Auteur Topic: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023  (gelezen 46445 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #680 Gepost op: 3-03-2023, 18:06:36 »
Dat kan de beste gebeuren. Ik moet even kijken of ik me zélf niet vergist heb.....nee, tureluurs had dat al genomineerd.....

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #681 Gepost op: 3-03-2023, 23:17:43 »
Er kan weer gestemd worden ::joehoe::

NB: Een onderschrift dat verwees naar de apartheid is niet meegenomen in de poll. We zagen hem in eerste instantie over het hoofd, maar na overleg achter de schermen vinden we dat we hier een grens moeten trekken tussen wat we verstaan onder humor en wat duidelijk niet.
...óf niet!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #682 Gepost op: 4-03-2023, 22:04:26 »
Goede beslissing, dank.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #683 Gepost op: 5-03-2023, 12:16:00 »
Er kan weer gestemd worden ::joehoe::

NB: Een onderschrift dat verwees naar de apartheid is niet meegenomen in de poll. We zagen hem in eerste instantie over het hoofd, maar na overleg achter de schermen vinden we dat we hier een grens moeten trekken tussen wat we verstaan onder humor en wat duidelijk niet.

Nee, stel je voor dat er een grapje wordt gemaakt over een onderwerp waar WIDM al negen afleveringen lang zorgvuldig omheen tippelt...  ::) ::)
Woosie down?

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #684 Gepost op: 5-03-2023, 16:40:33 »
Nee, stel je voor dat er een grapje wordt gemaakt over een onderwerp waar WIDM al negen afleveringen lang zorgvuldig omheen tippelt...  ::) ::)
Ik ben het met je eens hoor, dat WIDM, zeker als publieke omroep-programma, dit onderwerp zou moeten bespreken. Maar dan is dit niet het topic om dat alsnog te doen onder het mom van een 'grapje'.
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #685 Gepost op: 5-03-2023, 17:22:04 »
Ze hebben het er in de podcast trouwens wel over gehad.

En je kan best een grap maken dat met het thema speelt, als het een duidelijke afkeurende of kritische grap zou zijn bijvoorbeeld, maar dat zagen wij er nu niet in.

Maar een flauwe woordgrap scoort sowieso een stuk beter. :P

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #686 Gepost op: 5-03-2023, 18:05:20 »
Jullie kiezen zelf deze still uit, die door Soy nogal toondoof wordt ingeluid met de woorden: "een typisch Zuid-Afrikaanse kroeg". Daarna volgt een scene die doet denken aan het verleden.

Ik dacht meteen aan de apartheid toen ik het live zag en vond de grap van Michmol gewoon goed, gezien de opvallende edit met die opmerking van Soy die eraan vooraf ging.

Daarnaast kun je iemand ook een privébericht sturen als je issues hebt met (een post) van die persoon. Lijkt mij persoonlijk handiger  ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #687 Gepost op: 5-03-2023, 18:18:06 »
We zijn graag open over welke beslissingen we nemen op het forum, vandaar dat we dit gewoon in het topic uitleggen. Dit kunnen we niet altijd doen omdat er dan off-topic discussies ontstaan, en dan zullen we privéberichten sturen.

Er heeft niemand een misdaad begaan maar in dit geval vonden we het onderschrift zoals uitgelegd niet gepast. Dat is een gezamenlijke discussie geweest en natuurlijk zal niet iedereen het ermee eens zijn, zoals voor al onze beslissingen geldt. En zeker als het om humor gaat kan het lastig zijn.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #688 Gepost op: 5-03-2023, 19:03:14 »
We zijn graag open over welke beslissingen we nemen op het forum, vandaar dat we dit gewoon in het topic uitleggen. Dit kunnen we niet altijd doen omdat er dan off-topic discussies ontstaan, en dan zullen we privéberichten sturen.

Er heeft niemand een misdaad begaan maar in dit geval vonden we het onderschrift zoals uitgelegd niet gepast. Dat is een gezamenlijke discussie geweest en natuurlijk zal niet iedereen het ermee eens zijn, zoals voor al onze beslissingen geldt. En zeker als het om humor gaat kan het lastig zijn.

Plezierig te weten dat ik geen misdaad begaan heb. Mijn 'grapje' was inderdaad bedoeld als milde satire, een luchtige verwijzing naar een nog niet zo ver achter ons liggend verleden waar de tegenwoordige inwoners van Zuid-Afrika nog altijd mee te maken hebben. Gewoon, om er - bij gebrek aan iedere verwijzing daarnaar in het programma, zoals Amethist uitstekend verwoordt - nog even op luchthartige wijze aan te herinneren, omdat de uitgezochte still en de context daarvan in het programma daarom schreeuwden - al schijn ik de enige te zijn die die schreeuw heeft gehoord. Het is dus geen racistische opmerking of beledigende kreet, maar wel een parafrase op een historisch beladen term: die spanning ontlaadt zich bij de goede verstaander dan in hilariteit (in allerlei gradaties).

Ik ben nauwelijks actief in het onderschriftenspeltopic, dus de hele brouhaha was in eerste instantie aan mij voorbij gegaan. Toch is het opmerkelijk dat het bericht niet verwijderd is, ik persoonlijk niet ben aangesproken en kennelijk ook de moderators (of 'actieve leden') niet zijn gebombardeerd met berichtjes van pruilende of anderszins langtenige forummers - anders zou mijn grapje (zoals ik het hardnekkig blijf noemen) niet aan de aandacht ontsnapt zijn. Nee, pas bij het scheiden van de markt wordt mijn bijdrage uitgesloten van deelneming, en word ik door Pac - die ik over het algemeen juist zeer waardeer, en van wie me dit derhalve extra tegenvalt - publiekelijk gekastijd over 'wat duidelijk geen humor is'. (En later door Heinz, die mijn bijdrage 'niet gepast' noemt). Overigens is het een eervolle gedachte dat er achter de schermen zo druk over die zes woordjes uit mijn toetsenbord gepraat is.

