Auteur Topic: [Kandidaat] Daniël Verlaan  (gelezen 51102 keer)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #140 Gepost op: 1-02-2023, 01:27:15 »
Ik denk niet dat de makers het van de Mol af laten hangen om voor spannende televisie te zorgen. De timing zal altijd wel ongeveer zo geweest zijn dat het nog spannend werd. En dat vliegtuigje kon ook vast niet lager vliegen, het moet wel veilig blijven.

Allez, Heinz toch. Los van de vraag of Daniël al dan niet de Mol is, zijn er in de rijke historie van het programma toch ontzettend veel momenten aan te wijzen waarop de Mol wel degelijk als productie-assistent optrad. Yvon had in 2005 al als taak Gijs terug te halen, en sindsdien zijn er talloze voorbeelden geweest; Milouska die zich expliciet niét aanmeldde om de groep te verlaten en later de positie van het mingeld bij het memoryspel van tevoren wist, Jan die de plaatsnaam Kiev noemde om de meest epische seizoensopening aller tijden te bewerkstelligen... Bij de onvertroffen (sorry) Vlamingen brengen ze het overleg tussen de productie - doorgaans Gilles - en de Mol ook expliciet in beeld, wat ik persoonlijk altijd een van de hoogtepunten vind.

Als bezield liefhebber van Agatha Christie trek ik graag de parallel met A murder is announced. In die plot is het cruciaal dat een kamer vol getuigen volledig donker is als de moord wordt gepleegd; daarom brandt op de bewuste herfstdag geen haardvuur, maar is de centrale verwarming aan - iets waar alle gasten achteraf aan refereren zonder de betekenis ervan te doorgronden. De enige die dat kon bewerkstelligen, is de gastvrouw, die dan ook de moordenaar blijkt.

In deze analogie is de verwarming het vliegtuigje, en Daniël de vrouw des huizes.
Woosie down?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #141 Gepost op: 1-02-2023, 02:21:16 »
Natuurlijk zit er ook een productieassistentkant aan want dat vliegtuig moest wel gevonden worden maar mijn eerste ingeving toen ik zat te kijken was vanuit de mol gedacht, niet de productie. Namelijk dat de mol graag de krenten uit de pap wil, de leuke dingen wil doen. Wat beter dan lekker rondvliegen t.o.v. domme arbeid een zwaar ding naar boven zwoegen? Maar hij wilde zo beslist deze rol hebben dat ik het weer kandidaats vond want mensen gingen hem er wel om verdenken (zoals bijv. door Annick verwoord).
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FardoNL

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #142 Gepost op: 1-02-2023, 06:46:29 »
Misschien al gepost of opgevallen.. maar dit bevestigd mijn mol

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #143 Gepost op: 1-02-2023, 08:31:29 »
Allez, Heinz toch. Los van de vraag of Daniël al dan niet de Mol is, zijn er in de rijke historie van het programma toch ontzettend veel momenten aan te wijzen waarop de Mol wel degelijk als productie-assistent optrad.

Ik weet het, ik heb de term zelf geïntroduceerd. Maar nu lees ik 'm bijna dagelijks op het forum en dat lijkt me wat overdreven.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #144 Gepost op: 1-02-2023, 09:01:08 »
Misschien al gepost of opgevallen.. maar dit bevestigd mijn mol

Grappig, want dit is precies waarom ik hem niet verdenk, dit is een volkomen natuurlijke reactie. Als hij hoort dat ie mag vliegen, zie je z’n ogen oplichten van n als hij z’n hand weghaalt zie je z’n glimlach.

Offline Mollonia

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #145 Gepost op: 1-02-2023, 09:45:12 »
Ik snap sowieso niet waarom de plek in het vliegtuig als een niet Molse rol gezien wordt in die opdracht.
Die eend de berg op duwen is loodzwaar, er is toch niemand die dat voor zijn lol gaat doen? Dat het de betere plek is om te mollen ben ik het ook niet perse mee eens. Je bent met 4 kandidaten, dus je hebt minder vrij spel om iets uit te vreten. In tegenstelling tot als je alleen in het vliegtuigje zit. En bovendien was hij heel sturend in zijn rollen deze opdracht (en eigenlijk wel vaker bij opdrachten). Dat hij in het team van 2 zat, maar ook dat Annick beter de telefoon kon beantwoorden omdat zij meer vertrouwd werd  ::rofl::
Ondertussen wel goed bezig met de coördinaten vinden waardoor hij wederom een fanatieke kandidaat lijkt.

