Dat moest verklaard worden en heb ik hierboven dus ook gedaan. Ze heeft hier zo'n prominente rol dat ze wel erg in de schijnwerpers had gestaan om het hoogste vrije bedrag, 750 euro, aan Annick te geven. Dan was Annick eruit gegaan en was iedereen gaan rekenen en Anke de schuld geven. Een hoger bedrag kon nu nog niet uit de pot. Immers geeft ze de afvaller een hoog bedrag dan is die meteen vrijgesteld van afvallen. Zo gemakkelijk was het dus niet om hier te scoren. Maar omdat de koffertjesopdracht nog niet voltooid is met de duurste heren op de schopstoel, moet het wel de aanzet geven tot een groot bedrag volgende week. Meer dan de helft van de pot is nu slechts 'speelgeld' dankzij Anke! Dan is het een prachtig gelaagde molactie, precies zoals we willen en verwachten van een mol die vertrouwen geniet. Dat moet beschaamd worden, wat doe je anders met vertrouwen als mol?
Kijk, als Anke de mol is had ze de volgende opties om geld erg te spelen:
- 750 euro aan degene met het rode scherm geven (Soy lijkt de meest gegeven naam, maar daar kunnen we naast zitten). Desnoods 250 of 500 euro. Dat had de groep al meer gekost.
- Annick een hoger bedrag te geven. Één van de hoogste drie koffers had het meeste geld gekost (Lo, je lijkt de enige te zijn die denkt dat de drie hoogste koffers een volledige vrijstelling is). Maar zelfs als dat te duidelijk was, had ze best haar 250, 500 of 750 euro kunnen geven.
In al deze scenario’s hadden we
ook de twee hoogste koffers als speelgeld gehad. Ik neem aan dat dat sowieso gebeurd is. Misschien dat we volgende week erachter komen dat de opdracht om geld erg te spelen precies geknipt voor Nabil en Soy is, maar zoals het er nu voorstaat verwacht ik dat elke kandidaat daar een goede kans op geld wegspelen zou hebben. Het is mij niet duidelijk wat de mol ermee wint om specifiek Nabil en Soy op die positie te hebben.
Hoe je het ook wendt of keert, 0 euro uit de pot is voor de mol het slechtst mogelijke resultaat in deze opdracht, Anke is degene die de verdeling maakt dus de 0 euro is haar direct aan te rekenen en ze wordt erg vertrouwd dus had best wel wat verloren geld kunnen veroorloven.
Oh, en sommige mensen zeggen dat Anke als mol Soy probeerde te redden van zijn rode scherm. Ik denk dat de redenering is dat Soy erg verdacht werd? Maar iedereen wordt meer verdacht dan Anke. Dus ik denk dat ze sowieso - als ze de mol is - wel even veilig is. Waarom dan deze kans voor open doel om tenminste enig geld uit de pot te spelen niet binnenschieten?