Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie  (gelezen 20852 keer)

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #80 Gepost op: 24-01-2023, 01:21:38 »
In de (gebrekkige) edit van deze opdracht viel mij nog het volgende op. We krijgen maar van 5 vragen te zien dat een of meerdere teams deze vraag goed hebben. Bij 4 van deze 5 zien we dat team Annick&Jurre het correcte antwoord geven en hiermee dus geld verdienen voor de pot. Ze krijgen dus een kandidaatse edit. Maar tegenover dat geld dat ze hiermee verdienen, staat het geld dat ze niet verdienen omdat andere teams hun zorgvuldig gekozen vertaling kiezen. Zoals 'model' wat heel erg lijkt op 'beroemdheid' en 'sigaretten' wat door de andere teams unaniem werd uitgekozen voor 'suurstofdieffies'.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #81 Gepost op: 24-01-2023, 07:46:49 »
Maximaal kon je 500 euro verdienen en 1500 euro wegsnoepen bij de andere teams. Maar maximaal 750 euro wegsnoepen is praktisch gezien realistischer omdat je een alternatief moet aanbieden voor de juiste vertalingen en die worden normaalgesproken afwisselend gekozen.

Online WillempieW

  • winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #82 Gepost op: 24-01-2023, 08:41:06 »
We krijgen maar van 5 vragen te zien dat een of meerdere teams deze vraag goed hebben.
Ik tel er 6:
  • Suurstofdieffies (Senioren)
  • Blêrkas (Jukebox)
  • Skeletklets (Lichaamstaal)
  • Gelytydigheidsafrigter (Koordirigent)
  • Inklimgordel (Korset)
  • Begrafenispote (Koude voeten)

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #83 Gepost op: 24-01-2023, 09:42:34 »
Wat ik mis (maar ik zie de bomen door het bos niet meer met die blokjesdiscussie..)
- in de analyse welk geld gewonnen is wordt uitgegaan van de info die we gekregen hebben bij woorden 1-3 en 10
- ik meende me echter te herinneren dat je ook in die andere woorden 4-9 soms wel te horen kreeg welk team het goed had.
Heb ik dat verkeerd onthouden?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #84 Gepost op: 24-01-2023, 10:46:34 »
Ik denk met mijn simpele geest dat het aantal blokjes verdienen voor de jokers los staat van het te verdienen bedrag voor het goed geraden vertaling. Twee spelelementen in 1 spel die niet met elkaar verbonden zijn.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #85 Gepost op: 24-01-2023, 11:18:04 »
- in de analyse welk geld gewonnen is wordt uitgegaan van de info die we gekregen hebben bij woorden 1-3 en 10
- ik meende me echter te herinneren dat je ook in die andere woorden 4-9 soms wel te horen kreeg welk team het goed had.
Heb ik dat verkeerd onthouden?

kan ook suggestieve montage zijn van teams die juist blokjes wonnen i.p.v. geld. Je ziet veel high fives en zo maar verder geen preciese info waarom. En dan Rik die af en toe "goed" zegt, maar slaat dat dan op wat we zien. Onduidelijk.

Ik denk met mijn simpele geest dat het aantal blokjes verdienen voor de jokers los staat van het te verdienen bedrag voor het goed geraden vertaling. Twee spelelementen in 1 spel die niet met elkaar verbonden zijn.

toch wel, want een goed verzonnen antwoord levert blokjes op omdat het voor andere teams moeilijker wordt het juiste antwoord eruit te pikken, wat geld op zou leveren. Dus je zorgt met een goed verzinsel dat er minder geld wordt verdiend.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #86 Gepost op: 24-01-2023, 11:21:45 »
@mollem dat klopt, maar je zal ook als mol aan je masker moeten werken. Een gemiddelde verdienscore behalen met goede antwoorden dankzij je partner, en als die er geen een geeft, zul je er zelf een moeten geven, of als je partner te veel goede antwoorden geeft bijsturen naar verkeerde antwoorden. Maar als team geen goede antwoorden kiezen is een red flag.
Op die manier maskeer je dat je met je goede alternatieve vertalingen tot 3 voudig, de andere teams van geld verdienen af houdt. Annick en Jurre met 300 euro hebben dan 6 goede antwoorden gegeven, dat lijkt me wat te veel. Anke en Nabil hebben veel geld weggesnoept (blokjes verdiend) en dan 3 a 4 goede antwoorden gegeven. Dat past beter.
Per saldo komt er per team een score uit, die had ik al een tabel gezet op basis van het werk van medeforummers. Een antwoord meer of minder goed gaat het verschil niet maken. Twee teams deden het goed, twee beduidend minder. Bij Annick en Jurre kan je zeggen dat ze vrij veel goede antwoorden hebben gegeven, dat was niet nodig, dus kom je bij Anke en Nabil uit. Per saldo ongeveer dezelfde score, maar als mol wil je ook weer niet de topscore hebben met blokjes. Dat valt ook op. Het is een beetje als bij Thomas Cammaert op de veiling van jokers. Hij dreef de anderen op. Dat doen Anke en Nabil ook door goed te scoren drijven ze Annick en Jurre op om blokjes te verdienen.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 11:27:43 door foxhunter »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #87 Gepost op: 24-01-2023, 11:35:35 »
- ik meende me echter te herinneren dat je ook in die andere woorden 4-9 soms wel te horen kreeg welk team het goed had.
Heb ik dat verkeerd onthouden?

