Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen  (gelezen 11857 keer)

Offline Leek

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2023, 18:33:45 »
Helemaal mee eens. Maakt het zoeken naar de mol gelijk moeilijker, want wilde de mol zo laag mogelijk of toch liever boven de drempel uitkomen. Deze opdracht heeft mij weinig geholpen bij het vinden van de mol  ???
Mooie vraag die de mol in de laatste uitzending kan beantwoorden.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2023, 19:06:59 »
Ik denk dat de mol had ingeschat dat het wel zou lukken, die wist niet dat er twee kandidaten dubbel werden geraakt op het eind en Froukje was op weg met veel balletjes die ze allemaal kwijtraakte door een schok.

Offline molLin

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #62 Gepost op: 15-01-2023, 19:12:34 »
Nog niet hier gelezen dacht ik maar er viel me iets geks op: Daniël schudt aan de paal waardoor de balletjes veel strakker in het vakje terechtkomen. Met meer lucht ertussen (zoals bij de andere paal) is een geldbedrag veel eerder gevuld. Hij doet dit bij de 200 euro, bijna op het eind.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #63 Gepost op: 15-01-2023, 19:13:55 »
Waarom heeft de mol de €1500 toren niet geprobeerd / voorgesteld / gepusht ?


Nog niet hier gelezen dacht ik maar er viel me iets geks op: Daniël schudt aan de paal waardoor de balletjes veel strakker in het vakje terechtkomen. Met meer lucht ertussen (zoals bij de andere paal) is een geldbedrag veel eerder gevuld. Hij doet dit bij de 200 euro, bijna op het eind.
Het maakte uiteindelijk niet uit voor de eindscore toch..?

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #64 Gepost op: 15-01-2023, 20:41:43 »
Nee.
Er kon tot 3000 euro verdiend worden, door de balletjes in de kokers te gooien.
Sarah kon geld eruit spelen, een percentage hiervan, door deze punten te bereiken op het spiraal.
Vanaf het behalen van de 1500 euro (wat dus niet gebeurd is) zou het percentage van Sarah eraf gaan, mits het genoeg was om tot 1500 euro te komen.
Als de groep 3000 euro had gehaald, had Sarah aan het behalen van 50% genoeg.
Als de groep 2000 euro had gehaald, had Sarah minimaal 80% moeten behalen (80% van 2000 euro is 1600 euro; eigenlijk 75% maar die optie was er niet).
Als de groep 1500 euro had gehaald, had Sarah 100% moeten halen.
Hieronder kon Sarah uberhaupt niet tot 1500 euro uit de pot spelen komen, dus kon zij zich niet terugspelen, dus ging er helemaal geen geld vanaf, ondanks dat ze tot de 90% gekomen is.

Hmmm oke, dat is mij ontgaan. Ik vond het al zo vaag (nu nog steeds, lol).

Zag veel mensen opperen (op verschillende platformen) dat de mol zijn best wil doen zodat er geld uit gaat, maar ik denk niet dat je dat lot in de handen van een ander wil leggen. Door de schokken en drones merkt de mol ook wel dat het haar niet heel gemakkelijk afgaat.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2023, 20:59:48 »
Hmmm oke, dat is mij ontgaan. Ik vond het al zo vaag (nu nog steeds, lol).

Zag veel mensen opperen (op verschillende platformen) dat de mol zijn best wil doen zodat er geld uit gaat, maar ik denk niet dat je dat lot in de handen van een ander wil leggen. Door de schokken en drones merkt de mol ook wel dat het haar niet heel gemakkelijk afgaat.
Dat denk ik dus ook. Voor de mol is het beter voor zekerheid te kiezen en onder de drempel van 1500 te blijven. Zo kan Sarah niet terugkeren en is er zeker meer dan 1500euro niet verdiend.

Online Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2023, 21:15:03 »
Kan alle kanten in bij deze opdracht als je als mol met wat kandidaten de bolletjes voor 1700 vult en Sarah scoort 90% dan is Sarah terug en komt er 170 euro in de pot en denk je dat is een slimme mol .

Maar scoort Sarah maar 80% , dan is er 1700 euro in de pot . En we weten dat je als mol geen invloed had op Sarah’s spel


Dus als je als mol keihard werkt en een hoog bedrag scoort en dat dan Sarah faalt, dan heb je direct mee gewerkt aan geld in de pot

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2023, 23:06:20 »
Froukje, Ranomi en Daniël hebben een brancard.
Soy, Annick en Nabil hebben 2 brancards, idee van Nabil.
Sander, Anke en Jurre hebben 20 minuten naar een brancard lopen zoeken (volgens Soy?)
In die 20 minuten hebben zij geen balletjes kunnen maken en wegbrengen.
De MOL zou dit prima uitkomen toch?