Zelfde als bij het doolhof, dat hij als eerste wilde, zogenaamd als de fanatieke kandidaat, maar past ook heel goed bij een mol die nog even wat hoge bedragen wil verduisteren.

Ik kan Jurre nog niet uitsluiten (de rest kan het wmb eigenlijk niet meer zijn), en mogelijk zit ik er helemaal naast. Maar het verbaast me wel dat zovelen hem al hebben afgeschreven als mol (en dat er wel nog zoveel mensen Anke als mol zien vind ik al helemaal onbegrijpelijk na de koffer opdracht, maar dat is hier off-topic).

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #146 Gepost op: 1-02-2023, 12:11:04 »
Ik weet het, ik heb de term zelf geïntroduceerd. Maar nu lees ik 'm bijna dagelijks op het forum en dat lijkt me wat overdreven.
Jij moet eigenlijk zo'n smilie hier op het forum krijgen als dit  ::lukie::, maar dan met de tekst "Heinz heeft de term Productieassistent geïntroduceerd". Of gewoon kortaf "Productieassistent" met een link erin naar deze pagina  ::art:: ::confettie::

En ik moet credits krijgen om als eerste deze term te omarmen en verder te helpen
ja echte hulp aan de productie, dus...
::boogie:: ::cheerleader::
« Laatst bewerkt op: 1-02-2023, 12:13:13 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #147 Gepost op: 1-02-2023, 12:19:53 »
Ik weet het, ik heb de term zelf geïntroduceerd. Maar nu lees ik 'm bijna dagelijks op het forum en dat lijkt me wat overdreven.

Prima, maar dan moet je dát zeggen, in plaats van te stellen dat de Mol niet geïnstrueerd/ingezet zou worden om het spel spannender te maken. En ik zal nooit meer 'productieassistent' zeggen.  :P

Ik snap trouwens - na het topic waarnaar jij linkte gelezen te hebben - niet waarom die term überhaupt controversieel is. Degene die de Mol is krijgt betaald én is van tevoren op de hoogte van de andere kandidaten en de opdrachten die ze gaan doen. Daarmee is de Mol per definitie geen kandidaat maar integraal onderdeel van de productie.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2023, 12:23:34 door Michmol »
Woosie down?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #148 Gepost op: 1-02-2023, 12:22:53 »
Ik moet helemaal niks. :P

Behalve: ::ontopic:: ::rofl::

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #149 Gepost op: 1-02-2023, 14:06:01 »
Dat woord heeft trouwens ook de Dikke van Dale gehaald, mooi hoor  ::ok::  ::rofl::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #150 Gepost op: 1-02-2023, 14:20:59 »
 ::rofl::

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #151 Gepost op: 1-02-2023, 14:54:17 »
Laten we het eens beoordelen (met aanvulling van mij).

Ik zie Daniël nog wel eens een Jan Versteeghje doen.. ::vergroot:: Zijn molacties liggen niet erg voor de hand, maar ik heb even gekeken wat eventuele molacties van hem zouden kunnen zijn.

1.2 Met Froukje uit de kist komen om vervolgens niet bij de locatie aan te komen. De portofoon uitzetten.

Degelijke eerste molactie.

1.3 We zien niet zoveel van hem. Het is mogelijk dat hij de antwoorden hier buiten beeld gesaboteerd heeft.

2.1 Niet willen focussen op de 1.500 euro zodat het bedrag lager blijft
Ik zie dat eerder als onmols. Als ze de 1.500 zouden halen, was er een kans dat Sarah een groot gedeelte van het bedrag weg zou spelen, wat een veel slechter resultaat voor de pot zou zijn. Door niet voor de 1.500 euro te gaan werd het bijna onmogelijk voor Sarah om een bedrag weg te spelen.

2.2 Maakt enige goede foto (ondanks weerstand van Soy) en verzet zich tegen bijna alle foute suggesties van Soy. Erg onmols in deze opdracht, al geef ik toe dat het effect voor de pot beperkt is.

3.1 Komt met het idee bij elkaar te blijven dat heel goed uitpakt. Erg onmols.

3.2 Optioneel: het laagste bedrag verdienen met Sander?

Dat kan. Degelijk. Maar ze hebben ook weinig goede suggesties hebben verzonnen om andere teams te misleiden. Gemengd resultaat dus.

3.3 Jokers kiezen in plaats van geld. Hij is ook degene die Nabil en Sander stuurt om naar dat kistje te gaan waar die boodschap in lag dat ze tussen jokers en geld konden kiezen (eventueel is dit het laten zien van voorkennis door Daniël).
Ja, dat is een beetje mols.