Het antwoord hierop is hier:
In het schema geven de nummers achter een woord aan welk team dit woord heeft geraden. De woorden die de teams hebben aangebracht vind je in elke kolom.

Ik heb er zelf ook diep ingedoken. Lang verhaal kort: we hebben volledige informatie van woorden 1-3 en 10 (en we weten dat die nummers kloppen). Bij 4-7 heeft de montage gekozen wat we te zien krijgen.

Bij drie woorden (6, 7 en 9; het kan zijn dat de volgorde in werkelijkheid anders is, maar dat maakt geen verschil voor het resultaat), krijgen we te horen wie het antwoord goed had (maar niet wie het fout had, al zou je dat eventueel kunnen afleiden, mocht je dat willen). Van wat we van woorden 4-9 te zien krijgen, zien we dat Jurre&Annick en Anke&Nabil beiden 2 goede antwoorden geven, de andere groepjes 1. Het kan zijn dat er selectief gemonteerd is en we onrerpresentative resultaten van 4-9 te zien krijgen, maar de montage duwt ons dus niet heel sterk 1 kant op.

Hier is de link naar mijn analyse. Ik heb hem nu ook geupdate voor het feit dat je mogelijk zou kunnen afleiden dat bij woorden 6, 7 en 9 wie niet genoemd wordt het fout had.

Samenvattend is de meest waarschijnlijke score:

Jurre & Annick: €300 (hoogste mate van waarschijnlijkheid)
Anke & Nabil: €150 of €200
Ranomi & Soy: €150 of €200
Daniel & Sander: €100 (waarschijnlijk)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #88 Gepost op: 24-01-2023, 12:03:07 »
toch wel, want een goed verzonnen antwoord levert blokjes op omdat het voor andere teams moeilijker wordt het juiste antwoord eruit te pikken, wat geld op zou leveren. Dus je zorgt met een goed verzinsel dat er minder geld wordt verdiend.

Wat ik bedoel, het max. bedrag zou alleen in het ideale kandidatengeval zijn dat alle teams alle vertalingen goed hebben:
10vertalingen x 4teams x €50 = €2000.

De verdeling van de blokjes voor de jokers staat daar los van, behalve dat een blokje dus een foute vertaling is en dus ook €0 verdiend.
De blokjes vertegenwoordigen dus geen deel van de €2000 en het "door de blokjes niet verdiende geld" kun je dus niet van het te verdienen €2000 aftrekken. Dat bedrag krijg je alleen voor goede vertalingen kiezen.
Dus het enige significante aan mols gedrag is wie het minst goede vertalingen kiest, en volgens mij zien we daar dus te weinig van (voor opvallende verschillen)

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #89 Gepost op: 24-01-2023, 13:18:20 »
Ieder antwoord levert per definitie óf 50 euro, óf een blokje op. Dus in principe zou je dat wel degelijk bij elkaar op moeten kunnen tellen. Dat dat toch niet optelt komt, zoals al eerder in dit topic gemeld, doordat een keer één fout antwoord twee duo's een blokje heeft opgeleverd.
Simpel gezegd: als er geld wordt verdiend wordt er met dat antwoord sowieso geen blokje verdiend en als er een blokje wordt verdiend wordt er met dat antwoord sowieso geen geld verdiend. Die twee zijn dus wel degelijk met elkaar verbonden
Edit: ik lees de context van de hele discussie nu terug en heb het idee dat iedereen eigenlijk ongeveer hetzelfde vindt, maar een beetje langs elkaar heen praat. Uiteraard wordt het geld verdiend met de goede antwoorden en niet met de blokjes. Maar uiteraard is het ook zo dat je het lastiger kunt maken om geld te verdienen door een goede misleidende optie te kiezen. Dat betekent natuurlijk niet dat een extra blokje in het spel brengen doordat twee duo's toevallig hetzelfde bedenken op een of andere manier een molactie is.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 13:34:40 door SanderFMC »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #90 Gepost op: 24-01-2023, 13:35:32 »
Ieder antwoord levert per definitie óf 50 euro, óf een blokje op.

