Auteur Topic: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers  (gelezen 14049 keer)

Offline xania

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • We are all acting through this thing called life
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #100 Gepost op: 22-02-2023, 09:54:40 »
Maar zulke mooie beelden van die ondergaande zon tijdens het gouden uur (fotografie) laat je toch niet lopen?

Exact daarom zit daar niet perse een hint in. Als dat gebeurd op dat moment dan gebruik je dat in je beeld. Is te mooi om niets mee te doen.


Ja dat zou wel heel cool zijn geweest scherpe blik.
« Laatst bewerkt op: 22-02-2023, 09:58:30 door xania »
Rob is mijn mol, maar Nathan is ook verdacht dus I trust No Buddy

Offline Thiago

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #101 Gepost op: 22-02-2023, 11:07:17 »
Als Mol zijnde wil je deze opdracht toch winnen?

Om dan later het verdiende bedrag zoveel mogelijk weer weg te spelen?

Dat is toch waar een Mol voor is aangesteld en waar het spel omdraait?


Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #102 Gepost op: 22-02-2023, 12:00:30 »
Een beetje dom mss, maar ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat Jurre de MOL is. De manier waarop hij hier in een sneltreinvaart loskomt van de paal en zo snel als hij maar kan naar het kistje sprint. Zou een MOL dat doen? Voor mijn gevoel niet. Ik krijg hier het idee dat hij meer bevestiging nodig heeft voor zijn verdenking. Hij heeft nog twijfels over zij  MOL.
Door ale afleveringen heen maakt hij (op mij) niet de indruk heel zeker te zijn van hoe te reageren. Door een afspraak met de MOL zijn er hints te krijgen en die heeft Jurre, zo zie ik het, nodig om in de finale te komen.
Zijn lichaamstaal hier, dat grage bij het scheppen/graven is behoorlijk fanatiek.
Hij heeft ook nog eens het grootste vak, tegen zijn bedoeling in. Groene schepje lukte niet, rode schepje lag onderop dus dan maar het gele. Zoveel haast.
Ik zie daar geen MOLgedrag in.

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #103 Gepost op: 22-02-2023, 14:56:39 »
Een beetje dom mss, maar ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat Jurre de MOL is. De manier waarop hij hier in een sneltreinvaart loskomt van de paal en zo snel als hij maar kan naar het kistje sprint. Zou een MOL dat doen?

Ja, natuurlijk wil een mol dat doen. Je verdient dan wel 1935 euro, maar je zorgt er voor dat er maar 600 in de pot komt. Misschien. Want zelfs die 600 zit er nog niet echt in.

En door zelf de opdracht te winnen, voorkom je dat kandidaten teveel informatie over jou krijgen. Ik heb Jurre nog nooit zo zijn best zien doen, haha!

Wat de twee andere vakken betreft, hoe cool zou het zijn als hij uit allebei een kokertje weggraaft, zodat kandidaten daar niet kunnen winnen? Onder hun ogen. Dat zou wel lef zijn.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #104 Gepost op: 22-02-2023, 15:08:24 »
Als Mol zijnde wil je deze opdracht toch winnen?
Om dan later het verdiende bedrag zoveel mogelijk weer weg te spelen?
Dat is toch waar een Mol voor is aangesteld en waar het spel omdraait?
Dat is een keuze.
1e doel lijkt mij er voor te zorgen dat überkandidaten niet winnen. Als je als mol hen probeert te verleiden in het theater dan gaat dat misschien niet lukken. Jurre gaat altijd voor de jokers, die kan je voor laten gaan. Daniël en Anke niet.
2e doel is geld weg. Je kan zelf winnen dan is het weg. Je kan voor leuke TV gaan (ook al is het afl. 10) en laten zien dat de mol een kandidaat probeert te verleiden.

De eerste tekening die Jurre in het zand maakt is een vreemde. Zijn eerste cijfer was een 4, maar dit lijkt op een beginnetje van 3, zeker geen 4. De eerste tekening maakt hij naast dat tafeltje voor Ranomi, helemaal links in beeld.

