Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken  (gelezen 11007 keer)

Offline Nijntjelief

  • Forumlid
  • We mogen weer!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #60 Gepost op: 19-02-2023, 12:37:22 »
We gaan er vanuit dat de kandidaten mochten wisselen, maar was dat zo? Of moesten ze in de lucht, voor de landing, een vak kiezen?

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #61 Gepost op: 19-02-2023, 12:40:48 »
Ze moeten natuurlijk in de lucht al kiezen voor een bepaalde hoogte zodat de landing goed in gezet kan worden. Je kan dus niet heel last minute nog wisselen.
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Jcw

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #62 Gepost op: 19-02-2023, 13:43:50 »
Omdat iemand (kan iedereen zijn maar ik verdenk jurre) de portofoon ingedrukt hield?

Offline Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #63 Gepost op: 19-02-2023, 14:07:51 »
Omdat iemand (kan iedereen zijn maar ik verdenk jurre) de portofoon ingedrukt hield?
Ze hadden maar 3 minuten dat ze elkaar konden horen. Daarna ging het op stil. Kan ook gewoon zo zijn dat die tijd om was.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #64 Gepost op: 19-02-2023, 14:11:12 »
Omdat iemand (kan iedereen zijn maar ik verdenk jurre) de portofoon ingedrukt hield?

Hadden ze portos dan bij deze opdracht? 
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #65 Gepost op: 19-02-2023, 15:43:34 »
Hadden ze portos dan bij deze opdracht?

Het waren smartphones met oordopjes. Je ziet er een om de hals van Ranomi. Porto op die hoogte had niet gewerkt denk ik.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline DanielleHaarman

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #66 Gepost op: 19-02-2023, 16:42:58 »
Ik denk dat de mol bij deze opdracht alle keuzes live hoort. Daniël 'speculeert' dat hij niet wil dat Soy 3 jokers pakt (precies zijn keuze), kiest voor vak 4 en switch dan toch naar vak 1. We gaan zien in afl. 10 dat hij op het laatste moment kon kiezen verwacht ik.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #67 Gepost op: 19-02-2023, 17:32:10 »
Het is toch weer jammer dat veel opdracht analyse strandt op dat we niet precies weten wat wel en niet mocht. Op basis van de introductie zou je denken dat de vakkeuze gemaakt moet worden voordat de eerste geland is. Dat zou de regel '2 in het vak = geen beloning'  in ieder geval spannender maken. Maar de uitspraak van Daniël ("stom dat ik in vak 1 geland ben, want Anke moest nog komen en die had bij mij in vak 2 kunnen landen") doet vermoeden dat er op een laat moment nog gekozen mocht worden.
De Mol heeft, vrij zeker, invloed op het moment waarop hij/zij start. En de Mol wil geld uit de pot houden. Dus, zoals hier al opgemerkt, starten als 1e of als 2e is niet handig - dan heeft de rest voldoende kans om geld binnen te halen (ook al omdat je zelf dan een joker-vak uit de vergelijking haalt). Dus hou je posities 3, 4 en 5 over. 5 was al niet handig en we weten nu zeker dat dat niet de Mol was.
Dus we komen toch uit bij Jurre en Daniël. Beide houden met hun actie 1000 euro uit de pot. Jurre omdat hij zelf 1000 euro had binnen kunnen halen, of de 2000 mede mogelijk had kunnen maken (met minimaal 1 kandidaat in aantocht was dat haalbaar). Daniël landt op 1000 en blokkeert daarmee het mogelijk binnenhalen van 2000 euro. Zou hij landen op 2000 dan had Anke dat vervolmaakt. En landen op een joker-vak was, als hij zich voor wil doen als kandidaat, niet uit te leggen geweest.