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #68 Gepost op: 15-01-2023, 23:28:58 »
De MOL zou dit prima uitkomen toch?
Nee, niet mols, want de derde brancard is wel direct effectief ingezet.
Wel hadden die twee dwalende personen iets wat meer nuttigs kunnen doen met hun tijd, zoals bv alle kokers uitzoeken.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #69 Gepost op: 15-01-2023, 23:35:51 »
Dat denk ik ook. De meningen zijn wel verdeeld, want het dubbele is dat vanaf €1500 de kans dat het bedrag naar nul zou gaan door toedoen van Sarah groot was en de mol dus wel fanatiek zou moeten zijn ala Daniel om minstens een bedrag hoger dan 1500 te halen zoals hierboven al genoemd.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #70 Gepost op: 15-01-2023, 23:43:47 »
Ja die extra laag die we steeds met z'n allen willen maakt het wel zo dat je alle kanten op kunt beredeneren -- of beter gezegd, geen kant op  ::rofl::

Offline mollien

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #71 Gepost op: 16-01-2023, 02:37:20 »
Froukje, Ranomi en Daniël hebben een brancard.
Soy, Annick en Nabil hebben 2 brancards, idee van Nabil.
Sander, Anke en Jurre hebben 20 minuten naar een brancard lopen zoeken (volgens Soy?)
In die 20 minuten hebben zij geen balletjes kunnen maken en wegbrengen.
De MOL zou dit prima uitkomen toch?

Volgens mij wilde Nabil die 2e brancard als ‘bescherming’ over de andere heenleggen, zodat ze er niet uitzouden vallen maar natuurlijk ook zodat er 1 brancard minder is (molactie). Ik geloof dat het Soy was die toen ook op de bovenste brancard stenen ging leggen, wat een slim idee was want zo kon je 2 gevulde brancards tegelijkertijd meenemen (onmols).

Overigens ook heel verdacht dat het groepje zonder brancard er zo lang over gedaan heeft om een brancard te vinden.

Offline _Malle_Molloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #72 Gepost op: 16-01-2023, 10:25:58 »
En de productie had die trap niet onder stroom gezet op het eind denk ik, dus de balletjes waren wel overgekomen.


De trap stond niet onder stroom, het bord gaf een stroomstoot. Dus als je met balletjes op het bord liep, vielen die eraf. We zien ook Ranomi een stroomstoot krijgen wanneer haar bord net leeg is.
En Soy loopt de trap naar 1500 op, maar krijgt ook een stoot van het bord, waardoor alles valt.
Mollen ontmaskerd: Jurre, Renee, Jeroen, Rob, Merel, Jan, Thomas & Klaas (NL). Comfort, Uma, Lennart & Alina (BE).

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #73 Gepost op: 16-01-2023, 10:27:28 »
Ik meen dat er ook een soort tape onder het bord zat, dat de kandidaten aan hun hand moesten vastzetten, wellicht omdat anders de stroomstoot niet werkt?

Offline Koekert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #74 Gepost op: 16-01-2023, 10:31:52 »
Interessant om nog eens terug te kijken wie er op het laatst veel boven is te vinden. Waarschijnlijk de mol om te controleren hoe hoog het bedrag is. Zou Mols kunnen zijn om je medekandidaten in het begin de stroomschokken op te laten vangen en zelf veel stenen om te zetten in ijzeren balletjes en dan later in de opdracht zelf naar boven om te kijken of het bedrag niet te hoog oploopt.
Ik vind hier met name Nabil verdacht. ::jaja::

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #75 Gepost op: 16-01-2023, 11:50:25 »
Kan alle kanten in bij deze opdracht als je als mol met wat kandidaten de bolletjes voor 1700 vult en Sarah scoort 90% dan is Sarah terug en komt er 170 euro in de pot en denk je dat is een slimme mol .

Maar scoort Sarah maar 80% , dan is er 1700 euro in de pot . En we weten dat je als mol geen invloed had op Sarah’s spel


Dus als je als mol keihard werkt en een hoog bedrag scoort en dat dan Sarah faalt, dan heb je direct mee gewerkt aan geld in de pot
Ik denk dat de mol continu op de hoogte werd gehouden hoever Sarah was, toen ze voorbij de 80 procent kwam, zette de mol nog een tandje bij. Anke en Jurre waren het laatst boven.