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #105 Gepost op: 22-02-2023, 20:01:33 »
Een beetje dom mss, maar ik kan mij nog steeds niet voorstellen dat Jurre de MOL is. De manier waarop hij hier in een sneltreinvaart loskomt van de paal en zo snel als hij maar kan naar het kistje sprint. Zou een MOL dat doen? Voor mijn gevoel niet. Ik krijg hier het idee dat hij meer bevestiging nodig heeft voor zijn verdenking. Hij heeft nog twijfels over zij  MOL.
Inderdaad een beetje dom. Volgens mij heeft de mol deze opdracht gewonnen door voorkennis. Kijk maar eens heel goed hoe Jurre graaft. Na een paar scheppen voor de bühne (kijk mij eens fanatiek bezig) schept hij vlak langs de rand als hij de eerste koker vindt. De laatste koker haalt hij ook weer op langs de rand. Vermoedelijk zijn dus de meeste kokers verstopt vlakbij de rand. Het is ook niet voor niets dat de andere 2 die laatste koker maar niet vinden. Ranomi graaft vooral de diepte in en bij Soy zie je nog een flinke strook langs de rand waar niet is gegraven. Dikke kans dat hier nog een kokertje ligt. Zo ziet het er uit als Jurre de laatste koker opgraaft.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #106 Gepost op: 22-02-2023, 21:17:46 »
Ja, natuurlijk wil een mol dat doen. Je verdient dan wel 1935 euro, maar je zorgt er voor dat er maar 600 in de pot komt. Misschien. Want zelfs die 600 zit er nog niet echt in.

En door zelf de opdracht te winnen, voorkom je dat kandidaten teveel informatie over jou krijgen. Ik heb Jurre nog nooit zo zijn best zien doen, haha!

Ik heb al eerder gepost dat een kandidaat ook het geld zou laten verdampen. Mss wel alles. En ik ga er niet van uit dat iemand duidelijke info over de MOL zou krijgen, hooguit een cryptische aanwijzing.
Vergeet niet dat Anke ook al de straat is opgegaan en aan mensen heeft gevraagd of die iets uit, wat eventueel op het geld geschreven was, konden opmaken.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #107 Gepost op: 22-02-2023, 21:22:05 »
Er moet toch haast wel een hint te vinden zijn in het telefoongesprek met Jurre? Voor zover ik weet zaten in bijna alle eerdere meet-the-mole-opdrachten verborgen aanwijzingen. (En sinds Klaas zien we dit soort opdrachten bijna nooit meer...)
Hieronder de tekst van het telefoongesprek. Bron: ondertiteling.

Wat opvalt is dat de ondertiteling wel Jur zegt ipv Jurre. We hebben ook duidelijk een shot gezien van Jurre met zijn molboekje waar hij Jur heeft geschreven op de zijkant van het molboekje. Verder wordt specifiek om de 7 geldbiljetten gevraagd. 7 komt vaker terug in codes net zoals de 4.
7 is een geluksgetal.

Hallo?

(vervormde stem:)
Goedemorgen, Jur. Je spreekt met de Mol. Heb je de zeven opgegraven geldbiljetten mee?

Ja.

Heb je eigenlijk al eens goed gekeken naar het Molgeld?

Eh...een beetje.

Op ieder biljet staat een zin in één van de officiéle talen... die gesproken worden in Zuid-Afrika. Ben je bereid geld uit te geven in ruil voor informatie?

Oke. Dat wil ik wel.

Alle zinnen op het Molgeld zijn finale-testvragen. Hoe meer geld jij uitgeeft...hoe meer ik van mijn kennis over de zinnen met je deel.

O my God. Wat sick.

Ik zal deze biljetten voor je vertalen.

O my God. Ja, wacht even.

Op het biljet van 25 euro staat: Welke karaktereigenschap had de Mol bij de opdracht in het hotel? Op het biljet van 250 euro staat...

Knip

Ik heb een laatste troef voor je. Sommige zinnen op het Molgeld... vertellen je iets over een opdracht die nog komen gaat. Op het biljet van 1000 euro staat: Als hoeveelste is de Mol geëindigd in de fotowedstrijd?

Oké. Dus dat komt nog.

Het geld dat je uit de pot hebt gespeeld... 1335 euro, moet je hier achterlaten. Succes, Jurre, met de zoektocht. Naar mij.


« Laatst bewerkt op: 22-02-2023, 21:24:40 door Marimol »

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #108 Gepost op: 22-02-2023, 21:39:03 »
Ja, natuurlijk wil een mol dat doen. Je verdient dan wel 1935 euro, maar je zorgt er voor dat er maar 600 in de pot komt. Misschien. Want zelfs die 600 zit er nog niet echt in.

En door zelf de opdracht te winnen, voorkom je dat kandidaten teveel informatie over jou krijgen. Ik heb Jurre nog nooit zo zijn best zien doen, haha!

