Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen  (gelezen 12394 keer)

Offline Joey94

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #20 Gepost op: 14-01-2023, 22:11:54 »
Kwamen de schokken niet alleen als Sarah een fout maakte? Dat is simpel te controle, omdat er dan een alarm was en de drone kwam.

O ja, dat is waar natuurlijk, dat met dat alarm. Dan zou je misschien nog de allereerste keer als Mol wel een nepschok kunnen acteren als ze nog niet weten dat schok en alarm tegelijk komen, maar is wel tricky ja, dus denk dan toch dat nepschokken inderdaad niet zijn gebeurd.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #21 Gepost op: 14-01-2023, 22:18:53 »
Grappig hoe meningen kunnnen verschillen.  Ik vind dit zo slecht in beeld gebracht omdat ik wil zien wie er waar is, waarmee bezig etc.

Ik zat met hetzelfde. En eerlijk is eerlijk: zoals Jeroen zei. Zoveel mogelijk kandidaten om je heen zodat andere kandidaten niet hun focus op jou hebben ala: het is op den duur toch niet meer mogelijk om je achter iemand anders te verschuilen als mol.

Dus nee: ik snap wel dat de mol zoiets had van: Sarah komt niet terug, ik ga mijn best doen veinzen, laat me expres opofferen bij de drone, heb last van de stroomschokken en he wat jammer daar gaan de balletjes. Plus een tweede kandidaat er meteen uit bij de volgende eliminatie. Opgeruimd staat netjes.  ;)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #22 Gepost op: 14-01-2023, 22:20:24 »
idee was goed maar onmogelijke opdracht, niet prettig in beeld gebracht. ik snapte eigenlijk niet wat er nou allemaal gebeurde

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #23 Gepost op: 14-01-2023, 22:21:39 »
O ja, dat is waar natuurlijk, dat met dat alarm. Dan zou je misschien nog de allereerste keer als Mol wel een nepschok kunnen acteren als ze nog niet weten dat schok en alarm tegelijk komen, maar is wel tricky ja, dus denk dan toch dat nepschokken inderdaad niet zijn gebeurd.

Ik denk dat een nepschok acteren een groot risico is, omdat de kandidaat zich kan realiseren dat dit geacteerd was op het moment dat alle andere schokken gepaard gaan met het alarm.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #24 Gepost op: 14-01-2023, 22:33:08 »
Ik denk dat het wel haalbaar was indien Sarah foutloos was gebleven.
Voor de mol was het zaak om onder de 1500 te blijven, dan kon Sarah niet terug komen en altijd 1500 niet in de pot. Ook handig om te starten met de laagste kokers, die max 1500 opleverden. Zo is iedereen al buiten adem vooraleer ze de trappen nog hoger moesten nemen.
Die 2 die een hele tijd op zoek waren naar een draagberrie, Sander en?, lijken mij toch wel uitgesloten als mol.

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2023, 23:22:12 »
Het lijkt mij niet nodig dat Soy met een electrocutiebordje vol met  kogels de hoogste toren beklimt.


Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #26 Gepost op: 15-01-2023, 00:48:18 »
Dramatisch in beeld gebracht!

In de eerste 15 minuten zien we ze een enkele keer balletjes storten, ineens in de laatste 2 minuten achter elkaar.

Leuk bedacht allemaal, maar hele matige uitvoering.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #27 Gepost op: 15-01-2023, 01:01:06 »
Zoals ik de opdracht begrijp moet de Mol zijn stinkende best doen. Want stel dat ze bruto net onder de helft zitten met de kogels, zeg €1400. Dat bedrag komt gegarandeerd in de pot. Scoren ze een bescheiden bedrag meer, zeg €1700 en Sarah haalt de 90% zoals het geval is, dan is 90% van €1700 = €1530 meer dan €1500 en komt er netto maar €1700 - €1530 = €170 euro in de pot.  Vergelijkbare rekensommetjes kun je maken voor het geval Sarah maar tot 80% komt. Kortom, zorg ervoor dat je ruim boven de €1500 zit, zodat Sarah geld uit de pot kan spelen. Dan komt er maar een paar honderd euro in de pot, in ieder geval minder dan €1500.

