Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers  (gelezen 13885 keer)

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #120 Gepost op: 23-02-2023, 09:59:40 »
Deze ras-Brabander heeft ook een allergie voor mee i.p.v. meegenomen dus het is geen Brabants. Het Brabants bestaat ook niet echt natuurlijk, daarvoor is Noord-Brabant veel te groot.
In mijn beleving is "mee" i.p.v. "meegenomen" iets dat meer uit een noordelijke streek afkomstig is.

Dank je. Nu nog zien te achterhalen waar ze dat wel zeggen.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #121 Gepost op: 23-02-2023, 10:05:10 »
Deze ras-Brabander heeft ook een allergie voor mee i.p.v. meegenomen dus het is geen Brabants. Het Brabants bestaat ook niet echt natuurlijk, daarvoor is Noord-Brabant veel te groot.
In mijn beleving is "mee" i.p.v. "meegenomen" iets dat meer uit een noordelijke streek afkomstig is.
Dus Ranomi 😉 Als Anke erin zat zij ook.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #122 Gepost op: 23-02-2023, 10:09:47 »
Dus Ranomi 😉 Als Anke erin zat zij ook.
Oh zo noorderlijk. Bij mij is alles boven Limburg en Brabant Noordelijk.
Misschien dat ik nog eens terug ga kijken naar andere afleveringen om te kijken wie het zo zegt.
Ranomi is voor mij zeker niet de mol.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #123 Gepost op: 23-02-2023, 10:13:25 »
Oh zo noorderlijk. Bij mij is alles boven Limburg en Brabant Noordelijk.
Misschien dat ik nog eens terug ga kijken naar andere afleveringen om te kijken wie het zo zegt.
Ranomi is voor mij zeker niet de mol.
Ja voor mij is het Noorden: Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel en eventueel nog Amsterdam. Ik woon zelf in Friesland, maar het zou mij ene kant niet verbazen hoor als dit echt meer uit Noorden komt, want die spreken vaker wel een beetje zo. Ik denk Ranomi ook niet echt haha.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #124 Gepost op: 23-02-2023, 10:14:27 »
Oorspronkelijk kom ik uit Twente en daar zeiden ze vaak ‘mee’. Of ‘doe’j t roam ff los?’ Later kwam ik erachter dat iets ‘los doen’ bijvoorbeeld in veel streektalen/dialecten voor kwam. Ik verwacht dat dit met ‘mee’ ook zo is.

Edit: en in het Zuidelijkste Zuiden, dichtbij België zeggen ze volgens mij vaak ‘bij’. Als in: heb jij je jokers bij? (Dus zonder ‘je’). Maar dat kan ook zeer plaatselijk zijn. Wij hebben Belgische en Zeeuwse vrienden die dit zo zeggen en zeker geen ‘mee’ zeggen.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2023, 10:16:49 door Nijntjelief »

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #125 Gepost op: 23-02-2023, 10:17:26 »
Oorspronkelijk kom ik uit Twente en daar zeiden ze vaak ‘mee’. Of ‘doe’j t roam ff los?’ Later kwam ik erachter dat iets ‘los doen’ bijvoorbeeld in veel streektalen/dialecten voor kwam. Ik verwacht dat dit met ‘mee’ ook zo is.

Edit: en in het Zuidelijkste Zuiden, dichtbij België zeggen ze volgens mij vaak ‘bij’. Als in: heb jij je jokers bij? (Dus zonder ‘je’). Maar dat kan ook zeer plaatselijk zijn. Wij hebben Belgische en Zeeuwse vrienden die dit zo zeggen en zeker geen ‘mee’ zeggen.
komt Jurre niet uit Twente? Ik herinner dat één van de kandidaten volgens mij uit Twente komt.
« Laatst bewerkt op: 23-02-2023, 10:20:20 door Mol1991 »

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #126 Gepost op: 23-02-2023, 10:25:20 »
Dat mee ipv meegenomen komt mij ook wel bekend voor.
Ik kom uit Salland maar het kan heel goed Twents zijn.

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #127 Gepost op: 23-02-2023, 10:26:07 »
Hmm, op taaladvies.net staat het volgende:

Toelichting
Meehebben (ook geschreven als mee hebben) komt vooral voor in informeler taalgebruik. Het woord wordt in het hele taalgebied gebruikt in de betekenis ‘meegebracht hebben’, ‘meegenomen hebben’, ‘bij zich hebben’ of ‘bij zich dragen’, ook door standaardtaalsprekers. Toch is er een niet te verwaarlozen groep taalgebruikers die dat gebruik afkeurt. Het is daarom vooralsnog niet duidelijk of meehebben tot de standaardtaal gerekend kan worden.