Wie kregen er géén stroomschoot? Alleen Sander en Jurre?
Als alleen het bord ging wiebelen, door een of ander mechanisme, dan is het raar dat Soy 'een erge pijn door zijn hele arm' voelde. Hopelijk wordt in de laatste aflevering uitgelegd hoe dat werkte met die stroomschoot.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2023, 12:01:16 door Run »

Offline Elliebellie

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #76 Gepost op: 16-01-2023, 12:04:00 »
Ik denk dat de mol continu op de hoogte werd gehouden hoever Sarah was, toen ze voorbij de 80 procent kwam, zette de mol nog een tandje bij.

Bedoel je hier dat de mol via de regie werd ingelicht?

Als we er vanuit gaan dat de regie dit niet deed is de enige manier van informatie overdracht de schokken. Hoe moeilijker het spiraal werd, hoe meer schokken er kwamen. Zolang de schokken bleven komen wist de mol dat in ieder geval de 100% nog niet was gehaald. Het lijkt me als mol handig eerst voor de €1000 koker te gaan en dan adhv de tijd en schokken te bepalen om voor de €500 of €1500 te gaan, als jouw team daar tenminste inbreng in heeft. Wanneer de schokken voor het einde zijn gestopt, dan moet je als mol flink je best gaan doen als het bedrag tegen de €1500 aanloopt.

Het is lastig om te bepalen of Sarah niet erg goed was in het bedienen van het spiraal, of dat 90% een goede prestatie was. Stel het spiraal was makkelijk en de mol kon er min of meer vanuit gaan dat de 70% werd gehaald, dan zou je als mol vanaf het begin voor de €1500 willen gaan.

Edit: spelfout
« Laatst bewerkt op: 16-01-2023, 14:34:15 door Elliebellie »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #77 Gepost op: 16-01-2023, 12:10:43 »
Het hele idee dat je niet weer vanaf het begin moet beginnen zodra je de spiraal raakt, maar gewoon kan doorgaan, creeert veel mogelijkheden. Namelijk, je kan als een razende door de spiraal gaan waardoor er een halve minuut drones losgaan, maar daarna heb je 100% en kan de groep rustig de bakjes vullen.  :D
Ik denk dat de mol in het begin rustig op de hoogte werd gehouden, zeg de eerste 20 minuten - dat dat ene groepje aan het dwalen was - om te zien wat de aanpak van Sarah zou zijn. Daarna was haar tempo vastgesteld, haar werkwijze en kon de mol een strategie gaan volgen.
« Laatst bewerkt op: 16-01-2023, 12:16:00 door Run »

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #78 Gepost op: 16-01-2023, 12:15:53 »
Maar de mol verdiende dus wel onnodig heel veel geld. Het had zo kunnen omslaan van 1300 naar 200 euro. De mol hoefde alleen de 1500 ietsje te vullen. En de productie had die trap niet onder stroom gezet op het eind denk ik, dus de balletjes waren wel overgekomen.

Jurre deed z’n uiterste best om nog tot de 1500 te komen, maar mocht niet meer baten ;-)
En de trap stond niet onder stroom, alleen het bord.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Stalen zenuwen
« Reactie #79 Gepost op: 16-01-2023, 12:38:27 »
Dat bedoel ik ook. Maar waar Jurre en Anke mee aankwamen was onzin, het waren 1 of 2 balletjes, de rest was gevallen. Ze vierden dat 'succes' ook overdreven..... held=mol.

Wat ik verder bedoelde te zeggen is, gaat als de spiraal geraakt wordt op alle trappen de prikkel aan of pakken ze puur willekeurig 1 bord en laten de rest gaan? Een echte mollenactie was geweest dat de mol de 1500 was opgerend met genoeg balletjes om net over die grens te gaan, en dan mocht de 500 trap wel 'afgaan' als daar ook iemand naar boven aan het rennen was. 

Maar..... ik las net al, dat geeft wel risico's, want de kandidaten gaan achteraf dan kijken wie die laatste zet gegeven heeft, en wie dus voor die -1500 uit de pot heeft gezorgd. Ik houd het dus bij een nogal suffe mol, die enkel de Held speelde, en niet een tactisch wonderbrein was.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)