4.1 Af gaan met twee pakbonnen. Andere pakbonnen verduisteren. De portofoon uitzetten voor Nabil zodat hij niet meer kan communiceren met de rest.
Mogelijk zelfs met meer pakbonnen afgegaan (zie opdracht topic). Verruit de meest molse kandidaat in deze opdracht.

4.2 Heel erg lang doen over het telefoonnummer door te geven door grote rondjes te vliegen voor zo'n 10 minuten. Annick achterlaten om de boodschap door te geven met nog een minuut over. Annick ging dat natuurlijk niet goed doen, want Annick paniek ::rofl::.

Op zich mols. Maar hij komt uiteindelijk wel op tijd aan. Als hij de mol is, neemt hij een groot risico. Als Annick net iets sneller bereikt werd en/of de boodschap doorgaf, was het geld waarschijnlijk gewoon in de pot gekomen.

4.3 Niet echt mols/onmols. Heeft niet veel invloed op het eindresultaat.

Dus een lijst van plussen en minnen met een paar grote plussen en een paar grote minnen. Ik vind het niet een heel overtuigend lijstje en het voelt alsof hij meer onmols dan mols is. Maar ik streep hem nog niet helemaal weg.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #152 Gepost op: 1-02-2023, 15:50:46 »
(...)
Ondertussen wel goed bezig met de coördinaten vinden waardoor hij wederom een fanatieke kandidaat lijkt.
(...)

'Lijkt', ja.

Ik vraag me af hoe lang het zou hebben geduurd voordat Annick (zonder Daniël) deze coördinaten had gevonden en, als ze ze gevonden had, of zij ze daadwerkelijk ook als coördinaten zou hebben geïnterpreteerd.

Kort gezegd: zonder coördinaten (zonder Daniël) geen vliegtuigje.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #153 Gepost op: 1-02-2023, 16:16:27 »
Elke andere kandidaat behalve Annick in haar rol als ... als ... warrige treuzelkont had uiteindelijk de eendjes met de codes wel gevonden en de link met 'lokatie vinden - codes = gps' gelegd denk ik.

Offline Molloat

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #154 Gepost op: 1-02-2023, 16:38:45 »
Mij valt bij het terugkijken van opdrachten op dat Daniel vaak de regie/controle probeert te nemen.

1.3 (Opdracht met het koor) -> Hij lijkt bij zowat iedere deelopdracht betrokken te willen zijn en levert een actieve bijdrage. Op een gegeven moment stuurt hij zelfs de rest van de groep weg zodat hij samen met Ranomi de verschillende geluidsfragmenten van nummers met de letters A, B, C, D en E in de juiste volgorde kan zetten. Misschien heeft hij hier ongezien nog de volgorde van de fragmenten geprobeerd te verwisselen naar onjuiste volgordes?
2.1 (Opdracht in staalfabriek) -> Het is zijn idee om zowel de koker ter waarde van 1000 euro als die ter waarde van 500 euro eerst te vullen en niet die ter waarde van 1500 euro. Dit kan een molse strategie zijn, want er was maar 1500 euro nodig minimaal om ervoor te zorgen dat er geld uit de pot ging (mits Sarah de 100% haalde bij de zenuwspiraal natuurlijk) en deze kokers waren ook makkelijker om te vullen dan die van 1500 euro die helemaal bovenaan de trappen was.
3.1 (Opdracht met quads en knoppen) -> Hij lijkt voorop te rijden met de quad en lijkt de groep aan te willen sturen. Wellicht is deze opdracht anders uitgepakt dan hij als mol had gehoopt doordat de kandidaten het te goed deden of hij minder invloed uit kon oefenen dan gehoopt (wellicht wilde hij de groep langs wat tafels loodsen).
4.3 (Koffereliminatie) -> Helaas zien we niet het hele gesprek in beeld, maar op een gegeven moment zegt Soy tegen Daniel: ´Ik ben in die zin meer te vertrouwen dan jij, want jij komt met deze tactiek (Daniel ontkent vervolgens dat het een tactiek is). Dat vertrouwt niet iedereen van ons. Dan denk ik dat we beter kunnen gaan voor Anke, die vertrouwen we bijna allemaal. Nabil vertrouwen ook veel mensen en ik (Soy) ben ook te vertrouwen.´ (Welke ´tactiek´ van Daniel?). Bij deze opdracht probeerde Daniel dus weer invloed uit te oefenen op het spelverloop door vermoedelijk met een voorstel te komen over de verdeling van de koffers, maar uiteindelijk vertrouwt de groep Anke het verdelen van de koffers toe.