Dit is nadrukkelijk niet bedoeld als discussie-aanjager, maar wel om - in het kader van de door Heinz terecht geprezen openheid - aan te geven wat ik met mijn grapje bedoeld heb.


PS: Heinz zal het ongetwijfeld niet zo bedoeld hebben, maar de opmerking 'En je kan best een grap maken dat met het thema speelt, als het een duidelijke afkeurende of kritische grap zou zijn bijvoorbeeld, maar dat zagen wij er nu niet in.' schiet mij behoorlijk in het verkeerde keelgat. Alsof er niet vanuit gegaan kan worden dat ik een tegenstander van de Apartheid ben. Dat nadeel van de twijfel - dat sowieso als een gezwel door de samenleving woekert - heb ik na tig jaar op dit forum echt niet verdiend.  ::ohno:: ::ohno::
« Laatst bewerkt op: 5-03-2023, 19:20:34 door Michmol »
Woosie down?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #689 Gepost op: 5-03-2023, 19:20:49 »
Ik kan me een minder goed vallend onderschrift van mijzelf herinneren uit het China-seizoen, dat werd verwijderd. Met de uitleg dat het stigmatiserend zou zijn. Zo had ik het helemaal niet bedoeld, ik heb gewoon geaccepteerd dát het verwijderd werd. Voor mij geen probleem, verder.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #690 Gepost op: 5-03-2023, 19:55:27 »
Ik zal nog wat extra duidelijkheid geven over hoe het gegaan is, voordat we weer on-topic gaan met de nieuwe ronde en gewoon weer nieuwe grapjes gaan maken.

We (moderators en actieve leden die betrokken waren bij de discussie achter de schermen) hadden je grapje in eerste instantie niet opgemerkt als zijnde mogelijk ongepast/aanstootgevend. Pas toen Pac de nominaties in een poll ging zetten startte hij achter de schermen de discussie omdat hij wel (en ik bijvoorbeeld niet) de verwijzing naar "slegs vir blankes" doorhad. Toen we deze verwijzing begrepen, snapten we helaas de grap nog steeds niet. We zagen dus alleen maar een verwijzing naar de pijnlijke geschiedenis en betitelden het grapje daarom als ongepast. Met intenties heeft het niks te maken.

Hoe zegt de Rijdende Rechter het ook alweer? Dat is onze beslissing en daar moet je het mee doen? Zoiets geldt hier ook. Ook al begrijpen we dat je het er niet mee eens hoeft te zijn.

Mocht je verder nog iets kwijt willen over hoe WIDM met de geschiedenis van Zuid-Afrika omgaat dan kan dat in een ander topic of in een column.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #691 Gepost op: 5-03-2023, 22:50:36 »
De poll is gesloten. Dit is de uitslag van week 8 ::joehoe::

Op een gedeelde derde plaats zijn geëindigd...
Soy: 'Dus ik stap uit en zeg: buffel wil je een knuffel?' (Molest)

Zuip-Afrika (Enigma TV)

Soy: "Kom op Daniël! 'Spontaan meedansen' staat er in het script." (Heinz)

Dan is de tweede plek voor...

Band tussen kandidaten slechter dan ooit. (Enigma TV)

En de grote winnaar van week 8 is...


Ranomi: "Geef ons heden onze mol en leidt ons niet in een tunnel. Amen."

Gefeliciteerd LdHmolletje ::bravo::

En natuurlijk is er ook voor aflevering 9 een nieuwe opdracht! Wie verzint er een finalewaardig onderschrift?


Succes ::ok::
...óf niet!

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #692 Gepost op: 5-03-2023, 22:53:17 »


Ook molloten vonden het een klere-opdracht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #693 Gepost op: 5-03-2023, 23:01:23 »
Gefeliciteerd LdH (en podiummers)! ::ok::



Rik: "De finalisten moeten nog één keer hun pokerfa- Ach, laat ook maar..."

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #694 Gepost op: 5-03-2023, 23:08:33 »


Kleren maken de Mol.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #695 Gepost op: 5-03-2023, 23:12:44 »
Gefeliciteerd gouden medaille-winnaars. Oh nee, grappige onderschriftverzinners.




"En wie goat oe, en wie goat oehhhh, en wie goat oehoehóerend hard"


Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #696 Gepost op: 5-03-2023, 23:23:43 »
Gefeliciteerd LdHmolletje en runner-ups!  ::ok::



Speed in speedboat
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #697 Gepost op: 5-03-2023, 23:30:26 »


Het was voor de mol niet moeilijk om de juiste foutfit aan te trekken.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 09:38:04 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #698 Gepost op: 5-03-2023, 23:46:11 »



Ranomi: "Probeer nou maar eens je gezicht te poederen, Jurre!"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Funstuff] Onderschriftenspel 2023
« Reactie #699 Gepost op: 6-03-2023, 08:15:19 »


Wanneer je ChatGPT een spectaculaire, grappige finaleopdracht met veel laagjes laat bedenken.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2023, 08:50:20 door Heinz »