Poll

Wie had het oorspronkelijke rode scherm?

Daniël
26 (12.7%)
Nabil
31 (15.1%)
Soy
148 (72.2%)

Totaal aantal stemmen: 205

Auteur Topic: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Op(k)offeren  (gelezen 21541 keer)

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #100 Gepost op: 29-01-2023, 21:39:40 »



Ik vraag me ook erg af hoe Daniël uiteindelijk de €2000 in handen kreeg bij de eerste verdeling, nadat we duidelijk een “strijd” tussen Jurre en Soy voor diezelfde koffer zagen. Zal hier de mol deze koffer bij Soy hebben weggehaald, omdat hij de afvaller was? De andere twee hoge bedragen waren toen al in handen van Nabil en Anke. Uiteindelijk gaat de €750 niet naar Soy, maar naar Jurre. Deze €2000 en €750 kofferwissels zijn uit de montage gehouden.
Inderdaad, we krijgen niet te zien wat daar gebeurt is.
Ranomi neemt het 500 koffertje, Nabil zegt "Je hebt gelijk" en eigent zichzelf het hoogste bedrag toe. Dan schieten Jurre en Soy tegelijk naar het koffertje met 2000euro. Anke heeft dat van 2250 bij haar staan. Daniël zit daar gewoon en kijkt wat er zich afspeelt.
En dan gebeurt er iets want Soy begint een discussie met Daniël over zijn tactiek. Ondertussen staat het 2000 koffertje bij Daniël. Misschien had Daniël iets van 'Als jullie er zo voor vechten heeft 1 van jullie het heel hard nodig, en dus neem ik het'. Daarop stelt Soy voor om Anke het te laten verdelen want die vertrouwt iedereen.
In de montage lijkt het alsof Daniël, Nabil en Jurre/Soy de hoge bedragen pakken, maar dat is eigenlijk niet zo. Het 3de koffertje staat gewoon bij Anke.


Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #101 Gepost op: 29-01-2023, 21:43:42 »
Anke zegt in het begin dat zij sowieso een koffer met een hoog bedrag wil.
En als ze uiteindelijk zelf de koffers mag verdelen, dan kiest ze voor een koffer met een laag bedrag.
Dat is wel vreemd.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #102 Gepost op: 29-01-2023, 22:18:43 »
Maar niet de laagste, nul, dus onverdacht.

Offline Molekule

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #103 Gepost op: 29-01-2023, 23:00:28 »
In de montage lijkt het alsof Daniël, Nabil en Jurre/Soy de hoge bedragen pakken, maar dat is eigenlijk niet zo. Het 3de koffertje staat gewoon bij Anke.

In een nabeeld na een biecht van Ranomi zien we Nabil, Daniel en Anke de hoge bedragen pakken, dus het beeld van Daniël die een koffer pakt wordt hier nog eens bevestigd (versterkt).

My 5 cents is dat de regie ons graag wil doen geloven dat Daniel naar die koffers greep (quod non, hij keek in realiteit rustig observerend toe) en dus een serieuze kandidaat rode scherm was.
Dat zou er dan op wijzen dat Daniel de mol verdenkt (Jurre) of de mol is.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 23:04:55 door Molekule »

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #104 Gepost op: 29-01-2023, 23:02:16 »
De klassieke valkuil is dat je denkt: Daniël zit goed in het spel, die kan het rode scherm niet krijgen, maar dat ie toch het rode scherm had. Daniël is namelijk goed van slag vanaf het moment dat hij weer zit tot het einde van de aflevering. Dan is hij gered door zijn bondje Anke. Dat zou een reële en mooie twist zijn.
Dat ik mijn twijfels heb bij Nabils rode scherm komt omdat hij zich zo snel weer hersteld. Hij deed toch op zijn Nabils aan het spel mee, beetje onzeker, maar niet anders dan anders. Hij zat aan zijn neus, maar dat zit hij wel vaker, bijvoorbeeld bij de eliminaties.
En Soy, die speelt de zenuwachtige kandidaat, dat wordt in your face benadrukt in een biecht. Ik snap dat velen denken dat hij op basis van zijn spel een rood scherm had, maar die gast kan dat spelen zoals hij dat wil. Beetje zenuwachtig overkomen en maar vragen om een hoge koffer.