Wat de twee andere vakken betreft, hoe cool zou het zijn als hij uit allebei een kokertje weggraaft, zodat kandidaten daar niet kunnen winnen? Onder hun ogen. Dat zou wel lef zijn.
Er is toch helemaal geen informatie gegeven over de mol. Wel belangrijke vragen die in de finale terugkomen. Dan moet je wel nog op de juiste mol zitten, en het zijn er maar 7.
Maar in dat gesprek zit niets wat dan ook naar de identiteit van de mol kan wijzen.
Daarbij moet ik Gadoesja gelijk geven dat eender welke kandidaat hier geld zou weggespeeld hebben, ik vind dat niets zeggen over het eventuele molschap van Jurre.
Ik denk ook niet dat hij kokers kan weggegraven hebben uit de andere putten, dan zouden de anderen wel blind moeten zijn.

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #109 Gepost op: 22-02-2023, 21:44:03 »
Ik ben het er niet mee eens dat iedere kandidaat hier het geld uitgegeven zou hebben. Zeker van het briefje van €1000 denk ik dat de meeste kandidaten zouden hebben behouden.

Offline mocemole

  • winnaar De Mol pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #110 Gepost op: 22-02-2023, 21:46:13 »
Dat zou wel een moeilijke zijn, een vraag over een opdracht die nog moet komen. Jurre weet nu al waar hij daar moet op gaan letten.
Na alle jokers en iedereen die geld laat liggen, ik zou er de duizend voor over hebben.

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #111 Gepost op: 22-02-2023, 21:52:32 »
Inderdaad een beetje dom. Volgens mij heeft de mol deze opdracht gewonnen door voorkennis. Kijk maar eens heel goed hoe Jurre graaft. Na een paar scheppen voor de bühne (kijk mij eens fanatiek bezig) schept hij vlak langs de rand als hij de eerste koker vindt. De laatste koker haalt hij ook weer op langs de rand. Vermoedelijk zijn dus de meeste kokers verstopt vlakbij de rand. Het is ook niet voor niets dat de andere 2 die laatste koker maar niet vinden. Ranomi graaft vooral de diepte in en bij Soy zie je nog een flinke strook langs de rand waar niet is gegraven. Dikke kans dat hier nog een kokertje ligt. Zo ziet het er uit als Jurre de laatste koker opgraaft.

Zo zie je maar dat er op verschillende manieren tegen een opdracht aangekeken kan worden. ::love::

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #112 Gepost op: 22-02-2023, 21:53:14 »
Er is toch helemaal geen informatie gegeven over de mol. Wel belangrijke vragen die in de finale terugkomen. Dan moet je wel nog op de juiste mol zitten, en het zijn er maar 7.
Maar in dat gesprek zit niets wat dan ook naar de identiteit van de mol kan wijzen.
Daarbij moet ik Gadoesja gelijk geven dat eender welke kandidaat hier geld zou weggespeeld hebben, ik vind dat niets zeggen over het eventuele molschap van Jurre.
Ik denk ook niet dat hij kokers kan weggegraven hebben uit de andere putten, dan zouden de anderen wel blind moeten zijn.


Wat als dit een aanwijzing is? Jurre hoeft geen informatie te krijgen over de identiteit van de mol, omdat hij zelf de mol is?

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #113 Gepost op: 22-02-2023, 22:42:16 »
1935euro is gewoon alle geldbiljetten die in omloop zijn, heeft volgens mij niks met iemand van de kandidaten te maken.
1 x 1000
1 x 500
1 x 250
1 x 100
1 x 50
1 x 25
1 x 10
Om maximaal geld weg te spelen van elk biljet eentje.


Ik heb even het geld van andere seizoenen bekeken en wat me opvalt is dat deze combinatie van briefjes nog niet eerder voorkwam. Het briefje van 25 zit er eigenlijk nooit tussen. Soms wel 20. of je hebt alleen 10 en 50. Er zijn ook jaren geweest met min-geldbiljetten. Het aantal en de waarden van de biljetten verschilt dus per jaar en het is dus niet perse een logisch gegeven dat er zeven biljetten zijn met een waarde van 1935 euro in totaal. Wat mij opvalt dat het precies de waarden zijn van de gulden-biljetten vlak voor de invoering van de euro, maar ik weet niet of daar een hint in zit. :)

Offline Soes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #114 Gepost op: 22-02-2023, 23:43:31 »
… Het aantal en de waarden van de biljetten verschilt dus per jaar en het is dus niet perse een logisch gegeven dat er zeven biljetten zijn met een waarde van 1935 euro in totaal. Wat mij opvalt dat het precies de waarden zijn van de gulden-biljetten vlak voor de invoering van de euro, maar ik weet niet of daar een hint in zit. :)
Ik denk niet dat in dat laatste een hint zit. Als we nou vóór de euro met kronen betaalden in plaats van guldens… :-X

