Auteur Topic: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep  (gelezen 20373 keer)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #80 Gepost op: 26-02-2023, 14:03:41 »
Blijft een mooie tekening. Maar ik moest gisteren ook terugdenken aan hoe Patrick gemaakt uit zijn bol ging in het bootje. Huh, ik een vrijstelling? Oké.. hoe veins ik blijheid zag je hem gewoon denken. :P Was voor mij bij Jurre net zoiets.
Goeie opdracht voor de toneelschool. Het lijkt me moeilijk. Alleen als je op commando een mooi lach tevoorschijn kunt toveren, kun je het wat rustiger spelen. Of met een blik van: ik krijg een hartverzakking, omhoog kijkend, dat zou geloofwaardiger overkomen. Zoals voetballers doen als ze een mooi doelpunt gemaakt hebben.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2023, 14:06:37 door Run »

Offline RazorBlade

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #81 Gepost op: 26-02-2023, 17:08:43 »
De foto van de leeuw is niet door Jurre gemaakt maar door een professionele fotograaf. Jurre moest winnen zodat hij ineens zijn envelope mocht omruilen met de envelope van Soy en hoe toevallig ook een vrijstelling van de finale kreeg. Iedereen die ooit iets met fotografie heeft gedaan weet dat de foto van de leeuw niet door een beginner is gemaakt.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #82 Gepost op: 26-02-2023, 17:16:01 »
De foto van de leeuw is niet door Jurre gemaakt maar door een professionele fotograaf. Jurre moest winnen zodat hij ineens zijn envelope mocht omruilen met de envelope van Soy en hoe toevallig ook een vrijstelling van de finale kreeg. Iedereen die ooit iets met fotografie heeft gedaan weet dat de foto van de leeuw niet door een beginner is gemaakt.


Ik ben bang dat je gelijk hebt.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #83 Gepost op: 26-02-2023, 17:25:03 »
De foto van de leeuw is niet door Jurre gemaakt maar door een professionele fotograaf. Jurre moest winnen zodat hij ineens zijn envelope mocht omruilen met de envelope van Soy en hoe toevallig ook een vrijstelling van de finale kreeg. Iedereen die ooit iets met fotografie heeft gedaan weet dat de foto van de leeuw niet door een beginner is gemaakt.

Dat zou ik wel heel kwalijk vinden, als het waar is. Ik ga ervan uit dat de mol geholpen kan worden, maar dat hij wel zelf zijn eigen opdrachten moet vervullen. Een fotocursus voorafgaand aan de reis, aanwijzingen ter plekke of zelfs nog hulp met de fotobewerking zijn prima hulpmiddelen voor de mol; hem een foto geven die hij niet zelf heeft gemaakt gaat mij te ver.

Offline Gerhardt78

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #84 Gepost op: 26-02-2023, 17:28:07 »
Dat zou ik wel heel kwalijk vinden, als het waar is. Ik ga ervan uit dat de mol geholpen kan worden, maar dat hij wel zelf zijn eigen opdrachten moet vervullen. Een fotocursus voorafgaand aan de reis, aanwijzingen ter plekke of zelfs nog hulp met de fotobewerking zijn prima hulpmiddelen voor de mol; hem een foto geven die hij niet zelf heeft gemaakt gaat mij te ver.

Helemaal mee eens.

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #85 Gepost op: 26-02-2023, 17:30:35 »
Jurre kwam wel erg snel met zijn thema op de proppen. Hij had duidelijk een plan, terwijl de anderen gaandeweg iets bedachten. Dat duidt op voorkennis. Of de foto letterlijk door een ander is gemaakt, zullen we nooit weten, maar het zou kunnen. Wat ook kan, is dat hij vooraf intensief is getraind en soortgelijke foto's als voorbeeld heeft gezien. Hoe dan ook, heeft het er veel van weg dat de opdracht (grotendeels) gescript was. Bij het pakken van de enveloppen leek hij niet erg happig, zoals de anderen. Als Mol wist hij natuurlijk al dat hij - mits hij maar zou winnen - zou kunnen ruilen. En dan wist hij natuurlijk ook voor welke envelop hij dan moest gaan.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #86 Gepost op: 26-02-2023, 17:42:19 »
Ja en als 2 was overgebleven en hij die had moeten pakken was er geen ruiloptie geweest. Het programma is echt richting dieptepunt.