Voor nu zeg ik Daniël had a la Bart (de mol België - vuurwerk) een rood scherm. Hij zal dus beseffen dat hij fout zit met zijn verdenkingen. (met name Jurre, daarna Soy en Ranomi en een beetje op Annick.).  Daniël kan Nabil wel eens gaan verdenken. In aflevering drie dat slaapkamergesprekje tussen Daniël en Soy waarin Daniël zijn voormalige kamergenoot Nabil niet meer verdenkt.
« Laatst bewerkt op: 29-01-2023, 23:30:06 door foxhunter »

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #105 Gepost op: 30-01-2023, 10:53:33 »

Wel gek dat Anke Ranomi geen hoog bedrag geeft.

Ranomi heeft Anke als enige door, dus die heeft sowieso groen Anke weet dat. Als Anke niet weet wie de tweede slechtste is gaat ze zichzelf en Ranomi zeker al geen geld geven.

Het rode scherm was natuurlijk overduidelijk Soy. Daarover moeten we geen discussie voeren. We kunnen dit al zien door de reactie. Daarbovenop komt nog eens dat Daniel en Nabil de test statistisch slim hebben ingevuld, terwijl Soy foutief all-in gingen (en Annick ook trouwens).
« Laatst bewerkt op: 30-01-2023, 11:12:29 door Belgian Mol »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #106 Gepost op: 30-01-2023, 11:54:01 »
Leuke opdracht. En voor mij een rede om voorlopig Anke door te strepen. Het lijkt mij dat de mol van tevoren weet wie de test het slechtste en als een-na-slechtste heeft gemaakt, dus dan zorg je dat de echte afvaller een hoog bedrag krijgt (en die afvaller zou volgens mij Daniël geweest zijn, gezien zijn reactie, die op mij zo overkwam), maar hij zou ook zeker ervoor zorgen dat de uiteindelijke afvaller op zijn minst een redelijk geldbedrag zou krijgen. Niet perse een van de hoogste 3 bedragen, want dat zou te veel opvallen, maar zeker geen 0 Euro...
Ich bin ein Bärliner!

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #107 Gepost op: 30-01-2023, 12:47:51 »
Ik dacht eerst dat Soy zeker een rood scherm had. Dat was aan alles duidelijk te zien. Ook leek hij zichzelf oprecht schuldig te voelen ten opzichte van Anique.  Ik vraag me achteraf af of het niet gewoon heel goed gespeeld is als kandidaat en dat het scherm toch bij Daniel zat. Je zou denken de mol wil hier laag bedrag dus Ranomi en Anke verdacht. Maar misschien wil de mol wel een hoog bedrag met de kennis over de volgende opdracht.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Taupe077

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #108 Gepost op: 30-01-2023, 12:56:23 »
Zeer lange topic al en dus niet volledig doorgenomen. Mea culpa als er al iets vergelijkbaar staat.
Dit spel is eigenlijk een kopie van wat er bij De Mol al is geweest een aantal jaren geleden maar daar kreeeg de mol pas de info wie de afvaller was toen ze al samen in groep zaten en moest hij ervoor zorgen dat die speler naar huis ging met zoveel mogelijk geld.
Hier zijn ze eerst bij Rik geweest en heeft die wellicht al gezegd wie de afvaller is en wie de tweede. Dus de mol weet wat doen. "0" geven aan Annick is not done en dus valt Anke af.
Nabil hint PAS als Anke zegt dat er niet voldoende geld is en ze dus vorige keer jokers genomen hebben, dat hij zo eerlijk was van dat te melden. Van zodra hij dat zei gingen er bij mij alarm-bellen aan (zeker ook na de vorige 2 opdrachten!)
Helaas voor hem neemt Anke de leiding en kan hij niet teveel extra "opvallen" maar neemt uiteindelijk toch een groot bedrag. Eerst vond ik dat raar als mogelijke mol want waarom maar dan zie je al iets van volgende opdracht en daar spelen de twee met hoogste bedragen een prominente rol ... dus toch wel een reden!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #109 Gepost op: 30-01-2023, 13:40:06 »
Misschien kan Annick terugkomen en gaat er alsnog een ander koffertje naar huis?  ::oink:: ;D

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #110 Gepost op: 30-01-2023, 13:43:43 »
Oké even hardop denken:

Stel even dat Soy de mol is. Hij gedraagt zich als degene die een rood scherm heeft door te vragen om een hoog bedrag zonder uitleg waarmee hij zichzelf heel verdacht maakt.

Als de groep slim was geweest, en indd ook de indruk hadden dat hij een rood scherm had, dan hadden ze hem een laag of het laagste bedrag gegeven. Zodat hij er met weinig tot geen geld uit vliegt. Een Gunstig scenario voor soy mol, want wie er dan ook uit zou gaan (hij niet), die persoon zou sowieso een bedrag mee naar huis nemen. Helaas mislukt.