Het lijkt dus meer informeel dan streektaal te zijn.

Offline Mol1991

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #128 Gepost op: 23-02-2023, 10:31:10 »
Hmm, op taaladvies.net staat het volgende:

Toelichting
Meehebben (ook geschreven als mee hebben) komt vooral voor in informeler taalgebruik. Het woord wordt in het hele taalgebied gebruikt in de betekenis ‘meegebracht hebben’, ‘meegenomen hebben’, ‘bij zich hebben’ of ‘bij zich dragen’, ook door standaardtaalsprekers. Toch is er een niet te verwaarlozen groep taalgebruikers die dat gebruik afkeurt. Het is daarom vooralsnog niet duidelijk of meehebben tot de standaardtaal gerekend kan worden.

Het lijkt dus meer informeel dan streektaal te zijn.
wat een leuk feitje! Dus dan kan je alleen even kijken hoe de kandidaten praten tijdens de aflevering of via een YouTube filmpje van één van de kandidaten wie dit ook vaker zegt op deze manier.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #129 Gepost op: 23-02-2023, 11:01:33 »
Ik vermoedde al dat het meer informeel taalgebruik is dan streektaal.
In het Sallands zeggen we voor " meegenomen"  "met e'nommen"


Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #130 Gepost op: 23-02-2023, 12:30:12 »
[...]Het aantal en de waarden van de biljetten verschilt dus per jaar en het is dus niet perse een logisch gegeven dat er zeven biljetten zijn met een waarde van 1935 euro in totaal. Wat mij opvalt dat het precies de waarden zijn van de gulden-biljetten vlak voor de invoering van de euro, maar ik weet niet of daar een hint in zit. :)

verdeling geldwaarde komt uit de gulden tijd, eerste opdracht was 'Gulden middenweg', misschien daar iets achter zoeken? Anders zou ik het niet weten.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #131 Gepost op: 23-02-2023, 14:05:47 »
Er zit een referentie naar GTST naar de moord van Sil Selmhorst op Rutger. Als Jurre in het zand gaat liggen precies onder/achter de schep van Soy dan is dat een verwijzing naar de moord met de pook. In de youtube-beelden zie je de voorganger van Soy die het karakter Sil speelde.
https://www.youtube.com/watch?v=tVgr1FEp5po
En hier nog het verhaal en de uitleg hoe dat in GTST ging.
https://gtstcourant.com/nieuws/sil-selmhorst-vanaf-maandag-gtst/#:~:text=Een%20paar%20jaar%20later%20krijgt,dat%20Sil%20Rutger%20heeft%20vermoord.

Vandaar ook die hand van Soy die gebaard dat Jurre moet gaan liggen.

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #132 Gepost op: 23-02-2023, 14:29:43 »
Creatief gevonden, maar 100% zeker geen hint. Niettemin omdat Soy helemaal niet bij die scène betrokken is geweest, maar ook omdat het eigenlijk in precies niets lijkt op die scène.  ::)

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #133 Gepost op: 23-02-2023, 20:41:48 »
Dat mee ipv meegenomen komt mij ook wel bekend voor.
Ik kom uit Salland maar het kan heel goed Twents zijn.

Mijn familie komt van de Veluwe en daar zeggen ze het soms ook.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #134 Gepost op: 23-02-2023, 20:50:41 »
Laat Jurre nu geboren zijn in Wageningen.

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #135 Gepost op: 23-02-2023, 20:52:47 »
Twentenaar hier  :)
Dit is geen typisch Twents taalgebruik. 

Jurre komt hier trouwens niet vandaan. Volgens mij heeft geen van de kandidaten dit seizoen iets met Twente.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #136 Gepost op: 23-02-2023, 20:52:59 »
verdeling geldwaarde komt uit de gulden tijd, eerste opdracht was 'Gulden middenweg', misschien daar iets achter zoeken? Anders zou ik het niet weten.

Hmmm interessant. Ga ik even op zoeken ;-)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #137 Gepost op: 24-02-2023, 14:07:41 »
Als Jurre het theater binnenkomt gaat de camera tussen de rijen door.
Je ziet - heel toevallig - de rijen J H G.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #138 Gepost op: 24-02-2023, 14:27:35 »
En JHG staat voor? Jurre haat geld? 😂

Offline Deluxenite

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #139 Gepost op: 24-02-2023, 14:43:59 »
Dat zijn gewoon de letters die de rijen van de stoelen aangeven in het theater...