weghaald. Maar goed, er is blijkbaar voldoende onduidelijkheid gecreëerd. Mission accomplished. Ik vond Everon opvallend passief bij het bepalen wat te doen bij elke stap in de opdracht, maar dat lijkt sowieso zijn moltactiek te zijn als hij het is.

We weten niet welke letters hij heeft weggehaald met de verdwenen foto van birdwatcher. Wellicht wist hij ook niet welke letters er op welke foto stonden. Misschien toen hij deze sturende letters zag, vond dat hij naar het verkeerde antwoord birdwatcher moest gaan sturen. Niet dat dat lukte, maar Fresia kwam zelf ook met een verkeerd antwoord. Probleem ook opgelost.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #137 Gepost op: 1-03-2022, 18:30:04 »
Ik twijfel ook steeds meer of 'bird watcher' het juiste antwoord is. In ieder geval waren ze alle 3 (even) erg verdacht: Kim-Lian omdat ze afkwam met 'agent', Fresia omdat ze aanstuurde op 'bridge agent' en Everon omdat hij zich daarbij aansloot.
« Laatst bewerkt op: 1-03-2022, 18:33:28 door Luc »

Offline molton

• Forumlid
  • Hmmm
« Reactie #138 Gepost op: 1-03-2022, 19:22:41 »
Ik denk dat tijdsdruk ook een belangrijke rol speelde. Als kandidaat ook prima te verklaren dat je op bepaalde patronen/lettercombinaties afgaat. Het molwerk is deels ook van tevoren gedaan door te zorgen dat er weinig tijd overbleef aan het einde.

Offline Talpavenator

• Forumlid
« Reactie #139 Gepost op: 1-03-2022, 20:34:29 »
Dan moet je ook raar vinden dat ze bij moltalk Fresia helemaal afschrijven en bij kim maskerhint negeren.

Ik heb ze bij moltalk niemand zien afschrijven. Dat de gasten niet op Fresia zitten, dat kan gewoon. Ik zie eigenlijk hints naar iedereen voorbij komen. Dat de maskerhint wordt genegeerd snap ik ergens wel. Moltalk gaat over de aflveringen. De maskerhint heeft eigenlijk niets met de afleveringen te maken, maar iets wat voor het tv-seizoen gebeurd is en ik denk dat er eigenlijk al voldoende gezegd en geschreven is over de maskerhint.