Dus had Daniël of nabil een rood scherm. Ik vond nabil heel natuurlijk reageren, dus zou dat Daniël geweest zijn die vrij stil was en op z’n vingers beet, wat hij doet als hij zenuwachtig is.

Als Anke de mol is, is het in geen enkel scenario logisch om Soy veel geld te geven zoals ze nu deed. Want of ze geeft hem (als mol) de 750 waarna hij eruit vliegt (door z’n rode scherm) met het hoogst mogelijke bedrag, of ze houdt hem erin zoals nu door een hoog bedrag te geven, maar waarom zou je dat als mol doen en daarmee bewust een ander (in dit geval Annick) benadelen.

Als Anke als mol wist dat Daniël rood zou hebben (en als bondje weet ze dat hij niet op haar zit als mol), dan zou ze hem dus voortrekken door hem dit hoge bedrag te geven. Dan trekt de mol dus iemand voor? Zou het? Ik geloof het niet.

Dus Soy hier heel verdacht. Mbt gedrag Jurre ga ik nog even met mezelf brainstormen ;-) (hield zich afzijdig leek het, kan als mol ook tactisch zijn maar zou je niet meer invloed willen hebben)?

« Laatst bewerkt op: 30-01-2023, 13:48:56 door Rozz75 »

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #111 Gepost op: 30-01-2023, 13:45:27 »
Het rode scherm was natuurlijk overduidelijk Soy. Daarover moeten we geen discussie voeren. We kunnen dit al zien door de reactie.
::ok:: Dat beteuterde gezichtje en dat paniekerig opeisen van een hoog koffertje haha  8).

Nee Soy had echt rood, en Anke heeft hem gered omdat ze zo'n super bliksemafleider heel goed kan gebruiken. Voor de langere termijn, maar ook al binnen deze koffertjesopdracht. Dat gaan we dan heel snel zien.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Marcoach

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #112 Gepost op: 30-01-2023, 13:53:01 »
Anke neemt zelf de koffer met € 750. Als zij de Mol is, dan had ze beter € 0 kunnen nemen, dan was er altijd geld uit de pot gegaan. Vond ze dat een te groot risico kies dan voor de € 350. Maar niet voor de € 750.
En als zij als Mol had geweten dat bv Soy eruit was gegaan en Annick de op één-na-slechtste was, dan had ze Annick wel een hoger bedrag gegeven. Wist ze het niet dan had ze zelf sowieso voor € 0 of € 350 moeten gaan. Anke geen Mol lijkt me.
Ik zie ik zie wat jij niet ziet... hoezo tunnelvisie

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #113 Gepost op: 30-01-2023, 13:54:00 »
::ok:: Dat beteuterde gezichtje en dat paniekerig opeisen van een hoog koffertje haha  8).

Nee Soy had echt rood, en Anke heeft hem gered omdat ze zo'n super bliksemafleider heel goed kan gebruiken. Voor de langere termijn, maar ook al binnen deze koffertjesopdracht. Dat gaan we dan heel snel zien.

Nou daar denk ik dus heel anders over, zie hierboven. Jullie brengen het als een feit, maar dat is het zeker niet. Ik denk dat soy knap acteert.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #114 Gepost op: 30-01-2023, 14:24:26 »
Dat is dan toch dom geacteerd? Zo drammerig 3x een hoge koffer eisen. Ik vond de anderen een stuk beter acteren. De keuze van Anke is daarom des te opvallender. Maar valt uit te leggen als zij voorkennis had, van Soy met een rood scherm en van Soy op wie alle kandidaten hun test invullen. En dat laatste is dan weer een teken dat zij de mol is want dan houd je zo'n bliksemafleider er graag in.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #115 Gepost op: 30-01-2023, 14:42:09 »
Dat is dan toch dom geacteerd? Zo drammerig 3x een hoge koffer eisen. Ik vond de anderen een stuk beter acteren. De keuze van Anke is daarom des te opvallender. Maar valt uit te leggen als zij voorkennis had, van Soy met een rood scherm en van Soy op wie alle kandidaten hun test invullen. En dat laatste is dan weer een teken dat zij de mol is want dan houd je zo'n bliksemafleider er graag in.

Heb je wel gelezen wat is schrijf en wat juist zijn Reden zou zijn om op deze manier te acteren? Ik vind het juist slim want je speelt zo als mol altijd geld uit de pot als ze erin trappen en denken dat je inderdaad rood hebt.