Alleen als Sarah er echt niks van bakt en bijvoorbeeld (ver) onder de 50% blijft steken, dan kan dit wat kosten. Maar gezien het belang dat er voor haar op het spel staat zal ze echt wel in de buurt van de 100% komen. Zo moeilijk was die spiraal niet.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 01:04:56 door MartinJ »

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #28 Gepost op: 15-01-2023, 01:03:47 »
Geen stalen neuzen, maar stalen zenuwen.

Witte voeten hebben bij Anke?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #29 Gepost op: 15-01-2023, 01:34:36 »
Zoals ik de opdracht begrijp moet de Mol zijn stinkende best doen.
Helemaal eens. Ik zag Soy en Nabil hun stinkende best doen, echt de longen uit het lijf. En de goede tactiek, door zich op het eind niks meer aan te trekken van de drone. De groep had toen nog ZO veel levens, de tijd was belangrijker.

Maar er is wellicht iets te zeggen voor de tactiek van Anke. Namelijk de eerste 20 minuten niks doen, en eens proeven hoe het gaat. Om zo in te schatten of je veilig kan gaan voor 1700. De uitkomst nu is dramatisch slecht voor de mol. Welke tactiek die ook gebruikt heeft, het pakte verkeerd uit.

Grappig momentje was na de schok die Soy kreeg, dat Soy vroeg aan Annick of ze nog even naar boven rennen om te zien welke pot daar staat. Zegt Annick "nee joh, niet belangrijk"  ::rofl::. Onmols want het was wel belangrijk dat ze wisten dat daar de 1500 was.

Als ze daar 1 goede lading balletjes in hadden gegooid hadden ze (mol&Sarah) het net gehaald. Aan de 500 bak hadden ze helemaal niks. Maar ik denk dat de mol het intussen al had opgegeven.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #30 Gepost op: 15-01-2023, 10:36:35 »
De mol wil echt wel dat Sarah tweede kans krijgt, hij is onderdeel van 'het plan' en je gunt het een kandidaat als je haar die kans geeft. Bovendien kunnen kandidaten gaan denken dat de mol is teruggekeerd in het spel, is goede afleiding.
Wellicht is hij tijdens het spel geinformeerd hoe het ervoor stond met Sarah, het bleek dat ze ver kwam dus zette de mol een tandje bij. Maar het is net niet gelukt. Het is de vraag of die brancard echt weg was of is weggemaakt. Sarah bleek stalen zenuwen te hebben echter iets te vaak de spiraal geraakt waardoor kandidaten onderbroken werden in hun acties.

Wat betreft die elektrische schokken, ik dacht even dit is het laatste seizoen van Wie is de Mol, want dit kan echt niet. Je gaat mensen geen elektrische schokken toedienen. Sarah had dit moeten weigeren. Hoewel ik ook dacht: het is waarschijnlijk nep, of héél lichte schok en Sarah dacht dit misschien ook.
Moet terugkijken of meer mensen die schok kregen of 1, (Anke?) want als het 1 is is dat meteen zeer verdacht.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 11:29:09 door Run »

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #31 Gepost op: 15-01-2023, 11:19:28 »
Zo zwaar zullen die schokken niet zijn, hoor.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #32 Gepost op: 15-01-2023, 11:27:29 »
Zo zwaar zullen die schokken niet zijn, hoor.
Volgens mij zei Anke dat ze erge pijn voelde in haar hele arm. Maar misschien is zij de mol en werd er in werkelijkheid een lichte tinteling gevoeld?

Offline Ronaldanius

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #33 Gepost op: 15-01-2023, 11:34:15 »
Het waren 2x Froukje, 1x Soy en 1x Ranomi die een schok kregen. Het was Soy die zei dat hij het door zijn hele arm voelde.

Het gebeurde 1x bij Froukje en 1x bij Soy terwijl er kogels op het blad lagen, de andere keren was het blad leeg.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 11:46:29 door Ronaldanius »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #34 Gepost op: 15-01-2023, 11:49:11 »
Er wordt hier duidelijk gerefereerd naar de Milgram-experimenten.

