Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning  (gelezen 27131 keer)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #40 Gepost op: 4-02-2023, 23:07:59 »
Hele mooie opdracht! Zat leuk in elkaar. In het hotel had echt het niveau Big Escape of The Genius, dat moest wel opgelost worden, anders geen vervolg. De Mol buiten een beetje z'n best doen.
Ik dacht dat Ranomi aan het woord was toen Katie begon te spreken, zo makkelijk is het natuurlijk niet, maar toch...
Zou er ergens nog een morse-hint in ander geknipper zitten?

De tekst op de spiegel was trouwens geen handschrift maar een font.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2023, 23:09:53 door Mollem »

Offline JeaNinja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #41 Gepost op: 4-02-2023, 23:13:03 »
Bij de code van Ranomi zegt Daniël: "Kort, nee lang, sorry. Enter. Dat was hem denk ik." Als de laatste flits lang was, dan was dat niet de letter n.

Als de laatste letter een m zou zijn, zou het karakter kalm kunnen zijn.

_._ ._.. . .. _. KLEIN
_._ ._ ._.. __ KALM

Goeie! Of, er rekening mee houdend dat binnen iemand met het lichtknopje stond te klooien. En, begint ook met een S, net als Slinks, Sluw en Slim:

... _ .. . _._ . __ Stiekem

Rottig woord ook, met al die spaties.

Offline widm1992

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #42 Gepost op: 4-02-2023, 23:19:55 »
Ik denk dat Ranomi een synoniem van Slim Sluw Slinks moet hebben gehad en denk dan aan Listig. Het moeilijke is weten waar het woord begint. Ze komen aan Klein, als je dat vergelijkt met Listig is de overeenkomst best aanwezig.

-.- .-.. . .. -. (Klein)
.-.. .. ... -..--. (Listig)

Vooral als je het woord onterecht laat beginnen bij de tweede letter:

.-.. . .. -.-.- (Listig)
.-.. .. ... -..--. (Leink)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #43 Gepost op: 4-02-2023, 23:22:23 »
Daniel zat er overigens ook bovenop met het nemen van de beslissing 'klein', dus deze kan niet alleen maar op Jurre's conto worden geschreven.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #44 Gepost op: 4-02-2023, 23:24:39 »
Wat ik niet snap is waarom Soy en Nabil ook achter een kistje zitten. Dat had volgens mij geen functie, althans die is niet benoemd. Wat was er gebeurd als ze een van hun kistjes niet juist hadden? Zou degene geen jokers meer kunnen verdienen en zo buiten spel staan ofzo?

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #45 Gepost op: 4-02-2023, 23:27:02 »
In de lijn sluw-slim-slinks zou leep of listig meer voor de hand liggen, toch?
Woosie down?

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #46 Gepost op: 4-02-2023, 23:41:21 »
Zou het zo doortrapt zijn dat de Mol in het hotel een schakelaar heeft aangezet waardoor deze code in de school verscheen?
Lijkt me dat Ranomi, Jurre en Daniel elkaar toch goed controleren of de morse juist is opgeschreven en ze terecht op 'klein' komen?
Alleen Daniel zijn "kort, nee lang, sorry, enter, dat moet m zijn" klopt totaal niet met de 'n'. Ander fragment bij het beeld?

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #47 Gepost op: 4-02-2023, 23:45:23 »
Wat ik niet snap is waarom Soy en Nabil ook achter een kistje zitten. Dat had volgens mij geen functie, althans die is niet benoemd. Wat was er gebeurd als ze een van hun kistjes niet juist hadden? Zou degene geen jokers meer kunnen verdienen en zo buiten spel staan ofzo?
Dit vroeg ik me ook af!  Ook al doet het er wellicht niet aan toe, wat betreft wie de mol is.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #48 Gepost op: 4-02-2023, 23:48:24 »
Heb even wat teruggekeken, en wat informatie verzameld:

Nabil: heeft 1.250 in envelop € gedaan van Ranomi en 1.250 in envelop € van Daniël
Soy: heeft 1.200 in envelop € gedaan van Jurre (want zou 2.400 in de pot zijn, werd gezegd) en dus 1.050 in envelop € van Anke

Kamer 18: hing schilderij van Soy, met hint naar bank, Morse code was Eerlijk?
                 ook hing hier het schilderij van Nabil met hint naar Transport Company, morse code was Eerlijk?

Kamer 11: hing schilderij van Jurre, met hint naar Milner wijn (is pub van gemaakt), Morse code was Slim
                 ook hing hier het schilderij van Anke met hint naar treinstation?, morse code was Slinks

Kamer 15: hing schilderij van Ranomi, met hint naar school, Morse code was "klein" (klopt niet dus)
                 ook hing hier het schilderij van Daniël met hint naar kerk (was een priester), morse code was Sluw

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #49 Gepost op: 4-02-2023, 23:53:03 »
Ben benieuwd of de originele portretten een hint bevatten.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #50 Gepost op: 4-02-2023, 23:59:39 »
Opvallend dat nog niemand zegt dat die morse ook weer overeen kwam met de bekendmaking van de kandidaten in de Nederlandse steden  ::bravo:: Daar genoot ik wel van.

Tja dat woord dat mist. Het lijkt me dat ook Ranomi's woord dan met een S begint toch?!

Ze werd wel mooi uitgeschakeld, lag dat aan een schakelkast? Anke was zeker alleen maar kon zij licht bedienen in een heel ander pand? Dat zou een hoop verklaren want inderdaad was er verder weinig te mollen in dat huis.