Dat is vanaf de kant van het team dat dat woord kiest bekeken zo, maar vanaf het team dat blokjes ontvangt niet.

Simpel gezegd: als er geld wordt verdiend wordt er met dat antwoord sowieso geen blokje verdiend en als er een blokje wordt verdiend wordt er met dat antwoord sowieso geen geld verdiend. Die twee zijn dus wel degelijk met elkaar verbonden

ook hier is het niet 1:1, zie posts van MartinJ bijv.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #91 Gepost op: 24-01-2023, 13:39:32 »
Dat is vanaf de kant van het team dat dat woord kiest bekeken zo, maar vanaf het team dat blokjes ontvangt niet.
Ik bedoel het cumulatief, dus het maakt niet uit vanuit het perspectief van welk team je het bekijkt.
ook hier is het niet 1:1, zie posts van MartinJ bijv.
1 op 1 is het inderdaad niet meer doordat er één keer meer dan één blokje in het spel komt.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #92 Gepost op: 24-01-2023, 13:58:35 »
Als je alle mogelijk te krijgen blokjes bij elkaar zou optellen als 'te verdienen' ergo 'niet als geld verdiend' kom je niet op €2000 uit. Omdat een fout woord meerdere blokjes kan opleveren.
Blokjes bij elkaar opgeteld zijn jokers, geen bedrag. Daarom mag/hoef je de waarde van een blokje niet van €2000 af (te) trekken; verschillende termen.

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #93 Gepost op: 24-01-2023, 14:07:54 »
Als je alle mogelijk te krijgen blokjes bij elkaar zou optellen als 'te verdienen' ergo 'niet als geld verdiend' kom je niet op €2000 uit. Omdat een fout woord meerdere blokjes kan opleveren.
Blokjes bij elkaar opgeteld zijn jokers, geen bedrag. Daarom mag/hoef je de waarde van een blokje niet van €2000 af (te) trekken; verschillende termen.

Ja, hier heb je gelijk in. Omdat er een keer meerdere blokjes verdiend zijn telt het niet meer op. Zoals ik al zei, volgens mij is niemand het hier echt oneens met elkaar, we verwoorden het alleen een beetje anders  ;D

Offline Martje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #94 Gepost op: 24-01-2023, 16:28:01 »

Hier is de link naar mijn analyse. Ik heb hem nu ook geupdate voor het feit dat je mogelijk zou kunnen afleiden dat bij woorden 6, 7 en 9 wie niet genoemd wordt het fout had.
Yes die toevoeging miste ik inderdaad. Top! Dat vind ik een stuk interessanter dan of een blokje wel of niet 50 euro waard is omdat toevallig meerdere teams hetzelfde antwoord kunnen insturen ;)

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #95 Gepost op: 24-01-2023, 17:57:48 »
Alle blokjes komen bij elkaar.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #96 Gepost op: 24-01-2023, 20:03:00 »
Je kunt er een hoop extra info uit halen. Aan de hand van de hoeveelheid blokjes kun je afleiden bij welk woord ze zijn. Aan de kleding kun je soms zien wie wat invoert.
Is er iemand zo gek om dat allemaal vertraagd af te spelen en in chronologische volgorde te zetten?  ::)

Volgens mij is het heel strak gemonteerd, met net voldoende info om de testvraag te kunnen beantwoorden.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 20:15:16 door Dusss »

Offline Leendert

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #97 Gepost op: 24-01-2023, 20:32:17 »
Volgens mij is het heel strak gemonteerd, met net voldoende info om de testvraag te kunnen beantwoorden.
Volgens mij niet, maar je mag het van mij proberen.

Offline Dusss

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #98 Gepost op: 24-01-2023, 20:45:29 »
Hoeveel meer valt te achterhalen weet ik nog niet, maar meer dan tot nu toe hier gepost.

Neem de suggesties bij de beelden voor waar aan. Alleen de teams die juichen de scorende teams voor die vraag. Enzovoort.

Het is net een logikwiz.

« Laatst bewerkt op: 24-01-2023, 21:26:50 door Dusss »

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Per Definitie
« Reactie #99 Gepost op: 24-01-2023, 21:05:54 »
Met alle respect, astublieft, praat niet in raadsels en deel de info, je bevindingen en je ideeën.
De manier waarop je nu post vind ik onbetamelijk.