The Milgram experiment(s) on obedience to authority figures were a series of social psychology experiments conducted by Yale University psychologist Stanley Milgram. They measured the willingness of study participants, 40 men in the age range of 20 to 50 from a diverse range of occupations with varying levels of education, to obey an authority figure who instructed them to perform acts conflicting with their personal conscience. Participants were led to believe that they were assisting an unrelated experiment, in which they had to administer electric shocks to a "learner". These fake electric shocks gradually increased to levels that would have been fatal had they been real.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/Milgram_experiment

Daarin werden niet echt elektrische schokken gegeven maar waren acteurs ingezet die schreeuwden van de pijn.
« Laatst bewerkt op: 15-01-2023, 11:50:58 door Run »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #35 Gepost op: 15-01-2023, 12:13:02 »
Beetje overdreven om je druk te maken om de schokken wat mij betreft. Het is geen 220 volt hè 😅
Vond het juist een leuke twist.

Ook denk ik juist niet dat de mol wil dat ze een tweede kans krijgt, weer een kandidaat erbij die meer info heeft doordat ze is afgevallen.

Mbt de brancard: die is helemaal niet ‘weggemaakt’, de groep van Annick, nabil en soy had er gewoon twee gepakt zonder iets te zeggen. Wat deze groep extra verdacht maakt, mede omdat ze wel heeeel weinig steentjes per keer vervoerden.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #36 Gepost op: 15-01-2023, 12:14:22 »
Hoe bedoel je duidelijk gerefereerd? Oprechte vraag, want ik zie buiten de elektrische schokken geen overeenkomst? En die schokken komen ook heel vaak op andere manieren terug in programma's of spellen (zoals escape rooms etc..)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #37 Gepost op: 15-01-2023, 12:32:17 »
Hoe bedoel je duidelijk gerefereerd? Oprechte vraag, want ik zie buiten de elektrische schokken geen overeenkomst? En die schokken komen ook heel vaak op andere manieren terug in programma's of spellen (zoals escape rooms etc..)
Men gaat natuurlijk niet dit experiment uitvoeren, maar ik zie een link met het acteren dat het heel veel pijn doet. Dat was Soy en dat zou betekenen dat hij acteert.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #38 Gepost op: 15-01-2023, 12:48:30 »
Ik heb even wat met getallen gestoeid om te zien wat er netto over zou kunnen blijven bij elke bruto opbrengt. Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat Sarah minstens het 50% punt haalt en maximaal het 100% punt. Ze heeft per slot van rekening een zee van tijd en weet dat ze die 50% sowieso moet halen om terug te kunnen keren.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat de kans voor elk van deze punten (50%, 60% etc. tot 100%) even groot is.
Nu kan ik in een Excel sheet laten berekenen wat het gemiddelde netto resultaat zal zijn voor elk bruto resultaat. Dit heb ik in een grafiek gezet, die je hieronder ziet. De sprongetjes zijn er, omdat de percentages sprongsgewijs omhoog gaan. Je ziet dat de bedragen vanaf een bruto opbrengst van €2400 aardig op beginnen te lopen. Een bruto opbrengst tussen de 1900 en 2100 euro lijkt ideaal voor de Mol. Hiervan blijft ongeveer €500 netto over. Voor de fijnproevers heb ik de Excel formule die ik gebruik onder een spoiler gezet.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #39 Gepost op: 15-01-2023, 12:49:40 »
Volgens mij is het gewoon zoiets als schrikkeldraad. Dat voel je ook zo zoals beschreven, en dat staat overal in Nederland aan (als je tenminste het platteland kent). En bovendien werd door de productie nogal willekeurig wat aangezet. Het leek me niet dat zodra Sarah de spiraal raakte, er direct een drone vloog en/of de hele boel, alle trappen alle torens, onder stroom kwam te staan. Want dan hadden wel meer kandidaten tegelijkertijd de prikkel gekregen. En er waren ook handschoenen, die hadden ze daarna wel beter even aangedaan. Scheelt een heel stuk met de schok.

Het is de vraag of die brancard echt weg was of is weggemaakt.
Nee hoor. Je ziet er heel duidelijk 3 aan het begin, die lagen allemaal op dezelfde hoop. Alleen op een gegeven moment is groep Annick er maar 2 gaan gebruiken. Die dachten dat de rest allang aan het lopen was en dat er wellicht tig brancards waren overal. Maar groep Anke was alleen maar aan het ronddwalen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)