Zeker een goede dat we de stem van de mol hoorden. Zoals Sarah eerder ook. Katie had zeker een goede pokerface. En we zien altijd de mol wel een keer opduiken, zoals Everon vorig jaar die op een bootje langs voer.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #51 Gepost op: 5-02-2023, 00:04:28 »
Wat me nu net opvalt: ze gaan de opdracht in met 4.750, en komen er uit met 2.500. Dat is 2.250 verloren, precies het bedrag van het koffertje van Soy... ;)

Iets anders dat opvalt: vooral gaat er geld uit doordat Ranomi niet de juiste code had. Dat is gelijk 2.500 minder, zonder de 50:50 kans.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #52 Gepost op: 5-02-2023, 00:07:11 »
Ik heb net deze hele opdracht nog eens goed bekeken.
Het viel me op dat sommige letters op de spiegel donkerder waren dan andere. Ik dacht misschien zit daar iets in. Maar dat zijn opvallend genoeg wel telkens de letters aan de zijkanten dus dat zal wel gezichtsbedrog zijn denk ik.  Misschien iets met de hoofdletters van de zinnen.

Verder viel me de tekst boven Ranomi haar portret op. Weet iemand wat daar staat. Ik haal er alleen een o en een m uit.  (Girdome) ??

Waarom Nabil en Soy een koffer hebben geen idee.
Wel voor mij weer duidelijk bewijs dat Soy niet de mol is.
Bij de schilderijen nadat Nabil de sleutel vind na opvallend schudden wil Soy het derde schilderij ook nog scheef gaan hangen. Dat heeft totaal geen meerwaarde voor het spel dus zou je alleen maar doen als kandidaat denk ik. De mol wil hier vooruit om bij het laatste deel te komen als die in de binnen groep zit. Daarin lijken Nabil en Anke een grotere rol te spelen.


Nabil was overigens ook alleen. Liet soy bevestigen waar hij heen moest. Katies kamer. Maar wie weet waar ie was. Wat ie wel deed was weer op de walkie talkie drukken terwijl Anke en Soy contact probeerde te krijgen met buiten. Je hoort immers een man en jurre en Daniel hebben op dat moment geen walki talki vast.
Zoveelste keer dat de walki talki niet werkt en hij voor mijn gevoel knopjes ingedrukt houdt.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2023, 00:12:15 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Flos

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #53 Gepost op: 5-02-2023, 00:10:45 »

Edit: of de stem van Katie van de mol


Ik hoor hier de stem van Anna Drijver (seizoen 2011) in.

Offline 22mol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #54 Gepost op: 5-02-2023, 00:12:17 »
Voor de mensen in een Daniel tunnel:
Aflevering 2.2

Offline Else

  • Forumlid
  • Nothing more deceptive than an obvious fact.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #55 Gepost op: 5-02-2023, 00:13:38 »
Waar ik aan zat te denken voor Ranomi is het woord snel. De E en de I zijn respectievelijk 1 keer kort en 2 keer kort, waar de S 3 keer kort is, dus misschien is daar per ongeluk (?) een spatie toegevoegd oid. Als je vervolgens de S als beginletter neemt en de rest doorschuift, krijg je SNKL. Dan is er nog een fout gemaakt bij de K en had dat een E moeten zijn. Snel zou wel in het rijtje passen namelijk, want begint met een S en past ook bij Ranomi.

K
L
E + I --> S
N

Ik heb al even zitten puzzelen. Ik hoor Daniël/Jurre ook heel snel roepen "Klef" of iets wat er op lijkt.



Hier het morse alfabet. De "i" en de "n" zonder spatie zijn een "f". Klein foutje aan het begin is snel gemaakt. Ik kwam uit op het woord "lef".

Iemand andere suggesties? Dit is helaas echt drie seconden in beeld, dus weinig van te maken.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #56 Gepost op: 5-02-2023, 00:15:17 »
Ja ik dacht ook aan een S, ik denk dat Snel de goede is dan ::bravo::

Iets anders dat opvalt: vooral gaat er geld uit doordat Ranomi niet de juiste code had.
Volgens mij klopt je cijferwerk niet helemaal maar hier ben ik het volledig mee eens. Ik vind dat er in Moltalk gewoon overheen gepraat werd hoe groot deze aflevering eigenlijk is. Er gaat een enorm bedrag de pot uit. Precies dat had ik ook als voorwaarde gesteld voor Anke als mol... de pot wordt zomaar gehalveerd. De basis ligt bij hoe Anke de macht greep en de koffers verdeelde vorige week. En ja, ik zou ook nog graag een link zien naar Anke met de verkeerde code van Ranomi. Maar zoals ik het in eerste lezing zag waren het toch de buitenmensen met de kansen om die codes te verknallen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #57 Gepost op: 5-02-2023, 00:16:47 »
maar 1x kort (e) aanzien voor lang kort lang (k) is wel erg grof.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #58 Gepost op: 5-02-2023, 00:17:03 »
Zou kunnen ja.

Offline Else

  • Forumlid
  • Nothing more deceptive than an obvious fact.
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2: Verschijning
« Reactie #59 Gepost op: 5-02-2023, 00:18:08 »
Ja dat (K vs. E) is ook waarom ik nog twijfel, maar ik vind het toch wel het meest aannemelijk tot nu toe.
« Laatst bewerkt op: 5-02-2023, 00:20:13 door Else »