Offline Rozz75

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #68 Gepost op: 19-02-2023, 18:58:34 »
Het was de bedoeling van Daniël dat er 1 persoon op de 1000 zou landen en 2 personen op de 2000.
Bij de vraag waar te landen gaf hij de 1000 aan, ervan uitgaande dat dan twee anderen op de 2000 zouden landen. Ik denk echt dat Daniël zich te laat realiseerde dat alleen Anke nog na hem kwam en dat hij dus had moeten switchen naar de 2000. Ze zagen volgens mij maar kort van te voren wie waar stond. En stond iedereen wel op het vierkant toen hij eraan kwam?
Denk na terug kijken toch dat het kandidaats was van Daniël en hij zijn eigen plan volgde.
Meest mols toch van Jurre en ook Soy (want waarom niet conform zijn eigen plan voor de twee jokers?)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #69 Gepost op: 19-02-2023, 20:19:45 »
De volgorde van vertrek was:
Ranomi
Soy
Jurre
Daniël
Anke

Volgorde van landing:
Soy
Jurre
Ranomi
Daniël
Anke

Hoe kan het dat Raomi pas als derde is geland? En Soy en Jurre vóór haar?
Na afloop vertelt Soy een ander verhaal dan wat hij tijdens de vlucht deed.
Daniël krijgt de schuld maar onterecht want hij stond goed. Jurre is diegene die fout stond, hij had in vak 2 moeten gaan staan, samen met Anke.  Omdat Jurre fout stond had Anke geen keus en dus ook fout.
Als we tenminste uitgaan van 1 op vak 5 (3jokers), 1 op vak 4 (2jokers) 2 op vak 2 (€2000) en 1 op vak 1 (€1000).
Dan had de groep er het maximale uitgehaald.
Nu redt alleen Daniël geld voor de pot.

Nog wat anders:
Bij de uitleg van Rik kijkt Jurre eerst naar de reactie van Soy voordat hijzelf een emotie of reactie laat zien.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2023, 20:24:42 door Gadoesja »

Offline Molshoop_

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #70 Gepost op: 19-02-2023, 20:26:16 »
Ranomi is als 2e geland, 50m voor het vak.
Ik denk dat de instructeur een inschattingsfout heeft gemaakt en een te grote bocht heeft gemaakt. Daardoor is Soy er voorbij gevlogen en is ze zelf te laag uitgekomen.

Offline JP1999

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Friends?
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #71 Gepost op: 19-02-2023, 20:42:03 »
Ik vind het moeilijk iets uit deze opdracht te halen qua wie de mol is, omdat...
... er maar 3 minuten overlegd kon worden, waarvan we niet eens alles horen
... het onduidelijk is gebleven wie de volgorde van landen bepaalde en wanneer er nog kon worden gewisseld van keuze

Er blijft veel te veel onduidelijk over de opdracht. Apart, aangezien het een hele simpele opdracht is, maar door gebrekkige montage wordt het toch weer vaag gemaakt. Wat mij betreft irritant. Het was een mooie locatie, maar breng dan wel de hele opdracht zelf in beeld.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #72 Gepost op: 19-02-2023, 20:52:15 »
Zelfs zonder afspraak van tevoren weet je dat de eerste 2 voor de 3 en 2 jokers zullen gaan. De beste molplek is dus plek 3, want dan kun je voor die ene joker gaan en daarmee minimaal €1000 uit de pot laten verdwijnen. Het zal vast geen toeval zijn dat Jurre én derde was, én precies dit scenario volgde.

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #73 Gepost op: 19-02-2023, 21:02:53 »
Yup, daar komt het op neer.
Als de mol enige kans had om z'n positie te sturen, is ie als 3de of 4de gegaan. Hoogstwaarschijnlijk 3de.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #74 Gepost op: 19-02-2023, 21:52:36 »
Ranomi is als 2e geland, 50m voor het vak.
Ik denk dat de instructeur een inschattingsfout heeft gemaakt en een te grote bocht heeft gemaakt. Daardoor is Soy er voorbij gevlogen en is ze zelf te laag uitgekomen.