De mol België kan van mij niet vroeg genoeg beginnen 🥳

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #87 Gepost op: 26-02-2023, 18:10:54 »
Tsja, als je kijkt naar de begroeiing en het weggetje heb ik ook twijfels of Jurre wel zelf zijn foto heeft gemaakt.
Foto 1 is op het moment dat de Jurre de leeuw ziet en nog iets verder wil.
Foto 2 is van het moment dat de Jurre de foto maakt. Dit komt wel overeen met de ingeleverde foto van Jurre maar kan er ook zomaar tussen gemonteerd zijn. dwz eerder gemaakte beelden van een andere fotograaf....

Online Vonne1968

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #88 Gepost op: 26-02-2023, 18:20:08 »
Denk dat Jurre die foto echt wel zelf heeft gemaakt. Alleen is dat "een beetje bewerken" best een beetje veel. Die donkere achtergrond komt gewoon van het nabewerken. Dan toont alles ineens heel anders....

Zie ook de foto's van Daniel echt heeft gemaakt. Best mooi maar het eindresultaat toch stukken beter.

https://twitter.com/danielverlaan/status/1629582890395742209?t=PHzLE6_0yW5KQIq_cQt68g&s=19

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #89 Gepost op: 26-02-2023, 19:15:15 »
Hoe dan ook, geholpen of niet, de jury beslist. Stel dat de jury toch de foto's van Daniël beter had gevonden, wat dan? Zou men zover gaan dat de jury was ingeseind Jurre te laten winnen?
Het gaat dan een beetje op een complot theorie lijken.
Ga ervan uit dat Jurre, mits hij de MOL is, een cursus heeft gevolgd maar het toch echt zelf heeft moeten doen. En waarom zou Jurre, mis hij de MOL is, eigenlijk perse die vrijstelling moeten hebben?
De MOL gaat immers nooit naar huis!!
Er was van te voren beslist dat er 4 naar de finale zouden gaan, waarom dan dat opvallende gedoe met het ruilen van een envelop? Jurre werd hierdoor onnodig extra in the picture gezet als MOL met voorkennis.
Zou de hele discussie, al dan niet eigen foto's, er ook zijn geweest als er geen sprake was geweest van dat envelopje ruilen? Denk het niet.
Toch brengt mij dit weer aan het twijfelen aan Jurre MOL. Hij is al zo vaak duidelijk in beeld geweest met zg molstreken.
Veel te veel van het goede :( :(

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #90 Gepost op: 26-02-2023, 19:38:43 »
En waarom zou Jurre, mis hij de MOL is, eigenlijk perse die vrijstelling moeten hebben?
De MOL gaat immers nooit naar huis!!
Er was van te voren beslist dat er 4 naar de finale zouden gaan,
Om geld uit de pot te houden (dat had ook gekund als hij de enveloppe met 0 euro had) maar dat wat de winnaar van de fotowedstrijd in de enveloppe had was de prijs voor het winnen. Dat had ook zomaar 2000 euro kunnen zijn. Er gaan ook geen 4 kandidaten naar de finale, na de eerste opdracht volgende week is er een afvaller.

Ik ben wel met je eens dat het een toneelstukje was om mooie beelden van een safari te laten zien maar ook dat hebben we vaker gezien in WIDM evenals dat de mol geholpen wordt door de productie  Ik stoor me er niet meer aan.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2023, 19:41:25 door Marimol »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #91 Gepost op: 26-02-2023, 19:41:29 »
In het Molboekje staat een grote foto van een leeuw. Het is wel een net iets andere leeuwenfoto dan degene die Jurre heeft gemaakt (zie het bijgesneden screenshot links hieronder). In het Molboekje is de bum namelijk recht van achteren te zien. Op het voorhoofd van de leeuw zie ik wel dezelfde twee zwarte verticale strepen. Het lijkt mij daardoor dat het om dezelfde leeuw gaat.
Het hoofd van de leeuw is in beide foto's gelijk. Dan moet het lichaam op een van beide foto's knip- en plakwerk zijn. Hopelijk is dat de foto in het Molboekje. Maar waarom zouden ze er daar een ander lichaam op plakken?