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #115 Gepost op: 22-02-2023, 23:52:01 »
Jurre vroeg ook op het einde: hoeveel moeten jullie nog? Toen Soy er nog 2 moest en Ranomi nog maar 1 (en zij in het kleinere vlak zat) is hij zelf voor de laatste koker gegaan om het spel zelf te winnen .
Precies, en dat kokertje had hij vast al in zijn rechterhand als hij aan het einde alleen graaft met zijn linkerhand. Als je zijn juichkreet hoort ziet hij niet een kokertje in het zand, maar staat hij al bijna overeind.

Offline Eva88ab

  • winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #116 Gepost op: 23-02-2023, 00:39:13 »
Precies, en dat kokertje had hij vast al in zijn rechterhand als hij aan het einde alleen graaft met zijn linkerhand. Als je zijn juichkreet hoort ziet hij niet een kokertje in het zand, maar staat hij al bijna overeind.

Misschien heeft Jurre ook wel even afgewacht in de hoop dat Soy als eerste alle kokers zou vinden, wetende dat Soy eerder voor een voordeel dan voor de pot zou kiezen.

Ik kan me voorstellen dat hij deze gok bij Ranomi minder durfde te maken (Ranomi laat zich niet zo snel
van de wijs brengen en had misschien wel al het geld gehouden voor de pot).

Dus toen Jurre merkte dat Ranomi bijna alle kokers te pakken had, was zijn beste optie om haar dan maar af te troeven en zelf voor het gesprek te gaan.

Offline Crapuleke

  • Forumlid
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #117 Gepost op: 23-02-2023, 01:11:11 »
Ja, zoiets denk ik ook.

De opmerking van Jurre bij de kistjes ‘ik draai het slotje zoals op de kaart staat’ is raar. Hoe draai je een slotje 4 naar rechts?
Jurre begint bij het linker kistje met het tekenen in het zand, het lijkt op een 7 (de regie stopt). Zijn code is 4793, waarom begint hij niet met een 4?
Even later is Jurre bij het 2e kistje bezig, 93 staat in het zand, in beeld eindigt hij met 7. Waarom 4 overslaan, dan 93 neerzetten en daarna 7 als de code 4793 is?
4 is niet genoteerd in het zand.
Dus Jurre is in beeld 2x bezig met een 7, hij slaat de 4 over bij kistje 1 en de 4 ontbreekt bij kistje 2. Toch weet Jurre wat de code is.
En waarom beginnen bij kistje 1 en verder gaan bij kistje 2. Hebben 17 en 27 soms ook een betekenis?
« Laatst bewerkt op: 23-02-2023, 01:17:54 door Crapuleke »

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #118 Gepost op: 23-02-2023, 09:45:51 »
Hieronder de tekst van het telefoongesprek. Bron: ondertiteling.

Hallo?

(vervormde stem:)
Goedemorgen, Jur. Je spreekt met de Mol. Heb je de zeven opgegraven geldbiljetten mee?


De mol zelf zegt heel duidelijk Jurre en niet Jur. Wat ik wel raar vind is dat de zin eindigt op mee ipv meegenomen. Ben ik enigszins allergisch voor. Dat is toch geen goed Nederlands.
Maar ik weet niet of het Brabants is, daar doet het me aandenken omdat heel veel Brabanders altijd worre zeggen ipv worden. Misschien is dit typisch streekgebonden, maar weet niet welke streek.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 7] - Opdracht 2: Zandlopers
« Reactie #119 Gepost op: 23-02-2023, 09:53:25 »
De mol zelf zegt heel duidelijk Jurre en niet Jur. Wat ik wel raar vind is dat de zin eindigt op mee ipv meegenomen. Ben ik enigszins allergisch voor. Dat is toch geen goed Nederlands.
Maar ik weet niet of het Brabants is, daar doet het me aandenken omdat heel veel Brabanders altijd worre zeggen ipv worden. Misschien is dit typisch streekgebonden, maar weet niet welke streek.
Deze ras-Brabander heeft ook een allergie voor mee i.p.v. meegenomen dus het is geen Brabants. Het Brabants bestaat ook niet echt natuurlijk, daarvoor is Noord-Brabant veel te groot.
In mijn beleving is "mee" i.p.v. "meegenomen" iets dat meer uit een noordelijke streek afkomstig is.