Dit zijn natuurlijk maar enkele voorbeelden, veel andere voorbeelden van hoe Daniel opdrachten probeert te beïnvloeden zijn al genoemd. Ik vind het wel mols van hem dat hij vaak zo bepalend lijkt te willen zijn. Dat kan natuurlijk perfect onder de dekmantel van een fanatieke kandidaat. Ik denk dat tot nu toe mogelijk veel van zijn pogingen om te mollen mislukt zijn. Een concreet voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld opdracht 2.1, de staalfabriek. De molstrategie van Daniel was goed, alleen hielp het niet mee dat Jurre, Anke en Sander 20 minuten van de opdracht verspilden aan het zoeken naar een brancard waardoor ze dus in die tijd niet mee konden helpen met het vullen van de kokers...

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #155 Gepost op: 1-02-2023, 17:13:20 »
Elke andere kandidaat behalve Annick in haar rol als ... als ... warrige treuzelkont had uiteindelijk de eendjes met de codes wel gevonden en de link met 'lokatie vinden - codes = gps' gelegd denk ik.

Lijkt mij ook. En anders had de productie hen wel een handje geholpen. Desnoods een voetje. Het blijft tv ...alles draait om de pesos.

Is de vraag: kon Daan indien nodig direct invloed uitoefenen op het moment? Lijkt me niet. De enige mensen die op het laatste moment een beslissing konden forceren stonden aan een opgevoerde badeend te sjorren. Kun je natuurlijk zeggen van: 5 kandidaten hadden die envelop ook wel opengemaakt. Maar zelfs de meest naïeve kijker gelooft niet dat een techjourno die een paar luchtmijlen boven 5 kandidaten circelt er zonder telefoon voor kan zorgen dat de opdracht op een paar seconden mislukt.

Het moet wel uitlegbaar blijven  ::)

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #156 Gepost op: 1-02-2023, 17:26:30 »
Dus een lijst van plussen en minnen met een paar grote plussen en een paar grote minnen. Ik vind het niet een heel overtuigend lijstje en het voelt alsof hij meer onmols dan mols is. Maar ik streep hem nog niet helemaal weg.

Je zegt in je lijst zelf ook al 'we zien natuurlijk niet alles'. De acties die je nu (nog) als onmols bestempeld, kunnen zeker mols blijken als er een actie getoond wordt die we nu wellicht wel verwachten, maar niet bevestigd zien. Het moet ook niet té duidelijk zijn.

Daniël is wat mij betreft overtuigend de mol, juist doordat hij zo vaak de regie pakt. En ook daarvan zien we slechts een deel. En als hij al 'betrapt' wordt op een strategie of de leiding nemen, kletst hij zich er makkelijk uit.

Ook opvallend: Annick vond hem even heel erg verdacht toen hij achterbleef bij de opdracht met de badeend en sloot zich bij hem aan. Maar doordat hij zo ontzettend zijn best deed en zo snel de puzzel wist op te lossen en samen de piloot vond, was de verdenking alweer weg. Dat doet hij gewoon goed. Denk dat het hem steeds goed lukt om de fanatieke kandidaat dekmantel in te zetten.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #157 Gepost op: 1-02-2023, 18:04:00 »
Mooie overzichten, van o.a. Sanmol, Molloat en DanielleHaarman!  ::ok::  ::bravo::

Veel duidelijker dan hoe ik het heb opgeschreven.  ::rofl::

'Lijkt', ja.

Ik vraag me af hoe lang het zou hebben geduurd voordat Annick (zonder Daniël) deze coördinaten had gevonden en, als ze ze gevonden had, of zij ze daadwerkelijk ook als coördinaten zou hebben geïnterpreteerd.

Kort gezegd: zonder coördinaten (zonder Daniël) geen vliegtuigje.

Eens.  ::jaja::
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #158 Gepost op: 2-02-2023, 00:31:09 »
Een heel kleintje:
1.3 Nabil zegt foutief Bad Romance. Daniël met pen in de hand: ‘Ja?’
Oftewel als je het zeker weet dat het goed is schrijf ik hem graag voor je op.

Re: [Kandidaat] Daniël Verlaan
« Reactie #159 Gepost op: 2-02-2023, 01:25:30 »
Misschien al gepost of opgevallen.. maar dit bevestigd mijn mol

Zo, dat is een duidelijke M O L...!
Goed gezien  ::respect::