OK ik had het anders moeten omschrijven. Soy stapt als eerste in zijn vak en Jurre als tweede. Als derde Raomi.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #75 Gepost op: 19-02-2023, 22:03:26 »
OK ik had het anders moeten omschrijven. Soy stapt als eerste in zijn vak en Jurre als tweede. Als derde Raomi.
Dat Ranomi misschien later in het vak stapt doet er volgens mij weinig toe omdat zij uiteraard in het vak moet stappen waarbij ze uitkwam. Je ziet ook heel duidelijk Ranomi landen kort na Soy. En pas later landt Jurre in het vak met 1 joker. M.u.v. Soy landen ze ook in dezelfde volgorde als ze zijn vertrokken.
Edit
Soy landt net als Ranomi een paar meter voor hun vak. Het is natuurlijk de bedoeling dat ze naar het vak gaan wat bij hun landingsbaan hoort. Zo precies kunnen die paragliders niet altijd in het vak uitkomen.
« Laatst bewerkt op: 19-02-2023, 22:20:31 door MartinJ »

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #76 Gepost op: 19-02-2023, 22:09:28 »
Als mol weet je dat de kandidaten voor jou altijd als eerste voor de jokers kiezen. Door wat Jurre doet, als 3de kiezen voor vak 3, met nog 2 kandidaten na hem, konden die beide voor vak 2 kiezen. 1000euro weggespeeld.

Ik denk ook dat de kandidaten wel wat tijd hadden om een vak te kiezen, ze kozen mooi 1 voor 1 elk een ander vak. Daar kan je uithalen dat ze best wel konden zien waar degene voor hen naartoe gingen. Anders hadden ze allemaal wel in vak 5 gezeten.

Daniël kiest eerst voor vak 4, maar die heeft Ranomi al en gaat dan naar 1. Oeps Anke, niet over nagedacht, Jurre is de schuldige, die moest daar niet staan. Wel zelf op een 1000 vak, maar wel 2000 euro niet in de pot.

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #77 Gepost op: 20-02-2023, 09:00:42 »
Het waren smartphones met oordopjes. Je ziet er een om de hals van Ranomi. Porto op die hoogte had niet gewerkt denk ik.

Dat denk ik ook niet idd. Daarom dacht ik ook huh iemand porto ingedrukt? Ik heb geen portos gezien. 😉

Dat Ranomi misschien later in het vak stapt doet er volgens mij weinig toe omdat zij uiteraard in het vak moet stappen waarbij ze uitkwam. Je ziet ook heel duidelijk Ranomi landen kort na Soy. En pas later landt Jurre in het vak met 1 joker. M.u.v. Soy landen ze ook in dezelfde volgorde als ze zijn vertrokken.
Edit
Soy landt net als Ranomi een paar meter voor hun vak. Het is natuurlijk de bedoeling dat ze naar het vak gaan wat bij hun landingsbaan hoort. Zo precies kunnen die paragliders niet altijd in het vak uitkomen.

Klopt helemaal. Soy en Ranomi hadden al een vak voordat Jurre kwam.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2023, 09:06:43 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #78 Gepost op: 20-02-2023, 11:07:18 »
Daniël wint door als vierde te landen (op vak 1) 1000 euro, maar voorkomt ook dat er 2000 in de pot kan komen. Was hij bij een kandidaat geland die hij niet verdenkt (en die dus een voordeel op hem zou hebben), dan was dat ook legitiem. Immers, hij speelt dan heel kandidaats een voordeel voor een ander weg. En verdient geen geld.

Hij verandert zijn keuze ook. Zegt eerst 4 (het vak van Ranomi) en dan 1. Al met al een vreemde keuze, voor zowel een kandidaat als een Mol. Van een Mol kan ik me overigens wel voorstellen, dat je geen troeven van kandidaten af wilt pakken. Dan is 1000 euro de enig overgebleven optie.

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 1: Uitvlakken
« Reactie #79 Gepost op: 20-02-2023, 11:22:45 »
Maar Daniël weet bij zijn keuze niet wat de anderen gaan doen.

Ook als kandidaat is de €1000 te verantwoorden. Als de anderen allemaal op jokers gaan staan dan is op €2000 landen nutteloos.

Alles valt of staat wat mij betreft bij deze vragen:

- mocht Daniël last minute wijzigen (pas bij landen wist hij waar de rest stond immers)

- vertrouwt Daniël Anke genoeg om te wisselen naar €2000 als dat mocht (als zij vervolgens op jokers landt is er namelijk €0)