En Anke laat juist zien dat ze geen voorkennis had, nogmaals waarom zou een mol bewust iemand met een rood scherm erin houden om vervolgens de nr 2 zonder geld het spel uit te werken. Dat slaat helemaal nergens op. Maar ik weet dat je alles doet om vanuit je Anke tunnel alles te verklaren en iedere andere theorie als dom te verslijten, dus laat anders anderen maar reageren. Ik weet hoe jij erin staat. Hierdoor kunnen we helaas niet meer lekker open discussiëren.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #116 Gepost op: 30-01-2023, 14:42:47 »
Dat is dan toch dom geacteerd? Zo drammerig 3x een hoge koffer eisen. Ik vond de anderen een stuk beter acteren. De keuze van Anke is daarom des te opvallender. Maar valt uit te leggen als zij voorkennis had, van Soy met een rood scherm en van Soy op wie alle kandidaten hun test invullen. En dat laatste is dan weer een teken dat zij de mol is want dan houd je zo'n bliksemafleider er graag in.
Ik kan je deels volgen... Het is als mol zeker interessant om een bliksemafleider in het spel te houden (al denk ik nog steeds dat Daniël rood had gehad, maar dan zou dat ook voor hem kunnen opgaan). Echter, in dat geval heeft de mol dus voorkennis, en mag je er ook vanuit gaan dat de mol voorkennis zou hebben gehad wie de eventuele andere afvaller zou zijn. En aangezien het doel van de mol is om geld uit de pot te halen zou een slimme meid als Anke dan niet een klein bedrag aan Annick hebben gegeven? Ik bedoel: een groot bedrag zou opvallen, maar een van de kleinere bedragen zou perfect zijn voor het doel van de mol...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #117 Gepost op: 30-01-2023, 14:50:44 »
Je kan het ook omdraaien. Waar is de mol dan wel in deze opdracht als het Anke niet is? 0,0 invloed.

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #118 Gepost op: 30-01-2023, 14:56:29 »
Je kan het ook omdraaien. Waar is de mol dan wel in deze opdracht als het Anke niet is? 0,0 invloed.

De mol heeft rustig kunnen kijken hoe Anke de koffers verdeelt. Tevreden? Niks meer aan doen. Niet tevreden? Gebruik maken van de optie die Anke zelf boodt en opnieuw de verdeling te discussie stellen.

Ik denk dat Soy het rode scherm had. De mol zelf ook een hoog bedrag wil, bij voorkeur niet de hoogste twee. Want de twee kandidaten, waarvan er eentje weet dat hij door het oog van de naald kroop, gaan hier volgende week mee aan de slag en we gaan dan zien dat er veel op het spel staat.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 4] - Opdracht 3: Koffereliminatie
« Reactie #119 Gepost op: 30-01-2023, 15:02:24 »
Degene die het rode scherm had mag in zijn handjes knijpen! Zit er nog in én weet welke kandidaat (of kandidaten) weggestreept kunnen worden.

Tactisch gespeeld van Anke. Ze verdenkt Nabil het meest, verder Soy (en Ranomi iets minder?). Nabil en Soy krijgen een koffer, haar bondje Daniel ook. Als Nabil of Soy de mol is, blijft in ieder geval 1 koffer in het spel. Als Daniel het rode scherm had blijven Daniel en het geld in het spel én ze weten dat Daniel niet op het goede spoort zit én ze behoudt haar bondje. Als Daniel eruit gaat, is het jammer van het geld, maar is Anke wel een hoop wijzer. Als Daniel een groen scherm had blijft het geld in het spel en is het bondje wat steviger.

Als Anke de mol is en wist wie het rode scherm had heeft ze een kans voorbij laten gaan om geld weg te spelen.

Annick vertelt dat zij op 1 lijn zit met Nabil, zitten ze allebei een beetje op Ranomi en Daniel? Als Annick informatie heeft gedeeld met Nabil kan ze dat ook met iemand anders hebben gedeeld. Ook kan Nabil informatie hebben gedeeld en zo indirect een andere kandidaat wijzer hebben gemaakt.


Anke zegt in het begin dat zij sowieso een koffer met een hoog bedrag wil.
En als ze uiteindelijk zelf de koffers mag verdelen, dan kiest ze voor een koffer met een laag bedrag.
Dat is wel vreemd.
Misschien is Anke van tactiek veranderd nadat ze heeft gezien hoe snel haar mollen de koffers grijpen, heeft ze het vertrouwen gekregen dat ze goed zit.