Twee foto's vlak na elkaar, met een lichte perspectiefverschuiving door Jurre of beweging van de leeuw, kan het verschil niet verklaren. Als de leeuw al zo vriendelijk was geweest om zijn hoofd zo lang stil te houden. :) Jurre heeft maar één foto gemaakt.

Offline Denils

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #92 Gepost op: 26-02-2023, 19:47:09 »
Nieuwe speurtocht...  ::)
is Jurre in de twee weken voor vertrek naar Kaapstad gesignaleerd in de Beekse Bergen? 

Offline JanneMol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #93 Gepost op: 26-02-2023, 19:51:47 »
Tsja, als je kijkt naar de begroeiing en het weggetje heb ik ook twijfels of Jurre wel zelf zijn foto heeft gemaakt.
Foto 1 is op het moment dat de Jurre de leeuw ziet en nog iets verder wil.
Foto 2 is van het moment dat de Jurre de foto maakt. Dit komt wel overeen met de ingeleverde foto van Jurre maar kan er ook zomaar tussen gemonteerd zijn. dwz eerder gemaakte beelden van een andere fotograaf....

Foto 2 komt qua plaats in het landschap precies overeen met de foto in het mol boekje die in reactie #71 stond. De pose van de leeuw is anders, maar de bosjes zijn hetzelfde. (Het lukt me even niet om de foto's naast elkaar te posten.)

Foto 1 is op een compleet andere plek, vooral goed te zien aan de weg/sporen op de grond.

Ik hoop erg dat de fotoshoot met de leeuw gewoon iets langer geduurd heeft en er voor een andere foto gekozen is.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #94 Gepost op: 26-02-2023, 19:57:36 »
Jurre kwam wel erg snel met zijn thema op de proppen. Hij had duidelijk een plan, terwijl de anderen gaandeweg iets bedachten. Dat duidt op voorkennis. Of de foto letterlijk door een ander is gemaakt, zullen we nooit weten, maar het zou kunnen.
Hij wist ook meteen: dier met dik achterste, een met klein achterste en een ertussenin. Ik zou zo uit mijn hoofd niet weten welke dieren dat zouden moeten, maar wonderwel kwamen ze die alledrie tegen, wonderwel alledrie van achteren, wonderwel alledrie met kop omgedraaid.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #95 Gepost op: 26-02-2023, 20:04:43 »
Zo origineel was het ook weer niet. Ik bedacht letterlijk in amper 3 seconden hetzelfde toen ik de opdracht hoorde. Verschillende grootten zijn een logisch gevolg van het fotograferen van verschillende diersoorten.
Woosie down?

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #96 Gepost op: 26-02-2023, 20:52:59 »
Ik vond het wel een beetje vreemd dat Jurre bij de neushoorns zei dat hij dat niet wilde. Hij wilde een nijlpaard.
Nu lijkt mij het achterste van een neushoorn ook al wel behoorlijk groot. Die snapte ik niet goed.
Hij kon toch daar een foto van nemen en dan vragen naar een nijlpaard, kon hij nog beslissen welke foto de beste was.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #97 Gepost op: 26-02-2023, 20:56:11 »
Het lijkt mij dat je voor drie dieren in het wild van achteren mét de kop omgedraaid een hele week minstens op pad moet, dat red je niet in twee uur. En dan moet een ervan per se een nijlpaard zijn. Ga er maar aanstaan. En dan niet een beetje leuke foto maar drie pronkstukjes.
« Laatst bewerkt op: 26-02-2023, 20:59:48 door Run »

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #98 Gepost op: 26-02-2023, 21:24:21 »
Ook wel vreemd dat die leeuw in het molboekje precies op de bladzijde staat na het overzicht van de mollen door de jaren heen. Zou je dus kunnen opvatten als mol van 2023. En ja, in het overzicht staan ook de winnaar en verliezend finalist. Maar er is ook een beschrijving van karakteristieken en molacties van de Mol. Die foto van de leeuw zou dus een molactie kunnen zijn.

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 8] - Opdracht 1: Focusgroep
« Reactie #99 Gepost op: 26-02-2023, 22:26:13 »

 Die foto van de leeuw zou dus een molactie kunnen zijn.
Welke molactie?